Wicher pisze:Po restrukturyzacji zakład powoli zaczyna się podnosić a Pani Syndyk skutecznie nie pozwala go rozwalić, podzielić czy sprzedać za małą cenę.
Pewnie Polsteam będzie potrafił więcej coś na ten temat napisać

nie, nie potrafię, bo się ostatnio nie interesowałem i nie robiłem rozeznania w sytuacji SMW...
wiem tylko, że złożyli ostatnio prośbę do odpowiednich instytucji o środowiskowe pozwolenie czy na razie środowiskowe zaopiniowanie (a konkretnie - patrz na dole) na działalność / pod kątem działalności: "złomowanie statków"... czyli to, o czym kiedyś przebąkiwano w kontekście planów SMW - zaczyna się wprowadzać w życie...
niestety nie ma to wielkiego sensu... (chodzi mi głównie o ekonomiczny sens)
co prawda ten haracz dla lepszego upasienia urzędasów UE NA RAZIE nie przeszedł...
http://www.portalmorski.pl/morze-inne/b ... opejskiego
... ale nawet, gdyby przeszedł (przy kolejnej próbie, urzędasy i oderwani od rzeczywistości politycy oczywiście nie ustaną w wysiłkach i w końcu to przeforsują) i pośrednio wymusił na armatorach złomowanie w Europie, to i tak to nie będzie miało większego sensu - uważam...
moje "uważam", "wydaje mi się" jest przypadkiem zgodne z tym głosem:
- Stocznie ze złomu nie wyżyją - numer "NM" do ściągnięcia pod adresem:
http://www.portalmorski.pl/home/archiwu ... -nr-3-2010
niezależnie od tego, że co prawda oczywiście nie przeprowadziłem wnikliwych analiz ekonomicznych, a tylko na swojego czuja (który mnie w kewstii rynków związanych z morzem rzadko zawodzi) tak uważam (a także na podstawie fragmentarycznych informacji z mediów branżowych, które w tej sprawie "składam w całość"), ale właśnie uważam, że to nie będzie miało sensu ekonomicznego, chciałbym zwrócić uwagę na inny fakt czy zjawisko...
- otóż postępuje DEGRADACJA cywilizacyjno-techniczna terenów i środków produkcji (dźwigów, doków, hal, maszyn...) w kierunku produkcji coraz mniej szlachetnej, coraz "mniej ambitnej", z coraz mniejszą wartością dodaną - w kierunku coraz bardziej "brudnej" produkcji, coraz bardziej "wyrobniczej", bez budowania własnych marek i coraz mniej angażującej polskie know-how...
np. w Stoczni Gdynia...
[ gdzie nie stworzono de facto żadnej nowej wartości (działają tam firmy, któe przeniosły się skąd inąd i nie stworzyły niczego prawdziwie nowego, tylko zastąpiły dotychczasową działalność, a to co robią, i czemu czasami (w propagandzie sukcesu przykrywającej "katarskiego inwestora") przypisuje się walor innowacyjności te firmy mogły bez problemu robić gdzie indziej, w swych poprzednich siedzibach i zakładach produkcyjnych ]
... KIEDYŚ budowało się statki OD POCZĄTKU (od koncepcji) zaprojektowane w Polsce i oferowało się własne projekty do budowy we własnej stoczni pod własną marką, które były realizowane (statki zamawiano i były one budowane), bo były to dobre projekty (prawie wszystkie prototypy z polskich stoczni po 1989 r. znajdowały się w gronie "Statków Roku" - "Significant Ships of the Year")...
- TERAZ buduje się _GŁÓWNIE_ (wyjątki są nieliczne, za to propagandowo bardzo dopieszczone) niewyposażone albo częściowo wyposażone kadłuby statków, sekcje i bloki okrętowe dla zagranicznych stoczni oraz stalowe konstrukcje innego rodzaju, także wyposażenie okrętowe i offshore, ale głównie na zagranicznych projektach...
w przypadku SMW ta degradacja ma pójść jeszcze o krok dalej...
- ze stoczni kiedyś projektującej (okręty i statki) i budującej - teraz już "nie tylko" produkcja kadłubów i sekcji okrętowych ale wręcz "złomowiec"... zaiste - świetna ścieżka rozwoju czy awansu rynkowego branży morskiej ("zielonej wyspy") i POSTĘPU gospodarczego oraz technicznego terenów stoczniowych czy portowych...
- - - - - - - -
także w Szczecinie ktoś (niezbyt rozgarnięty) proponował złomowanie statków zorganizować...
http://www.portalmorski.pl/morze-inne/2 ... polityczna
- - - - - - - -
SMW...
REGIONALNY DYREKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA w GDAŃSKU
działając na podstawie art. 33 ust. 1, w związku z art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 03.10.2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.)
PODAJE DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI
informację, o zamieszczeniu w publicznie dostępnym wykazie (
www.ekoportal.pl) pod nr 100/2013 danych o wniosku Stoczni Marynarki Wojennej S.A. w upadłości likwidacyjnej w Gdyni, w sprawie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia pn.:
„Stocznia złomowa – demontaż jednostek pływających”, zlokalizowana na terenie Stoczni Marynarki Wojennej SA w Gdyni oraz częściowo na wodach morskich.
Organem administracji właściwym do wydania decyzji w tej sprawie jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku.
Jednocześnie zawiadamiam wszystkich zainteresowanych o możliwości zapoznania się z raportem oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, składania uwag i wniosków w terminie od 10.05.2013r. do 31.05.2013r., w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku, ul. Chmielna 54/57, w godzinach pracy urzędu.
Złożone uwagi i wnioski zostaną rozpatrzone przez tut. organ przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.