Najlepszy europejski szybki pancernik
- SmokEustachy
- Posty: 4530
- Rejestracja: 2004-01-06, 14:28
- Lokalizacja: Oxenfurt
- Kontakt:
Karol, przy wzorze admiralicji jest slowko estimation - oznacza to tylko szacunkowe obliczenia. Na forum wzor ten jest zwykle rozpatrywany ze sie tak wyraze od tylu. Przeciez on sluzy do obliczania koniecznej mocy na wale aby nadac okretowi zadana predkosc; a nie do wyznaczania predkosci majac podany ciezar i moc na wale. Czyli jest to wzor modelowy. Takie rzeczy jak: stan morza, sila wiatru, dzialalnosc pradow morskich czy nawet przeglebienie sa w nim zupelnie pomijane. A przeciez jak caly ciezar umiescimy na dziobie (teoretycznie) to sruba wyjdzie z wody i predkosc bedzie rowna zeru chociaz z wzoru wynika cos innego!.
Jak z tego widac spokojne morze bez fali to jeszcze nie jest najkorzystniejszy wariant. Najwieksza predkosc bedzie gdy beda spelnione warunki: przeglebienie na rufe (sruba nie "wychodzi" z wody, dzieki czemu regulator nie "ogranicza" obrotow/mocy na wale) oraz wiatr i prad morski od strony rufy (statek ktory plynie z wiatrem i pradem nie sztormuje). I wtedy jest mozliwe osiagniecie predkosci o jakich wspominasz. Ale do zweryfikowania tego potrzeba danych z locji no i z......Scharnhorsta.
CIA - nie wierz za bardzo w to ze mniejszy ciezar zawsze spowoduje wieksza predkosc (patrz uwagi powyzej). Czy majac silny wiatr od dziobu a prad morski z rufy mniejsze zanurzenie jest korzystne wedlug Ciebie???
I konczac sprawe nieszczesnych przeciazen kotlow. Panowie moce ktore sa podawane, to sa zwykle moce wyjsciowe na wale. Pomijajac sprawnosci jest to zwykle moc osiagnieta przez turbine. O kotlach podaje sie co najwyzej cisnienie i temperature wyprodukowanej pary. Uprawiajac mocne bajkopisarstwo na przykladzie Bismarcka/Tirpitza - Panowie w zaokragleniu te same kadluby, te same ciezary, te same turbiny. "B" ma parametry pary: 40 barow i 350 stopni; "T" 30 barow i 300 stopni. Chyba nie ma watpliwosci ze "B" ma wieksza moc (wieksza entalpia pary czyli zdolnosc do wykonania pracy) i rozwinie wieksza predkosc. A jesli dostaniecie informacje ze wydajnosc kotlow "B" to 5 ton/godzine pary, a wydajnosc kotlow "T" to 70 ton/godzine pracy; to czy to zmieni Wasza ocene??? Warto sie zastanowic.
Pozdrawiam.
Jak z tego widac spokojne morze bez fali to jeszcze nie jest najkorzystniejszy wariant. Najwieksza predkosc bedzie gdy beda spelnione warunki: przeglebienie na rufe (sruba nie "wychodzi" z wody, dzieki czemu regulator nie "ogranicza" obrotow/mocy na wale) oraz wiatr i prad morski od strony rufy (statek ktory plynie z wiatrem i pradem nie sztormuje). I wtedy jest mozliwe osiagniecie predkosci o jakich wspominasz. Ale do zweryfikowania tego potrzeba danych z locji no i z......Scharnhorsta.
CIA - nie wierz za bardzo w to ze mniejszy ciezar zawsze spowoduje wieksza predkosc (patrz uwagi powyzej). Czy majac silny wiatr od dziobu a prad morski z rufy mniejsze zanurzenie jest korzystne wedlug Ciebie???
I konczac sprawe nieszczesnych przeciazen kotlow. Panowie moce ktore sa podawane, to sa zwykle moce wyjsciowe na wale. Pomijajac sprawnosci jest to zwykle moc osiagnieta przez turbine. O kotlach podaje sie co najwyzej cisnienie i temperature wyprodukowanej pary. Uprawiajac mocne bajkopisarstwo na przykladzie Bismarcka/Tirpitza - Panowie w zaokragleniu te same kadluby, te same ciezary, te same turbiny. "B" ma parametry pary: 40 barow i 350 stopni; "T" 30 barow i 300 stopni. Chyba nie ma watpliwosci ze "B" ma wieksza moc (wieksza entalpia pary czyli zdolnosc do wykonania pracy) i rozwinie wieksza predkosc. A jesli dostaniecie informacje ze wydajnosc kotlow "B" to 5 ton/godzine pary, a wydajnosc kotlow "T" to 70 ton/godzine pracy; to czy to zmieni Wasza ocene??? Warto sie zastanowic.
Pozdrawiam.
Jakby kogos interesowalo, to kotly instalowane na okretach roznily sie od stosowanych dzisiaj w elektrowniach tym, ze na statkach spaliny (z komory spalania) przeplywajace przez rure podgrzewaly wode. W elektrowniach jest na odwrot, czyli woda przeplywa w rurkach, a spaliny podgrzewaja te rurki. Dzieki temu kotly okretowe maja tak duza tolerancje pracy i prostote konstrukcji.
Eeee... trochę chyba nie takdashiki pisze:Jakby kogos interesowalo, to kotly instalowane na okretach roznily sie od stosowanych dzisiaj w elektrowniach tym, ze na statkach spaliny (z komory spalania) przeplywajace przez rure podgrzewaly wode. W elektrowniach jest na odwrot, czyli woda przeplywa w rurkach, a spaliny podgrzewaja te rurki. Dzieki temu kotly okretowe maja tak duza tolerancje pracy i prostote konstrukcji.

Kotły dzielimy na:
- płomieniówkowe - w rurkach przepływają spaliny
- opłomkowe (wodnorurkowe) - w rurach przepływa woda.
Wodnorurkowe z kolei dzielimy na:
- kotły sekcyjne
- kotły stromorurkowe
Zdarzały sie tez kotły płomieniówkowo-opłomkowe.
Kotły wodnorurkowe są bardziej wydajne i ze względu na małą pojemność wody m.in. skraca się znacznie czas przygotowania do pracy. Są jednak wrażliwe na zmiany zapotrzebowania pary.
Okręty wojenne miały kotły wodnorurkowe już w pierwszych latach XX w. Podczas II WŚ chyba już nie było innych niż takowe... Kotły opłomkowe stosowano jednak np. w parowozach, aż do lat '70, spotykało się je też na statkach handlowych...
Nie znam się zupełnie na kotłach w elektrowniach (eSDe może dopowie), ale te na okrętach były niezwykle skomplikowane.
100 mm pocisk nie prrzebije 38 mm stali STS ?Nala pisze:100 mm powiadasz. Po kolei.SmokEustachy pisze:Wlasnie o tym pisalem.Nala pisze:
Ze jak ?
320 mm pionowego pancerza i nie byloby dziury ???
Trafienie czymkolwiek w okolice linii wodnej Iowki daje dziure, nawet setka z Hunta.
I o to sie rozchodzi.
1. 100 mm zrobi dziure i na tym koniec. Odlamkow nie bedzie, wiec sie nic nie rozchodzi.
2. 100 mm by przebic burte na linii wodnej musialo by byc wystrzelone z duzej odleglosci a z duzej odleglosci 100 mm pociski nie sa w stanie przebic 38 mm stali STS.
3. 100 mm trafiajace w linie wodna lub tuz pod woda napotka dodatkowy opor w postaci wody. Wowczas nie ma juz kompletnie szans na przebicie 38 mm STS.
Masz racje CIA
. Rozmawialem dzisiaj z doktorem z MEiL na ten temat. Niestety na tym wydziale nie ucza nas o wykozystywaniu kotlow do napedu jednostek
Wykorzystywanie kotlow oplomkowych jest zpowodowane tym, ze uzyskuje sie wieksze cisnienia niz w plomieniowkowych. Dzisiaj oplomkowe pracuja juz na parametrach podkrytycznych. Mam nadzieje ze teraz juz nie walnolem zadnej bzdury 

takie tam z posta na Iowę
'Lucky' Scharnhorst, as she was known in Germany, was a focus for national pride. With her flared "clipper" bow and an extraordinary top speed of 33 knots, she had been described as one of the most beautiful warships ever built. 'Lucky', that is, until she was sunk by HMS Duke of York. On Christmas Day, Doenitz signalled Scharnhorst: 'The enemy is attempting to aggravate the difficulties of our eastern land forces in their heroic struggle by sending an important convoy of provisions and arms to the Russians. We must help'.
http://www.bbc.co.uk/history/war/wwtwo/ ... t_01.shtml
tak na marginesie szybkości Sch Miko
'Lucky' Scharnhorst, as she was known in Germany, was a focus for national pride. With her flared "clipper" bow and an extraordinary top speed of 33 knots, she had been described as one of the most beautiful warships ever built. 'Lucky', that is, until she was sunk by HMS Duke of York. On Christmas Day, Doenitz signalled Scharnhorst: 'The enemy is attempting to aggravate the difficulties of our eastern land forces in their heroic struggle by sending an important convoy of provisions and arms to the Russians. We must help'.
http://www.bbc.co.uk/history/war/wwtwo/ ... t_01.shtml
tak na marginesie szybkości Sch Miko
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Dlategodakoblue pisze:100 mm pocisk nie prrzebije 38 mm stali STS ?Nala pisze:100 mm powiadasz. Po kolei.SmokEustachy pisze:
Wlasnie o tym pisalem.
Trafienie czymkolwiek w okolice linii wodnej Iowki daje dziure, nawet setka z Hunta.
I o to sie rozchodzi.
1. 100 mm zrobi dziure i na tym koniec. Odlamkow nie bedzie, wiec sie nic nie rozchodzi.
2. 100 mm by przebic burte na linii wodnej musialo by byc wystrzelone z duzej odleglosci a z duzej odleglosci 100 mm pociski nie sa w stanie przebic 38 mm stali STS.
3. 100 mm trafiajace w linie wodna lub tuz pod woda napotka dodatkowy opor w postaci wody. Wowczas nie ma juz kompletnie szans na przebicie 38 mm STS.a dlaczego?
http://www.ussiowa.pl/index.php?s=przed
Patrz tabela przebijalnosci dla ZNAKOMITEJ armaty 127 mm wzgledem dystansu.
Hej, det borde en ande i en flaska hos mej.
Kom hem med mej, jag har en ande som väntar pa dej.
Här bor en ande som väntar pa dej, det bor en ande hos mej.
Kom hem med mej, jag har en ande som väntar pa dej.
Här bor en ande som väntar pa dej, det bor en ande hos mej.
karol dzięki za próbę rozmieszeniakarol pisze:takie tam z posta na Iowę
'Lucky' Scharnhorst, as she was known in Germany, was a focus for national pride. With her flared "clipper" bow and an extraordinary top speed of 33 knots, she had been described as one of the most beautiful warships ever built. 'Lucky', that is, until she was sunk by HMS Duke of York. On Christmas Day, Doenitz signalled Scharnhorst: 'The enemy is attempting to aggravate the difficulties of our eastern land forces in their heroic struggle by sending an important convoy of provisions and arms to the Russians. We must help'.
http://www.bbc.co.uk/history/war/wwtwo/ ... t_01.shtml
tak na marginesie szybkości Sch Miko
Oj Dashiki,dashiki pisze:Masz racje CIA. Rozmawialem dzisiaj z doktorem z MEiL na ten temat. Niestety na tym wydziale nie ucza nas o wykozystywaniu kotlow do napedu jednostek
Wykorzystywanie kotlow oplomkowych jest zpowodowane tym, ze uzyskuje sie wieksze cisnienia niz w plomieniowkowych. Dzisiaj oplomkowe pracuja juz na parametrach podkrytycznych. Mam nadzieje ze teraz juz nie walnolem zadnej bzdury
Na forum dyskutujac o kotlach ograniczylismy sie do parametrow pary na wyjsciu z kotla nie zaglebiajac sie w meandry samych konstrukcji. A Ty tu "wyjezdzasz" z parametrami krytycznymi, nie zaznaczajac co to za parametry i gdzie je osiagasz w kotle, czy na wyjsciu z niego ?
Generalnie piszac o parametrach krytycznych ma sie na mysli cisnienie pary w kotle. Cisnienie krytyczne to wartosc 22.1MPa (tak, tak okolo 225 barow). Przy takim cisnieniu objetosc wlasciwa wytworzonej pary jest rowna objetosci ogrzewanej wody.
Oczywiste jest, ze kotly moga pracowac nawet i w cisnieniach nadkrytycznych. I tu masz niespodzianke. Juz w 1924 roku Siemens wykupil prawa do pomyslu Marka Bensona dotyczacego produkcji pary o wysokim cisnieniu. Pomysl dotyczyl kotla przeplywowego czyli pozbawionego parownikow/walczakow. Okolo roku 1927 taki kociol zaczal pracowac w Gartenfeld (???) w Berlinie. W 1930 roku hamburska stocznia Blohm & Voss wyposazyla w kociol takiej konstrukcji statek "Uckermark". Maksymalne cisnienie robocze osiagniete w tym kotle na wlocie do pierwszego podgrzewacza wynosilo 24.53MPa (czyli jakies 250 barow), chociaz na wyjsciu bylo "zaledwie" 6.44MPa. Urzadzenie bylo bardzo wrazliwe na jakosc wody zasilajacej, a i zaloga miala duze problemy z regulacja przy manewrach/stanach nieustalonych.
Nawiasem mowiac, wstepne proby wypadly na tyle zadowalajaco, ze bagatelizujac powyzsze problemy, Kriegsmarine postanowila zastosowac zblizona konstrukcje do napedu swoich okretow. Byc moze tu jest wlasnie pies pogrzebany z ta "awaryjnoscia" niektorych niemieckich silowni...........
Pozdrowienia
