Strona 21 z 40

: 2008-03-18, 20:06
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Difficile i Diligente (obie z 1794).
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-03-19, 17:14
autor: Krzysztof Gerlach
Difficile – korweta handlowa o tonażu 486-532 ton, zwodowana w Nantes już w 1788, być może pierwotnie pod nazwą Georges. Wyposażona w 1793 w Nantes jako korsarz Difficile (uzbrojony 20 x 6-f), ale już w listopadzie 1703 zarekwirowana przez marynarkę. Wcielona do służby jako korweta 20-działowa (20 x 6-f, załoga: 148) w 1794. Pełniła rolę patrolowca i eskortowca na przybrzeżnych wodach Francji (wybrzeże atlantyckie) do października 1796, kiedy odsprzedano ją w ręce prywatne i ponownie przystosowano do działań korsarskich (w Breście). Tym razem miała 206 ludzi załogi i 18 dział. W styczniu lub lutym 1797 pochwycona przez Anglików. Zdobywcy opisali ją jako żaglowiec 250-tonowy.

Diligente (Dilligente) – bryg 16-działowy zwodowany w Breście 17.01.1794. Projektant Pierre-Augustin Lamothe (Lamotte). Nośność 258-270 ton, wymiary 97’9” (lub 98’2”) x 25’7” x 12’10” (lub 13’0”). Załoga: 160-187. Uzbrojenie: pierwotnie 12 x 18-f i 6 haubic 36-f; od 1795 – 12 x 18-f; od 1797 – 12 x 12-f. Potem klasyfikowany przez Francuzów jako korweta, ale pod koniec z takielunkiem (wg Anglików) szkunera. Zdobyty na Antylach przez Anglików 13.04.1800 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy (lub pod nazwą zapisywaną Diligent), jako transportowiec 14-działowy. Sprzedany w 1814.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-19, 18:47
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego MARS (1705).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-03-19, 21:21
autor: Krzysztof Gerlach
Mars - liniowiec 3 rangi, dwupokładowiec 50/56-działowy z 12 lub 13 furtami w dolnej baterii, zwodowany w Dunkierce w grudniu 1705. Projektant René Le Vasseur. Tonaż 700 ton, wymiary: 134’ x 36’6” (lub 37’) x 14’9” (lub 14’6”), zanurzenie do 18’. Załoga: 307-380. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste: od 54 do 64 dział, w tym pierwszym przypadku na pokładzie dolnym 24 x 18-f, na górnym 26 x 8-f, na rufowym 4 x 4-f. Skreślony z listy floty w 1719 lub 1720 albo 1721.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-19, 21:29
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Doucereuse (1794) i Duguay-Trouin/Calypso oraz Eclipse/Esperance (obie z 1795).
Pozdrawiam Janusz

: 2008-03-20, 18:05
autor: Krzysztof Gerlach
Doucereuse – wg niektórych korweta zwodowana w 1794, w służbie do 1795; brak innych informacji.
Wydaje się jednak, że chodzi o pomieszanie danych z korwetą Décius, budowaną w Breście od sierpnia 1794 i mającą się pierwotnie nazywać Doucereuse, przemianowaną na Décius z grubsza w chwili wodowania, czyli 8.10.1795, lub dopiero w lipcu 1796. Zbudowana może wg projektu Jacquesa-Noéla Sané, być może miała następujące parametry: nośność około 300 ton, wyporność około 580 ton, 108’ x 27’6” x 12’3”, załoga 143-155. Doucereuse planowano uzbroić w 18 x 6-f, natomiast Décius niosła ostatecznie 2 x 8-f, 18 x 6-f i 6 angielskich karonad 18-f. Zdobyta 16.11.1796 przez Anglików na Antylach.

Duguay-Trouin – okręt korsarski zwodowany w Lorient w lutym 1791. Tonaż 300 ton. W maju 1794 zarekwirowany w Saint-Malo przez marynarkę wojenną i wcielony pod nazwą Duguay-Trouin, jako korweta 22-działowa, o nośności 300-360 ton, wyporności 450 ton, załodze około 160 ludzi i uzbrojeniu w 22 x 6-f. W maju 1795 przemianowana na Calypso. W lutym 1797 zwrócona armatorowi i zatrudniona ponownie jako korsarz. W lutym 1798 pochwycona przez Anglików.

Elise (a nie Eclipse) – angielska 22-działowa korweta korsarska Ellis, ze 124-osobową załogą. W lipcu 1793 pochwycona przez Francuzów na Atlantyku i wcielona do marynarki francuskiej jako 20-działowa korweta, początkowo pod nazwą Elise. Jeszcze latem 1793 zdobyta przez Hiszpanów. Odbita przez Francuzów w listopadzie 1793. W lutym 1794 przemianowana na Espérance. Nośność 400 ton. Załoga: 148-158. Uzbrojenie: (w 1794) 18 x 6-f, 2 haubice; (w 1795) 22 x 6-f. Zdobyta przez Anglików w pobliżu zatoki Chesapeake 8.01.1795 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy (zapisywanej Esperance), jako 16-działowy slup o tonażu 345 ton. W aktywnej służbie 1795-1797. Sprzedany w 1798.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-20, 18:43
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego DAUPHINE (23.03.1706).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-03-20, 20:17
autor: Krzysztof Gerlach
Dauphine – liniowiec 3 rangi, dwupokładowiec 50/56-działowy z 12 lub 13 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Hawrze. Projektant Philippe Cochois. Tonaż 900 ton, wymiary: 138’ (lub 139’) x 38’ x 15’ (lub 16’), zanurzenie do 19’6”. Załoga: 350-380. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste: od 50 do 62 dział; przy 60 działach na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Skreślony z listy floty w 1717, odtąd hulk, rozebrany w 1719.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-20, 21:03
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Trompeuse (z 1793 i 1797) oraz Vulcain (1794).
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-03-21, 15:55
autor: Krzysztof Gerlach
Trompeuse – bryg korsarski budowany w Hawrze od marca 1793, zarekwirowany przez marynarkę wojenną w kwietniu, zwodowany 17.07.1793 i wprowadzony do służby jako korweta 16-działowa. Nośność około 200 ton, wyporność około 400 ton, wymiary 27,9 x 8,9 x ? m. Załoga: 104-120. Uzbrojenie: 14-16 x 8-f (lub 6-f). Zdobyty przez Anglików 12.01.1794 w pobliżu Cape Clear i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy jako 16-działowy bryg-slup o tonażu 342 tony. Zatonął 15.07.1796 w pobliżu Kinsale, wszedłszy na mieliznę na skutek po chybieniu rutynowego zwrotu przez sztag (bardzo słabo reagował na ster).

Trompeuse (lub Trompeur) – w rzeczywistości nie korweta marynarki wojennej, tylko 12-działowy okręt korsarski, wyposażony do takich działań na San Domingo w sierpniu 1797. Załoga: 78. Uzbrojenie: 12 x 6-f. Zatopiony w walce przez Anglików 17.09.1797, w pobliżu San Domingo.

Vulcain – jednostka zwana niekiedy korwetą, ale faktycznie 16-działowy pram zwodowany w Honfleur w maju 1795. Projektant Pierre-Alexandre Forfait. Nośność 450 ton, wyporność 950 ton, wymiary 39,8 x 10,4 x 4,9 m. Załoga: 122-250. Uzbrojenie: 14-16 karonad 24-f i jeden moździerz 12-calowy. Od 1801 uzbrojenie zmienione na 20 x 18-f, a od 1803 na 16 x 12-f. Od grudnia 1808 okręt szpitalny w Breście. Skreślony z listy floty w 1810 i zaraz rozebrany.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-21, 18:21
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego SUPERBE (1708).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-03-21, 20:19
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie trzech jednostek , ale o identycznej nazwie: Caroline (1792, 1795, 1798).
Mam też pytanie o jednostkę Lealdad (1831). Co ona ma wspólnego z Portugalią i Francją.
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-03-21, 21:20
autor: Krzysztof Gerlach
Superbe – liniowiec 3 rangi, dwupokładowiec 50/56-działowy z 12 lub 13 furtami w dolnej baterii, zbudowany w Lorient. Projektant Pierre Coulomb. Tonaż 730 ton, wymiary: 136’ x 37’ x 14’ (zanurzenie do 17’). Załoga: 350. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste: 56 dział, w tym na pokładzie dolnym 24 x 18-f, na górnym 26 x 8-f. Zdobyty przez Anglików 10.08.1710 u wejścia do kanału La Manche, gdy osłaniał konwój wracający z Ameryki. Wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy (zapisywanej jednak najczęściej w formie Superb), jako liniowiec 64-działowy. W służbie angielskiej wymiary 143’6’ x 40’2” x 15’6,5”, tonaż 1020 ton. Załoga: 365. Rozebrany w 1732 lub 1733.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-22, 08:24
autor: Krzysztof Gerlach
Caroline – żaglowiec o tonażu 350 ton i uzbrojeniu w 16 do 24 dział, w tym 16 x 8-f i od zera do 6 mniejszych; załoga: około 125. Pierwotnie korweta Sardynii o nazwie Carolina; zajęta w Villefranche przez Francuzów 29.09.1792 i wcielona do marynarki francuskiej pod nazwą Caroline, ale - z uwagi na zły stan – praktycznie w charakterze transportowca. Przejściowo zajęta w Tulonie w 1793 przez Anglików, którzy próbowali ją spalić, jednak ostatecznie pozostała we francuskich rękach i służyła do 1797, kiedy wystawiono ją na sprzedaż.

Caroline – nie było korwety tej nazwy, zbudowanej lub wcielonej w 1795. Może autorom „Répertoire...” pomyliła się z kanonierką zwodowaną w Nantes w październiku 1795, jedną z serii kilkunastu niewielkich jednostek, praktycznie łodzi, o tonażu 50 ton, 25-osobowej załodze i uzbrojonych w 1 działo 24-f. Ta Caroline od 1800 pełniła rolę transportowca, wycofana z eksploatacji w 1803.

Caroline z 1798, którą mieli na myśli autorzy „Répertoire...”, w ogóle nie była jednostką marynarki wojennej, tylko korsarzem wyposażonym w Nantes w styczniu 1798, uzbrojonym w 16 dział i obsadzonym 77-90 ludźmi. To właśnie ten żaglowiec korsarski został zdobyty w sierpniu 1799 przez brytyjską fregatę Emerald.

Lealdade – 24-działowa korweta portugalska, o 180-osobowej załodze, zwodowana w Lizbonie 13.05.1819. Pochwycona 11.07.1831 na Tagu przez Francuzów i zabrana do Brestu. Przechrzczona przez zdobywców na Loyauté i używana jako korweta 24-działowa, ale nie wciągnięta na oficjalne listy marynarki francuskiej. Sprzedana po kilku latach, może około 1838, prawdopodobnie na rozbiórkę.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-22, 14:07
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek: Menacante/Naturaliste (1795) i Vengeance/Venus (1793).
Pozdrawiam Janusz.
Życzę Zdrowych i Pogodnych Świąt Wielkanocnych.

: 2008-03-22, 17:01
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego TOULOUSE (1714).
Zdrowych i Szczęśliwych Świąt Wielkanocnych.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.