Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Biddeford - zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Na skutek błędu pilota (będącego „pod wpływem”) rozbił się 31.12.1761 (lub 30.10.1761) w pobliżu Yarmouth.
Aldborough – zbudowany w stoczni firmy Perry w Blackwall. Jeszcze w 1756 przeklasyfikowany na 22-działowiec. Rozebrany w 1777.
Flamborough - zbudowany w stoczni firmy Batson w Limehouse. Sprzedany w 1772.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis losów okrętów DOVER (07.01.1740), FAVERSHAM (07.01.1740) oraz FOLKESTONE (08.01.1741).
Panie Krzysztofie, czy zna Pan liczbę załogi i uzbrojenie okrętu ADVENTURE (01.10.1741) po obcięciu do fregaty 32-działowej ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dover – zbudowany w stoczni firmy Bronsdon w Deptford. Sprzedany w 1763.
Feversham (Faversham) – zbudowany w stoczni firmy Perry w Blackwall. Sprzedany w 1749.
Folkestone (Folkeston) – zbudowany w stoczni firmy Bird w Rotherhithe. Sprzedany w 1749.

Adventure po redukcji do fregaty 32-działowej miał załogę liczącą 210 osób. Uzbrojenie wg rozkazu Admiralicji z 14.07.1756: na pokładzie dolnym 22 x 12-f, na górnym 10 x 9-f, wyżej – nic. To była początkowa koncepcja „strzyżenia”, gdzie zamierzano obciąć tylko pokład rufowy i dziobowy, ale zostawić cały górny, aczkolwiek ze zmniejszonym uzbrojeniem. Tymczasem stan kadłuba okazał się taki, że trzeba było usunąć więcej belek, niż planowano. Dało to okazję do wycięcia dodatkowych furt na pokładzie dolnym. Aby zaś podnieść je wyżej nad wodą, zdecydowano się jednak przerobić ciężki pokład górny na krótsze i lżejsze – rufowy i dziobowy – jak na standardowej fregacie. Ostatecznie uzbrojenie wg rozkazu Admiralicji z 20.06.1758: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź i bardzo interesujące wyjaśnienia.
Proszę o opisanie losów okrętów GOSPORT (20.02.1741), SAPPHIRE (21.02.1741), HASTINGS (07.03.1741) oraz LYNN (07.03.1741).
Spotykam się z nazwą SAPPHIRE pisaną SAPHIRE, czy była taka odmiana pisowni ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Gosport – zbudowany w stoczni firmy Snelgrove, w Limehouse. Rozebrany w 1768.
Sapphire (Saphire) – zbudowany w stoczni firmy Carter, w Limehouse. W okresie od 14.07.1756 (data rozkazu) do 22.06.1758 (data zakończenia wszelkich prac) „ostrzyżony” do fregaty 32-działowej. Od 1780 hulk, sprzedany w 1784.
Hastings – zbudowany w stoczni firmy Okill w Liverpoolu. Rozebrany w 1763.
Lynn – zbudowany w stoczni firmy West w Deptford. Sprzedany w 1763.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
de Villars
Posty: 2229
Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: de Villars »

Mam pytanie o rozmieszczenie artylerii na wspomnianym tu już okręcie St. Michael (96) z 1669 r. Domyslam się że 26 demi-canon i 26 culverin było rozmieszczone odpowiednio na dolnym i środkowym pokładzie. A co z 10 demi-culverin (9f), 30 6-funtówek i 4 3-funtówkami? czy na górnytm pokładzie było te 30 6-funtówek, czy jakas kombinacja 9-funtówek i 6-funtówek?
Gdyby jeszcze była znana liczebnośc załogi tego okrętu sprzed przebudowy, byłbym wniebowzięty :-)
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis losów okrętów LIVERPOOL (19.07.1741), KINSALE (27.11.1741), LAUNCESTON (29.12.1741), LOOE (29.12.1741).
Panie Krzysztofie, czy "strzyżenie" SAPPHIRE miało przebieg podobny do tego dla ADVENTURE, czy okręt ten po obcięciu miał inny kształt i uzbrojenie ? Bardzo proszę o wyjaśnienie.
Mam też pytanie odnośnie różnicy między pierwszym okrętem V klasy wg Ustalenia 1733, ELTHAM (30.06.1736), a pozostałymi, zbudowanymi cztery-pięć lat później. Czy była to tylko różnica w uzbrojeniu, czy też były jakieś różnice w konstrukcji ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Liverpool – zbudowany w stoczni firmy Okill w Liverpoolu (początkowo miał się nazywać Enterprize). Sprzedany w 1756 i używany jako korsarz. Odkupiony w 1759 jako Looe i najprawdopodobniej ponownie sprzedany w 1763.
Kinsale – zbudowany w stoczni firmy Bird w Rotherhithe. Hulk od 1758. Sprzedany w 1763.
Launceston – zbudowany w stoczni firmy Buxton w Rotherhithe. W latach 1752-1759 hulk. Sprzedany w 1784.
Looe – zbudowany w stoczni firmy Snelgrove w Limehouse. Rozbił się w pobliżu Florydy 5.02.1744.

Redukcja Sapphire do fregaty miała identyczny przebieg i identyczny wynik jak dla Adventure.

Pytanie o Eltham i następne z tej grupy jest nieco źle postawione. Okręty budowane wg kolejnych Ustaleń nie były nigdy bliźniakami, oprócz tych konstruowanych w tej samej stoczni, na dodatek z grubsza w tym samym czasie (jak np. tutaj Hastings i Liverpool). Establishment określał ściśle wymiary, uzbrojenie i wiele ważnych szczegółów, ale na ogół nie narzucał żadnego „wiodącego” planu. Mistrz szkutniczy w każdej stoczni (często tożsamy z właścicielem w stoczniach prywatnych) w ramach tych drobiazgowo nakreślonych ram robił taki okręt, jaki mu dyktowało własne doświadczenie, wiedza i wyobraźnia. JAKIEŚ różnice konstrukcyjne występowały więc ZAWSZE między prawie wszystkimi żaglowcami danej kategorii, bez względu na czas budowy. Natomiast bardzo znaczących różnic między Eltham a następnymi – oprócz uzbrojenia – nie było.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienia.
Proszę o opis losów okrętów ANGLESEA (03.11.1742), TORRINGTON (15.01.1743), HECTOR (24.10.1743) i ROEBUCK (21.12.1743).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Anglesea – zbudowany w stoczni firmy Blades w Hull. Zdobyty przez Francuzów 29.03.1745. Przez pewien czas służył bez zmiany nazwy jako francuski korsarz. W latach 1748-1749 w służbie francuskiej Kompanii Indyjskiej. Wycofany z aktywnej służby w 1749. Od 1753 hulk.
Torrington – zbudowany w stoczni firmy Rowcliffe w Southampton. Sprzedany w 1763.
Hector – zbudowany w stoczni firmy Blades w Hull. Sprzedany w 1762.
Roebuck – zbudowany w stoczni firmy Rowcliffe w Southampton. W latach 1763-1764 wynajęty przez Royal Navy do działalności korsarskiej (jedyny taki przypadek znany z XVIII wieku) spółce „The Antigallican Private Ship of War”. Po zwrocie w 1764, sprzedany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów fregat HUSSAR (01.09.1784), ROSE (01.07.1783), DIDO (27.11.1784), THISBE (25.11.1783).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Hussar – zbudowana w stoczni firmy F.C. Wilson w Sandgate. W aktywnej służbie 1790-1796. Rozbiła się w pobliżu Ile Bas 27.12.1796 w ciężkim sztormie.
Rose – zbudowana w stoczni firmy Stewart & Hall w Sandgate. W aktywnej służbie 1783-1788, 1789-1791, 1793-1794. Rozbiła się na wybrzeżu Jamajki 28.06.1794.
Dido – zbudowana w stoczni firmy Stewart & Hall w Sandgate. W aktywnej służbie 1787-1790, 1793-1797. Od 1800 transportowiec wojska (16-działowy). Od 1804 hulk więzienny. Sprzedana w 1817.
Thisbe – zbudowana w stoczni Thomasa King w Dover. W aktywnej służbie 1783-1785, 1786-1789, 1790-1791, 1793-1798. W 1799 zredukowana do okrętu 18-działowego. Od 1800 transportowiec wojska. Od 1808 okręt strażniczy. Sprzedana w 1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów fregat ALLIGATOR (18.04.1787), CIRCE (30.09.1785) i LAPWING (21.09.1785).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Alligator – zbudowana w stoczni Philemona Jacobs w Sandgate. W aktywnej służbie 1790-1795. Od 1800 transportowiec wojska (16-działowy). W służbie jako fregata 1803-1807. Sprzedana w 1814.
Circe – zbudowana w stoczni Henry’ego Ladd w Dover. W aktywnej służbie 1790-1791, 1792-1803. Rozbiła się 17.11.1803 w pobliżu Norfolk.
Lapwing – zbudowana w stoczni Thomasa King w Dover. W aktywnej służbie 1790-1800, 1802-1806. Rozebrana w 1828.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów liniowych COLOSSUS (04.04.1787) i MINOTAUR (06.11.1793) oraz o opis uzbrojenia i stan załogi okrętu liniowego COMMERCE DE MARSEILLE (07.08.1788) po zdobyciu przez Anglików czyli podczas służby w Royal Navy.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4455
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Colossus – zbudowany w stoczni Williama Cleverley w Gravesend. W aktywnej służbie 1793-1798. Walczył w bitwie u Przylądka Św. Wincentego 6.02.1797. Rozbity przez sztorm u wysp Scilly 10.12.1798.
Minotaur – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. W aktywnej służbie 1794-1802. Walczył w bitwie pod Abukirem 1.08.1798. Ponownie w aktywnej służbie 1803-1810. Walczył w bitwie pod Trafalgarem 21.10.1805. Rozbił się pod Texel 22.12.1810 na skutek błędu w nawigacji.
Commerce de Marseille – istnieją wielkie różnice między rzeczywistymi, a nominalnymi danymi tego okrętu po przejęciu przez Brytyjczyków. Chociaż został przekazany przez rojalistów w Tulonie już w sierpniu 1793, to formalnie pozostawał własnością francuską. Przejęty oficjalnie dopiero w grudniu 1793 (podczas ucieczki Anglików z miasta) jako okręt 110-działowy. Tymczasem w rzeczywistości dotarł do Anglii w lipcu 1794 i po badaniach został wyposażony tylko jako 50-działowy transportowiec gigantycznych rozmiarów. W tym charakterze spędził jedyny prawdziwy okres aktywnej służby pod brytyjską banderą - od stycznia 1795 do stycznia 1796. W 1796 odstawiono go naprawdę ostatecznie do rezerwy jako hulk, a tymczasem na listach przeklasyfikowano na liniowiec 120-działowy, z nominalną załogą 875 ludzi i nominalnym uzbrojeniem: na pokładzie dolnym 34 x 32-f, na środkowym 34 x 24-f, na górnym 34 x 12-f, na rufowym 14 x 12-f, na dziobowym 4 x 12-f i 2 karonady 32-f, na rufówce 8 karonad 24-f. W latach 1798-1802 pełnił już rolę więzienia i jeśli nosił jakieś działa, to wyłącznie te wycelowane w więźniów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany