Francuskie okręty spod żagla i pary (3)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Furieux – liniowiec 50/56-działowy z 12 lub 13 furtami w dolnej baterii, okręt 3 rangi. Dwupokładowiec zwodowany w Tulonie 15.04.1671 (ale źródła podają kilka różnych dat). Projektant Gédéon Rodolphe. Tonaż około 1000 ton, wymiary: 42,9 x 12,8 x 6,2 m (zanurzenie 5,5 m). Załoga: 350-400. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 6 x 24-f, 16 x 18-f i 2 x 12-f, na górnym 24 x 12-f, na rufowym 10 x 4-f, na dziobowym 6 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste od 56 do 58 dział. Przy 58 działach: na pokładzie dolnym 24 x 18-f, na górnym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 8 x 6-f. Przemianowany na Brillant 28.06.1678. Skreślony z listy floty i sprzedany w 1687, rozebrany w 1689.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Diligente – żaglowiec (pinasa, fregata) o tonażu 520 ton, wyporności około 900 ton, zbudowany w Lorient-Caudan. Projektanci Joseph-Louis Ollivier i (głównie) Jacques-Luc Coulomb (wg innych Antoine Groignard, ale to raczej pomyłka). Wymiary: 121’ (lub 122’) x 31’8” x 16’ (zanurzenie 13’6”-14’6”, wysokość międzypokładowa 4’0”-5’10”). Załoga: 92-160. Uzbrojenie 30-32 dział, w tym 26 x 8-f, reszta 4-funtówki. W kwietniu lub we wrześniu 1761 sprzedany marynarce królewskiej, służył odtąd jako fregata wojenna o nośności 470 ton. Załoga: 180-200. Uzbrojenie: 26 x 8-f oraz od 0 do 6 x 4-f. Zatonęła w styczniu 1782 w pobliżu wybrzeży Wirginii.
Baleine – transportowiec (fluita) o tonażu 600 ton, wyporności około 1000 ton, zbudowany w Lorient. Projektant Antoine Groignard. Wymiary: 140’ x 30’ x 12’ (zanurzenie do 14’, wysokość międzypokładowa 5’2”-5’5”). Załoga: 129. Miał 32 furty, nosił 20 x 6-f. Zdobyty przez Anglików w październiku lub listopadzie 1760 w pobliżu Pondichéry i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 32-działowa (z 12-funtówkami w głównej baterii). Sprzedana w 1767.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Baleine – transportowiec (fluita) o tonażu 600 ton, wyporności około 1000 ton, zbudowany w Lorient. Projektant Antoine Groignard. Wymiary: 140’ x 30’ x 12’ (zanurzenie do 14’, wysokość międzypokładowa 5’2”-5’5”). Załoga: 129. Miał 32 furty, nosił 20 x 6-f. Zdobyty przez Anglików w październiku lub listopadzie 1760 w pobliżu Pondichéry i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 32-działowa (z 12-funtówkami w głównej baterii). Sprzedana w 1767.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie kolejnych jednostek Kompanii: Boulogne (wod. 29.09.1758) i Boutin (wod. 16.09.1758).
Pozdrawiam Janusz.
Poproszę o opisanie kolejnych jednostek Kompanii: Boulogne (wod. 29.09.1758) i Boutin (wod. 16.09.1758).
Pozdrawiam Janusz.
Ostatnio zmieniony 2008-02-20, 18:22 przez Janusz Kluska, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Arc en Ciel – fregata 1 rzędu, w założeniu fregata wiosłowa typu Arc en Ciel, dwupokładowiec, liniowiec 4 rangi. Zwodowana w Tulonie w 1678. Pierwotnie planowano nazwać ją Rieuse, ale już na dwa lata przed wodowaniem zdecydowano o nazwie ostatecznej. Tonaż 550 ton. Projektant Audibert. Załoga: 200. Uzbrojenie: 20 x 18-f, 22 x 8-f i 4 x 4-f. Skreślona z listy floty w 1698, rozebrana w 1699.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego ROYAL LOUIS (1668).
Panie Krzysztofie, jeśli można, bardzo proszę o bliższe opisanie typu Arc en Ciel (czy były inne tego typu ?), co to był za pomysł z fregatami wiosłowymi u Francuzów ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego ROYAL LOUIS (1668).
Panie Krzysztofie, jeśli można, bardzo proszę o bliższe opisanie typu Arc en Ciel (czy były inne tego typu ?), co to był za pomysł z fregatami wiosłowymi u Francuzów ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Boulogne z 1758 – nie było czegoś takiego. Ten statek wziął nazwę nie od miejscowości, lecz od nazwiska ówczesnego generalnego kontrolera finansów, Jeana de Boullongne, nazywał się więc Boullongne (czasem zapisywane z jednym „l”, jako Boulongne). Transportowiec (fluita) o tonażu 600 ton i wyporności 940 ton, zbudowany w Lorient-Caudan. Projektant Gilles Cambry (syn). Wymiary: 126’ x 30’ x 11’8” (zanurzenie 13’-14’, wysokość międzypokładowa 4’10”-5’5”). Załoga: 133-157. Miał 26 furt (z tego 6 na dolnym pokładzie), nosił 20 x 6-f (tylko na górnym pokładzie). Zdobyty przez Anglików w grudniu 1761 i wcielony do Royal Navy w marcu 1762 jako fregata 32-działowa o nazwie Boulogne, wymiarach angielskich 133’8” x 33’3” x 13’4” (zanurzenie 15’/16’). Tonaż 658 bm. Załoga: 220. Działa: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Od 1776 hulk, w 1784 zatopiony jako nabrzeże.
Boutin - transportowiec (fluita) o tonażu 600 ton i wyporności około 950 ton, zbudowany w Lorient-Caudan. Projektant Nicolas Lévéque. Wymiary: 122’ x 32’ x 12’4” lub 12’0” (zanurzenie 14’-15’6”, wysokość międzypokładowa 5’0”-5’4”). Załoga: 130-145. Miał 20 furt, nosił 20 x 6-f. Zdobyty przez Anglików w lutym 1762 w pobliżu Lizbony.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Boutin - transportowiec (fluita) o tonażu 600 ton i wyporności około 950 ton, zbudowany w Lorient-Caudan. Projektant Nicolas Lévéque. Wymiary: 122’ x 32’ x 12’4” lub 12’0” (zanurzenie 14’-15’6”, wysokość międzypokładowa 5’0”-5’4”). Załoga: 130-145. Miał 20 furt, nosił 20 x 6-f. Zdobyty przez Anglików w lutym 1762 w pobliżu Lizbony.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Royal Louis – liniowiec 110/120-działowy, zwodowany w Tulonie 1.02.1668. Okręt 1 rangi. Trójpokładowiec z 15 furtami w dolnej baterii (lub może 16, jeśli wliczyć furty pościgowe). Projektant Gédéon Rodolphe. Wymiary w stopach i calach francuskich 163’ x 44’4” (lub 44’6” czy 44’0”) x 21’ (zanurzenie 22’). Tonaż około 2400 ton. Załoga: 900 (w tym 300 żołnierzy). Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 16 x 36-f i 14 x 24-f, na środkowym 30 x 18-f, na górnym 30 x 8-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 6 x 6-f, na rufówce 4 x 4-f. Rzeczywiste uzbrojenie początkowe różnie podawane już przez źródła (nie dzisiejsze opracowania), na ogół jako 110 dział, ale bardziej szczegółowo jako 104 armaty, w tym na pokładzie dolnym 12 x 36-f i 16 x 24-f, na środkowym 26 x 18-f, na górnym 26 x 12-f, na pokładzie rufowym i dziobowym łącznie 20 x 8-f, na rufówce 4 x 4-f (też lekko inne warianty). Po remoncie w 1677 miał uzbrojenie teoretyczne: na pokładzie dolnym 30 x 36-f, na środkowym 30 x 18-f, na górnym 32 x 12-f, na pokładach odkrytych 26 x 6-f, ale prawdopodobnie kłopoty ze statecznością spowodowały, że faktycznie nosił wtedy na pokładzie dolnym 30 x 36-f, na środkowym 30 x 18-f, na górnym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 6 x 4-f. Okręt „prestiżowy”, praktycznie nie walczył, co by mu się krzywda nie stała i przepiękne rzeźby nie odpadły. Skreślony z listy floty w 1691 (podaje się też daty 1690 i 1692), od 1692 nazywany Royal Louis Vieux, rozebrany w 1697.
O fregatach wiosłowych typu Arc en Ciel (oprócz nominatywnej była jeszcze w tym typie Laurier, a w innym typie tej kategorii – Bien Aimé oraz Gracieuse) niewiele wiadomo, możliwe nawet, że wcale nie zostały ostatecznie tak zbudowane, a w każdym razie nie wszystkie. Sam idea była bardzo prosta i odpowiadała opisywanym już tu przeze mnie angielskim galero-fregatom, tak pod względem budowy, jak celu – chodziło o możliwość skutecznej walki z przeciwnikami używającymi z powodzeniem galer na takich akwenach, gdzie czysto żaglowe okręty miały kłopoty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
O fregatach wiosłowych typu Arc en Ciel (oprócz nominatywnej była jeszcze w tym typie Laurier, a w innym typie tej kategorii – Bien Aimé oraz Gracieuse) niewiele wiadomo, możliwe nawet, że wcale nie zostały ostatecznie tak zbudowane, a w każdym razie nie wszystkie. Sam idea była bardzo prosta i odpowiadała opisywanym już tu przeze mnie angielskim galero-fregatom, tak pod względem budowy, jak celu – chodziło o możliwość skutecznej walki z przeciwnikami używającymi z powodzeniem galer na takich akwenach, gdzie czysto żaglowe okręty miały kłopoty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Astrée – fregata o tonażu 200 ton, wyporności około 390 ton, zbudowana w Lorient. Projektant Gilles Cambry (syn). Wymiary: 87’ x 24’ x 10’ (zanurzenie 12’-13’, wysokość międzypokładowa 5’0”). Załoga: 31-61. Miała 12 furt, nosiła 8-12 x 4-f. We wrześniu 1755 zaatakowana i zdobyta przez Anglików w czasie pokoju.
Renommée – fregata o tonażu 300 czy 311 ton, wyporności około 540 ton, zbudowana w Lorient. Projektant Gilles Cambry (syn). Wymiary: 96’ x 27’ x 10’3” (zanurzenie 13’-14’6”, wysokość międzypokładowa 4’4”-5’0”). Załoga: 70-85. Miała 24 furty, nosiła 10-18 x 4-f. Ostatni raz wspominana w marcu 1760, kiedy służyła na Oceanie Indyjskim.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Renommée – fregata o tonażu 300 czy 311 ton, wyporności około 540 ton, zbudowana w Lorient. Projektant Gilles Cambry (syn). Wymiary: 96’ x 27’ x 10’3” (zanurzenie 13’-14’6”, wysokość międzypokładowa 4’4”-5’0”). Załoga: 70-85. Miała 24 furty, nosiła 10-18 x 4-f. Ostatni raz wspominana w marcu 1760, kiedy służyła na Oceanie Indyjskim.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Dauphin Royal – liniowiec 90/100-działowy z 13 lub 14 furtami w dolnej baterii, okręt 1 rangi, trójpokładowiec zwodowany w Tulonie 3.04.1668. Projektant E. Pomet lub Gédéon Rodolphe. Tonaż około 1800-2000 ton. Wymiary: 156’5” (lub 157’) x 43’6” (lub 44’) x 20’ (zanurzenie 21’-24’). Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 16 x 36-f i 14 x 24-f, na środkowym 30 x 18-f, na górnym 30 x 8-f, na rufowym 10 x 6-f, na dziobowym 6 x 6-f, na rufówce 4 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste 100-104 dział, w tym pierwszym przypadku: na pokładzie dolnym 26 x 36-f, na środkowym 28 x 18-f, na górnym 28 x 8-f, na pokładach odkrytych 18 x 6-f (lub 4-f). Załoga: 750. Przemianowany na Royal Dauphin 24.06.1671. Walczył w bitwie pod Bévéziers 10.07.1690. Przemianowany na Dauphin Royal w 1691. Skreślony z listy floty w 1699 lub 1700, rozebrany w 1700.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Gloire, Galathée – fregaty zbudowane w Lorient. Projektant Gilles Cambry (syn).
Gloire – taka sama jak opisana poprzednio Renommée z 1753, tylko działa 6-f. Zatonęła w sierpniu 1761 w pobliżu Madagaskaru.
Galathée – tonaż 400 ton, wyporność około 600 ton, wymiary: 96’ x 27’ x 13’ (zanurzenie 13’-15’, wysokość międzypokładowa 4’0”-5’10”). Załoga: 49. Miała 22 furty, nosiła 10 dział. W 1756 spalona w Birmie (przez tubylców, piratów lub konkurentów), załoga wymordowana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Gloire – taka sama jak opisana poprzednio Renommée z 1753, tylko działa 6-f. Zatonęła w sierpniu 1761 w pobliżu Madagaskaru.
Galathée – tonaż 400 ton, wyporność około 600 ton, wymiary: 96’ x 27’ x 13’ (zanurzenie 13’-15’, wysokość międzypokładowa 4’0”-5’10”). Załoga: 49. Miała 22 furty, nosiła 10 dział. W 1756 spalona w Birmie (przez tubylców, piratów lub konkurentów), załoga wymordowana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa