Wlasnie przegladam kompilacje Pana Dr. Glocka o ARDAGANIE i KARSIE w OW 120
Na poczatek obrazki do strony 33-34
Pan Glcok nie doczytal Meiseyeva
1. Nie KRASNOVODSK tylko KRASNOVODSKIY (Moiseev tez sie moze mylic) z 1871 roku nie byl skreslony z floty,
tylko z jednostek plywajacych , bo byl ...latarniowcem. Sluzyl przynajmniej jeszcze w 1892 roku. Wyjkazywany nadal w 1913.
2. KRASNOVODSK, holownik z 1904 roku byl statkiem floty handlowej zostal wcielony w 1918 do sowietskiej floty Kraju Astrachanskiego
Ale tu tez mam swoje watpliwosci, o tym pozniej. Na razie takiego nioe znalazlem tylko holownik z 1869 roku z Astrachania.
Spis floty soweitskiej z 1924 roku podaje w bazie morskiej Baku holownik STEPAN SHUMYAN (1901) 150t 106'x25'x6' 480KM=8w
3. KRASNOVODSK, ktory wzbudza zdziwienie autora, znajduje sie w Moiseewie ale jako GENERAL SKOBELEV, byl przed dostarczeniem na
Morze Kspijskie przemianowany , powyzej sa jego rysunki soczniowy i uzbrojenia z 1914 roku. Zbudowala go stocznia Wm.Crichton w Abo(Turku) w 1881 roku, dostarczony byl w 1882 roku.
4. W 1914 flotylla Kaspijska skladala sie oprocz obu kanonierek , ponadto
ARAKS - transportowiec zbud 1900 w Sormowie 744t, mial 2 x 47mm
GEOK TEPE - okret posylkowy, awizo - zbud 1881 na Wotkinsku, 1 mial 1-47mm
ASTRABAD - okret posylkowy, awizo - zbud 1899-1900 w Sormowie, mial 4x47mm Hotchissa i 2 KM
KRASNOVODSK,- okret portowy , 2x75mm, 2 KM
BAYLOV - okret portowy , zbud Björnberg bez uzbrojenia
PETROVSK - kuter parowy z 1873 ´roku
BULAVA - kuter parowy z 1877 roku
ponadto 3 male kutry parowe i 3 motorowki
5. Okrety floty wojennej NIE ZAJMOWALY sie ochrna rybolostwa, sluzbami celnymi, granicznymi,
od tego byly inne sluzby i okrety
6. W 1918 flotylla Kaspijska skladala sie oprocz obu kanonierek , ponadto
ARAKS - transportowiec zbud 1900 w Sormowie 744t, mial 4 x 47mm
GEOK TEPE - okret posylkowy, awizo - zbud 1881 na Wotkinsku, mial 4-47mm , od 1920 TRUD
ASTRABAD - okret posylkowy, awizo - zbud 1899-1900 w Sormowie, mial 5x47mm Hotchissa , od 1920 ALI BARANOV
ASTRAKHAN - okret posylkowy, awizo - zbud 1901 274t , przejety od sluzby celnej
TCHASOVOI - okret posylkowy, awizo - zbud 1874 230t , 1-37mm przejety od sluzby celnej
KRASNOVODSK,- okret portowy , 2x75mm,
BAYLOV - okret portowy ,
PETROVSK - kuter parowy z 1873 ´roku ex ZORKIY
ORLENOK ex GEOK TEPE z 1888 , krazownik pomocniczy 1496grt 1-100mm 1-75mm
LEYTNANT SHMIDT ex GADJI AGA DADASHEV , 1903, krazownik pomocniczy 1397grt 1-120mm 2-100mm
TZERNOKASPIY ex DARVIN 1882 krazownik pomocniczy 867grt 4-75mm
ADMIRAL KORNILOV okret sztabowy z 1891 1112 t spalony prze sabotazystow 6.11.1918 w Petrowsku
PIR ALAGI - transpotowiec
Dowodca byl polkownik kawalerii V.G.Voskresenskiy , ktory pozniej na emigracji zostal baletmistrzem pod pseudonimem Basil.
O samych kanonierkach pozniej, bo autor widac sie nie doczytal do konca, chyba z pospiechu.
Najbardziej uderzajace jest mimo podkaladki w postaci artykulu Usowa nie ma ma prawie slowa o projektoewaniu napedu dla tych jednostek, i ze byly tp pierwsze OW z napedem dieslowskim.
Moze tylko troche oficjanych danych ze Spisu Floty z 1914 roku
7. Moc kontraktowa 1100KM i predkosc 14w. zaden z okretow nie osiagnal 15w.
550 to pojedynczego silnika !!
8. Wypornosc normalna 675t (nie pelna!)
9. Zasieg przy predkosci maksymalnej 1500 mil, ekonowicznej 2500 mil. Promien cyrkulacji przy pelnej predkosci 1 1/4 kabla
10. Zapas paliwa nominalny: 1800 pudow
11. Zanurzenie przy normalnej wypornosci dziob 8'7'' rufa 8'4''
12. Reflektor 1 60cm
13. radiostacja 2kW , typ Morskogo Vedomstva 1911 , zasieg 250 mil
14. Zasieg dzial 120mm - 56 kabi, 75mm 42 kabli
15. Szybkostrzelnosc : 120mm - 7 na minute, 75mm - 12 na minute
16. Zapas amunicji : 120mm - 250, 75mm - 325
17. Predkosc w 1914 roku - 14w, predkosc ekonomiczna -10w (por. zasieg)
18. Glowny projektant: inz. Gavrilov. nazwisko to nie pojawia sie u Pana Goska,
podobnienie nie ma tez nic o inz. Aleksandrowie kierujacego budowa.
19. Tam sa naprawde smaczki. Wiedze techniczna o okretach przedstawia mysl.
"Nie byl natomiast najnowoczesnijszy, gdyz napedzaly go jeszcze kola lopatkowe"
Ciekawe ze jeszcze przez nastepne kilkadziesiat lac ciagle budowano nienajnowoczesniejsze statki
Naprawde wydaje sie ze autor nie mial jednak artykulu Usowa, albo ze mial moze tyklko kilka dni na napisanie tego artykulu.
20 Usow pisze (str 85) ze mialy byc w zalozeniach okrety:
- 900 -1000t , najwieksze dopusczalne zanurzenie 5,7m
- maszyny: diesle pozwalajace osiagnac 15-17w
- zapaz nafty pozwalajacy osiagnac zasieg 1200 mil
- uzbrojenie 2-120mm 4-75mm 4KM
W zwiazku z ograniczeniem 20.08.1908 buzetu na te okrety o 120,000 Rubli chciano
- zrezygnowac z dzial 120mm
- zastapic diesle maszynami parowymi
Ale naczelnik stoczni Admiralicji G.M. Chernigovskiy przyja projekt bez zmian mimo zmniejszonego funduszu
agrumentjac min. kompletem przygotowanych planow i przeprowadzonymi badaniami modelu
21. Usow pisze (str 86) Zaklady Nobla nie od razu maily dostarczyc Diesle.
Poczatkowo planowano zamowic motory w Kolomnie, ktora wlasnei ukonczyla tankowiec DELO.
Jednak ostatecznei decyzja Ministerstwa zamowiono Diesle w zakladach Ludwika Nobla
http://www.vokrugsveta.ru/encyclopedia/ ... 0%B8%D0%B3
Z mojich notatek:
Motor ships engined by Ludwig Nobel:
1904 VANDAL tanker 2 motors 360hp
1905 SARMAT tanker 2 motors 360hp
1908 BELOMOR paddle tug 1 motor 140hp
1909 AKULA submarine 3 motors 900hp
1909 MINOGA submarine 2 motors 240hp
1909 SAMOED paddle tug 2 motos 280hp
1910 INGUSH paddle tug 1 motor 200hp
1910 ROBERT NOBEL 2 motors tanker 1000hp (old steamer of 1890)
1910 OSETIN screw tug 2 motors 400hp
1911 KARS gunboat 2 motors 1000hp
1911 ARDAGAN gunboat 2 motors 1000hp
1911 SHTORM river monitor 4 motors 1000hp
1911 SHKVAL river monitor 4 motors 1000hp
1911 SMERCH river monitor 4 motors 1000hp
1911 GROZA river monitor 4 motors 1000hp
1911 MAZUR screw tug 1 motor 200hp
1912 MADZHAR screw tug 1 motor 200hp
1912 POLYAK screw tug 1 motor 200hp
1913 ??? yacht 2 motors 700hp
1913 YESTREB customs cruiser 2 motors 1000hp
1913 RYNDA customs cruiser 2 motors 1200hp
1914 DRAKON submarine motors ordered, not installed
1914 ALLIGATOR submarine motors ordered, not installed
1914 No.1 submarine 1 motor 50hp
1914 No.2 submarine 1 motor 50hp
1914 No.3 submarine 1 motor 50hp
(te trzy holowniki wyladowaly na Wisle).
21. Wg Usowa finansowanie kanonierek bylo ustalone juz w 1908 roku,
a nie jak DR.Glock chece w 1910, kiedy okrety byly prawie gotowe.
22. Autor pisze (raczej przepisuje ze starych sowieckich zrodel)
"Ze po ucieczce Trockiego" . Hmmm...
http://en.wikipedia.org/wiki/Leon_Trotsky
Trocki byl zbyt znany zeby Stalin mogl sie z nim rozprawic, jak z innymi,
totez zostal wygnany. (Czy tak latwo bylo uciec z ZSRR ?) Odplynal statkiem.
Ale widac ta postac nie jest znana autorowi. Polecam Johna Reeda "dziesiec dni ktore wstrzasnely Swiatem"
23. Wg Usowa i innych w czerwcu 1918 przeslano z Pietrogradu dziala 102mm 3 na KARS i 2 na ARDAGAN
24. Jednostek-stacjonerow - to jest rusycyzm , albo trzeba napisac jakto byb bylo po Polsku ,
albo napisac w cudzyslowie. Stacjoner- nie ma takiego okreslenia w jezyku polskim.
25. O projektowaniu Diesli dla KARSa, moze napisze pozniej
Na koniec plany KARSA z "Modelista Konstruktora" ktorw w wielu szczegolach roznia sie od planow Dr. Glocka.
I zdjecie z forum Krotik
PODSUMUJAC
Artykul pisany chyba szybko na zamowienie dla OW, dla zatkania dziury.
W kazdym OW znajduje sie kilka takich o bardzo watpliwej wartosci.
Zastanawiajace jest ze wydawca i przedsiebiorca JM drukuje artykuly autorow Rosyjkich
o flocie Kwantungu (autor tez zna niby chinski, ale bledy sa czasem razace) czy tez np krazownikow Wloskich,
a o ciekawych pod wzgledem (tu napedu) moglby po prostu przetlumaczyc USawa, lub wziasc kogos z Rosji,
kto sie i zna, interesuje i moze dodac cos nowego o tych okretach.