Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Portsmouth – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 38/48-działowy, zbudowany w państwowej stoczni w Portsmouth przez Eastwooda, zwodowany w 1649 lub 1650. Zdaniem Lavery’ego, Clowesa i Winfielda parametry jak przytoczone przez Pana (szerokość 28’4”), poza głębokością – u Lavery’ego 12’8”, u Clowesa i Winfielda 14’2”. Także wg Colledge’a tonaż 422 tony. Załoga: w 1653 – 170; w 1660 – 130; w 1666 – 160; w 1670 – 180; w 1688 i 1689 - 220. Wg Ustalenia z 1666 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 18 x 9-f, na rufowym 4 sakery. Wg Ustalenia z 1677 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 18/20 x 6-f, na rufowym 4 sakery lub 6 dział typu minion. Wg Ustalenia z 1685 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 20 x 6-f, na pokładach odkrytych 6 sakerów. Takie też było jego uzbrojenie rzeczywiste w 1688.
Walczył w bitwach: pod Dover 19.05.1652 i pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca Robert Danford). W jakimś momencie okresu 1660-1680 przebudowany ze wzrostem długości stępki do 100’0”, szerokości do 29’6” i tonażu do 463 ton. W składzie eskadry komodora Richarda Beach skutecznie zwalczał korsarzy algierskich w 1670 (zwycięska bitwa 17.08.) w zach. części Morza Śródziemnego. Uczestniczył w bitwie pod Texel 11.08.1673. Walczył w bitwie w zatoce Bantry 1.05.1689 (dowódca George St. Loe). Wpadł na wielką francuską flotę na kanale La Manche i został zdobyty przez Francuzów 31.07.1689 lub 9.08.1689, po czym spalony (wyleciał w powietrze). Dowódca, kmdr George St. Loe, odniósł w walce ciężkie rany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Walczył w bitwach: pod Dover 19.05.1652 i pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca Robert Danford). W jakimś momencie okresu 1660-1680 przebudowany ze wzrostem długości stępki do 100’0”, szerokości do 29’6” i tonażu do 463 ton. W składzie eskadry komodora Richarda Beach skutecznie zwalczał korsarzy algierskich w 1670 (zwycięska bitwa 17.08.) w zach. części Morza Śródziemnego. Uczestniczył w bitwie pod Texel 11.08.1673. Walczył w bitwie w zatoce Bantry 1.05.1689 (dowódca George St. Loe). Wpadł na wielką francuską flotę na kanale La Manche i został zdobyty przez Francuzów 31.07.1689 lub 9.08.1689, po czym spalony (wyleciał w powietrze). Dowódca, kmdr George St. Loe, odniósł w walce ciężkie rany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Fairfax – okręt 3 rangi (w niektórych okresach klasyfikowany jako 2 rangi), dwupokładowiec 50/52-działowy (należał do tzw. fregat klasy Speaker), zbudowany przez Petera Pett w Deptford, zwodowany w 1649 lub 1650. Parametry jak u Pana podaje Lavery – poza tonażem 743 tony. Wg Clowesa szerokość 35’8”, głębokość 14’6”, tonaż 789 ton. Zdaniem Colledge’a tonaż 740 ton, wg Heppera – 745 ton.
W 1650 zwalczał francuskich korsarzy na kanale La Manche. W styczniu 1651 dołączył do eskadry wiceadm. Penna skierowanej na Azory, potem na Morze Śródziemne. Walczył w bitwach pod Dover 19.05.1652 (dowódca John Lawson), pod Kentish Knock – 28.09.1652 i pod Portland 18.02.1653 (dowódca John Lawson). Kiedy w lutym 1653 stał w Chatham (dowódca John Lawson), przez przypadek zaprószono ogień na rozsypany proch – w wyniku pożaru okręt spłonął 21.02.1653 do linii wodnej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
W 1650 zwalczał francuskich korsarzy na kanale La Manche. W styczniu 1651 dołączył do eskadry wiceadm. Penna skierowanej na Azory, potem na Morze Śródziemne. Walczył w bitwach pod Dover 19.05.1652 (dowódca John Lawson), pod Kentish Knock – 28.09.1652 i pod Portland 18.02.1653 (dowódca John Lawson). Kiedy w lutym 1653 stał w Chatham (dowódca John Lawson), przez przypadek zaprószono ogień na rozsypany proch – w wyniku pożaru okręt spłonął 21.02.1653 do linii wodnej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Speaker – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 50/64-działowy (tzw. fregata), zbudowany przez Christophera Pett w Woolwich, zwodowany w 1649 lub 1650. Parametry prawie jak u Pana podaje Lavery – poza szerokością 34’8” i tonażem 727 ton (brak długości pokładu). Zdaniem Clowesa szerokość 34’9”, tonaż 778 ton (reszta jak podane przez Pana, poza długością pokładu). Zdaniem Colledge’a tonaż 727 ton, długość pokładu około 142’. Załoga: w 1653 – 300; w 1688 – 355; w 1689 - 365. Uzbrojenie rzeczywiste w 1655: 4 x 32-f, 22 x 18-f, 26 x 9-f, 8 sakerów. Uzbrojenie rzeczywiste w 1662: 20 x 32-f, 4 x 18-f, 30 x 12-f, 2 x 3-f. Uzbrojenie rzeczywiste w 1666: 20 x 32-f, 4 x 18-f, 26 x 12-f, 8 x 9-f. Wg Ustalenia z 1677 winien był nosić: 24 x 32-f (lub 24-f), 26 x 18-f (lub 9-f), 12 sakerów, 2 x 3-f. Uzbrojenie rzeczywiste w grudniu 1682: 8 x 12-f, 4 sakery, 2 x 3-f. Wg Ustalenia z 1685 miał mieć: 24 x 24-f, 24 x 12-f, 10 sakerów, 2 x 3-f. Uzbrojenie rzeczywiste w 1688: 20 x 24-f, 22 x 9-f, 10 sakerów. Uzbrojenie rzeczywiste w 1693: 24 x 24-f, 24 x 12-f, 12 sakerów. Uzbrojenie rzeczywiste w 1696: 23 x 24-f, 1 x 18-f, 24 x 12-f, 12 sakerów. Wg ustalenia z 1703 winien był nosić: na pokładzie dolnym 24 x 18-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste w sierpniu 1703: 24 x 18-f, 24 x 9-f, 12 sakerów.
Walczył w bitwach pod Dover 19.05.1652, pod Portland 18.02.1653 (flagowiec wiceadm. Penna), pod Gabbard 2/3.06.1653 (flagowiec kontradm. Samuela Howett). W 1656 był flagowcem eskadry (dowódca Richard Stayner), która stacjonując pod Kadyksem zagarnęła hiszpańską flotę skarbową. W 1657 należał do eskadry Blake’a, która zaatakowała Santa Cruz. W 1660 przemianowany na Mary. W 1671 i 1678 zwalczał algierskich korsarzy. Przebudowany w 1687 przez Thomasa Shish w Woolwich z nadaniem nowych wymiarów: długość dolnego pokładu 143’3”, długość stępki 116’, szerokość 36’8”, głębokość 14’6’, tonaż 829 ton. Walczył w bitwie w zatoce Bantry 1.05.1689 (dowódca kmdr Matthew Aylmer). Od 1690 (flagowiec komodora Laurence’a Wright) służył w Indiach Zach., wrócił do Anglii w czerwcu 1692. W 1694 walczył (dowódca John Jennings) z Francuzami u wysp Scilly. Około przełomu 1696/97 przeklasyfikowany do 4 rangi. Uczestniczył w unicestwieniu hiszpańsko-francuskiej eskadry w zatoce Vigo 12.10.1702 (dowódca Edward Hopsonn). Pod koniec listopada 1703 stał na Downs jako flagowiec adm. Beaumonta. Dowódca, kmdr Edward Hopsonn, był na lądzie, kiedy zerwała się wichura i uniemożliwiła mu powrót na pokład. Gigantyczny sztorm zepchnął żaglowiec z kotwicowiska i rozbił go 26/27.11.1703 na Goodwin Sands – zginęli wszyscy na pokładzie (270 osób), w tym admirał.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Walczył w bitwach pod Dover 19.05.1652, pod Portland 18.02.1653 (flagowiec wiceadm. Penna), pod Gabbard 2/3.06.1653 (flagowiec kontradm. Samuela Howett). W 1656 był flagowcem eskadry (dowódca Richard Stayner), która stacjonując pod Kadyksem zagarnęła hiszpańską flotę skarbową. W 1657 należał do eskadry Blake’a, która zaatakowała Santa Cruz. W 1660 przemianowany na Mary. W 1671 i 1678 zwalczał algierskich korsarzy. Przebudowany w 1687 przez Thomasa Shish w Woolwich z nadaniem nowych wymiarów: długość dolnego pokładu 143’3”, długość stępki 116’, szerokość 36’8”, głębokość 14’6’, tonaż 829 ton. Walczył w bitwie w zatoce Bantry 1.05.1689 (dowódca kmdr Matthew Aylmer). Od 1690 (flagowiec komodora Laurence’a Wright) służył w Indiach Zach., wrócił do Anglii w czerwcu 1692. W 1694 walczył (dowódca John Jennings) z Francuzami u wysp Scilly. Około przełomu 1696/97 przeklasyfikowany do 4 rangi. Uczestniczył w unicestwieniu hiszpańsko-francuskiej eskadry w zatoce Vigo 12.10.1702 (dowódca Edward Hopsonn). Pod koniec listopada 1703 stał na Downs jako flagowiec adm. Beaumonta. Dowódca, kmdr Edward Hopsonn, był na lądzie, kiedy zerwała się wichura i uniemożliwiła mu powrót na pokład. Gigantyczny sztorm zepchnął żaglowiec z kotwicowiska i rozbił go 26/27.11.1703 na Goodwin Sands – zginęli wszyscy na pokładzie (270 osób), w tym admirał.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Indian – pierwotnie holenderski żaglowiec wschodnioindyjski Roos, zbudowany w Amsterdamie. Zdobyty przez Anglików 14.04.1654 i wcielony do marynarki Republiki jako okręt 4 rangi, dwupokładowiec 44-działowy Indian. Długość stępki 114’0”, szerokość 33’8”, głębokość 14’0”, tonaż 687 ton. Załoga: w 1655 – 220; w 1660 – 150. W końcu 1654 (dowódca kmdr Terry) wszedł w skład skierowanej do Indii Zach. eskadry gen. Penna. W 1660 klasyfikowany jako 40-działowy. Sprzedany w listopadzie 1660.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Violet – holenderski żaglowiec, zdobyty lub (raczej) kupiony przez Anglików w 1652. Wcielony do marynarki Republiki jako okręt 4 rangi, dwupokładowiec 40/44-działowy. Długość stępki 98’0”, szerokość 28’0”, głębokość 12’6” (lub 11’0”), tonaż 409 (lub 400) ton. Załoga: w 1653 – 180.
Walczył w bitwie pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca Henry Southwood). Od 1654 hulk. Rozebrany w 1672.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Walczył w bitwie pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca Henry Southwood). Od 1654 hulk. Rozebrany w 1672.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
W 1838 r. w stoczni marynarki wojennej w Amsterdamie Holendrzy położyli stępkę pod korwetę Medusa. Miała ona wyporność 900 ton, wymiary: 39,5 x 10,8 m. Planowane uzbrojenie: 20 lub 26 dział. W 1841 zdecydowano, w trakcie budowy, o zmianie nazwy na Van Speyk. Została zwodowana 21.06.1843. Służyła przede wszystkim w holenderskich Indiach Wschodnich. Pod koniec swojej kariery pełniła przez kilka lat rolę stacjonarnego okrętu strażniczego i należała do (holenderskiej) marynarki indyjskiej. Uznana w 1878 za niezdatną do dalszej służby, stała się hulkiem i została sprzedana w Surabaja.
Jak widać, brak jakichkolwiek związków z jakąkolwiek korwetą brytyjską.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jak widać, brak jakichkolwiek związków z jakąkolwiek korwetą brytyjską.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Welcome – holenderski żaglowiec nieznanej nazwy, zdobyty lub (raczej) kupiony przez Anglików w 1652. Wcielony do marynarki Republiki jako okręt 4 rangi, dwupokładowiec 34/40-działowy. Długość stępki 82’0”, szerokość 29’0”, głębokość 10’7”, tonaż 367 (lub około 400) ton. Załoga: w 1653 – 200; w 1666 - 150.
Walczył w bitwie pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca John Harman). W 1666 stał rozbrojony. Zatopiony 13.06.1667 dla zablokowania Tamizy podczas rajdu Holendrów w górę rzeki, podniesiony w październiku 1667 i wyposażony jako 6-działowy brander. Zużyty w tym charakterze 4.06.1673 podczas drugiej bitwy na kanale Schooneveld – przy zbliżaniu się do holenderskich okrętów kapitan Abraham Goodhart j jeden z marynarzy zostali zabici; inny utonął podczas ewakuacji.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Walczył w bitwie pod Gabbard 2/3.06.1653 (dowódca John Harman). W 1666 stał rozbrojony. Zatopiony 13.06.1667 dla zablokowania Tamizy podczas rajdu Holendrów w górę rzeki, podniesiony w październiku 1667 i wyposażony jako 6-działowy brander. Zużyty w tym charakterze 4.06.1673 podczas drugiej bitwy na kanale Schooneveld – przy zbliżaniu się do holenderskich okrętów kapitan Abraham Goodhart j jeden z marynarzy zostali zabici; inny utonął podczas ewakuacji.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Great Charity (Charity) - holenderski żaglowiec Liefde, zdobyty przez Anglików w 1653. Wcielony do marynarki Republiki jako okręt 4 rangi, dwupokładowiec 36/46-działowy. Długość stępki 106’0”, szerokość 28’4” (lub 28’6”), głębokość 11’0” (lub 11’10”), tonaż 453 tony. Załoga: w 1654 – 150.
Należał do eskadry gen. Williama Penna, która na przełomie 1654/1655 przeszła z Anglii do Indii Zach. (okrętem dowodził Leonard Harris). W czasie bitwy pod Lowestoft 3.06.1665 dowodził nim kmdr Robert Wilkinson; kiedy brytyjska flota zrobiła zwrot na nawietrzną, Charity go „chybił”, został otoczony przez okręty holenderskie (wśród których były nowy Liefde) i zdobyty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Należał do eskadry gen. Williama Penna, która na przełomie 1654/1655 przeszła z Anglii do Indii Zach. (okrętem dowodził Leonard Harris). W czasie bitwy pod Lowestoft 3.06.1665 dowodził nim kmdr Robert Wilkinson; kiedy brytyjska flota zrobiła zwrot na nawietrzną, Charity go „chybił”, został otoczony przez okręty holenderskie (wśród których były nowy Liefde) i zdobyty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach