Strona 239 z 387

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-01-28, 08:25
autor: Maciej
Bezcenna uwaga..
Dziękujemy, że podzieliłeś się nią z nami.

Pozdrawiam,
Maciej

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-01-28, 11:01
autor: crolick
Tak swoją drogą - ktoś wie jaki % polskiego handlu zagranicznego idzie transportem morskim? Jakieś opracowanie na ten temat można znaleźć (GUS albo UG...)
Będę zobowiązany za podesłanie namiarów :)

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-01-28, 11:46
autor: Orlik
Przyłączam się, bo sam kiedyś szukałem i w danych GUS-u nie znalazłem takich "gotowych" danych. Podobno drogą morską przechodzi około 30 % międzynarodowej wymiany handlowej, ale nie widziałem dokładnych liczb.

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-01-28, 11:47
autor: oskarm
crolick pisze:Tak swoją drogą - ktoś wie jaki % polskiego handlu zagranicznego idzie transportem morskim? Jakieś opracowanie na ten temat można znaleźć (GUS albo UG...)
Będę zobowiązany za podesłanie namiarów :)
Okolo 30% naszego eksportu. GUS (kraje docelowe naszego eksportu) + informacje z rynku na temat kosztow transportu w dane rejony. Czasami do Hiszpani taniej kest puscic towar droga morska niz koleja czy TIRami.

Jedna uwaga, nie nalezy patrzec na dane GUS dotyczace przewozow naszych przewoznikow. Wiekszosc transportu morskiego u nas obsluguja zagraniczne podmioty, ktore nie sa uwzglednione przez GUS! To tak na wszelki wypadek, gdyby ktos tam spojrzal i twierdzil, ze nasz eksport morski to 1%.

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-01-28, 13:58
autor: crolick
Ale ja nie pytam o eksport, a handel zagraniczny.
I jakie jest źródło danych??

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-01-28, 15:52
autor: Adam
Nie wiem czy to w ogóle da się ocenić. Przykład: kontener z ciuchami z Chin przypływa do Hamburga, a stamtąd jedzie do nas koleją lub na naczepie. Z naszego punktu widzenia przetransportowano go transportem lądowych, choć praktycznie całą trasę z Chin do Hamburga przebył on drogą morską.
Skalę może uzmysłowić wejście do galerii handlowej i wyobrażenie sobie, że jakieś 80-100% (liczby z sufitu, ale wydają się realne) towarów w sklepach z odzieżą i elektroniką przypłynęło z Dalekiego Wschodu.

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-01-28, 17:43
autor: Orlik
Ze strony Ministerstwa:
Obecnie 80 proc. towarów na świecie jest przewożonych drogą morską. W Europie szczególne znaczenie ma żegluga morska bliskiego zasięgu, którą przewozi się 40 proc. ładunków. W Polsce, z uwagi na położenie kraju i kierunki polskiego handlu zagranicznego (blisko 67 proc. obrotów polskiego handlu zagranicznego odbywa się z krajami UE), transportem morskim przewozi się ok. 30 proc. ładunków polskiego handlu zagranicznego, głownie zamorskiego.
https://www.mgm.gov.pl/gospodarka-morsk ... yka-morska

Ale jak oni to policzyli... :hmmm:

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-01-29, 12:33
autor: oskarm
Firmy maja obowiazek ujawniac takie dane GUSowi. Kolejne zrodlo to dane z urzedow celnych i skarbowych.

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-01-29, 16:58
autor: Orlik
Jeśli tak, to GUS powinien publikować takie dane. Przypuszczam, że chodzi raczej o jakieś opracowania i prace naukowe, które opierają się na danych o obrotach ładunkowych w portach morskich.

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-02-01, 07:13
autor: oskarm
Wicher pisze: Podobno w piątek po Forum wybuchła o to awantura między AM a Morawieckim, bo to MM, za zgodą Naczelinka, decyduje co będzie robione i ze względu na prognozy, socjal itd
W chyba nowe dane to potwierdzaja: http://m.money.pl/wiadomosci/artykul/de ... 49944.html
W tym roku bedzie o kilka mld wiecej do wydania i kilka mniej do zarobienia.

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-02-01, 15:36
autor: Maciej
Prawie jak na Oksywiu.. ;)
http://www.naval.com.br/blog/wp-content ... -4-USN.jpg

Pozdrawiam,
Maciej

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-02-01, 16:21
autor: Peperon
Maciej pisze:Prawie jak na Oksywiu...
Prawie...
Robi wielką różnicę. :lol:

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-02-01, 17:01
autor: Maciej
Oj, tam - widzę jedno wolne miejsce do zacumowania.. :D

Pozdrawiam,
Maciej

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-02-02, 11:00
autor: Orlik

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-02-02, 12:48
autor: Waldek K
Co do Anakond, to gdzieś ktoś napisał, że problem siedzi w nowych łopatach wirnika nośnego, których nie potrafią wyregulować (użyto innego określenia). Nie wiem, czy to prawda - nie znam się na tym.

SMW kupiona przez PGZ http://www.defence24.pl/539504,pgz-prze ... jal-oferte

Kolejna aktualizacja PMT: https://drive.google.com/file/d/0BwGMmz ... sp=sharing
Ślązak - bez zmian;
Kormoran - bez zmian z potwierdzeniem zamówienia kolejnych okrętów w tym roku;
Miecznik - umowa przesunięta na przełom 17/18 (poprzednio miała daje się być w II kwartale), zakończanie bez zmian 22-24 (ciekawe jakim cudem);
Czaple - umowa j.w., zakończenie przesunięte na 24-26, czyli po Mieczniakch;
Orka - przetarg w lutym b.r. umowa na przełomie 17/18 - nic nie piszą czy samodzielnie, czy z Norwegią;
Holowniki - umowa I kwartał (okazało się, że Nauta i Gryfia ponownie odwoływały się do KIO, na szczęście odwołanie odrzucono);
Transhol - nie wiadomo kiedy przetarg, ma być 9 jednostek

Pojawiła się Murena, Bałtyk wstrzymany (brak środków). Nadal figurują okręty Magneto (wstrzymane - brak środków), choć pojawiła się brzegowa stacja demagnetyzacyjna.

Re: Za kilka lat Polska będzie bezbronna na morzu?

: 2017-02-03, 13:07
autor: Waldek K
http://www.defence24.pl/540448,norwegia ... -partnerem
Norwegia wybrała o.p. typu 212, jednak nadal są otwarci na wspólne zamówienie okrętów z Holandią i Polską. Sprawa jest teraz o tyle wyjaśniona, że jak się jednak zdecydujemy na współpracę z Norwegią, to już wiadomo jaki okręt wchodzi w grę. Rozumiem z tego także, że strona norweska nie doczekała się naszej decyzji, czy zamawiamy okręty wspólnie z nimi, czy osobno. Prosili o taką deklarację do końca stycznia. Z drugiej strony PGZ, do którego należy większość stoczni podpisał umowę o współpracy z DCNS, co sugerowałoby dość jednoznacznie, że o ile będą nowe okręty, to jednak rodem z Francji. Jeśli nic się nie zmieniło, to właśnie PGZ miał sobie dobrać partnera zagranicznego w programach Miecznik i Czapla (czyli w/w porozumienie wskazywałoby, że będą to Gowindy), zaś wybór dostawcy o.p. był po stronie IU. Teraz w sprawie Orek wszystko może się oprzeć o pytanie: na ile silna jest pozycja PGZ i czy jego zarząd może wpływać na decyzje IU, MON, a nawet rządu. Jeśli jest silna, to najbardziej prawdopodobne stają się Scorpeny.

Jednak nie zapominajmy, że w naszej rzeczywistości zawsze aktualne pozostają słowa piosenki: wszystko się może zdarzyć, gdy głowa pełna marzeń... :lol: