Projekt 205 (Osa I-II)

Okręty Wojenne po 1945 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:Syria ...Trochę to zmienia powyższe zestawienie.
Tak, dziekuję, zaraz zmienię.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:Co oznaczają określenia "załoga #"?
W 1969 roku w 41 Brygadzie TKA w składzie 73 dywizjonu TKA (dywizjon rezerwowy) było 6 załóg "przewozowych" (No.No. 119, 129, 201, 226, 464, 496), które odbierały okręty ze stoczni w Rybińsku i sprowadzały do Sewastopola. Stamtąd przeprowadzały jednostki do kraju kupca. W składzie tego dywizjonu była też załoga "konserwacyjna" (No. 40) mająca pieczę nad (KT pr. 123K): TKA-551, TKA-652, TKA-653, TKA-713 i załogi tzw. "specobiektów": TKA-536 (późniejszy indyjski kuter rakietowy # Ryb/686), TKA-359, -418, -434, -450, -526 (to prawdopodobnie sowieckie oznaczenia eksportowych jednostek, także projektu 206 - na pewno trzy ostatnie). 1 stycznia 1971 roku nie było juz załóg jednostek TKA-359 i -418. 1 stycznia 1978 r. liczba załóg "przewozowych" była jeszcze większa, doszły załogi No.No 200, 240, 339, 401 (ubyły 464 i 496).
JB
Ostatnio zmieniony 2008-02-05, 22:57 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

JB pisze:...1 stycznia 1971 roku nie było juz załóg jednostek TKA-359 i -418. 1 stycznia 1978 r. liczba załóg "przewozowych" była jeszcze większa, doszły załogi No.No 200, 240, 339, 401 (ubyły 464 i 496).
JB
Ta ostatnia liczba dziwnie przypomina sowieckie oznaczenie R-496 bułgarskiego "Uragana".
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

W 1968 roku wyruszyły do "obiektu" następujace okręty:
3 lutego - TKA pr. 206 (# st. 241);
23 lutego - TKA pr. 206 (# st. 240);
kilka dni później (II/III 1968 r.) - TKA pr. 206 (# st. 242) i dwa RKA pr. 205 (## st. 678! i 679).
Jedenym odbiorcą, w tym czasie, tego typu jednostek był Egipt. Jesli nie ma pomyłki w opracowaniu, które jest podstawą tej informacji, to # st. 678 był tylko przejściowo we flocie Egiptu (w styczniu 1969 r. był już na konserwacji w Sewastopolu).
JB
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

JB pisze:Ta ostatnia liczba dziwnie przypomina sowieckie oznaczenie R-496 bułgarskiego "Uragana".
A ten przypomina stoczniowy # 469, czyli R-255.

Generalnie, bardzo łatwo tutaj pomylić (i podejrzewam, że w niektórych zestawieniach rosyjskich mogło się tak zdarzyć, a zatem ryzykujemy powielenie błędu) trzycyfrowe numery: okrętów (R-), stoczniowe, a do tego właśnie załóg. Dodajmy do tego małe ryzyko pomieszania z numerem burtowym lub nadanym w obcej flocie.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Ponownie przeanalizowana Bułgaria:[table]
[row]205[col]1965[col]1971 ex Р-73 (№5/439)[col]Буря[col]21, 1985: 112, 2006: 106
[row]205[col]1966[col]1971 ex Р-30 (№5/464)[col]Гръм[col]22, 1985: 113, 2006: 107
[row]205У[col][col]1971 ex Р-176[col]Ураган[col]23, 1981: 13, 1985: 103
[row]205[col][col]1977 ex Р-496[col]Смерч[col]20, 1985: 111, 2006: 105
[row]205У/Мод[col]1966[col]1982 ex Р-255 (№5/469)[col]Светкавица[col]11, 1985: 101, 1990: 104
[row]205У[col]1966[col]1984 ex Р-169 (№5/473)[col]Тайфун[col]12, 1985: 102
[/table]Wynika z tego, że "ER-ek" w bułgarskiej flocie nie było, jedynie pr. 205У (wt. jeden Мод.). Nieznane jest miejsce budowy środkowych okrętów (choć obstawiałbym Leningrad dla Р-176*). Wysoki numer Р-496 może wynikać z nadania nowego po powrocie z Egiptu.

* Wchodzą tutaj w możliwość numery: №5/478-479, 485-486 i 488-489 (wszystkie 1969). Najbardziej kusząco wygląda jednak №5/472 (1966), czyli Р-167, przynależny ЧФ! - mogło dojść w którymś opracowaniu do literówki.
Ostatnio zmieniony 2008-02-06, 21:53 przez pothkan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

(lista oczywiście robocza)

[1960-1969] Приморский ССЗ №5 - Leningrad: 70x (wt. 1x pr. 205Ч i 1x pr. 205ЭКБ) pr. 205 (Osa I), 19x pr. 205У (Osa II, wt. 13 na eksport)[table]
[mrow]pr.[col]#[col]daty[col]nr[col]flota[col]losy
[row]205[col]401[col]1960[col]Р-36[col]БФ[col]§ 11.1991
[row]205[col]402[col]1960[col]Р-6[col]БФ[col]30.10.1964 Брестский комсомолец [804], § 05.1990
[row]205[col]403[col]1960[col]Р-1[col]СФ[col]§ 11.1992,
[row]205[col]404[col]1961[col]Р-83[col]ЧФ[col]§ 11.1991
[row]205[col]405[col]1961[col]Р-115[col]ЧФ[col]§ 04.1992
[row]205[col]406[col]1961[col]Р-12[col]СФ[col]§ 11.1992
[row]205[col]407[col]1962[col]Р-18[col]ЧФ[col][1984:953, 1986:946], § 03.1992, # 1993
[row]205[col]408[col]1962[col] [col][col]20.11.1962: NRD, Max Reichpietsch [711>S-31>751], § 01.10.1990, # 1994/95
[row]205[col]409[col]1962[col] [col][col]26.11.1962: NRD, Albin Köbis [712>S-32], § 22.09.1981, #
[row]205[col]410[col]1962[col]Р-28[col]БФ[col]§ 11.1991
[row]205[col]411[col]1962[col]Р-33[col]БФ[col]§ 12.1992
[row]205[col]412[col]1962[col]Р-58[col]БФ[col]§ 07.1991
[row]205[col]413[col]1963[col]Р-110[col]БФ[col]§ 11.1992
[row]205[col]414[col]1963[col]Р-111[col]БФ[col]§ 11.1992
[row]205[col]415[col]1963[col]Р-112?[col]СФ[col]§ 11.1992
[row]205[col]416[col] [col]Р-77[col]СФ[col]§ 04.1990
[row]205[col]417[col]1963[col]Р-78[col]СФ[col]§ 11.1992
[row]205[col]418[col] [col]Р-79[col]БФ[col]18.01.1963-1992: Кировский комсомолец, § 11.1991
[row]205[col]419[col] [col]Р-80[col]ЧФ[col][1986:946, 1990:947], § 03.1992, # 06.1992
[row]205[col]420[col] [col]Р-8[col]БФ[col]§ 05.1990
[row]205[col]421[col]1963[col]Р-97[col]ЧФ[col][1984:962, 1986:958, 1989:110], § 11.1989, ДОСААФ
[row]205[col]422[col] [col]Р-59[col]ЧФ[col][1984:956, 1986:960, 1990:963], § 24.06.1991 lub 01.1992, 10.04.1992 o. warsztatowy ПМ-79
[row]205[col]423[col]1963[col]Р-65[col]СФ[col]§ 04.1990
[row]205[col]424[col]1964[col]Р-68[col]БФ[col]§ 07.1992
[row]205[col]425[col] [col]Р-10[col]БФ[col]§ 12.1992
[row]205[col]426[col] [col]Р-118[col]ЧФ[col]§ 03.1991
[row]205[col]427[col]1964[col]Р-120[col]БФ[col][1986:963], § 11.1991
[row]205[col]428[col]1964[col]Р-128[col]БФ[col]§ 11.1991
[row]205[col]429[col]1964[col]Р-129[col]БФ[col]§ 12.1991
[row]205[col]430[col]1964[col][col][col]
[row]205У[col]431[col]1964[col]Р-21[col]БФ[col]§ 12.1991
[row]205[col]432[col]1964[col]Р-221[col]БФ[col]§ 11.1992
[row]205У[col]433[col]1964[col]Р-23[col]КФл[col]§ 09.1992
[row]205[col]434[col]1964[col]Р-22[col]БФ[col]§ 10.1992
[row]205[col]435[col]1964[col]Р-24[col]БФ[col]31.01.1966-1992: Тамбовский комсомолец, § 11.1992
[row]205[col]436[col]1965[col][col][col]
[row]205[col]437[col]1965[col][col][col]
[row]205[col]438[col]1965[col]Р-59?[col]ЧФ[col]wc. 19.09.1965, potem eksport?
[row]205[col]439[col]1965[col]Р-73[col]ЧФ[col]wc. 19.09.1965, 1971: Bułgaria, РКА-21, 1985: Буря [112>106]
[row]205[col]440[col]1965[col]Р-97?[col]ЧФ[col]wc. 19.09.1965 , potem eksport?
[row]205[col]441[col]1965[col][col][col]
[row]205[col]442[col]1965[col][col][col]
[row]205[col]443[col]1965[col][col][col]
[row]205[col]444[col]1965[col][col][col]
[row]205[col]445[col]1966[col]Р-37[col]ЧФ[col]§ 11.1984, #
[row]205[col]446[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]447[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]448[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]449[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]450[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]451[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]452[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]453[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]454[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]455[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]456[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]457[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]458[col]1966[col][col][col]30.09.1968: Polska, Ustka [428], § 02.10.2000
[row]205[col]459[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]460[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]461[col]1966[col][col][col]
[row]205[col]462[col]1966[col]Р-9[col]СФ[col]1983 БФ, § 1993
[row]205[col]463[col]1966[col]Р-25[col]ЧФ[col]wc. 27.01.1966; 15.12.1973: Syria, 22, § 1993/95, rez.?
[row]205[col]464[col]1966[col]Р-30[col]ЧФ[col]wc. 27.01.1966, 1971: Bułgaria, РКА-22, 1985: Гръм [113>107]
[row]205[col]465[col]1966[col]Р-35[col]БФ[col]§ 09.1991
[row]205[col]466[col]1966[col]Р-46[col]БФ[col]§ 11.1991
[row]205[col]467[col]1966[col]Р-141[col]БФ[col]= Кронштадтский комсомолец, § 11.1992
[row]205[col]468[col]1966[col]Р-166[col]ЧФ[col]§ 1989
[row]205У[col]469[col]1966[col]Р-255[col]ЧФ[col]Мод.; § 1979, 1982: Bułgaria, РКА-11, 1985: Светкавица [101>104]
[row]205У[col]470[col]1966[col]Р-161[col]ЧФ[col]Мод.>ЭМ (~1978); [111, 1981:965, 1989:962, 1990:958], rez. 08.1991, § 06.1993
[row]205У[col]471[col]1966[col]Р-163[col]СФ[col]Мод.; § 09.1992
[row]205У[col]472[col]1966[col]Р-167[col]ЧФ[col]eksport?
[row]205У[col]473[col]1966[col]Р-169[col]ЧФ[col]1984: Bułgaria, РКА-12, 1985: Тайфун [102]
[row]205У[col]474[col]1967[col]Р-173[col]КФл[col]§ 09.1992, 03.07.1992: Azerbejdżan, patr. S-008
[row]205У[col]475[col]1967[col]Р-178[col]СФ[col]Мод.; § 12.1992
[row]205[col]476[col]1968[col]Р-180[col]БФ[col]rez. 1991, § 11.1993
[row]205[col]477[col]1969[col]Р-183[col]БФ[col]rez. 1991, § 11.1993
[row]205У[col]478[col]1969[col][col][col]eksport?
[row]205У[col]479[col]1969[col][col][col]eksport?
[row]205[col]480[col]1969[col]Р-147?[col]БФ[col]rez. 11.1991, § 09.1993
[row]205У[col]481[col]1969[col]Р-218[col][col]1969: eksport
[row]205У[col]482[col]1969[col]Р-194[col][col]
[row]205[col]483[col]1969[col]Р-193[col]БФ[col]rez. 1991, § 11.1993
[row]205У[col]484[col]1969[col]Р-81[col]СФ[col]Мод.; § 12.1992
[row]205У[col]485[col]1969[col][col][col]eksport?
[row]205У[col]486[col]1969[col][col][col]eksport?
[row]205У[col]487[col]1969[col]Р-84[col]ЧФ[col]Мод.; [1984:976, 1986:961, 1990:959], § 24.06.1991 lub 03.1992, # 06.1992
[row]205У[col]488[col]1969[col][col][col]eksport?
[row]205У[col]489[col]1969[col][col][col]eksport?
[row] [col] [col] [col] [col] [col]
[row]205[col] [col]1968[col]Р-112?[col]БФ[col]§ 1989
[row]205[col] [col]1968[col]Р-147?[col]ЧФ[col]§ 1989
[/table]

Poniżej okręty wyeksportowane, najprawdopodobniej zbudowane w tej stoczni:[table]
[row]205[col] [col] [col][col][col]04.01.1964: Polska, Hel [421], § 31.12.1984
[row]205[col] [col] [col][col][col]14.01.1964: NRD, Rudolf Egelhofer [713>752], § 26.11.1981, #
[row]205[col] [col] [col][col][col]14.01.1964: NRD, Dr. Richard Sorge [714>S-33>713], § 01.10.1990, # 1994/95
[row]205[col] [col] [col][col][col]12.09.1964: Polska, Gdańsk [422], § 28.02.1989
[row]205[col] [col] [col][col][col]24.09.1964: NRD, August Lüttgens [731>733>732], § 01.10.1990, # 1994/95
[row]205[col] [col] [col][col][col]16.10.1964: NRD, Paul Eisenschneider [732>734], § 06.11.1981
[row]205[col] [col] [col][col][col]03.11.1964: Rumunia, ?oimul [194], § 1997/98, #
[row]205[col] [col] [col][col][col]03.11.1964: Rumunia, Vulturul [195], § 2003, rez.
[row]205[col] [col] [col][col][col]20.11.1964: NRD, Karl Meseberg [733>732>733], § 01.10.1990, # 1994/95
[row]205[col] [col] [col][col][col]05.12.1964: NRD, Walter Krämer [734>731>712], § 01.10.1990, # 1994/95
[row]205[col] [col] [col][col][col]24.12.1964: NRD, Paul Schulz [751>712>752], § 01.10.1990, # 1994/95
[row]205[col] [col] [col][col][col]27.12.1964: Rumunia, Acvil? [197], § 1997/98, #
[row]205[col] [col] [col][col][col]31.12.1964: Rumunia, Uliul [196], § 1997/98, #
[row]205[col] [col] [col][col][col]01.01.1965: Rumunia, Eretele [198], § 2003, rez.
[row]205[col] [col] [col][col][col]1965: Rumunia, Albatrosul [199], § ~1978
[row]205[col] [col] [col][col][col]1965: Jugosławia, Mitar Acev [301], § 1990, 10.1991: Chorwacja, rez. ... [42], § 1994
[row]205[col] [col] [col][col][col]11.09.1965: Polska, Gdynia [423], § 15.11.1989, 18.06.1991: MOSG, patr. bzn [301], § 1995
[row]205[col] [col] [col][col][col]24.09.1965: NRD, Paul Wieczorek [752>751>754], § 01.10.1990, 27.06.1995: Łotwa, #
[row]205[col] [col] [col][col][col]15.11.1965: Polska, Kołobrzeg [424], § 15.06.1993
[row]205[col] [col] [col][col][col]29.11.1965: NRD, Fritz Gast [753>754>714], § 01.10.1990, 20.04.1995: Łotwa, #
[row]205[col] [col] [col][col][col]23.12.1965: NRD, Albert Gast [754>711>734], § 01.10.1990, 30.08.1993: Łotwa, #
[row]205[col] [col] [col][col][col]1966: Jugosławia, Vlado Bagat [302], § 1992, #
[row]205[col] [col] [col][col][col]17.09.1966: Polska, Elbląg [426], § 30.06.1990, 18.06.1991: MOSG, patr. bzn [303], § 1995
[row]205[col] [col] [col][col][col]30.10.1967: Polska, Puck [427], § 31.01.2003
[row]205[col] [col] [col][col][col]1967: Jugosławia, Petar Drap?in [303], § 1992, #
[row]205[col] [col] [col][col][col]1968: Jugosławia, Stjepan Stevo Filipović [304], 2007: Egipt, 647
[row]205[col] [col] [col][col][col]1968: Jugosławia, ?ikica Jovanović ?panac [305], 2007: Egipt, 649
[row]205[col] [col] [col][col][col]1968: Jugosławia, Nikola Martinović [306], 2007: Egipt, 651
[row]205[col] [col] [col][col][col]1968: Jugosławia, Josip Ma?ar ?o?a [307], 2007: Egipt, 653
[row]205[col] [col] [col][col][col]03.09.1971: NRD, Heinrich Dorrenbach [753>711], § 01.10.1990, 30.08.1993: Łotwa, Gauja [P 02], hulk, § 2001, #
[row]205[col] [col] [col][col][col]26.09.1971: NRD, Otto Tost [714>731], § 01.10.1990, 30.08.1993: Łotwa, [P 03], # 1994
[row]205[col] [col] [col][col][col]06.10.1971: NRD, Josef Schares [713>753], § 01.10.1990, 30.08.1993: Łotwa, Zibens [P 01], § 2001
[/table]
Myślę, że dobrze byłoby się bliżej przyjrzeć właśnie Osom tych państw - być może po przyporządkowaniu/eliminacji będzie można ustalić pochodzenie polskich okrętów?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Podziekowania dla Oskara za olbrzymi wkład pracy. Zawsze podziwiam jego pracowitość. W książce Apalkowa, a mniemam że jest to fundament listy, jest sporo błędów, a niektóre są łatwe do wyeliminowania. 1) R-21 i R-23 były jednostkami wersji 205, a nie 205U, gdyż te ostatnie wcielano od 1965 roku (pierwszy kuter to R-173);
2) Były po dwa kutry oznaczane jako R-59 i R-73, po przekazaniu pierwszych (do ?DDR) ponownie nazwano tak jednostki sowieckie;
3) R-37 to pierwszy kuter rakietowy projektu 205 we Flocie Czarnomorskiej, banderę na nim podniesiono 30.10.1960 r. (jako TKA-37, w niektórych dokumentach widnieje jako jednostka pr. 206R), może rok 1966 to rok zmiany nomenklatury na R-37?
4) Istnieją przypuszczenia, że R-65 (# 423) to polski Hel, a R-128 (#428) - Gdańsk, a historia odnosi sie do jednostek sowieckich o tym samym oznaczeniu.
Część jednostek (ale nie polskie) były wydzierżawiane, co oznacza, że po skończeniu okresu dzierżawy i niezainteresowaniu kupnem okrętu były skreślane ze stanu floty sowieckiej!
JB
Ostatnio zmieniony 2008-02-06, 16:23 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Przypuszczam, że jednostki jugosławiańskie (304-307, ?303) pochodziły ze stoczni w Rybińsku, tak jak 6 polskich okrętów.
JB
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

No właśnie - gdyby udało się ustalić dokładnie, które jednostki na pewno zbudowano w Leningradzie (i analogicznie, w Rybińsku i Władywostoku - ale tymi stoczniami zajmę się potem, muszę odsapnąć :lol:), a potem np. ułożyć je wg dat przekazania, i efekt przyłożyć do "dziur" w powyższej liście - może by pasowało?

Jeżeli R-21 i 23 należały do 205, czy to oznacza, że w Leningradzie powstało tylko 17 (a nie 19) "dwójek"?

Co z projektami 205Cz i EKB? Które to okręty?

R-59: tyle że na eksport poszła późniejsza jednostka o tej nazwie (#438), podczas gdy #422 ma potwierdzone losy...

Jakie są podstawy przypuszczeń nt. ORP Hel i Gdańsk?

Gdzie zbudowano TKA-37? Bo w sumie może rzeczywiście kwalifikuje się do "wycięcia" (jest pomiędzy lukami).

Oparłem się na Apałkowie, bo innych zestawień nie znam. I chyba ich dotąd nie ma :?

Dzierżawa: czyli to oznacza, że niektóre okręty wymieniane jako wycofane w latach 1990-91 (u Apałkowa jako "przekazane do OFI dla utylizacji") mogły w rzeczywistości od wielu lat wcześniej znajdować się w innych flotach?

PS. Co pan sądzi o poprawionej Bułgarii?

PPS. Mam wrażenie, że póki co, zamiast odpowiedzi mamy coraz więcej pytań :?

PPPS. Czy ktoś jeszcze śledzi ten dialog? :P
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4095
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

pothkan pisze:PPPS. Czy ktoś jeszcze śledzi ten dialog? :P
Śledzić to śledzę, ale ni w ząb nic nie kumam :P
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

:-)
Awatar użytkownika
Jacek Bernacki
Posty: 431
Rejestracja: 2007-03-15, 13:32
Lokalizacja: Siecień k/Płocka

Post autor: Jacek Bernacki »

Chciałem to sobie rozpisać, ale głowa za mała. :-)
Co to za ludzie?
Co za różnica ważne, że są!
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:No właśnie - gdyby udało się ustalić dokładnie, które jednostki na pewno zbudowano w Leningradzie (i analogicznie, w Rybińsku i Władywostoku - ale tymi stoczniami zajmę się potem, muszę odsapnąć :lol:), a potem np. ułożyć je wg dat przekazania, i efekt przyłożyć do "dziur" w powyższej liście - może by pasowało?
Zasadniczą sprawą jest lista stoczniowa "Os" z Rybińska. U Apalkowa mają one numery stoczniowe #44x, itd., a wiadomo, że występowały też numery: #67x itd. oraz #011xx (przypuszczalnie dla obu wersji: 205 i 205ER). Nie wiem, czy prawdziwe są liczby wypodukowanych okretów: 47 (w zestawieniu z rosyjskiego forum podano 46, ale wtedy dodanie sum cząstkowych daje mniejszy wynik niż podano)+87=134 (Apalkow).
Jeżeli R-21 i 23 należały do 205, czy to oznacza, że w Leningradzie powstało tylko 17 (a nie 19) "dwójek"?
Nie, bo ## 480 i 483 nie muszą przynależeć do wersji standardowej.
Co z projektami 205Cz i EKB? Które to okręty?
Nosiły oznaczenia R-105 oraz OK-1072, nie wiem jakie miały numery stoczniowe (może #489 dla jednego z nich).
R-59: tyle że na eksport poszła późniejsza jednostka o tej nazwie (#438), podczas gdy #422 ma potwierdzone losy...
Zgoda.
Jakie są podstawy przypuszczeń nt. ORP Hel i Gdańsk?
Artykuł Rochowicza w MSiO.
Gdzie zbudowano TKA-37? Bo w sumie może rzeczywiście kwalifikuje się do "wycięcia" (jest pomiędzy lukami).
Nie wiem. Mogło być tak, że numery od 401 do 488 rozdzielono między dwie stocznie: SSZ 5 (401-444) i SSZ 341 (445-488), albo między dwie floty: Bałtycką i Czarnomorską. Intuicyjnie jestem za pierwszym wariantem, z tym że pewnie po pewnym czasie "zabrakło" numerów dla stoczni w Leningradzie i Rybińskowi przydzielono numery 671(?661)-697.
Dzierżawa: czyli to oznacza, że niektóre okręty wymieniane jako wycofane w latach 1990-91 (u Apałkowa jako "przekazane do OFI dla utylizacji") mogły w rzeczywistości od wielu lat wcześniej znajdować się w innych flotach?
Znanych jest więcej nazw kasowanych okrętów (ponad 100) niż jednostek, które pozostały we flocie ZSRS. Wynika z tego, że kasowano też jednostki dzierżawione.
PS. Co pan sądzi o poprawionej Bułgarii?
Już jest lepiej, bo R-30 to na 99,9% jednostka wersji 205. Ale wydaje mi się, że po pierwszej trójce przekazano R-169.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

No właśnie, to tak a propos mojej powyższej wzmianki - więcej nowych pytań, niż odpowiedzi na dotychczasowe.

Mam też wrażenie, że ktoś na wschodzie już dawno powinien to za nas odrobić :-( Ale nie pierwszy to raz, gdy męczę się nad czymś kompletnie z naszym krajem niezwiązanym.

W takich momentach naprawdę docenia się sytuacje, gdy do dyspozycji są pełne i dobre listy stoczniowe :)
FLOT
Posty: 7
Rejestracja: 2008-01-30, 17:27

Post autor: FLOT »

pothkan pisze:No właśnie, to tak a propos mojej powyższej wzmianki - więcej nowych pytań, niż odpowiedzi na dotychczasowe.

Mam też wrażenie, że ktoś na wschodzie już dawno powinien to za nas odrobić :-( Ale nie pierwszy to raz, gdy męczę się nad czymś kompletnie z naszym krajem niezwiązanym.

W takich momentach naprawdę docenia się sytuacje, gdy do dyspozycji są pełne i dobre listy stoczniowe :)
http://forums.airbase.ru/viewtopic.php?id=56135&p=1
ODPOWIEDZ