Iowa - pancernik czy krazownik?
o na przykład między 1300 osób na Norfolku, a 2400 na Prinz Eugen, to jest istotnie sporo, ale tu...
czy 1400 Hooda, a 2480 Bismarcka na ten przykład
czy 1400 Hooda, a 2480 Bismarcka na ten przykład
Ostatnio zmieniony 2004-04-15, 09:37 przez karol, łącznie zmieniany 1 raz.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
- SmokEustachy
- Posty: 4534
- Rejestracja: 2004-01-06, 14:28
- Lokalizacja: Oxenfurt
- Kontakt:
Jakie wszystkie?jareksk pisze:Mam ochotę coś walnąćOkręt liniowy czy krążownik liniowy ? Taki temat. Moim zdaniem zdecydowanie okręt liniowy. Wszystkie !!! parametry OL. Jeżeli uznajemy Gangut za OL to Iowa tym bardziej. I niestety (bo go nir lubię) najlepszy zbudowanyw historii. Nie bedę liczył sin/cos ale faktem jest, iż pomimo wielu modernizacji, to ostatni mohikanie i do dziś mający znaczenie. To o czymś też świadczy. No i walnąłem
Relacja blacha/wypornosc zwichrowana, blacha poswiecona na rzecz predkosci
Smoku, po 1930 gruby (czyli liczmy od 14 cali) pancerz montowali Brytyjczycy, Włosi i Japończycy.SmokEustachy pisze:Jakie wszystkie?jareksk pisze:Mam ochotę coś walnąćOkręt liniowy czy krążownik liniowy ? Taki temat. Moim zdaniem zdecydowanie okręt liniowy. Wszystkie !!! parametry OL. Jeżeli uznajemy Gangut za OL to Iowa tym bardziej. I niestety (bo go nir lubię) najlepszy zbudowanyw historii. Nie bedę liczył sin/cos ale faktem jest, iż pomimo wielu modernizacji, to ostatni mohikanie i do dziś mający znaczenie. To o czymś też świadczy. No i walnąłem
Relacja blacha/wypornosc zwichrowana, blacha poswiecona na rzecz predkosci
Nawet Niemcy nie szaleli zbytnio, Bismarck miał tylko te 320.
Ale za to stal świetnej jakości.
O klasyfikacji okrętu nie świadczy grubość pancerza - vide ungeschuetzte kreuzer z przełomu XIX i XX wieku - tyż kreuzery, a bez pancerza.
A moze od zlej strony to rozpatrujemy? Pancerniki ewoluowaly caly czas (lepiej byloby uzyc nazwy okretu liniowego). Iowa to nastepny krok w ewolucji pancernika. Krazownik liniowy byl zawsze z tylu, np. u Brytyjczykow na poczatku bylo tak, ze wraz z wybudowaniem nowej seri pancernikow budowano po nich odpowiadajce im KL.
Wlasnie o to chodzi. Pozostaje pytanie czy w rozwoju KL dazono do uzyskania takiego opancerzenia jak pancerniki bez zmian reszty, czy w pancernikach dazono do uzyskania duzych predkosci (takich jak KL) bez zmian pozostalych parametrow (w obu przypadkach doprowadziloby to do tego samego efektu)? Biorac pod uwage historie USN to mieli oni zamiar wybudowac dwa KL takie jak W. Brytania, czy Japonia (Saratoga i Lady Lex) no ale uklad rozbrojeniowy pokrzyzowal im plany. Nie majac zadnych "tradycji" w budowaniu KL trudno tutaj doszukiwac sie u nich, ze rozwoj przebiegal po lini KL, a wrecz przeciwnie po lini pancernika.
... czy te rozważania nie prowadzą przypadkiem w ślepą uliczkę ?
O ile pamiętam krążowik liniowy to coś co miało fatalne opancerzenie , za to pomykało po oceanach z zawrotna prędkością.
Czemu staramy się na siłę Iowę sprowadzić do rzędu Queen Mary , Indefagitable,Invincible - ktore były krążownikami liniowymi z "krwi i kości" ...
Samo określenie pancernik - sugeruje z czym mamy do czynienia.
O ile pamiętam krążowik liniowy to coś co miało fatalne opancerzenie , za to pomykało po oceanach z zawrotna prędkością.
Czemu staramy się na siłę Iowę sprowadzić do rzędu Queen Mary , Indefagitable,Invincible - ktore były krążownikami liniowymi z "krwi i kości" ...
Samo określenie pancernik - sugeruje z czym mamy do czynienia.
Po raz pierwszy ukazał się w Jane's Fighting Ships 1946-1947 na s.176 (nawet z tym samym podpisem w prawym rogu).mcwatt pisze:Skąd jest ten rysuneczek Richelieu, jeśli można spytać?
Ale dla naszych rozważan zawsze od planików w Jane'sach (pamietacie podziały na przedziały wodoszczelne od 1 do 20, nie mające nic wspólnego z rzeczywistością) znacznie lepsze są planiki z klasycznej książki Breyera Schlachtschiffe und Schlachkreuzer 1905-1970 (jest też po angielsku).
Andrzej J.
PS Niech ktoś wrzuci na forum sp.treści OW-64 (ostatni).
AJ