Francuskie okręty spod żagla i pary (3)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Menaçante – jednostka zbudowana jako moździerzowiec, zwodowana w Hawrze 12.09.1795. Projektant Pierre-Alexandre Forfait. Od 1796 klasyfikowana jako fluita (= duży transportowiec) albo gabara (= mały transportowiec), względnie korweta. Nośność 350-400 ton, wyporność 650-687 ton, wymiary: 39,0 x 8,8 x 4,4 m. Załoga 114. Uzbrojenie projektowe: 10 x 8-f i 2 moździerze 12-calowe; od 1796: 22 (lub 12) x 8-f. Przemianowana na Naturaliste 23.06.1800 i uzbrojona w 10 x 6-f, jako korweta badawcza. W okresie 1800-1803 brała udział w ekspedycji naukowej Nicolasa Baudin. Od 1803 teoretycznie ponownie 22 x 8-f, ale praktycznie wycofana z aktywnej służby. Skreślona z listy floty w 1810, sprzedana w 1811 w Hawrze w ręce prywatne.

Vengeance – jednostka cywilna, zakupiona przez marynarkę na pochylni w Bordeaux i zwodowana w styczniu 1794 jako korweta 26-działowa. Nośność 290 ton, wyporność około 550 ton, wymiary: 33,12 x 9,10 x 4,06 m. Załoga: 168-185. Uzbrojenie: 22-32 dział, w tym 22 x 8-f. W latach 1794-1796 używana na Antylach, głównie w charakterze transportowca wojska. Przemianowana na Vénus w maju lub grudniu 1795. Zdobyta przez Anglików 22.10.1800 u wybrzeży Portugalii i wcielona do Royal Navy pod nazwą Scout, jako slup 18-działowy o tonażu 406 ton. Zatonęła u wyspy Wight 25.03.1801, zniesiona na mieliznę przez prąd pływowy.

Dziękuję za życzenia i wzajemnie życzę miłych i pogodnych Świąt Wielkiej Nocy w gronie najbliższych,
pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Toulouse (Toulouze) – liniowiec 2, potem 3 rangi, dwupokładowiec 64/66-działowy z 12 lub 13 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Tulonie, zwodowany pod koniec 1714. Projektant François Coulomb. Tonaż 1050 ton, wymiary: 141’ x 38’4” x 17’6” (zanurzenie do 19’5”). Załoga: 380-387. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 6 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste: 62 działa, w tym na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 12 x 6-f. W 1713-1714 i 1725 remontowany. W 1733 uczestniczył w kampanii na Bałtyku, w eskadrze de Luynesa. Walczył w bitwie pod Tulonem 22.02.1744. Skreślony z listy floty w 1750. Rozebrany w 1751, albo przekształcony wtedy w hulk i istniejący jeszcze w 1755.
Dziękuję za życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych i wzajemnie życzę wszystkiego najlepszego dla Pana i Małżonki,
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Liberte (z 1793 i 1794) oraz Chevrette (1794).
Pozdrawiam Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego ELISABETH (1722).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Liberté z 1793 i 1794 oraz Chevrette z 1794 - niestety, to tylko tak się wydaje, że Pan pyta o trzy jednostki :? .

Liberté – okręt korsarski z Saint Malo, wyposażony w marcu 1793. Około 60 ton, załoga 50-55. Uzbrojenie: 12 dział. W kwietniu 1793 zdobyty przez Anglików. To nim wspomina „Répertoire...”, chociaż również tylko w 1793 operowały minimum cztery inne jednostki korsarskie o nazwie Liberté (z Calais, Boulogne, z Gujany, z Ile de France).

Liberté – korweta 14/16-działowa o nie znanym pochodzeniu. Być może korweta handlowa Comte de Vergennes o tonażu 319-400 ton, uzbrojona w 14 dział, wprowadzona do eksploatacji w Lorient w 1786 i przemianowana na Liberté w kwietniu 1791. W każdym razie jednostka nabyta przez marynarkę wojenną pod koniec 1793. Zdobyta przez Anglików w pobliżu Jamajki 28.03.1794, ale nie wcielona do Royal Navy.

Liberté – lugier 4-działowy (2 x 12-f i 2 x 4-f) wprowadzony do służby w marynarce wojennej w czerwcu 1793 w Lorient z załogą 20. W 1796 używany jako transportowiec (6 x 4-f) i w tym samym roku skreślony z listy floty.

Liberté – okręt korsarski wyposażony w 1794 w Bordeaux. Zarekwirowany przez marynarkę wojenną na Gwadelupie w 1795 i wcielony do służby jako korweta 16-działowa (uzbrojona w 16 x 4-f) z załogą 125. Zatopiona przez Anglików 30.05.1795 koło San Domingo.

Liberté – bryg hiszpański Infante zwodowany w Kadyksie w 1787. Zdobyty przez Francuzów w grudniu 1793, wyposażony w Tulonie i wcielony do marynarki francuskiej jako bryg 18-działowy Liberté (od stycznia 1794) o nośności około 200 ton, wyporności około 350 ton, wymiarach około 88’ x 23’2” x ? Uzbrojenie: 18 x 6-f. Załoga: 94-112. W maju 1795 przemianowany na Infante, a 04.1798 albo 10.05.1798 na Salamine. Zdobyty przez Anglików w pobliżu Tulonu 18.06.1799 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy (zapisywanej też w formie Salamene) jako 16-działowy bryg-slup o tonażu 240 ton. Sprzedany na Malcie w 1802.

Chevrette – okręt korsarski Montagne, budowany w Bordeaux, zajęty w grudniu 1793 na pochylni przez marynarkę wojenną, zwodowany w styczniu 1794 i wcielony do służby jako korweta 24-działowa, uzbrojona w 20 x 8-f i 4 x 4-f, z załogą 148. W maju 1795 przemianowana na Chevrette. Porwana nocą z kotwicy w Camaret przez łodzie z okrętów brytyjskich 22.07.1801, ale nie wcielona do Royal Navy.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Elizabeth (Elisabeth) – liniowiec 3 rangi, dwupokładowiec 64-działowy z 12 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Breście, zwodowany w listopadzie 1722. Projektant Laurent Hélie. Tonaż 950 ton, wyporność około 1900 ton, wymiary: 140’ x 38’ x 18’6” (zanurzenie do 21’). Załoga: 456. Uzbrojenie rzeczywiste: 56-64 dział; w tym ostatnim przypadku na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 14 x 6-f. Skreślony z listy floty w 1748 i przekształcony w hulk w Rochefort. Spłonął przypadkowo w 1756.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poprosze o opisanie jednostek: Minerve/Spartiate (1794), Minerve/Magique (1795) i Minerve (1800).
Pozdrawiam Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego SAINT LOUIS (1723).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Minerve z 1794, 1795, 1800. To tylko tak się wydaje, że Pan pyta o trzy jednostki :) .
Statek handlowy, zarekwirowany przez marynarkę wojenną w kwietniu 1794 na Ile de France i wcielony do służby jako korweta 16-działowa Spartiate, o nośności chyba 200 ton i załodze 125 ludzi. Przemianowany na Minerve jeszcze w 1794, a na Magique w maju 1795, potem może znowu na Minerve. Dalszy los nie znany, ale w 1800 i 1801 służyła w Breście, jako okręt stacjonarny (uzbrojony w 8 x 4-f) stara korweta Minerve, w marcu 1802 przekształcona w transportowiec i wkrótce potem skreślona z listy floty. Jest możliwe, że chodzi tu cały czas o tę samą jednostkę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Saint Louis – dwupokładowiec 64-działowy z 12 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Rochefort, zwodowany w styczniu 1723. Projektant Pierre Masson. Tonaż 1000 ton, wyporność 1787 ton, wymiary: 140’8” x 39’2” x 18’9” (zanurzenie do 21’). Załoga: 386-406. Uzbrojenie rzeczywiste: 54-64 dział; w tym ostatnim przypadku na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 14 x 6-f. W latach 1724-1738 miał 2 x 6-f mniej. W 1733 przewiózł do Kopenhagi sobowtóra Stanisława Leszczyńskiego (dla odwrócenia uwagi od króla, który dotarł do Warszawy drogą lądową). Od 1745 hulk w Rochefort. Rozebrany w 1746 w Breście lub istniał jeszcze w 1748.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Widzę że zawartość „Repertoire ...", trzeba brać z lekkim przymrużeniem oka.
Poproszę o opisanie jednostek: Auguste (1792) i Recompense (1794).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Ocena „Répertoire...”.
Kiedy ten spis powstawał, czyli z grubsza pół wieku temu, był bezcenną pozycją, a i dziś wiele zawartych w nim rzeczy (kolejność przemianowań, udział w bitwach, wyjaśnienie znaczenia i pochodzenia nietypowych nazw okrętów) jest bardzo trudnych do znalezienia gdzie indziej. Ale tylko ludzie zupełnie nie pasjonujący się – w przeciwieństwie do nas – historią, mogą sądzić, że minione daty i fakty są raz na zawsze ustalone, właśnie przez to, że już kiedyś zaszły. Historia jest nauką wiecznie żywą i każdy rok badań przynosi nowe odkrycia, ustalenia, skojarzenia, stałe weryfikacje informacji i doskonalenie metod poznawania. Jest więc jasne, że w 50 lat później wiemy NIEPORÓWNANIE więcej, a za 50 lat innym będzie się też wydawało, że z kolei NASZĄ wiedzę należy traktować z lekkim przymrużeniem oka. Tak być musi.

Na tym tle, osobista uwaga poza ścisłym tematem:
zawsze zdumiewają mnie autorzy, którzy wyciągają ze swoich zbiorów lub z miejscowych bibliotek zakurzone opracowania sprzed kilkudziesięciu lat i spokojnie przepisują wszystkie podane tam fakty i oceny, zupełnie się nie interesując, jak wygląda aktualny stan wiedzy w danej dziedzinie. W pracach ściśle naukowych dotyczących zagadnień na których się znam, czyli z techniki, takie postępowanie jest absolutnie niedopuszczalne. Zauważyłem jednak, że w opracowaniach popularnonaukowych, zwłaszcza z historii, podobne podejście trafia się nadzwyczaj często.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Auguste – żaglowiec o tonażu 350 ton i uzbrojeniu w 16 do 24 dział, w tym 16 x 8-f i od zera do 6 mniejszych; załoga: około 125. Pierwotnie korweta Sardynii o nazwie Augusta; zajęta w Villefranche przez Francuzów we wrześniu 1792 i wcielona do marynarki francuskiej pod nazwą Auguste (Augusta) jako korweta 24-działowa. Jednak już w lutym 1793 przekształcona w Tulonie w transportowiec szpitalny. Przejściowo zajęta w Tulonie w sierpniu 1793 przez Anglików, którzy podczas swojej ewakuacji w grudniu próbowali ją spalić, ale ostatecznie pozostała, poważnie uszkodzona, we francuskich rękach. Najprawdopodobniej nie naprawiana, od czerwca 1794 tylko hulk szpitalny w Tulonie, skreślony z listy floty. Ostatni raz wspominany w 1798.

Récompense – żaglowiec angielski, najprawdopodobniej handlowy, zdobyty przez Francuzów w 1794 i używany jako korweta szkolna („Rewolucyjna szkoła nawigacji i artylerii”) na wodach przybrzeżnych zachodniej Francji. Wycofany w 1795.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziekuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Eclair (1770), Sardine (1771), Sylphe (1780).
Pozdrawiam Janusz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego ARDENT (1723).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Éclair – barka z ożaglowaniem łacińskim, zwodowana w Tulonie 5.07.1771. Nośność 230 ton, wyporność 395 ton, wymiary: 31,8 x 8,8 x 3,9 m. Projektant Jean-Baptiste Doumet-Revest. Uzbrojenie: 18-20 dział, w tym 18 x 6-f. Na burcie 8 małych furt wiosłowych. Załoga: 165/166. Od 1783 klasyfikowana jako korweta. Działała tylko na Morzu Śródziemnym. Zdobyta przez Anglików 9.06.1793 w pobliżu Marsylii i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy jako slup 18-działowy o tonażu 399 ton. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1793-1797. Od 1797 hulk prochowy. Sprzedana w 1806.

Sardine – korweta 14-działowa zwodowana w Tulonie 13.07.1771 lub następnego dnia. Nośność 280 ton, wyporność około 500 ton, wymiary: 34,5 x 8,8 x 4,3 m. Projektant Broquier. Uzbrojenie: 14-18 x 6-f. Załoga 86-106. Działała tylko na Morzu Śródziemnym. Zdobyta przez Anglików 9.03.1796 na redzie neutralnego Tunisu i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy jako slup 16-działowy o tonażu 300 ton. Sprzedana w 1806.

Sylphe – Jean-Michel Roche powtarza o niej dokładnie informacje z „Répertoire...” (czyli korweta zwodowana w 1780, w 1805 zdobyta przez HMS San Fiorenzo), nie dodając od siebie ani słowa, jest więc jasne, że tak naprawdę nie udało mu się niczego dowiedzieć o tym okręcie. Angielscy autorzy (William Clowes, William James, J.J. Colledge, David Lyon i kilku innych) nic o tym nie słyszeli, aby brytyjska fregata San Fiorenzo pochwyciła w 1805 jakąkolwiek francuską jednostkę tej nazwy. Alain Demerliac całkowicie ignoruje istnienie takiego żaglowca.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany