1944, Bitwa na morzu Filipińskim, bum,bum przerwa bum
Flisowski wspomina, że na Taiho, pootwierano wszystkie włazy żeby "wywietrzyć" gromadzące się opary. Co w efekcie spowodowało wypełnienie nimi całego okrętu. Raczej nie pozostało to bez wpływu na późniejsze "bum".
IMHO klucz do wyjaśnienia tkwi w surowej ropie którą je zatankowano - do takich eksplozji wszak nie dochodziło w czasie pozostałych bitew, gdzie tankowano "zwykłe" paliwo (mazut).
O ile się nie mylę, to żeby gęste paliwo mogło być tłoczone w instalacji paliwowej musiało być podgrzane - surowa ropa, mazut czy współczesne paliwo ciężkie mają bardzo gęstą, półstałą konsystencję. Być może w czasie podgrzewania surowej ropy wydziela się więcej związków lotnych niż z rafinowanego mazutu?
IMHO klucz do wyjaśnienia tkwi w surowej ropie którą je zatankowano - do takich eksplozji wszak nie dochodziło w czasie pozostałych bitew, gdzie tankowano "zwykłe" paliwo (mazut).
O ile się nie mylę, to żeby gęste paliwo mogło być tłoczone w instalacji paliwowej musiało być podgrzane - surowa ropa, mazut czy współczesne paliwo ciężkie mają bardzo gęstą, półstałą konsystencję. Być może w czasie podgrzewania surowej ropy wydziela się więcej związków lotnych niż z rafinowanego mazutu?
Może z podobnej przyczyny, z której jeden BC wyleciał w powietrze pod Jutlandią, a płynący obok niego inny BC równiez trafiany, nie wyleciał w powietrze.
Powodów może być wiele - np. nie tankowano już nierafinowanej ropy. Miejse trafienia, słabsze pożary, ilość paliwa, ilość inicjatorów (benzyna lotnicza, bomby, torpedy), kto wie co jeszcze....
Powodów może być wiele - np. nie tankowano już nierafinowanej ropy. Miejse trafienia, słabsze pożary, ilość paliwa, ilość inicjatorów (benzyna lotnicza, bomby, torpedy), kto wie co jeszcze....
W monografi Junjo jest napisane ze wszystko ograniczono nawet ilosc kocy i wprowadzono naprawde spartanskie warunki i sie niespalilMiKo pisze:Może z podobnej przyczyny, z której jeden BC wyleciał w powietrze pod Jutlandią, a płynący obok niego inny BC równiez trafiany, nie wyleciał w powietrze.
Powodów może być wiele - np. nie tankowano już nierafinowanej ropy. Miejse trafienia, słabsze pożary, ilość paliwa, ilość inicjatorów (benzyna lotnicza, bomby, torpedy), kto wie co jeszcze....
Dowudca byl podobno wyjatkowo nielubiany
pozdrawiam domek
a jeszcze farba do malowania wnetrz
A moze chodzi o zawartosc bardzo niebezpiecznych pierscieni benzenuAdam pisze: O ile się nie mylę, to żeby gęste paliwo mogło być tłoczone w instalacji paliwowej musiało być podgrzane - surowa ropa, mazut czy współczesne paliwo ciężkie mają bardzo gęstą, półstałą konsystencję. Być może w czasie podgrzewania surowej ropy wydziela się więcej związków lotnych niż z rafinowanego mazutu?
Da sie je oddestylowac z ropy .
pozdrawiam domek
Tak, bo przed Bitwą na Morzy Filipińskim japońska flota tankowała "awaryjnie" niedestylowaną ropę, z tej prostej przyczyny, że zbiornikowce floty z "przepisowym" paliwem nie dopłynęły natykając się na amerykańskie op. Przynajmniej z taką teorią się kiedyś spotkałem, a i Flisowski twierdzi podobnie. Przed Engano nie było tych problemów - tankowano przepisowe paliwo.radarro pisze:Dlaczego więc pod Engano nie było eksplozji ?
Bo był mazut, czyli jednak ropa ?! :?
Kurna Panie Miko!MiKo pisze:Może z podobnej przyczyny, z której jeden BC wyleciał w powietrze pod Jutlandią, a płynący obok niego inny BC równiez trafiany, nie wyleciał w powietrze.
Powodów może być wiele - np. nie tankowano już nierafinowanej ropy. Miejse trafienia, słabsze pożary, ilość paliwa, ilość inicjatorów (benzyna lotnicza, bomby, torpedy), kto wie co jeszcze....
Ile czasu mineło od trafienia do explozji T,S i H ?
a wogóle to wracam do "mojego okopu made in 1942"
Na początku było słowo!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Przed pierwszą Bitwą na Morzu Filipińskim lotniskowce skoncentrowane były w rejonie wyspy Tawi-Tawi, w zwiazku z czym tankowano nierafinowaną ropę pochodzącą z Borneo. Przed Drugą Bitwa na Morzu Filipońskim OZawa płynął z Japonii, więc prawdopodobnie paliwo było już rafinowane.
Co do Hiyo, to oprócz torpedy (lub dwuch) dostał także kilka bomb, po których cały stanął w płomieniach. W zwiazku z beznadziejną sytuacją ewakuowano załogę. Dopiero po zakończeniu ewakuacji na pokładzie doszło do eksplozji.
Co do Hiyo, to oprócz torpedy (lub dwuch) dostał także kilka bomb, po których cały stanął w płomieniach. W zwiazku z beznadziejną sytuacją ewakuowano załogę. Dopiero po zakończeniu ewakuacji na pokładzie doszło do eksplozji.
A czy dośw. Midway nie wystarczało ?. Przecież jesienia 42 Shokaku, Tone, Chitose dostały koszmarne baty, a mimo to je uratowano.
Na początku było słowo!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Koncentracja słów - Informacja
Koncentracja informacji - Energia
Koncentracja energii - Materia
Informacja + Energia + Materia = Życie
Slowo to życie!
Używaj Słów ostrożnie, gdyż mogą zabić!
Te niebezpieczne pierścienie aromatyczne podnoszą wartość opałową tego paliwa, ale obniżają temperaturę krzepnięcia.domek pisze:A moze chodzi o zawartosc bardzo niebezpiecznych pierscieni benzenuAdam pisze: O ile się nie mylę, to żeby gęste paliwo mogło być tłoczone w instalacji paliwowej musiało być podgrzane - surowa ropa, mazut czy współczesne paliwo ciężkie mają bardzo gęstą, półstałą konsystencję. Być może w czasie podgrzewania surowej ropy wydziela się więcej związków lotnych niż z rafinowanego mazutu?
Da sie je oddestylowac z ropy .
pozdrawiam domek
Duże koty zjadam na przystawkę.
No raczej nie tak do końca jet to wszystko jasneGizmo pisze:Co do Hiyo, to oprócz torpedy (lub dwuch) dostał także kilka bomb, po których cały stanął w płomieniach. W zwiazku z beznadziejną sytuacją ewakuowano załogę. Dopiero po zakończeniu ewakuacji na pokładzie doszło do eksplozji.
Wg. Barrett Tillman, "Clash of the Carriers, The True Story of the Marianas Turkey Shoot of World War II" eksplozaja miała miejsce o 19.26, a okręt zatonał sześć minut później. Wcześniej jest opis jak to załoga schodzi z okrętu a kapitan który zdecydował się umrzeć wraz z swoim okretem oddaje jej honory. Ciekawostka - kapitan wypchnięty przez wiry został wyłowiony później przez łódź ratunkową.
O ile pamiętam, to w książce Tillmana są podziękowania dla dowódcy Hiyo który przysłał autorowi swoją relację.
Jakkolwiek jeśli by przyjac że walczono z pożarem i doszło do eksplozji po której w ciągu 6 minut nie najmniejszy przecież lotniskowiec zatonął, to straty ludzkie w wysokości 250 osób były by dość niskie.
Jakkolwiek jeśli by przyjac że walczono z pożarem i doszło do eksplozji po której w ciągu 6 minut nie najmniejszy przecież lotniskowiec zatonął, to straty ludzkie w wysokości 250 osób były by dość niskie.