Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu GLOUCESTER (1654). Mam wymiary: sk. 117'0" x 34'10" x gł. 14'6", 755 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Gloucester – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 54/60-działowy zbudowany w Limehouse przez Graves’a. Zdaniem Clowesa i Lavery’ego wszystkie parametry jak podane przez Pana. Także wg Colledge’a i Heppera tonaż 755 ton. Załoga: w 1654 – 280. Wg Ustalenia z 1677 winien był nosić 24 x 24-f, 24 x 9-f, 10 sakerów i 2 x 3-f. Wszedł w skład eskadry gen. Williama Penna, która na przełomie 1654/1655 przebazowała się z Anglii do Indii Zach. (okrętem dowodził Benjamin Blake). W 1660 miał 50 dział. W połowie maja 1666 (dowódca Robert Clark), stacjonując z małą eskadrą pod Texel, przechwycił holenderski konwój 12 statków zmierzających z Bałtyku do Amsterdamu i zdobył 7 z nich. Walczył (dowódca John Holmes) z holenderskim konwojem u wyspy Wight w marcu 1672, zatapiając jeden żaglowiec 44-działowy. W maju 1672 był główną jednostką (dowódca William Coleman) eskadry zwiadowczej u wybrzeży holenderskich. Zmierzając do Leith w Szkocji, z księciem Yorku i jego świtą na pokładzie (dowódca John Berry), wszedł rankiem 6.05.1682 na mieliznę w pobliżu Great Yarmouth i został rozbity przez fale. Pomimo pomocy towarzyszących jachtów, około 130 ludzi zginęło, w tym trzech lordów ze świty księcia. Sugerowano nieoficjalnie, że odpowiedzialny za nawigację kapitan James Aire (zdymisjonowany wyrokiem sądu) zrobił to specjalnie, by doprowadzić do śmierci księcia Yorku, znienawidzonego za wyznawany jawnie katolicyzm.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LYME = MONTAGU (1654). Mam wymiary: pk. 145'0" sk. 117'0" x 35'2" x gł. 15'0", 769 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Lyme – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 62/52-działowy zbudowany w państwowej stoczni w Portsmouth przez Johna Tippettsa. Zdaniem Clowesa głębokość 14’4”, tonaż 769 ton, zdaniem Lavery’ego tonaż 764 tony, reszta jak podane przez Pana. Wg Colledge’a tonaż 764 tony. Załoga: w 1688 - 355. Wg Ustalenia z 1677 winien był nosić 24 x 24-f, 24 x 9-f, 12 sakerów i 2 x 3-f. Uzbrojenie rzeczywiste w 1688: 16 x 24-f, 4 x 18-f, 22 x 9-f, 10 x 8-f. Uzbrojenie rzeczywiste około 1694: 20 x 24-f, 4 x 18-f, 34 x 9-f. Uzbrojenie rzeczywiste w 1696: 24 x 24-f, 36 x 9-f. Na przełomie 1657/1658 wszedł na Morze Śródziemne jako flagowiec eskadry Johna Stoakesa. Przemianowany na Montague (Mountague, Montagu) w 1660 – miał wtedy 52 działa. Walczył w bitwie pod Lowestoft w czerwcu 1665. W 1675 przebudowany (poszerzony) w królewskiej stoczni w Chatham przez Phineasa Petta II. Odtąd szerokość 36’6”, głębokość 17’9” lub nadal 15’0”, tonaż 780 albo 829 ton. Walczył w bitwie pod Barfleur w maju 1692 (dowódca Simon Foulks), ale nie był pod La Hougue, ponieważ ciężkie uszkodzenia zmusiły go do powrotu do Anglii. Później w 1692 (dowódca Simon Foulks) zwalczał z powodzeniem francuskich korsarzy u wybrzeży Irlandii. W styczniu 1693 w krwawej, choć zwycięskiej potyczce z francuskim korsarzem pod Ouessant zginął nowy dowódca liniowca, John Layton. W czerwcu 1694 dowodził okrętem William Kiggens. W marcu 1695 (dowódca Edward Littleton) Montague był flagowcem małej eskadry, która rozgromiła francuski konwój na wodach kanału La Manche. Mniej więcej na przełomie 1696/1697 przeklasyfikowany na jednostkę 4 rangi. Rozebrany w 1698 w królewskiej stoczni w Woolwich i przebudowany na kolejny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu NEWBURY = REVENGE (1654). Mam wymiary: sk. 117'6" x 35'0" x gł. 14'5", 766 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Newbury – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 62/52-działowy zbudowany przez Graves’a w Limehouse, zwodowany w kwietniu 1654. Zdaniem Clowesa długość stępki 117’0”, tonaż 765 ton, wg Lavery’ego wszystkie dane jak u Pana. Wg Colledge’a tonaż 766 ton. Wg Ustalenia z 1677 winien był nosić 24 x 24-f, 24 x 9-f, 12 sakerów i 2 x 3-f. Przemianowany na Revenge w 1660 – miał wtedy 52 działa. W grudniu 1670, jako flagowiec Edwarda Spragge, zwalczał korsarzy algierskich na Morzu Śródziemnym – z umiarkowanymi sukcesami, gdyż był bardzo kiepskim żaglowcem. Znacznie bardziej mu się powiodło w maju 1671, kiedy wraz z innymi okrętami zniszczył całą flotyllę algierską zakotwiczoną w zatoce Bougie. Uznany za niezdatny do dalszej służby w 1678.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LANGPORT = HENRIETTA (1654). Mam wymiary: sk. 116'0" x 35'7" x gł. 14'4", 781 BM.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Langport (Lamport) – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 62/50-działowy zbudowany w prywatnej stoczni przez Johna Bright w Horsleydown (nad Tamizą). Zdaniem Lavery’ego i Clowesa parametry jak podane przez Pana. Wg Colledge’a tonaż 794 tony, wg Heppera – 781 ton. Załoga: w 1654 – 260, w 1688 - 355. Wg Ustalenia z 1677 winien był nosić 24 x 24-f, 24 x 9-f, 12 sakerów i 2 x 3-f. Uzbrojenie rzeczywiste w 1688: 22 x 24-f, 30 x 9-f, 2 x 8-f. Z końcem września 1654 wszedł w skład skierowanej na Morze Śródziemne eskadry gen. Roberta Blake’a (okrętem dowodził Roger Cuttance). Przemianowany na Henrietta w 1660 – miał wtedy 50 dział. Brał udział w czerwcu 1666 w Bitwie Czterodniowej (dowódca Walter Wood, zginął). Od października 1674 (dowódca John Narbrough) był flagowcem eskadry skierowanej do zwalczania piratów północnoafrykańskich na Morzu Śródziemnym (dotarł na miejsce w kwietniu 1675). Kiedy stał na trzech kotwicach (dowódca John Neville) w cieśninie Plymouth, został zepchnięty przez gwałtowny sztorm na brzeg (mieliznę w odnodze Catwater) w pobliżu Mount Batton (Mount Batten) i rozbity przez fale 25.12.1689. Zginęło około 60 ludzi. Ten sam sztorm zerwał z kotwic i rozbił tego dnia w Plymouth trzy inne okręty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu TREDAGH = RESOLUTION (1654). Mam wymiary: sk. 117'3" x 35'2" x gł. 14'5", 771 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Tredagh – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 50-działowy zbudowany w przez Phineasa Petta II w Ratcliffe. Wg Clowesa wszystkie dane jak u Pana. Zdaniem Lavery’ego parametry jak podane przez Pana, poza tonażem – 885 ton. Wg Colledge’a tonaż 771 ton, wg Heppera – 885 ton. Na przełomie 1657/1658 wszedł na Morze Śródziemne w składzie eskadry Johna Stoakesa. Przemianowany na Resolution w 1660 – miał wtedy 50 dział, a jego dowódcą był Thomas Tyddiman. W bitwie w estuarium Tamizy 25.07.1666 (St. James’s Day Battle) między flotą angielską Albemarle’a a holenderską de Ruytera okręt ten (dowódca Willoughby Hannam) został ciężko uszkodzony i prawie unieruchomiony. Umożliwiło to holenderskiemu branderowi sczepienie się z nim i spalenie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu HAMPSHIRE (1654). Mam wymiary: pk. 118'0" sk. 101'9" x 29'9" x gł. 13'0", 479 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Hampshire – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 38/46-działowy zwodowany w 1653 (nie w 1654) w państwowej stoczni w Deptford przez Phineasa Petta II. Wg Colledge’a tonaż 490 ton, wg Heppera 479 ton. Zdaniem Clowesa wymiary jak u Pana, ale tonaż 479-481 ton. Zdaniem Winfielda i Lavery’ego głębokość 12’8”, reszta jak u Pana, przy czym Lavery uważa, że po przebudowie w 1686 szerokość 30’2”, głębokość 13’0” i tonaż 489 ton. Załoga: w 1654 i 1666 – 160; w 1660 – 130; w 1670 – 170; w 1688 - 220. Wg Ustalenia z 1666 miał mieć na pokładzie dolnym 12 x 18-f, na górnym 16 x 9-f, na pokładach odkrytych 14 sakerów. Wg Ustalenia z 1677 miał mieć na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 18 lub 20 x 6-f, na rufowym 4 sakery albo 6 dział typu minion. Uzbrojenie rzeczywiste w styczniu 1682: 20 x 12-f, 20 x 6-f, 7 dział typu minion. Wg Ustalenia z 1685 miał mieć na pokładzie dolnym 20 x 12-f, na górnym 20 x 6-f, na pokładach odkrytych 6 sztuk (typu minion i 3-f). Uzbrojenie rzeczywiste w 1688: 20 x 12-f, 16 x 6-f, 4 działa typu minion. Uzbrojenie rzeczywiste około 1694: 20 x 12-f, 20 x 6-f, 4 działa typu minion, 2 x 3-f. Z końcem września 1654 wszedł w skład skierowanej na Morze Śródziemne eskadry gen. Roberta Blake’a (okrętem dowodził komandor Robert Blake). Był jednym z trzech okrętów, które w listopadzie 1658, krążąc między Sycylią a Sardynią pochwyciły słynnego pirata hiszpańsko-włoskiego Victorio Papachino. W 1666 działał u wybrzeży Holandii. W 1670, 1676/1677 i 1680 (wtedy dowódca Edward Pym) z wielkimi sukcesami zwalczał algierskich oraz trypolitańskich korsarzy. Walczył z Holendrami w bitwach pod Schooneveld 28.05.1673 i pod Texel w sierpniu 1673. W 1690 i 1691 służył w Indiach Zach. Był na tych wodach także w 1695. Kiedy eskortował (dowódca John Fletcher) konwój zaopatrzeniowców idących z Nowej Fundlandii do angielskich faktorii nad Zatoką Hudsona, został tam zaatakowany przez Francuzów i po walce z 50-działowcem Pelican zatonął 26.08.1697. Fletcher zginął.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu YARMOUTH (1653). Mam wymiary: sk. 105'0" x 33'0" x gł. 13'3", 608 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Yarmouth – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 44/54-działowy, zbudowany przez firmę Edmund & Henry Edgar w Great Yarmouth. Załoga: w 1660 – 160; w 1666 – 200; w 1670 – 180. Uzbrojenie rzeczywiste w 1664 obejmowało m.in. łącznie 24 działa 32-f i 18-f. Wg Ustalenia z 1666 winien był nosić na pokładzie dolnym 22 x 24-f, na górnym 20 x 9-f, na rufowym 8 sakerów i jeszcze gdzieś 2 x 18-f. Wg Ustalenia z 1677 miał mieć na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym 8 sakerów lub 8 dział typu minion. Na przełomie 1657/1658 wszedł na Morze Śródziemne w składzie eskadry Johna Stoakesa. 22.03.1665 w składzie małej eskadry pokonał na Morzu Północnym jeszcze mniejszy zespół holenderski. Brał udział w bitwie w estuarium Tamizy 25.07.1666 (St. James’s Day Battle) między flotą angielską Albemarle’a a holenderską de Ruytera (dowódca John Parker, zginął). Walczył w bitwach na wodach Solebay 28.05.1672, w kanale Schooneveld w maju 1673 i pod Texel 11.08.1673. Rozebrany w 1680.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu NEWCASTLE (1653). Mam wymiary: pk. 131'0" sk. 108'0" x 33'1" x gł. 13'2", 629 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4483
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Newcastle – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 44/54-działowy, zbudowany przez Phineasa Pett II w Ratcliffe. Zdaniem Clowesa długość stępki 108’6” lub 108’0”, tonaż 631 lub 628 ton. Wg Winfielda dane jak u Pana. Zdaniem Lavery’ego wymiary jak u Pana, ale tonaż 631 ton. Wg Colledge’a tonaż 625 ton, wg Heppera 670 ton, w dokumencie 1703- 641 ton. Załoga: w 1654 – 180; w 1660 – 160; w 1666 – 200; w 1670 – 240; w 1688 – 280; w 1703 - 233. Uzbrojenie rzeczywiste w 1664 obejmowało m.in. łącznie 22 działa 32-f i 18-f. Wg Ustalenia z 1666 winien był nosić na pokładzie dolnym 10 x 32-f i 12 x 18-f, na górnym 22 x 9-f, na rufowym 6 sakerów. Wg Ustalenia z 1677 miał mieć na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym 8 sakerów lub 8 dział typu minion. Uzbrojenie rzeczywiste we wrześniu 1682: 22 x 18-f, 18 x 8-f, 6 sakerów, 2 mosiężne falcony. Wg Ustalenia z 1685 miał mieć na pokładzie dolnym 24 x 18-f, na górnym 22 x 9-f, na rufowym 6 sakerów. Uzbrojenie rzeczywiste w 1688: 22 x 18-f, 18 x 8-f, 4 sakery. Uzbrojenie rzeczywiste około 1694 i w 1696: 24 x 18-f, 22 x 8-f, 6 sakerów. Wg Ustalenia z 1703 miał nosić: na pokładzie dolnym 22 x 12-f, na górnym 22 x 6-, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Z końcem września 1654 wszedł w skład skierowanej na Morze Śródziemne (do zwalczania korsarzy północnoafrykańskich) eskadry gen. Roberta Blake’a (okrętem dowodził Nathaniel Cobham). Walczył w bitwach: w kanale Schooneveld w maju 1673 i pod Texel 11.08.1673. Na początku 1674 zdobył (dowódca John Wetwang) wielki holenderski statek wschodnioindyjski z ładunkiem nadzwyczajnej wartości. Przebudowany w 1692 w Rotherhithe. W czerwcu 1693 należał (dowódca John Baker) do eskorty rozgromionego konwoju zmierzającego do Smyrny. W styczniu 1695 (dowódca Charles Wager) zwalczał z sukcesami Francuzów na Morzu Śródziemnym. Stojąc na kotwicowisku Spithead, zatonął (wraz ze 193 ludźmi, w tym kapitanem, Williamem Carter) 27.11.1703 w jednym z najstraszliwszych sztormów, jaki kiedykolwiek nawiedził południową Anglię – ten sam sztorm, o sile huraganu, zniszczył słynną latarnię Eddystone, dachy i całe budynki (szkody w samym Londynie szacowano na milion funtów), a na morzu zatopił 13 angielskich okrętów wojennych.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ