KFK w polskich rękach

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Marek T »

W PRS oglądałem też Protokół pomiarowy do użytku przy obliczaniu pojemności statku ... z 1952 r. w którym DŁUGOŚĆ (czyli to, co określamy jako długość klasyfikacyjna, albo rejestrowa) opisana jest następująco:

DŁUGOŚĆ między przednią powierzchnią stewy przedniej, a tylną powierzchnią stewy tylnej (na statkach ze sterem patentowym - do środka osi steru), mierzona na najwyższym stałym pokładzie

W poście wyżej (o RUTKOWSKIM) długość całkowita podana jest bez bukszprytu. Zwracam uwagę, że przy RUTKOWSKIM wszędzie pisze o długości całkowitej, a nie o długości.
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Jacek Pytkowski »

Marek T pisze:W PRS oglądałem też Protokół pomiarowy do użytku przy obliczaniu pojemności statku ... z 1952 r. w którym DŁUGOŚĆ (czyli to, co określamy jako długość klasyfikacyjna, albo rejestrowa) opisana jest następująco:

DŁUGOŚĆ między przednią powierzchnią stewy przedniej, a tylną powierzchnią stewy tylnej (na statkach ze sterem patentowym - do środka osi steru), mierzona na najwyższym stałym pokładzie
Hm, to się chyba określało też nazwą potoczną "długość po pokładzie"
Marek T pisze:W poście wyżej (o RUTKOWSKIM) długość całkowita podana jest bez bukszprytu. Zwracam uwagę, że przy RUTKOWSKIM wszędzie pisze o długości całkowitej, a nie o długości.
Dług.całk. to wobec tego pewnie była odległość od przedniej pow. stewy przedniej do tylnej pow. stewy tylnej mierzona PONAD pokładem, na wysokości górnego końca stewy przedniej - czy jakoś tak. Ale gdzie oni zgubili u Rutkowskiego 24,00-23,60=0,40 m ???

Nic to, już i tak te informacje to duży krok naprzód. A czy kopie tych "zatwierdzonych planów budowy" to się gdzieś w PRS-ie nie zachowały?
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Jacek Pytkowski »

Marek T pisze:Wiadomości z PRS na temat RUTKOWSKIEGO.
(...)
5. Na 27.12.1950 r. datowane jest "Sprawozdanie z oględzin statku rybackiego pierwotne" w którym pisze Nazwa: SKG 240 A ... Firma: PCWM ... Przeznaczenie: szkolny kuter rybacki ... Typ: SKG 240 A ... Zbudowany przez Stocznia Rybacka w Gdyni w 1950 r. ... Klasyfikacja dotychczasowa: nowozbudowany pod nadzorem ... L.p. w rejestrze: 40-006 A ... długość całkowita: 23,60 m ... Wiązania: [podane są materiał i wymiary, przy wręgach dopisek: wręgi gotowe poniemieckie] ... odstęp wręgów: 460 mm ... Uwagi Rewizora: zbudowany pod nadzorem, na podstawie zatwierdzonych planów ....
Czyli kolejna poszlaka, że był budowany od nowa, z użyciem poniemieckich elementów.

6. Z tego samego dnia pochodzi notatka o próbnym pływaniu na Bałtyku. Wiatr 3, stan morza 2, próby pływania pod żaglami nie przeprowadzono. W próbach uczestniczył przedstawiciel Stoczni inż. J. Romaszkiewicz. Jeżeli to ten, o którym myślę, to też mógł być zamieszany w projektowanie takielunku.(...)
He, he! 27.12.1950 r. to się zaczął komisyjny odbiór statku przez PCWM (wedle protokołu, o godz.10.00) "W obecności inspektorów P.R.S. inż. GŁĘBOCKIEGO Kazimierza i inż. GODLEWSKIEGO Wiesława". Najpierw sobie obejrzeli statek, a potem: "w godz. 123o do godz. 15oo dokonywano prób sprawności morskiej.
Na bazie pomiarowej między pławą Gd S i Gd przy dwukrotnym przebiegu statek osiągnął szybkość 8,8 węzła
Poszczególne czasy przebiegu.
Kierunek Gd S – Gd czas przebiegu 0h12'45""
Kierunek Gd – Gd S czas przebiegu 0h11"45"

No to sobie daleko popływali :D

Świetnie, że dokumenty spisywane przez inspektorów PRS zgadzają nam się z protokołem odbiorczym spisanym przez PCWM.
Ostatnio zmieniony 2012-01-10, 21:34 przez Jacek Pytkowski, łącznie zmieniany 2 razy.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Marek T »

Jacek Pytkowski pisze:Dług.całk. to wobec tego pewnie była odległość od przedniej pow. stewy przedniej do tylnej pow. stewy tylnej mierzona PONAD pokładem, na wysokości górnego końca stewy przedniej - czy jakoś tak.
Chyba tak.
A czy kopie tych "zatwierdzonych planów budowy" to się gdzieś w PRS-ie nie zachowały?
W teczce RUTKOWSKIEGO nie było ich. Był tylko obrys owręża, chyba do obliczania stateczności. Nie wgłębiałem się.
Było tam też dość obszerna korespondencja dotycząca maszynowni już po zbudowaniu, ale też się nad nią nie zatrzymywałem.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Marek T »

Jacek Pytkowski pisze:He, he! 27.12.1950 r. to się zaczął komisyjny odbiór statku przez PCWM (wedle protokołu, o godz.10.00) "W obecności inspektorów P.R.S. inż. GŁĘBOCKIEGO Kazimierza i inż. GODLEWSKIEGO Wiesława" ...
Zgadza się, na "Sprawozdaniu Inspektora" są te same nazwiska. Przedstawicielem Stoczni był inż. J. Romaszewski, przedstawicielem PCWM - kpt. Gubała.
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Colonel »

Marek T pisze: W próbach uczestniczył przedstawiciel Stoczni inż. J. Romaszkiewicz. Jeżeli to ten, o którym myślę, to też mógł być zamieszany w projektowanie takielunku.
Z pewnością TEN. I mógł być "zamieszany".
Marek T pisze:
Jacek Pytkowski pisze:He, he! 27.12.1950 r. to się zaczął komisyjny odbiór statku przez PCWM (wedle protokołu, o godz.10.00) "W obecności inspektorów P.R.S. inż. GŁĘBOCKIEGO Kazimierza i inż. GODLEWSKIEGO Wiesława" ...
Zgadza się, na "Sprawozdaniu Inspektora" są te same nazwiska. Przedstawicielem Stoczni był inż. J. Romaszewski, przedstawicielem PCWM - kpt. Gubała.
Romaszkiewicz!!!
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Marek T »

Colonel pisze:Romaszkiewicz!!!
Oczywiście, moja wina. Przepraszam inż. Romaszkiewicza.
A propos - co robił podczas wojny? Pytanie związane jest z zagadką pomysłu na takielunek RUTKOWSKIEGO.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Mała rewolucja zaszła w losach jednostek z tego tematu, postanowiłem zaktualizować listę jednostek i dać tutaj, aby "nie lecieć" za nią na 4-ą stronę tematu. Gdybym coś pomieszał to "bijcie po łapach" i krzyczcie :P .

Poniższe zestawienie jest oparte w dużej części na hipotezie wysuniętej przez JB. Nie można wielu z pośród zawartych tu informacji udowodnić w 100%.

Superkutry typu KFK

1) Świ 49 (KFK ***) [Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Rybacka Baza Remontowa, Puck, przedłużony i uk. pocz.1950)] (Franciszek Piechocki) --> pocz.1950 Świ 111 (Franciszek Piechocki) --> po 1950? Gdy 126 (Franciszek Piechocki --> Pelagia Piechocka) --> †13/14.01.1982 na Bałtyku

2) Świ 50 (KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, St. Północna, Gdańsk odb. 1950) (Antoni Gmitrowicz) --> przed 1950 Towarzysz Migała Gdy 74 [Łosoś(I)] --> 1950 Gdy 74 (Jedność Rybacka) --> dalsze losy ?

3) Świ 51 (KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Gdyńska St. Remontowa, numer budowy 2, uk.1950) (Bank Rybaków Morskich --> przed 1950 Gdy 16 [Łosoś(I) --> 1950 Jedność Rybacka] --> dalsze losy ?

4) Świ 52 (KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Rybacka Baza Remontowa, Puck, uk.1950) (Bank Rybaków Morskich --> IV.kw 1947 Arka) --> 1950 Arka 150 Wła 23 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 23 (Szkuner) --> wycofany w latach 70-tych
UWAGA: Być może znaleziony na Wybrzeżu Gdańskim

5) Świ 53 (KFK 164) (?eks-UJ 320, eks-M 3118, †13.III.1945 na terenie stoczni) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 31.I.1943, St. Rybacka, Świnoujście, prowizoryczna napr. 1947?, St. Gdańska odb. 1947) (Józef Lipski) --> ok. poł.1948 Gdy 76 (Konrad Konkel) --> 8.I.1949 uciekł do Szwecji, internowany, zwrócony po kilku miesiącach --> Gdy 76 (Józef Lipski?) (nie eksploatowany? bez motoru?) --> 1952 Arka … Gdy 76? (Arka) --> 1954 Dar 60 (Kuter) --> 1954-3.V.1955 przebudowany w Gdańskiej St. Remontowej na kuter szkolno-rybacki--> 3.V.1955 Franek Zubrzycki Dar 60 --> 1959 Dar 102 (ZSRM w Darłowie) --> wycofany ze służby w 1964 roku i przekazany do kasacji
UWAGA: nie można wykluczyć całkowicie, iż może to być zatopiony na minie, w rejonie Świnoujścia KFK 506, gdyż był ukończony 28.VII.1944, a źródła piszą o jednostce ukończonej ok. 1944 roku

6) Świ 54 (KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, wod. ok. 1944, przed oddaniem do służby poważnie uszkodzony w wyniku bombardowania stoczni, uznany za stracony; St. Rybacka, Świnoujście, nie ukończony, odbudowa prowadzona jako typ KG-236) (Mirosław Szewczuk --> IV.kw.1947Arka) --> 1949 PCWM) --> dalsze losy po 1949?

7) Wiktoria Gda 20 (KFK 300) (?eks-Vs 343, †25.IV.1945 w rejonie Rozewia) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 27.XII.1943, St. Rybacka?, Gdynia, prowizoryczna? napr. 1946, ?St. Północna, Gdańsk odb. 1950) (Morski Urząd Rybacki?) --> przed 1950 Gdy 114 [Łosoś(I) --> 1950 Jedność Rybacka] --> 29.XI.1953 wszedł na mieliznę ok. 2 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty --> 1969 Gda 2 (Jedność Rybacka) --> dalsze losy ?
UWAGA: nie można wykluczyć całkowicie, iż może to być odbudowywany pod koniec wojny w Gdyni KFK 364, którego losy końcowe określane są jako: możliwe że zniszczony podczas jednego z nalotów na bazę w Gdyni

UWAGA: *** oznaczono niemieckie KFK poważnie uszkodzone w wyniku bombardowania i porzucone na terenie stoczni Burmestera w Świnoujściu, których numery są trudne do ustalenia, mogą być one z zakresie: KFK 677, 679-680, 683-699

Superkuter typu SKG-240A

1) Rybak Gdy … (St. Rybacka w Gdyni, nr stoczniowy 90/402, uk. 30.XII.1950) (PCWM) --> 20.IV.1951 Henryk Rutkowski Gdy 180 (Państwowa Szkoła Rybaków Morskich w Gdyni --> 1.VIII.1951 Technikum Rybaków Morskich w Gdyni --> 18.VII.1953 Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Gdyni --> lato 1963 Państwowa Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Gdyni) --> 1967 jacht szkoleniowy Henryk Rutkowski XXXI-PZ-2 (Liga Obrony Kraju, Jastarnia) --> pocz. 1970 Biały Słoń XXXI-PZ-2 (Polski Związek Żeglarski, Trzebież) --> poł. 1970 Henryk Rutkowski XXXI-PZ-2 --> ~1976 PZ-5 (Polski Związek Żeglarski, Trzebież) --> w 1976 wycofany z eksploatacji z powodu złego stanu technicznego, w okresie 1979-25.VII.1986 przebudowany w Rybackiej Stoczni Remontowej PPiUR „Szkuner” we Władysławowie --> 1997 Kapitan Głowacki PZ-5 (Polski Związek Żeglarski, Trzebież) --> nadal w służbie
UWAGA: Nazwy "Rybak" i "Biały Słoń" były nazwami prowizorycznymi, nie zatwierdzonymi oficjalnie, jednakże przez jakiś czas będącymi w użyciu i znajdowały się na kadłubie jednostki

Superkutry typu SKS-240

1) Świ 57 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 1/408, wod. 5.IX.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/1, uk. 1951) (Barka) --> 1.I.1951 Arka 152 Wła 70 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 70 (Szkuner) --> 1961 Ust 102 (Korab) --> dalsze losy?

2) Świ 63 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 2/408, wod. 15.III.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/2, uk. 1951) (Barka) --> 1.I.1951 Arka 154 Gdy 172 --> 1954? Wła 117 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 117 (Szkuner) --> dalsze losy?

3) Świ 64 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 3/408, wod. 7.VIII.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/3, uk. 1951) (Barka --> po uk.? Dalmor) --> 1951 Arka 155 Wła 71 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 71 (Szkuner) --> dalsze losy?

4) Świ 62 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 4/408, wod. 15.III.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/4, uk. VIII.1950) (Barka) --> I.1951 Ust 58 (Barka) --> I.1951 Arka 153 Gdy 171 --> 1954? Wła 116 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 116 (Szkuner) --> dalsze losy?

5) Świ 65 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 5/408, wod. 7.VIII.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/5, uk. 1951) (Barka) --> 1.I.1951 Arka 151 Wła 69 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 69 (Szkuner) --> 12.09.1957 wszedł na mieliznę w pobliżu Musselburgh (Wielka Brytania), po ok. 6 godzinach sam z niej zeszedł w wyniku przypływu --> dalsze losy?

6) Świ 66 (Stocznia Rybacka, Świnoujście nr stoczniowy 6/408, wod. 5.IX.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/6, uk. 1951) (Barka --> po uk.? Dalmor) --> 1951 Arka 156 Gdy 175 --> 1954? Wła 118 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 118 (Szkuner) --> dalsze losy?
Ostatnio zmieniony 2012-09-29, 21:33 przez Chemik, łącznie zmieniany 5 razy.
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Jacek Pytkowski »

Uwaga 1.
Chemik pisze:(eks-KFK ***)
(?eks-UJ 320, eks-M 3118, eks-KFK 164
Taki zapis jest niepoprawny i mylący! "KFK xxx" to nic innego, jak "numer fabryczny" czy "stoczniowy numer budowy". KFK164 dopóki pływa i nie został złomowany, dalej jest KFK164 choćby pod różnymi nazwami statku i po różnych przebudowach.

Natomiast UJxxx, Mxxx, Vsxxx, Vxxx to było oznakowanie taktyczne wskazujące jakie zadania dany KFK wykonywał i do której flotylli czy innego zespołu okrętów był przypisany. Coś podobnego jak oznaka rybacka, dlatego w przypadku tych numerów pisanie "ex..." jest prawidłowe.
Ostatnio zmieniony 2012-01-11, 23:46 przez Jacek Pytkowski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

To jak ten numer KFK opisać? Co proponujesz?
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Jacek Pytkowski »

Po prostu bez "ex" , bo numer KFKxxx nie jest "były"(=ex) tylko stały.

No dobrze, żeby być super poprawnym, to napiszę, że było dosłownie kilka przypadków, gdy z KFKxxx zrobiło się KFKyyy. Ale to w warunkach stoczniowych, części kadłuba z jednego przełożono do drugiego.
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Jacek Pytkowski »

Uwaga 2.
Chemik pisze:2) Świ 50 (eks-KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, St. Północna, Gdańsk odb. 1950) (Antoni Gmitrowicz) --> przed 1950 Towarzysz Migała Gdy 74 [Łosoś(I)] --> 1950 Gdy 74 (Jedność Rybacka) --> dalsze losy ?
A skąd wiadomo, że Świ-50 to akurat Gdy-74? rejestr PRS wklejony przez Marka T tego nie potwierdza.
3) Świ 51 (eks-KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Gdyńska St. Remontowa, numer budowy 2, uk.1950) (Bank Rybaków Morskich --> przed 1950 Gdy 16 [Łosoś(I) --> 1950 Jedność Rybacka] --> dalsze losy ?
A skąd wiadomo, że Świ-51 to akurat Gdy-16? rejestr PRS wklejony przez Marka T tego nie potwierdza.
5) Świ 53 (?eks-UJ 320, eks-M 3118, eks-KFK 164 †13.III.1945 na terenie stoczni) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 31.I.1943, St. Rybacka, Świnoujście, prowizoryczna napr. 1947?, St. Gdańska odb. 1947) (Józef Lipski) --> ok. poł.1948 Gdy 76 (Konrad Konkel) --> 8.I.1949 uciekł do Szwecji, internowany, zwrócony po kilku miesiącach --> Gdy 76 (Józef Lipski?) (nie eksploatowany? bez motoru?) --> 1952 Arka… Gdy 76? (Arka) --> 1954 Dar 60 (Kuter) --> 1954-3.V.1955 przebudowany w Gdańskiej St. Remontowej na kuter szkolno-rybacki--> 3.V.1955 Franek Zubrzycki Dar 60 --> 1959 Dar 102 (ZSRM w Darłowie) --> wycofany ze służby w 1964 roku i przekazany do kasacji
UWAGA: nie można wykluczyć całkowicie, iż może to być zatopiony na minie, w rejonie Świnoujścia KFK 506, gdyż był ukończony 28.VII.1944, a źródła piszą o jednostce ukończonej ok. 1944 roku
A skąd wiadomo, że Świ-53 to akurat Gdy-76? rejestr PRS wklejony przez Marka T tego nie potwierdza. A p.Lipski to raczej miał Swi-51.
6) Świ 54 (eks-KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, wod. ok. 1944, przed oddaniem do służby poważnie uszkodzony w wyniku bombardowania stoczni, uznany za stracony; St. Rybacka, Świnoujście, prowizoryczna nie ukończony, odbudowa prowadzona jako typ KG-236) (Mirosław Szewczuk --> IV.kw.1947Arka) --> 1949 PCWM) --> dalsze losy po 1949?

A skąd wiadomo, że akurat Świ-54 to ten "spartaczony" KG-236? W sprawozdaniach finansowych Arki jest wykazywany tylko JEDEN kuter KFK, czyli Świ-52. Skąd wiadomo, że właśnie ten trafił do PCWM?

Co do Świ-53 i -54, to chyba nie możemy wykluczyć i tego, że któryś z nich (a może i oba) został ostatecznie "odbudowany" jako SKS-240.

7) Wiktoria Gda 20 (?eks-Vs 343, eks-KFK 300 †25.IV.1945 w rejonie Rozewia) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 27.XII.1943, St. Rybacka?, Gdynia, prowizoryczna? napr. 1946, ?St. Północna, Gdańsk odb. 1950) (Morski Urząd Rybacki?) --> przed 1950 Gdy 114 [Łosoś(I) --> 1950? Jedność Rybacka] --> 29.XI.1953 wszedł na mieliznę ok. 2 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty --> 1969 Gda 2 (Jedność Rybacka) --> dalsze losy ?
UWAGA: nie można wykluczyć całkowicie, iż może to być odbudowywany pod koniec wojny w Gdyni KFK 364, którego losy końcowe określane są jako: możliwe że zniszczony podczas jednego z nalotów na bazę w Gdyni

Rejestr PRS wklejony przez Marka T nie potwierdza odbudowy w stoczni gdańskiej. Mimo wszystko nie można chyba wykluczyć, że Gda-20 był wcześniej Swi-53 lub Świ-54 bo te oznaki ryb. nie występują w tym samym czasie w rejestrach MUR-Szczecin i MUR-Gdynia(Gdańsk).

Uwaga3.
Superkuter typu SKG-240A

1) Rybak Gdy … (St. Rybacka w Gdyni, nr stoczniowy 90/402, uk. 30.XII.1950) (PCWM) --> 20.IV.1951 Henryk Rutkowski Gdy 180 (Państwowa Szkoła Rybaków Morskich w Gdyni --> 1.VIII.1951 Technikum Rybaków Morskich w Gdyni --> 18.VII.1953 Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Gdyni --> lato 1963 Państwowa Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Gdyni) --> 1967 jacht szkoleniowy Henryk Rutkowski XXXI-PZ-2 (Liga Obrony Kraju, Jastarnia) --> pocz. 1970 Biały Słoń XXXI-PZ-2 (Polski Związek Żeglarski, Trzebież) --> poł. 1970 Henryk Rutkowski XXXI-PZ-2 --> ~1976 PZ-5 (Polski Związek Żeglarski, Trzebież) --> w 1976 wycofany z eksploatacji z powodu złego stanu technicznego, w okresie 1979-25.VII.1986 przebudowany w Rybackiej Stoczni Remontowej PPiUR „Szkuner” we Władysławowie --> 1997 Kapitan Głowacki PZ-5 (Polski Związek Żeglarski, Trzebież) --> nadal w służbie

To w końcu był to Świ-54 czy nie był? chyba nadal nie wiemy, a wypisałeś jako dwie oddzielne pozycje.
Z tą nazwą "Rybak" to jest tak, że hm... niby była, ale jej nie było. Nie była usankcjonowana prawnie. Tak samo nazwa "Biały Słoń" (podobno nazwa wymyślona podczas przeprowadzania statku z LOK w Jastarni do COŻ w Trzebieży, ale żadne dokumenty nie zostały zmienione, nie była usankcjonowana prawnie).
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Rejestry PRS-u często są nie dokładne, czego przykładem było oznaczenie Ust-68, dla jednego z SKS-ów, te przyporządkowanie jest według hipotezy JB, napiszę uwagę na samej górze...
Co do "Rutkowskiego" wydawało mi sie że ostatnio doszliście do konkluzji, iż jest budowany a nie odbudowywany
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Jacek Pytkowski »

Chemik pisze:Rejestry PRS-u często są nie dokładne, czego przykładem było oznaczenie Ust-68, dla jednego z SKS-ów,
. Owszem, są niedokładne, ale są "dokumentem urzędowym" i jako taki mają większą wagę niż "legendy". Ja napisałem, że "PRS nie potwierdza", ale może niedługo znajdziemy jakiś inny dokument, który potwierdzi. Jednak na razie uważam takie przyporządkowanie "Świ" na "Gdy" za nieudowodnione. Zauważ, że jedno "Radio Erewań" już tu znaleźliśmy "tak, to prawda, że Gdy-16 => s/y Freedom, no nie sa wsiem: nie KFK tolka B-25".
A z tym "Ust" to się daje wytłumaczyć: widocznie ten SKS jako ostatni został zabrany z Barki do Arki i zdążył się jeszcze załapać na "przeflagowanie" do nowotworzonej bazy Barki w Ustce.
Co do "Rutkowskiego" wydawało mi sie że ostatnio doszliście do konkluzji, iż jest budowany a nie odbudowywany
Ale wedle inspektorów PRS miał "poniemieckie wręgi" więc dalej nie wiemy, czy Świ-53,-54 czy któryś inny.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Na wstępie dałem notkę, ze to hipotezy w większości. a Ty chyba często bywasz w Trzebieży? Może zerknąłbyś jaki teraz eks-Rutkowski ma symbol na żaglu?
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Colonel »

Numer na żaglu na wszystkich zdjęciach do 2010 r. jest PZ-5 i nie sądzę, żeby został zmieniony w ub. roku.
Co do nazwy "Biały Słoń", to niegdy nie została nadana formalnie. Także po przejściu jachtu do Trzebiezy był to "Henryk Rutkowski". COŻ w Trzebieży chciał tę nazwę zmienić ale było to "niepolityczne". Nawiasem: "Bialy Słoń" to tytuł jednej z najpopularniejszych w latach 50 i 60 piosenek żeglarskich (było jeszcze przed epoką szant), której autorstwo przypisuje się kpt. Włodzimierzowi Głowackiemu.
ODPOWIEDZ