Strona 18 z 101
: 2008-09-20, 19:31
autor: Krzysztof Gerlach
Roman Emperor – statek handlowy tej nazwy, zbudowany nad Tamizą w 1749. Zakupiony przez Royal Navy 15.05.1757 (lub następnego dnia) i wcielony bez zmiany nazwy, jako trójmasztowy slup 16-działowy. Wymiary: 91’10” x 26’0” x 11’6”, tonaż 272 tony. Załoga: 100. Uzbrojenie: 16 x 6-f i 12 działek relingowych. W aktywnej służbie 06.1757-04.1758. W kwietniu i maju 1758 przekształcony w brander o 45-osobowej załodze i uzbrojeniu w 8 x 4-f (plus 8 działek relingowych). Od września tego samego roku ponownie slup. W składzie eskadry Keppela uczestniczył w zdobyciu Goree 29.12.1758. W rezerwie od maja 1759. Znów przekształcony w brander w okresie maj-czerwiec 1762. W aktywnej służbie w 1762/1763. Wycofany do rezerwy w lutym 1763 i sprzedany 16.06.1763.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-09-21, 17:45
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ABONDANCE (zdobyty 1781) oraz losów fregaty TARTAR (27.06.1801).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-09-21, 19:05
autor: Krzysztof Gerlach
Abondance – francuska gabara typu Baleine, zwodowana w Hawrze 16.09.1780. Nośność 500 ton, wyporność 920 ton, wymiary (w stopach francuskich) 122’ x 28’8” x 11’7”. Uzbrojenie: 20 x 8-f. Załoga: 93-156. Projektant Jean-Joseph Ginoux. Wyszła z Brestu 8.12.1781 w składzie konwoju eskortowanego przez de Guichena, a skierowanego na Antyle. Zaatakowana we mgle 11.12.1781 przez Anglików z eskadry Kempenfelta i zdobyta nazajutrz, razem z 15 innymi jednostkami konwoju. Wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako okręt 6 rangi, fregata 28-działowa. Wymiary angielskie: 132’6” x 29’5 i 5/8” x 11’9”. Tonaż 527 ton. Załoga: 200. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 24 x 9-f, na rufowym 4 x 4-f. W 1783 przekształcona w transportowiec o załodze 52, uzbrojony w 14 dział. Sprzedana w 1784.
Tartar – zbudowana w stoczni firmy Josiah & Thomas Brindley, we Frindsbury. W aktywnej służbie 1801-1807 w Indiach Zach., gdzie odniosła wiele sukcesów w walce z Francuzami. Remontowana w Deptford 1807/1808, skierowana w 1808 na wody duńskie, gdzie walczyła z korsarzami i kanonierkami Danii do 1811. Kiedy 18.08.1811 zbliżała się do wyspy Dago na Bałtyku, dwukrotnie dotknęła dna i zaczęła nabierać wody. Praca pomp okazała się niewystarczająca, więc wysłano nurków do zbadania uszkodzeń. Założono kolejno: plaster z żagla, łatę z drzewca pokrytego płótnem i drewnem, korek z pakuł, płótna i wiórów. Zapasy okrętowe i żywność przeniesiono na ląd. Po trzech dniach pompowania stało się jasne, że nie uda się uratować okrętu. Wprowadzono więc 21.08.1811 fregatę na brzeg wyspy Kahar i potem spalono.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-09-22, 17:50
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów fregaty CORNELIA (26.07.1808 lub 27.06.1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-09-22, 19:35
autor: Krzysztof Gerlach
Cornelia – zbudowana w stoczni Simona Temple, w South Shields. W aktywnej służbie od listopada 1808 do roku 1812. Służyła w Indiach Wsch. Od 1813 w rezerwie. Rozebrana już w 1814 (jakość prac w stoczni Temple była fatalna).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-09-23, 18:01
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów fregaty RESISTANCE (29.04.1801).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-09-23, 19:19
autor: Krzysztof Gerlach
Resistance – zbudowana w stoczni George’a Parsons, w Bursledon. W aktywnej służbie 1801-1803. W 1801 na wodach Ameryki Pn., w 1802 na wodach angielskich. Skierowana w 1803 na Morze Śródziemne, po drodze rozbiła się w gęstej mgle u wybrzeży portugalskich (nieco na północ od Przylądka Św. Wincentego) rankiem 31.05.1803. Cała załoga przedostała się w łodziach i na tratwach bezpiecznie na ląd, po czym część ludzi dała nogę. Sąd uznał, że przyczyną katastrofy był wadliwy kurs wyznaczony przez nawigatora oraz nie wystarczająca uwaga porannej wachty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-09-24, 18:13
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych angielskich fregaty BALEINE (zdobyta 10.1760 lub 11.1760).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-09-24, 19:04
autor: Krzysztof Gerlach
Baleine – wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy jako okręt 5 rangi, fregata 32-działowa. Wymiary: 149’10 i 7/8” x 32’0” x 12’9”, tonaż 703 tony. Załoga: 220. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-09-25, 17:56
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ROYAL OAK (1674). Mam wymiary: pk. 157'6" sk. 127'0" x 40'6" x gł. 18'3", 1107 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-09-25, 19:19
autor: Krzysztof Gerlach
Royal Oak – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 70/64-działowy zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Clowes i Lavery podają długość kilu 125’0”. Załoga 460. Uzbrojenie pierwotne rzeczywiste: 24 x 32-f, 28 x 18-f, 18 x 9-f, 6 x 3-f. Uzbrojenie postulowane wg Ustalenia z 1677: 28 x 32-f, 28 x 12-f, 16 sakerów, 2 x 3-f. Uzbrojenie rzeczywiste w 1688: 24 x 32-f, 30 x 18-f, 12 x 9-f, 4 x 8-f, 4 x 3-f. W 1679 służył na Morzu Śródziemnym. Przebudowywany w 1690 w królewskiej stoczni w Chatham na następny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-09-26, 18:01
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu KINGFISHER (1675). Mam wymiary: pk. 136'0" sk. 110'0" x 33'8" x gł. 13'0", 663 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-09-26, 19:13
autor: Krzysztof Gerlach
Kingfisher – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 46/40-działowy, zbudowany przez Phineasa Petta w Woodbridge, zwodowany w styczniu 1676. Załoga: 220. Słynął z prędkości. Uzbrojenie postulowane wg Ustalenia z 1677: 22 x 18-f, 20 x 6-f, 4 działa typu minion. Uzbrojenie rzeczywiste 4.11.1682: 18 x 12-f, 18 x 6-f, 4 x 3-f. W 1688 oraz około 1694 był uzbrojony w 20 x 12-f, 20 x 6-f i 6 x 3-f. W 1696 miał 20 x 12-f, 16 x 6-f i 4 x 3-f. W dniu 22.05.1681 stoczył w pobliżu Sardynii zaciekłą walkę z całą eskadrą algierskich żaglowców, w której zginął dowódca okrętu, Morgan Kempthorne. W 1685 walczył u brzegów Holandii. W 1692 zwalczał korsarzy przy Orkadach. Przebudowany w 1699 w królewskiej stoczni w Woolwich na następny okręt tej nazwy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-09-27, 17:47
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu WOOLWICH (1675). Mam wymiary: pk. 138'3" sk. 110'0" x 35'7" x gł. 15'0", 741 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-09-27, 21:00
autor: Krzysztof Gerlach
Woolwich – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 54/46-działowy, zbudowany przez Phineasa Petta w Woolwich, zwodowany 26.08.1675. Załoga: 280. Uzbrojenie postulowane wg Ustalenia z 1677: 22 x 24-f, 22 x 6-f, 10 dział typu minion. Uzbrojenie rzeczywiste w 1688: 20 x 24-f, 20 x 8-f, 8 sakerów. Uzbrojenie rzeczywiste w 1696: 22 x 24-f, 20 x 8-f, 12 sakerów. W 1688 pod dowództwem Anthony’ego Hastingsa zdobył dwa holenderskie żaglowce z eskadry wiozącej do Anglii przyszłego króla Wilhelma. Walczył w bitwie w zatoce Bantry 1.05.1689 (dowódca kmdr Ralph Sanderson). Uczestniczył w bitwach pod Beachy Head w czerwcu 1690 (dowódca James Gother) i pod Barfleur w maju 1692 (dowódca Christopher Myngs). Był w składzie eskadry bezpośredniego wsparcia branderów podczas dobijania floty francuskiej pod La Hougue. Nadal pod tym samym dowódcą należał do eskorty pechowego konwoju zdążającego do Smyrny w czerwcu 1693. Przebudowany w 1702 w królewskiej stoczni w Woolwich na następny okręt tej nazwy, zwodowany w styczniu 1702.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-09-28, 17:45
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu OXFORD (1674). Mam wymiary: sk. 109'0" x 34'2" x gł. 15'6", 677 BM.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.