Strona 18 z 40

: 2008-03-09, 11:12
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, temat przejmowania i budowania okrętów liniowych i fregat wg. planów francuskich projektantów w stoczniach holenderskich i belgijskich w momencie panowania Napoleona na tych terenach byl juz wcześniej podejmowany. Czy przejęto też jakieś korwety, jeżeli tak to poproszę o podanie ich nazw, typów i resztę danych.
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-03-09, 14:10
autor: Krzysztof Gerlach
Panie Januszu,
ja takich zestawień gotowych nie mam, a brak mi czasu i motywacji, by je specjalnie dla FOW tworzyć. Np. w przeciwieństwie do większości Panów, zupełnie nie interesuję się jednostkami, które ostatecznie nie powstały - chyba że wyprzedzały konstrukcyjnie swoje czasy, stanowiły pewną nową jakość (albo przeciwnie - uważano je za już przestarzałe przed wodowaniem), lub przyczyną zaniechania ich budowy były względy techniczne. Sama statystyka zupełnie mnie nie obchodzi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-09, 15:53
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie poproszę o opisanie korwet: Hermione (z 1781) i Hydra (1794).
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-03-09, 18:33
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego SOLDIE (10.09.1695).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-03-09, 19:33
autor: Krzysztof Gerlach
Hermione – wg „Répertoire...” korweta z okolic 1781, która 16.04.1797 wyrzuciła się na mieliznę, aby uniknąć zdobycia przez przeciwnika. Jednak współcześnie ani Roche, ani Demerliac, ani Boudriot nie uznają istnienia takiej korwety we francuskiej flocie, ani żadnej innej jednostki tej nazwy, którą można by tu dopasować. Pomyłka wzięła się zapewne (moim zdaniem) stąd, że w niektórych wykazach angielskich znajduje się zniszczona właśnie 16.04.1797, przy San Domingo, w wyniku działań Brytyjczyków, francuska fregata Hermione. Tymczasem jest to przekręcenie nazwy, gdyż tego dnia wyrzuciła się na brzeg San Domingo, podczas angielskiego ataku, francuska fregata HARMONIE, spalona następnie przez swoją załogę.

Hydra (O Hydra) – francuska korweta, nazywana równolegle Résolue. Wg Roche’a zwodowana w 1794, wg Winfielda i Demerliaca 6-działowa szebeka hiszpańskiego pochodzenia, zdobyta przez Francuzów w grudniu 1794. Zatrudniona do eskortowania żeglugi kabotażowej, z załogą 63-65, uzbrojona w 6 x 12-f. Zdobyta przez eskadrę Nelsona w pobliżu Alassio 26.08.1795 (wg Francuzów) lub 16.08.1795 (wg Anglików). W Royal Navy jako 10-działowy bryg-kanonierka Resolue, używany w Indiach Zach. do 1802.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-09, 19:35
autor: Krzysztof Gerlach
Soldie – nigdy nie było we francuskiej marynarce okrętu takiej nazwy. Jednak data wskazuje, że chodzi o

Solide - liniowiec 50/56-działowy z 12 lub 13 furtami w dolnej baterii, okręt 3 rangi. Dwupokładowiec zwodowany w Breście 10.09.1695. Projektant Blaise Pangalo. Tonaż 800 ton, wymiary: 137’ x 35’6” x 16’ (zanurzenie 19’). Załoga: 330. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste: 48 do 50 dział. Spalony przez własną załogę w Vigo 23.10.1702, dla uniknięcia przechwycenia przez Anglików.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-09, 20:56
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie zdobytej 28.11.1838 korwety Iguala.
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-03-10, 16:00
autor: Krzysztof Gerlach
Iguala (albo Mexicaine) – trójmasztowa korweta, albo korweta-awizo, klasyfikowana jako 20-działowa, chociaż uzbrojona w 16 dział. Wyporność 454 tony, długość pokładu 34,11 m czy 34,15 m, długość na LW 33,50 m (albo 34,11 m), szerokość bez poszycia 8,01m, głębokość 4,26 m. Przy 20 furtach niosła 2 x 12-f i 14 karonad 18-f.
Korweta meksykańska, o nazwie Iguala, zdobyta przez Francuzów w Vera-Cruz. Skreślona z listy francuskiej floty w 1843 i rozebrana w Breście.
Pozostaje pytanie, skąd się wzięła w Meksyku. Może zwodowana tam, albo raczej w Baltimore w 1836. Istnieje jednak też przypuszczenie, że może tu chodzić o były amerykański slup Kensington, zbudowany przez Henry’ego Eckforda w 1830 w Filadelfii dla Rosjan, ale ostatecznie sprzedany właśnie Meksykanom.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-10, 17:43
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziekuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie korwet: Legere (1796) i Maire Guiton (1793).
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-03-10, 18:04
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź, przepraszam za literówkę.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego MERCURE (07.12.1696).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-03-10, 20:52
autor: Krzysztof Gerlach
Mercure - liniowiec 50/56-działowy z 12 lub 13 furtami w dolnej baterii, okręt 3 rangi. Dwupokładowiec zbudowany w Breście. Projektant Étienne Hubac. Tonaż 800-900 ton, wymiary: 136’ x 35’6” x 16’ (lub 137’6” x 36’6” x 16’6”). Załoga: 330-357. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste: 50 do 60 dział; przy 60 sztukach na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Walczył w bitwie pod Velez-Malagą 24.08.1704. W 1712 przebudowany. W 1733 przewoził oddziały mające wesprzeć Stanisława Leszczyńskiego w walce o polski tron. Zdobyty przez Anglików w sierpniu 1746 na północnym Atlantyku.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-11, 07:14
autor: Krzysztof Gerlach
Légére – wg „Répertoire...” korweta, której budowę zaczęto w 1785, w 1794 planowano dla niej nazwę Inabordable, w 1795 zdecydowano się na Légére, zwodowano w 1796, a zakończyła karierę w 1801. Jednak informacje te są dalekie od precyzji, i nie bez przyczyny, bowiem do dzisiaj wiele rzeczy jest nie wyjaśnionych.
Chodzi o okręt mogący być może pochwalić się bardzo złożoną historią. W 1780 marynarka brytyjska zakupiła 14-działowy slup niepewnego pochodzenia i używała go w Indiach Zachodnich pod nazwą Barbuda. Jest bardzo prawdopodobne, że pierwotnie był to amerykański żaglowiec Charming Sally, zbudowany przed 1780, zdobyty w 1780 przez Brytyjczyków. Tenże slup Barbuda został w styczniu 1782 (lub 3.02.1782) zdobyty z kolei przez Francuzów i wcielony do ich marynarki jako 26-działowa fregata o nazwie Barboude. W 1786 skreślono ją z listy floty i sprzedano do marynarki handlowej. Pojawia się na kartach historii ponownie w 1793, tym razem po wyposażeniu do służby korsarskiej i przemianowaniu na Inabordable (22 działa). W maju czy czerwcu 1793 zarekwirowała go (lub kupiła) ponownie marynarka wojenna. I tu zaczynają się „schody”. Roche oraz Demerliac w jednym z tomów utrzymują, że jednostka ta zatonęła w grudniu 1793 w pobliżu Cherbourga, więc nie ma żadnego związku z korwetą Légére. Jednakże Winfield oraz tenże sam Demerliac (!) w innym tomie twierdzą, że bynajmniej nie zatonęła, tylko została w 1793 przemianowana na Légére i wcielona do floty francuskiej jako korweta 18-działowa. Nośność 320 ton, wyporność około 600 ton, przybliżone wymiary 112’ x 28’, załoga: 136, uzbrojenie: 18 x 8-f. Zdobyli ją 22.06.1796 w pobliżu wysp Scilly Anglicy i wcielili do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako slup 18-działowy. Jednostka ta zatonęła 2.02.1801 w pobliżu Cartageny (Ameryka Środkowa).

Maire Guiton – wg „Répertoire...” korweta z 1793, zdobyta przez Anglików 15.05.1794, odbita 4 dni później, w 1795 przemianowana na Alouette i w tym samym roku wycofana ze służby.
W rzeczywistości była to 20-działowa korweta zbudowana w Rochefort, zwodowana tam już w styczniu 1786, ale jako Alouette. Projektant Charles-Étienne Bombelle. Nośność 430 ton, wyporność 752 tony, wymiary 112’ x 28’ x 14’3”, uzbrojenie: 20-22 x 6-f, załoga: 141-158. Przemianowana na Maire Guiton w sierpniu 1793, zdobyta przez Anglików u wybrzeży francuskich 15.05.1794 i odbita 4 dni później. W maju 1795 przemianowana z powrotem na Alouette i pod koniec tego samego roku przekształcona w hulk. Ostatni raz wspominana w 1799.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-11, 15:40
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za obszerną, a zarazem ciekawą odpowiedź.
Poproszę o opisanie dwóch korwet o tej samej nazwie: Malicieuse (z 1794 i 1802r).
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-03-11, 17:57
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego SAGE (1700).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-03-11, 21:19
autor: Krzysztof Gerlach
Malicieuse (wg „Répertoire...” z 1794) - 18-działowa korweta zwodowana w Hawrze w kwietniu 1795. Projektant Pierre-Alexandre Forfait. Nośność około 350 ton, wyporność od 642 do 750 ton, długość od dziobnicy do tylnicy 40,28 m, długość na LW 35,75 m, szerokość 9,75 m, głębokość 4,82 m. Załoga: 137-188. Uzbrojenie początkowe: 2 x 18-f i 16 x 12-f; w latach 1801-1804 18 x 18-f, jako transportowiec 18 x 6-f. W grudniu 1804 otaklowano ją jak bryg i użyto w charakterze transportowca marynarki (gabary 260-tonowej). O świcie 6.04.1806 zbliżyła się wraz z dwoma innymi małymi francuskimi żaglowcami do ujścia Żyrondy, gdzie od poprzedzającej nocy stała 32-działowa fregata brytyjska Pallas dowodzona przez słynnego Thomasa Cochrane. Na widok przeciwnika francuskie jednostki rzuciły się do ucieczki i dały się po kolei wpędzić na brzeg, gdzie zostały zniszczone ogniem z dział.

Malicieuse (wg „Répertoire...” z 1802) - korweta 18-działowa zwodowana w 1794. Zdobyta przez Anglików 31.12.1803. W sumie jednak okręt o dość wątpliwym istnieniu.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-03-11, 21:19
autor: Krzysztof Gerlach
Sage – liniowiec 50/56-działowy z 12 lub 13 furtami w dolnej baterii, 3 rangi. Dwupokładowiec zwodowany w Port-Louis w 1702. Projektant Pierre Coulomb. Tonaż 770-800 ton, wymiary: 131’ (lub 135’) x 36’6” x 14’. Załoga: 350. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste: 54 do 56 dział. Walczył w bitwie pod Velez-Malagą 24.08.1704. Podczas postoju w Tulonie podpalony w wyniku ostrzału angielskich moździerzowców, odholowany na redę, gdzie spłonął 21.08.1707.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach