: 2010-02-13, 11:33
Omawiana książka ("Pińska Wojenna Flotylla") warta jest zakupu przez miłośników flotylli rzecznych. Przynosi wiele ciekawych szczegółów, opartych na archiwach rosyjskich. W części "polskiej" jest jednak wiele błędów i nieścisłości, nieuniknionych gdy korzysta się tylko z publikacji (a nie archiwów) w języku polskim.
Oto przykłady:
Monitor WARSZAWA miał numer budowy S 13, a nie S 17 (jak podał Dyskant). Monitory "gdańskie" napędzane były silnikami Daimler typu J4, a nie Maybach. Zachowała się korespondencja z firmą, zamówiono 16 silników (dla każdej jednostki po 3 do zamontowania plus jeden zapasowy). Silniki WARSZAWY miały następujące numery seryjne: 6461 (lewoburtowy), 6467 (prawoburtowy) i 6471 (środkowy).
Statek PRYTKIJ nie nosił poprzednio nazw DESNA i ZWIAGIEL. Prawidłowe następstwo nazw wygladąło nastepująco:
PRYTKIJ -> (1920) H 6 -> (1922) GENERAŁ SZEPTYCKI;
DESNA -> ZWIAGIEL -> GOŁOWNOJ -> (1920) D1 - GENERAŁ SZEPTYCKI -> (1922) GENERAŁ SOSNKOWSKI.
JB
Oto przykłady:
Monitor WARSZAWA miał numer budowy S 13, a nie S 17 (jak podał Dyskant). Monitory "gdańskie" napędzane były silnikami Daimler typu J4, a nie Maybach. Zachowała się korespondencja z firmą, zamówiono 16 silników (dla każdej jednostki po 3 do zamontowania plus jeden zapasowy). Silniki WARSZAWY miały następujące numery seryjne: 6461 (lewoburtowy), 6467 (prawoburtowy) i 6471 (środkowy).
Statek PRYTKIJ nie nosił poprzednio nazw DESNA i ZWIAGIEL. Prawidłowe następstwo nazw wygladąło nastepująco:
PRYTKIJ -> (1920) H 6 -> (1922) GENERAŁ SZEPTYCKI;
DESNA -> ZWIAGIEL -> GOŁOWNOJ -> (1920) D1 - GENERAŁ SZEPTYCKI -> (1922) GENERAŁ SOSNKOWSKI.
JB