Program modernizacji Marynarki Wojennej RP jest jednym z elementów Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022. "Zwalczanie zagrożeń na morzu”, to jeden z 14 programów operacyjnych, obejmujący 22 projekty. Jak mówił podczas konferencji szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. brygady Adam Duda, ww. program zakłada "pozyskanie ponad trzydziestu jednostek pływających różnych klas, o różnym stopniu skomplikowania, rozpoczynając od jednostek zabezpieczających, technicznych po okręty patrolowe, obrony wybrzeża, kończąc na chyba najbardziej skomplikowanym systemie uzbrojenia, jakim jest okręt podwodny nowego typu”.
W latach 2013 - 2022 na jego realizację przeznaczono ponad 13 mld zł (finansowanie na poziomie 2% PKB).
- Jeżeli popatrzymy na perspektywę, która w tej chwili jest tworzona, czyli plan 2017 – 2026, to ta liczba praktycznie podwaja się - zauważył szef Inspektoratu, dodając, że projekty te są na różnych etapach realizacji (w trakcie wykonywania umów lub postępowania przygotowawczego).
W części dotyczącej samych tylko okrętów, program zakłada budowę lub pozyskanie następujących jednostek: okręt rozpoznania elektronicznego Delfin, okręt hydrograficzny Hydrograf, 3 okręty podwodne Orka, 3 okręty obrony wybrzeża Miecznik, okręt patrolowy Ślązak, 3 okręty patrolowe z możliwością zwalczania min Czapla, 3 niszczyciele min Kormoran II, 3 okręty ratownicze Ratownik, okręt wsparcia działań połączonych Marlin, okręt wsparcia logistycznego Bałtyk, okręt demagnetyzacyjny Magneto, barka Ekotank, 2 zbiornikowce paliwowe Supply, 6 kutrów transportowych Transhol, 6 holowników Holownik.
W trakcie budowy są obecnie dwa okręty: niszczyciel min Kormoran II oraz okręt patrolowy Ślązak. Pierwszy z nich powstaje w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku.
- Na chwilę obecną oceniamy, że projekt ten idzie zgodnie z planem. W przypadku dotrzymania tego terminu, uruchomimy umowę ramową, ponieważ tu była umowa ramowa na budowę 2 i 3 okrętu, wymaga to tylko podpisania tzw. umowy realizacyjnej - mówił gen. Duda.
Okręt Ślązak budowany jest w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. I jest to, jak zauważył szef Inspektoratu "niestety, porażka nas wszystkich".
- Projekt rozpoczęty w 2001 roku, po wodowaniu w lipcu 2015 r. miał być zakończony w tym roku - już wiemy, że ten cel nie będzie osiągnięty. Jest opóźnienie i nie da się oddać tego okrętu w zaplanowanym terminie - mówił gen. Duda.
Na marzec 2016 zapowiedział rozpoczęcie negocjacji dotyczących budowy trzech okrętów obrony wybrzeża Miecznik oraz trzech okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min Czapla. Wg jego słów liderem konsorcjum ma pozostać Polska Grupa Zbrojeniowa (do negocjacji jeszcze w czerwcu ub. roku zaprosiło ją poprzednie kierownictwo MON). Prawdopodobnie jednak dojdzie do modyfikacji składu wykonawcy.
- Po naszej ocenie opóźnień w zakresie okrętu Ślązak, nie można podjąć już ryzyka powierzania samodzielnie Stoczni Marynarki Wojennej budowy okrętu Czapla i Miecznik (...) Skład tego konsorcjum prawdopodobnie ulegnie zmianie - zapowiedział generał.
Dodał przy tym: "Musimy odbudować zdolności produkcyjne w polskich stoczniach - do budowy okrętów". Jego zdaniem, przykład Stoczni Marynarki Wojennej pokazuje, że polskie stocznie produkcyjne nie są przygotowane do samodzielnej budowy zwłaszcza najbardziej zaawansowanych technologicznie okrętów.
http://www.portalmorski.pl/morze-inne/p ... o-poprawki
Przypominam sobie pewien wątek przed budową Gawrona w miesięczniku Raport jeden z dziennikarzy napisał ,że w projektowaniu i produkcji mamy większe możliwości niż Turcja ,lata minęły a czas zweryfikował to wszystko ,czyli już jest jasne Stocznia Marynarki Wojennej po za burtą jeżeli Chodzi o Mieczniki i Czaple.
Ciekawostką jest to ,że planowane są aż trzy okręty ratownicze, chyba ,że to pomyłka?