: 2007-03-02, 23:28
Poproszę o informacje na temat jednostek br. fregat typu "Castle" i korwet "Flower" we flocie chińskiej. O innych nie wiem jeżeli byly to proszę je także podać. Janusz
Warship Discussion Board
https://www.fow.pl/forum/
Nie jest prawdą, że ZSRS przekazał 5 okrętów podwodnych typu 613 ze składu własnej floty. Chiny posiadały 21 OP tego typu wszystkie zbudowane/zmontowane we własnych stoczniach. Pierwsze trzy zostały zmontowane z gotowych sekcji dostarczonych z ZSRS kolejne 18 zbudowano w Chinach. Okręty były budowane w dwóch stoczniach.pothkan pisze:5x 613 Whiskey (ex-radzieckie)
21x Whiskey (chińskie, 1954-64 Guangzhou i Jiangnan)
20 znanych numerów: 119-120, 122-123, 127, 129, 131, 201-207, 221, 241, 243-244, 265-266
Moje podejrzenia co do pozostałych 6: spośród 121, 124-125, 128, 130, 242, 261-264
6x wyc. 1989
15x wyc. ok. 1993
Z tymi numerami nie jest tak źle i przynajmniej część jest znana.pothkan pisze:projekt 065 (kod NATO Jiangnan)
stocznia Jiangnan, Shanghai
1965/01.1966/1967: 209 > 501 下关 Xiaguān, wyc. 1993
stocznia Jiangnan w Shanghai, lub stocznia w Shantou
1965/1966/1967: 214 > 502 南充 Nánchōng, wyc. ok. 1996, zachowany jako muzeum w Qinghai
1966/1967/1968: 231 > 503 开远 Kāiyuan, wyc. 1993
stocznia w Guangzhou lub Shantou
1966/1967/1968: 232 > 504 东川 Dōngchuān, wyc. 1994
1967/1968/1969: 233 > 529 海口 Haikou, wyc. 1993
Zmiana numerów i wprowadzenie nazw nastąpiło w latach 1980-tych (najpewniej między 1982 a 1985) - nie jestem pewien co do zgodności (tzn. równie dobrze np. 504 mógł być ex-233 itd.). Fakt zachowania 502 jako muzeum może świadczyć, że to jest właśnie ex-209. Daty budowy i wycofania oczywiście orientacyjne. 501-504 działały w Flocie Południowej (Nanhai), 529 w Wschodniej (Donghai).
Generalnie z ChRL jest gorzej niż ZSRR - jedno wielkie (przepraszam za wyrażenie) "cholera wie".
Zmniejsz obrazki do maximal 600 pixeli,ZH pisze:Można się zniechęcić. Udało mi się wcisnąć tylko jedno zdjęcie OP typu 03 wersji IV budowanego w stoczni Jiangnan w Szanghaju.
ZH
pothkan pisze:"Poprawiona" lista po głębszym przeanalizowaniu literatury. Wynika z tego, że Chińczycy otrzymali
nie tylko inne okrety, ale też trochę inne ich typy. Zapis wg kolejności: stocznia, daty budowy, nr radziecki,
data przekazania (chyba że podana w uwagach), numer chiński, dalsze losy.
4x serii XV (projekt 96)
196, 06.1950/10.1950/12.1950, M-276 > 10.1954 200, wyc. w 1963
196, 07.1950/12.1950/05.1951, M-277 > 10.1954 201, wyc. ok. 1969
196, 08.1950/01.1951/05.1951, M-278 > 06.1955 202, wyc. ok. 1969
196, 10.1950/02.1951/06.1951, M-279 > 06.1955 203, wyc. ok. 1969
Istnieje niewielka możliwość, że przejęto również dwie stare jednostki serii VI-бис,
spośród wycofanych w styczniu 1951 r. M-43 do M-48 (wszystkie stacjonowały wówczas
w Port-Artur). Być może to one nosiły właśnie spotykane czasem numery 204 i 205. W takim
wypadku przejęcie nastąpiłoby w związku z opuszczeniem przez WMF bazy w Port-Artur (październik
1955 r.). Zaznaczam jednak, jest to sugestia dość wątpliwa, powstała z połączenia danych (wątpliwych)
z zachodnich roczników z informacjami z deepstorm.ru (gdzie sugerowane jest - moim zdaniem
nieprawdopodobne - oddanie Chinom całej szóstki). Raczej jednak po prostu pocięto je
ok. 1952-1953 na żyletki.
Zresztą właśnie z funkcjonowania w latach 1945-1955 radzieckiej bazy w Port-Artur może
wynikać poważna dezinformacja źródeł zachodnich - prawdopodobnie brano jednostki WMF
za chińskie, zresztą mogły nawet wywieszać chińską banderę (podobnie pod albańską wyruszały
na patrole po M. Śródziemnym radzieckie 613-tki z bazy w Pashaliman, w latach 1958-1961).
4x serii V-бис-2
Wcześniej na nich odbywało się (w latach 1951-1953) szkolenie chińskich marynarzy.
Wszystkie wycofano ok. 1963 (a najpóźniej do końca lat 1960-tych).
189, 12.1933/08.1934/04.1935, C-121 (ex Щ-121) 10.1954 > 301
194, 12.1933/08.1934/04.1935, C-122 (ex Щ-122) 10.1954 > 302
189, 12.1933/08.1934/04.1935, C-123 (ex Щ-123) 10.1954 > 303
194, 12.1933/12.1934/10.1935, C-124 (ex Щ-124) 10.1954 > 304
C-139 (ex Щ-423) odpada - w 1989 jej kadłub znajdował się jeszcze
w kompleksie bazy we Władywostoku. Podobnie można wyeliminować
wymieniane wśród IX-tek C-51 i C-57 (ta ostatnia chyba została
zachowana w Rosji jako okręt-pomnik).
4x serii IX-бис-2
Źródła rosyjskie wymieniają dla ex-C-52 i C-53 odpowiednio nazwy "Nowe Chiny" i "Obrona" lub "Nowe Chiny-11" i "Nowe Chiny-12".
112, 06.1940/05.1941/12.1947, C-24 > 06.1955 401, wyc. 1972
112, 06.1940/05.1941/03.1948, C-25 > 06.1955 402, wyc. 1972
202, 04.1937/08.1940/06.1943, C-52 > 06.1954 403, = 05.1956, wyc. 1972, być może zachowana w Qingdao
202, 09.1938/10.1941/01.1943, C-53 > 06.1954 404, wyc. 1972
Jeszcze odpowiedź co do uwag nt. numerów: Pawłow dla Romeo nie podaje "nakładających się" numerów, a "200"
mogła zostać wycofana przed wprowadzeniem Golfa. Generalnie dla serii 40# spotkałem obie możliwości, dla
30# od 301, a dla 20# od 200. W związku z tym 301-304 można zamieniać na 300-303, a 200-203 na 201-204.
Nie jest prawdą, że ZSRS przekazał jakieś gotowe okręty typu 633. Tak jak typ 03 (sov.613) wszystkie zostały zmontowane/zbudowane w Chinach.pothkan pisze: 3x 633 Romeo (zbudowane w ZSRR)
9x 031 Romeo (zmontowane w Chinach)
62x 033 lub ES3 Romeo (chińskie)
74 znane numery: 126, 140, 142-143, 153, 172, 176, 208-218,
227-229, 237-240, 245-248, 267-283, 286-304, 343-350, 355
12x 033 lub ES3B Romeo (chińskie)
249-260
1999: ok. 40+26 w rezerwie
2001: 37+31 w rezerwie
2004: 21+10 w rezerwie
2005: ok. 15 sztuk
7x KRL-D, 1973 (2), 1974 (2) i 1975 (3) + zbudowane w Korei 16-17x (w latach 1976-95). Jeden o.p. zatonął w 02.1985.
4x Egipt, 03.1982 i 05.1984 (po 2): 777>831>849, 778>842>855, 852, 862>858
Bangladesz nie otrzymał okrętów tej klasy (prawdopodobnie planowany kontrakt zerwano z
przyczyn ekonomicznych).
pothkan pisze: 1x (629 Golf lic.) [Luda/Dalian]
1961/1964/1966 200, w służbie
Z tych "KILKUNASTU" jednostek część przejęły Chiny , resztę ich zbuntowana prowincja , nie licząc KILKUNASTU które zostały zatopione przed ich zmianą bandery podczas walk między ChińczykamiJanusz Kluska pisze:w ramach pomocy wojskowej cHiny dostaly od USA kilkanaście jednostek typu LSM (Landing ships medium). Poprosze o podanie losów tych jednostek, jednocześnie podaję listę jednostek o ktorych wiem że zostały przekazane:
LSM - 13, 42, 43, 62, 69, 76, 80, 88, 112, 113, 124, 146, 147, 153, 155, 157, 159, 208, 218, 225, 235, 237, 246, 248, 249, 256, 280, 282, 285, 308, 336, 337, 339, 349, 362, 363, 374, 376, 387, 391, 393, 423, 427, 430, 431, 432, 439, 442, 453, 456, 457, 461, 470, 472, 474, 475, 478, 482, 489. Będę wdzięczny za pomoc. Janusz