Strona 21 z 101

: 2008-10-13, 17:52
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ROYAL KATHERINE (1664). Mam wymiary: pk. 153'1" sk. 120-0 x 39'8" x gł. 17'2", tonaż 1004 lub 1038 według starej lub nowej miary.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-10-13, 20:38
autor: Krzysztof Gerlach
Royal Katherine (Katherine) – okręt 2 rangi, trójpokładowiec 84/82/74-działowy zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich przez Christophera Petta, zwodowany 26.10.1664. Lavery podaje długość stępki 121’0”, szerokość w jednym miejscu tej samej książki 40’0”, w innym 39’8”, tonaż 1108 ton. Wg Clowesa długość stępki 124’0”, szerokość 41’0”, głębokość 17’3”, tonaż 1108 ton. Zdaniem Colledge’a, który mówi o tonażu 1003 tony, okręt ten, o nazwie Katherine, dopiero od 1696 zaczęto nazywać także Royal Katherine (ale inni się z tym nie zgadzają). Załoga: 540. Liniowiec ten był na początku silnie krytykowany, ponieważ podobno jeszcze przed załadowaniem zapasów i dział miał dolne furty zaledwie 3 stopy nad wodą. Uzbrojenie postulowane przez Ustalenie z 1666 (i przynajmniej częściowo pokrywające się z rzeczywistym): 10 x 42-f, 12 x 32-f, 30 x 18-f, 22 x 9-f i 2 sakery. Uzbrojenie rzeczywiste w 1677: 26 x 32-f, 26 x 18-f, 24 x 6-f, 8 sakerów. Wg postulatów Ustalenia z 1685 i naprawdę w 1688 (zapewne co najmniej do 1692): 26 x 32-f, 26 x 18-f, 34 sakery. Uzbrojenie rzeczywiste w 1696: 26 x 32-f, 26 x 18-f, 4 x 6-f, 20 sakerów. Brał udział w bitwach: 4-dniowej w 1666 (ciężko uszkodzony), na wodach Solebay w maju 1672 (zdobyty na krótko, ale zaraz odbity; dowódca John Chicheley), pod Schooneveld w maju 1673 (dowódca George Legge), pod Beachy Head 30.06.1690 (dowódca Matthew Aylmer), pod Barfleur w maju 1692 (poważnie uszkodzony; dowódca Wolfram Cornewall czy Cornwall). Przebudowany w 1701/1702 na następny okręt tej nazwy, zwodowany 23.02.1703.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-10-14, 18:26
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ROYAL OAK (1664). Mam wymiary: pk. ok. 154'0" sk. 121'0" x 39'10" x gł. 17'1½", tonaż 1021 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-10-14, 20:28
autor: Krzysztof Gerlach
Royal Oak – okręt 2 rangi, trójpokładowiec 76-działowy zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth przez Johna Tippets. Liniowiec ten był bardzo chwalony, a o zamieszaniu w nazewnictwie tamtych czasów świadczy fakt, że nazywano go też „fregatą”, co miało podkreślać jego przymioty. Jako sposób na radykalną redukcję wydatków, latem 1667 większość angielskich okrętów wycofano do rezerwy. Holendrzy skorzystali z okazji i wysłali pod de Ruyter’em i de Witte’m wielką flotę, która weszła na Medway i Tamizę, niszcząc zakotwiczone tam angielskie jednostki. Wśród nich był Royal Oak stacjonujący poniżej Chatham, którego Holendrom udało się spalić 14.06.1667. Okręt próbował się nawet bronić, a ponieważ – jako wycofany do rezerwy - nie miał normalnej załogi, rozkazano udać się na jego pokład kapitanowi armii, nazwiskiem Dowglass. Ten zrobił co mógł, odmówił wycofania się w krytycznej sytuacji i zginął razem z żaglowcem. Sterczące na płytkiej wodzie resztki okrętu rozkazano 15.07.1667 podnieść i rozebrać.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-10-15, 17:57
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BONAVENTURE (1663). Mam wymiary: pk. 124'10" sk. 102'9" x 30'8" x ?, tonaż 514 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-10-15, 19:51
autor: Krzysztof Gerlach
Bonaventure – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 48/42-działowy, powstały w 1663 przez przebudowę (głównie poszerzenie o 14 cali) w królewskiej stoczni w Chatham przez Phineasa Pett’a wcześniejszego okrętu tej nazwy (z 1660), zbudowanego w 1650 w Deptford pod nazwą President. Brakujący wymiar – głębokość – to 12’4”. Załoga: 180. Wg Ustalenia z 1666 miał nieść na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 16 x 9-f i 6 sakerów, na rufowym łącznie 4 sakery. Wg Ustalenia z 1677 miał nieść na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 20 x 6-f, na rufowym 6 sakerów lub 6 dział typu minion. Walczył w bitwach na wodach Solebay 28.05.1672, w kanale Schooneveld w maju 1673 i pod Texel 11.08.1673. Przebudowany w 1683 w Portsmouth przez Isaaca Bettsa na kolejny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-10-16, 17:54
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ROYAL PRINCE (1663). Mam wymiary: pk. ok. 160'0" sk. 132-0 x 45'2" x gł. 18'10", tonaż 1432 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-10-16, 19:24
autor: Krzysztof Gerlach
Royal Prince – okręt 1 rangi, trójpokładowiec 92-działowy, powstały w 1663 przez przebudowę w królewskiej stoczni w Chatham przez Phineasa Pett’a II okrętu Prince Royal, powstałego w 1641 przez przebudowę w królewskiej stoczni w Woolwich przez Petera Pett’a wcześniejszego okrętu tej nazwy, zbudowanego w 1610 w królewskiej stoczni w Woolwich przez Phineasa Pett’a I. Mam nadzieję, że to jasne? ;) Uzbrojenie rzeczywiste w 1666: 14 x 42-f, 14 x 32-f, 30 x 24-f, 16 x 12-f, 14 x 6-f, 4 inne. W trakcie bitwy 4-dniowej z początku czerwca 1666, w której brał udział jako flagowiec adm. George’a Ayscue, był jednym z okrętów angielskich zapędzonych na mieliznę Galloper Sand 3.06.1666; wszystkie pozostałe udało się ściągnąć, a jego nie i w rezultacie otoczony przez Holendrów poddał się. Zdobywcom także nie udało się go wprowadzić na głębszą wodę i został spalony.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-10-17, 17:50
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź, zaczynam chwytać te przebudowy :)
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu PRINCESS (1660). Mam wymiary: sk. 104'0" x 33'0" x gł. 14'3", tonaż 602 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-10-17, 20:48
autor: Krzysztof Gerlach
Princess (Princesse) – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 54-działowy zbudowany w stoczni Daniela Furzer’a, w Lydney za 6090 funtów, 1 szyling i 2 pensy (!), zwodowany w sierpniu 1660. Wg Winfielda wymiary jak podane przez Pana, natomiast Lavery podaje długość stępki 105’0”, szerokość 31’6”, głębokość 14’6’. Załoga: 220 (w 1666) i 180 (w 1677). Wg Ustalenia z 1666 winien był nosić na pokładzie dolnym 10 x 32-f i 12 x 18-f, na górnym 4 x 9-f i 20 x 8-f, na rufowym – 6 sakerów. Wg Ustalenia z 1677 winien był nosić na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym – 6 sakerów albo 8 dział typu minion. Walczył w bitwach: 4-dniowej z czerwca 1666 (dowódca Peter Mootham – zginął), przy Dogger Bank 18.04.1667 (dowódca Henry Dawes), u wybrzeży Norwegii 17.05.1667 (dowódca Henry Dawes – zginął), na wodach Solebay 28.05.1672, w kanale Schooneveld w maju 1673 i pod Texel 11.08.1673. Rozebrany w 1680.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-10-17, 22:36
autor: de Villars
8-funtówki na brytyjskim okręcie, to chyba dość dziwne, zwłaszcza że obok stały 9-funtówki. Nie spotkałem się, by Anglicy stosowali 8-funtówki (nawet jeśli chodzi tylko o teoretyczne, a nie faktycznie noszone uzbrojenie...).

: 2008-10-17, 23:07
autor: Krzysztof Gerlach
Nie ma w tym absolutnie nic dziwnego.
Ówczesne angielskie 9-funtówki do pół-kolubryny, popularne przez cały XVII wiek.
Natomiast w spisie uzbrojenia RZECZYWISTEGO angielskich okrętów z 1688 roku działa 8-funtowe występują na 15 różnych jednostkach od 74-działowca do okrętu 32-działowego, w tym na siedmiu razem z 9-funtówkami.
Działa 8-funtowe były na wielu okrętach także w 1696 r. i dopiero Ustalenie z 1703, powstałe głównie dla promocji nowych 6-funtówek, nie wspomina już o 8-funtówkach, ale to wcale nie znaczy, że było przestrzegane i działa te już wtedy znikły.
Aby było zabawniej, trochę po połowie XVII wieku Anglicy używali holenderskich 8-funtówek strzelających pociskami ważącymi 8 funtów holenderskich, angielskich 8-funtówek strzelających pociskami ważącymi 8 funtów holenderskich oraz angielskich 8-funtówek strzelających pociskami ważącymi 8 funtów angielskich - wszystkie klasyfikowano jako 8-funtówki i wszystkie były częścią uzbrojeń realnych, a nie postulowanych.
Krzysztof Gerlach

: 2008-10-18, 18:03
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SOVEREIGN (1660). Mam wymiary: pk. 167'9" sk. 127-0 x 47'10" x gł. 19'2", tonaż 1545 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-10-18, 20:28
autor: Krzysztof Gerlach
Royal Sovereign – okręt 1 rangi, trójpokładowiec 100-działowy, powstały w 1660 przez przemianowanie okrętu Sovereign przebudowywanego od 1659 w państwowej stoczni w Chatham z okrętu zbudowanego w 1637 w królewskiej stoczni w Woolwich przez Phineasa Pett’a jako Sovereign of the Seas. Wg Lavery’ego szerokość 47’6”, tonaż 1605 ton, reszta wymiarów jak podana. Wg Clowesa długość stępki 131’0”, szerokość 48’0”, tonaż 1605 ton. Wg Colledge’a tonaż 1545 ton. Ustalenie z 1677 postulowało dla niego: 26 x 42-f, 28 x 18-f, 28 x 6-f, 14 sakerów, 4 x 3-f. Brał udział w bitwach pod Orfordness 25.07.1666, na wodach Solebay 28.05.1672 (jako flagowiec wiceadm. Josepha Jordana), w kanale Schooneveld w maju 1673 i pod Texel 11.08.1673 (dowódca William Reeves – zginął). Przebudowany w 1685 w królewskiej stoczni w Chatham na kolejny okręt tej samej (tj. Royal Sovereign) nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-10-19, 17:33
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LEOPARD (1659). Mam wymiary: sk. 109'0" x 33'9" x gł. 15'0", tonaż 660 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-10-19, 19:32
autor: Krzysztof Gerlach
Leopard – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 54-działowy zbudowany przez Jonasa Shish w państwowej stoczni w Deptford, zwodowany w lutym 1659. Załoga: 250. W 1660 określany jako 44-działowy z załogą 160. Wg Ustalenia z 1666 miał nosić na pokładzie dolnym 22 x 32-f i 2 x 18-f, na górnym 24 x 9-f, na rufowym 6 sakerów. Wg Ustalenia z 1677 miał nosić na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym 8 sakerów lub 8 dział typu minion. Uzbrojenie rzeczywiste 31.03.1681: 18 x 18-f, 22 x 9-f, 6 x 8-f. Wg Ustalenia z 1685 miał nosić na pokładzie dolnym 24 x 18-f, na górnym 24 x 9-f, na rufowym 6 x 9-f. Brał udział w bitwie na wodach Solebay 28.05.1672 i w bitwie pod Texel 11.08.1673. W latach 1687-1699 hulk stoczniowy w Sheerness z załogą 33. Zatopiony jako falochron w Sheerness 7.06.1699.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach