Strona 24 z 40

: 2008-03-29, 09:57
autor: Krzysztof Gerlach
Thétis – korweta lub gabara 10-działowa (10 x 4-f), z załogą 50-100. Jednostka cywilna zdobyta na Anglikach, zarekwirowana przez francuską marynarkę wojenną i wprowadzona do służby w sierpniu 1793. W maju 1795 przemianowana na Thalie. Ostatni raz wspominana w lipcu 1795, służyła na tylko redzie Mindin, wkrótce skreślona z listy floty.

Voltigeur – bryg 16-działowy typu Palinure (zwanego też typem Phaeton), zwodowany w Antwerpii w prywatnej stoczni 6.09.1804 lub następnego dnia. Projektant François Pestel. Nośność 158 ton, wyporność 290 ton, wymiary: 27,93 x 8,45 x 4,27 m. Załoga: 90-94. Uzbrojenie: 16 x 6-f. Zdobyty przez Anglików 26.03.1806 w pobliżu San Domingo i wcielony do Royal Navy pod nazwą Pelican, jako bryg-slup o tonażu 328 ton, uzbrojony w 16 karonad 32-f i 2 działa 6-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1806-1810. Sprzedany w 1812.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-29, 10:33
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Jeżeli mogę to, proszę o podanie pozostałych nazw jednostek wspomnianego przez Pana typu Palinure/Phaeton wraz z ich losami.
Pozdrawiam Janusz

: 2008-03-29, 17:27
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego LEOPARD (29.11.1727).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-03-29, 20:26
autor: Krzysztof Gerlach
Léopard – liniowiec 60/64-działowy z 12 furtami w dolnej baterii, dwupokładowiec zbudowany w Tulonie. Projektant Blaise Coulomb. Tonaż 1100 ton, wyporność około 1950 ton, wymiary: 143’ x 41’2” x 18’6” (zanurzenie do 19’6”). Załoga: 406-460. Uzbrojenie rzeczywiste: 62 działa, w tym na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 12 x 6-f. W latach 1728-1734 operował na Morzu Śródziemnym. W kwietniu 1755 użyty jako 12-działowy lub 22-działowy transportowiec do przewiezienia żołnierzy do Quebeku. W wyniku epidemii wycofany tam ze służby i spalony w 1756 lub 1757.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-30, 12:39
autor: Krzysztof Gerlach
Precyzyjne wymienienie jednostek typu Palinure/Phaeton jest – jak niemal zawsze w przypadku małych żaglowców francuskich – niemożliwe, z uwagi na brak wystarczających danych, co daje w wyniku poważne rozbieżności poglądów.
Wg jednej z koncepcji „przydziału” do poszczególnych typów, w typie Phaeton występowały tylko dwa brygi: Phaeton i Voltigeur (oba z 1804). Natomiast bryg Palinure z 1804 mieścił się w typie Curieux, obejmującym oprócz niego brygi: Curieux z 1800, Endymion, Espiégle, Fanfaron, Lutin (wszystkie z 1804), Cyclope, Nisus (oba z 1805), Griffon z 1806.
Wg innej z koncepcji, do typu Palinure należy zaliczać aż 20 brygów, tyle że częściowo całkiem innych, a mianowicie: Palinure, Fanfaron, Néarque, Lutin, Pandour, Phaeton, Faune, Espiégle, Voltigeur, Endymion (wszystkie z 1804), Nisus, Cyclope (oba z 1805), Écureuil, Griffon, Cygne (wszystkie z 1806), Milan, Serpent (oba z 1807), Colibri, Béarnais (oba z 1808), Basque z 1809.
Jak dobrze policzyć, mamy tu w sumie (w obu koncepcjach razem) 21 różnych okrętów. Ich losów proszę szukać samodzielnie (prawie wszystkie trafiły w ręce Anglików), a ja mogę uzupełnić niektóre luki.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-30, 16:38
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego TRITON (11.04.1728).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-03-30, 18:21
autor: Krzysztof Gerlach
Triton – dwupokładowiec 60/64-działowy z 12 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Breście. Projektant Laurent Hélie. Tonaż 850 ton, wyporność około 1500 ton, wymiary: 136’6” x 36’6” x 17’0” (zanurzenie do 18’6”). Załoga: 356-406. Uzbrojenie rzeczywiste: 54-60 dział. W tym ostatnim przypadku na pokładzie dolnym 24 x 24-f (w 1740 zredukowane do 24 x 18-f), na górnym 26 x 12-f (w 1740 zredukowane do 26 x 8-f), na pokładach odkrytych 10 x 6-f. W 1733 brał udział w wyprawie na Bałtyk dla wspierania kandydatury Stasia Leszczyńskiego na polski tron. Ciekawe, że przed tą wyprawą obniżono mu maszty aż o 8-9 m, za to lekko wydłużono reje. Skreślony z listy floty i rozebrany w 1745.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-30, 18:23
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie kolejnych jednostek: Echoue (1793) i Mercure (1797).
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-03-31, 14:26
autor: Krzysztof Gerlach
Echoué – korweta w służbie od 1793. W lipcu 1795 wpędzona na brzeg wyspy Ré i zniszczona przez brytyjską fregatę Phaeton. Anglicy ocenili jej uzbrojenie na 28 dział, ale samo istnienie tej jednostki we francuskiej marynarce wojennej jest niezbyt pewne, a z takim uzbrojeniem - niemożliwe.

Mercure – korweta korsarska zbudowana i wyposażona w Nantes w 1797, około 300-tonowa, uzbrojona w 18 dział. Zdobyta przez HMS Melampus w maju 1797 w Zatoce Biskajskiej, wcielona do Royal Navy pod nazwą Trompeuse, jako 18-działowy slup trójmasztowy o tonażu 338 ton. Zaginęła bez śladu na wodach kanału La Manche 17.05.1800 w czasie gwałtownego sztormu.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-31, 17:22
autor: Janusz Kluska
Panie krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie kolejnych jednostek: Etourdie (1794) i Goree (1800).
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-03-31, 18:10
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego HEUREUX (1730).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-03-31, 21:36
autor: Krzysztof Gerlach
Heureux – dwupokładowiec 60/62-działowy z 12 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Tulonie. Projektant Pierre Sterein (czy Sterin). Tonaż 1000 lub 1100 ton, wyporność około 1800 ton, wymiary: 137’6” x 38’6” x 19’0” (zanurzenie do 19’2”). Załoga: 356-430. Uzbrojenie rzeczywiste: 60 dział, w tym na pokładzie dolnym 24 x 18-f, na górnym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Żaglowiec o pierwotnej nazwie Comte de Morville, zbudowany dla kupców z Tulonu przez prywatną stocznię Ponché Rimade. Zakupiony w październiku 1730 (lub 2.11.1730) przez marynarkę królewską (za 81 tysięcy liwrów) i 27.11.1730 przemianowany na Heureux. W 1733 uczestniczył w kampanii na Bałtyku. Walczył w bitwie pod Tulonem 22.02.1744. Od grudnia 1750 do kwietnia 1751 przerabiany w Rochefort na 20-działową (20 x 8-f) fluitę. W 1753 lub 1755 „ostrzyżony” i przekształcony w hulk. Sprzedany w 1760 za 75 tysięcy liwrów, ale BYĆ MOŻE tę sprzedaż anulowano, bowiem jakiś ex-liniowiec Heureux został ostatecznie wycofany z eksploatacji w 1768 i rozebrany w 1771.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-04-01, 17:00
autor: Krzysztof Gerlach
Étourdie – bryg 12/16-działowy zwodowany w Hawrze 2.03.1794. Projektant Pierre-Alexandre-Laurent Forfait. Nośność 300 ton, wyporność około 600 ton, wymiary może 110’ x 30’. Załoga 116-128. Uzbrojenie mocno zmienne; projektowe 12 x 12-f; od maja 1794: 6 x 24-f; od końca 1795: 16 x 12-f. Zaatakowany przez Anglików u płn. wybrzeży Francji 18.03.1796, zdobyty przez nich i podpalony, wyleciał w powietrze.

Gorée – 12-działowy bryg korsarski zbudowany i wyposażony około 1799. Tonaż około 200 ton. Zdobyty przez Anglików prawdopodobnie 5.04.1800 u wybrzeży Senegalu i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy jako bryg 12-działowy o tonażu 216 ton (lub 245 ton). W aktywnej służbie 1800-1801. Sprzedany w 1806.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-04-01, 18:27
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego BRETAGNE (24.05.1766).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-04-01, 19:35
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Z podanych przez Pana listy 21 jednostek typów Curieux/Phaeton znaczna liczba została zdobyta przez Anglików, zresztą Pan o tym wspominał, jednak poproszę o bliższe dane co do losów następujących jednostek: Endymion (wiem z skapitulował w Genui), Fanfaron, Nisus, i Colibri (wszystkie zd. br 1809), Pandor (zd. br ?), Faune (zd. br 1805) oraz Cygne ( 1808 fait naufrage). Co do reszty okrętów, to znalazłem daty ich zdobycia przez Anglików i te proszę pominąć.
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-04-01, 20:29
autor: Krzysztof Gerlach
Bretagne – liniowiec 100/110-działowy z 15 furtami w dolnej baterii, trójpokładowiec zbudowany w Breście (chociaż zaczęty w Lorient). Projektant Antoine Groignard. Nośność 2600 ton, wyporność 4666 ton. Wymiary: od dziobnicy do tylnicy 186’, dolny pokład 184’ x 50’ x 24’6”. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 30 x 36-f, na środkowym 32 x 24-f, na górnym 32 x 12-f, na pokładach odkrytych 6 x 6-f. Załoga: 1140-1260. Jego budowę opłaciły stany Bretanii (planowano zresztą nazwę Etats de Bretagne). Gruntownie remontowany 1775-1777. Walczył w bitwie pod Ouessant 27.07.1778. Od 1781 uzbrojony w 110 dział (30 x 36-f, 32 x 24-f, 32 x 12-f, 16 x 6-f). Przemianowany na Révolutionnaire w październiku 1793. Walczył z okrętami angielskimi w starciach wielkich flot, które poprzedziły bitwę Sławnego Pierwszego Czerwca 1794, ciężko uszkodzony już 28.05.1794 i odholowany do Rochefort, uznany za nie warty naprawy i rozebrany w 1796.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach