Strona 3 z 3

Re: Koniec żeglugi towarowej na Odrze...?

: 2014-10-08, 19:03
autor: ObltzS
Witam !

Port w Koźlu w latach -60 i -70 ub. stulecia był jednym z tych portów śródlądowych, który notował jedne z najwyższych wskaźników dotyczących przeładunku towarów masowych i nie tylko i to w skali Europy - patrząc na jego obecny stan oraz stan jego poszczególnych basenów (zbożowy, węglowy i ładunków różnych) aż trudno w to uwierzyć, że byliśmy onegdaj naprawdę potęgą - Holendrzy, Belgowie, Francuzi i Niemcy autentycznie nas wówczas podziwiali.

Taki sam los spotkał po przekształceniach ustrojowych nie tylko port kozielski, ale także Kanał Kędzierzyński - licząca sobie kilka kilometrów odnoga Kanału Gliwickiego. Był to łącznik pomiędzy Zakładami Azotowymi w Kędzierzynie-Koźlu a Odrą. Spławiano tam nawozy sztuczne, kamień wapienny i inne towary o łącznej masie przeładunkowej 0,5 mln ton rocznie - dzisiaj Kanał ten jest zaniedbany i zapomniany (wszechobecne TIR-y rozjeżdżając Polskę odebrały rolę przewoźnika zarówno żegludze jak i kolei).

Co do realiów odtworzenia znaczenia tego portu (Koźle) wyrażonej przez Pana Ryszarda - jako przykład tzw. możliwości niech posłuży sprawa remontu malutkiej ręcznie (do czasu remontu) otwieranej śluzy w Koźlu - sprawa ślimaczyła się dwa lata (!?) i wymagała interpelacji lokalnej posłanki (chwała Jej za to). Przedstawiłem te przykłady : port Koźle i mała śluza jako dwa zagadnienia, gdzie tzw. ciężar gatunkowy jest zapewne nieporównywalny, ale tutaj jest tak, że małe problemy (których tak naprawdę nie powinno być) urastają do rangi niebotycznych ... i to chyba jest największym problemem ...
Link do remontu śluzy : http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/vie ... ad_id=1741

Re: Koniec żeglugi towarowej na Odrze...?

: 2015-01-24, 20:39
autor: rudas
W nawiązaniu do kozielskiego portu wpadło mi ostatnio w ręce kilka archiwalnych zdjęć prasowych ...

Re: Koniec żeglugi towarowej na Odrze...?

: 2015-01-24, 20:56
autor: rudas
"Odra, kilometr 95-ty..." , rok 1969