Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Trójpokładowce 90-działowe o uzbrojeniu – pokładami od dołu: 26 x 32-f, 26 x 18-f, 26 x 9-f, na pokładzie rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 2 x 6-f.
Association – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth w 1696. Był flagowcem adm. Shovell’a kiedy rozbił się u wysp Scilly 22.10.1707. Nikt nie ocalał.
Barfleur - zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 10.08.1697. Rozebrany w 1713 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1716.
Namure - zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich w 1697. W 1716 obcięty do poziomu pokładu środkowego. Rozebrany w 1723 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1729.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Association – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth w 1696. Był flagowcem adm. Shovell’a kiedy rozbił się u wysp Scilly 22.10.1707. Nikt nie ocalał.
Barfleur - zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 10.08.1697. Rozebrany w 1713 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1716.
Namure - zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich w 1697. W 1716 obcięty do poziomu pokładu środkowego. Rozebrany w 1723 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1729.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Następne trzy 60-działowce wg Ustalenia z 1706.
Lion – zwodowany w królewskiej stoczni w Chatham 20.01.1710. Tonaż rzeczywisty 914 ton. Rozebrany w 1735 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1738.
Rippon – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 23.08.1712. Tonaż rzeczywisty 924 tony. Rozebrany w 1729 i przebudowany na następny tej nazwy, zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich 29.03.1735 (tonaż rzeczywisty 1021 ton), rozebrany w 1751.
Montague (Mountague, Montagu) – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 24.07.1716 lub 26.07.1716 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1698, a ten z poprzedniego, z 1675, a ten z poprzedniego, z 1660, zbudowanego pierwotnie jako Lyme w 1654). Tonaż rzeczywisty 920 ton. Rozebrany w 1749.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Lion – zwodowany w królewskiej stoczni w Chatham 20.01.1710. Tonaż rzeczywisty 914 ton. Rozebrany w 1735 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1738.
Rippon – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 23.08.1712. Tonaż rzeczywisty 924 tony. Rozebrany w 1729 i przebudowany na następny tej nazwy, zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich 29.03.1735 (tonaż rzeczywisty 1021 ton), rozebrany w 1751.
Montague (Mountague, Montagu) – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 24.07.1716 lub 26.07.1716 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1698, a ten z poprzedniego, z 1675, a ten z poprzedniego, z 1660, zbudowanego pierwotnie jako Lyme w 1654). Tonaż rzeczywisty 920 ton. Rozebrany w 1749.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ostatnie trzy 60-działowce wg Ustalenia z 1706.
Kingston – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 9.05.1719 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1697). Tonaż rzeczywisty 918 ton. Rozebrany w 1736 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1740.
Medway – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 1.08.1718 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1693). Tonaż rzeczywisty 914 ton. Od 1740 lub 1742 hulk, rozebrany w 1749.
Nottingham – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 5.10.1719 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1703). Tonaż rzeczywisty 928 ton. Rozebrany w 1739 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1745.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Kingston – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 9.05.1719 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1697). Tonaż rzeczywisty 918 ton. Rozebrany w 1736 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1740.
Medway – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 1.08.1718 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1693). Tonaż rzeczywisty 914 ton. Od 1740 lub 1742 hulk, rozebrany w 1749.
Nottingham – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 5.10.1719 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1703). Tonaż rzeczywisty 928 ton. Rozebrany w 1739 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1745.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Kanonierka Nr 11 – wymiary rzeczywiste: 75’2,375” x 22’1” x 7’11,5”, tonaż 160 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Bruiser. Zwodowana w stoczni firmy John & William Wells, w Deptford 11.04.1797. W aktywnej służbie 1797-1801. Sprzedana w 1802.
Kanonierka Nr 12 – wymiary rzeczywiste: 75’1” x 22’2” x 8’0”, tonaż 161 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Blazer. Zwodowana w stoczni firmy John Dudman & Co, w Deptford 14.04.1797. W aktywnej służbie 1797-1801. Sprzedana w 1803.
Istniały kanonierki Nr 1, 2 i 3, o czym zresztą wspominałem w pierwszym poście na ten temat. Były to trzy zakupione w 1793, jeszcze nie nazwane jednostki, o tonażu po około 140 ton. Każdą uzbrojono w 2 działa 18-funtowe i 10 karonad 18-funtowych. Wszystkie zniknęły ze służby przed końcem 1799 r.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Kanonierka Nr 12 – wymiary rzeczywiste: 75’1” x 22’2” x 8’0”, tonaż 161 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Blazer. Zwodowana w stoczni firmy John Dudman & Co, w Deptford 14.04.1797. W aktywnej służbie 1797-1801. Sprzedana w 1803.
Istniały kanonierki Nr 1, 2 i 3, o czym zresztą wspominałem w pierwszym poście na ten temat. Były to trzy zakupione w 1793, jeszcze nie nazwane jednostki, o tonażu po około 140 ton. Każdą uzbrojono w 2 działa 18-funtowe i 10 karonad 18-funtowych. Wszystkie zniknęły ze służby przed końcem 1799 r.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pierwsze trzy 60-działowce wg Ustalenia z 1719.
Canterbury – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 15.09.1722 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1693). Tonaż rzeczywisty 964 tony. Rozebrany w 1741 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1744.
Dreadnought – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 11.03.1723 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1706, a ten z poprzedniego, z 1691). Hulk od 1740 lub 1742. Rozebrany w 1748 lub 1749.
Plymouth – wszystko o nim w poście z 26.08. godz. 9.08.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Canterbury – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 15.09.1722 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1693). Tonaż rzeczywisty 964 tony. Rozebrany w 1741 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1744.
Dreadnought – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 11.03.1723 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1706, a ten z poprzedniego, z 1691). Hulk od 1740 lub 1742. Rozebrany w 1748 lub 1749.
Plymouth – wszystko o nim w poście z 26.08. godz. 9.08.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Następne trzy 60-działowce wg Ustalenia z 1719.
Sunderland – zwodowany w królewskiej stoczni w Chatham 30.04.1724. Tonaż rzeczywisty 951 ton. Rozebrany w 1742 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1744.
Windsor – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 27.10.1729 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1695). Tonaż rzeczywisty 951 ton. Rozebrany w 1742 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1745.
Defiance – wszystko o nim w poście z 26.08. godz. 9.08.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Sunderland – zwodowany w królewskiej stoczni w Chatham 30.04.1724. Tonaż rzeczywisty 951 ton. Rozebrany w 1742 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1744.
Windsor – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 27.10.1729 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1695). Tonaż rzeczywisty 951 ton. Rozebrany w 1742 i przebudowany na następny tej nazwy, z 1745.
Defiance – wszystko o nim w poście z 26.08. godz. 9.08.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
J.J. Colledge podaje, że ta sama stocznia zwodowała dwa absolutnie identyczne okręty, dokładnie tego samego dnia i miesiąca, tylko rok po roku. Ten zwodowany 22.03.1744 miał się nazywać Tavistock, został przemianowany na Albany 20.08.1747, sprzedany w 1763. Ten z 1745 miał się od początku nazywać Albany, a 7.07.1746 zdobyli go Francuzi na wodach Ameryki Pn. (przy Nowej Szkocji). Wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy jako korweta 14-działowa, skreślony z listy floty w 1747.
David J. Hepper i Jean-Michel Roche uważają, że ten zdobyty przez Francuzów został zwodowany czy zakupiony przez Royal Navy dopiero w 1746.
David Lyon jest zdania, iż w tamtym okresie był w ogóle tylko jeden Albany – zwodowany w stoczni Darly’ego czy Darby’ego w Gosport 22.03.1745 jako Tavistock. Przemianowany na Albany 20.08.1747. W 1754 takielunek zmieniony na trójmasztowy (typu fregaty). W 1763 okręt sprzedany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
David J. Hepper i Jean-Michel Roche uważają, że ten zdobyty przez Francuzów został zwodowany czy zakupiony przez Royal Navy dopiero w 1746.
David Lyon jest zdania, iż w tamtym okresie był w ogóle tylko jeden Albany – zwodowany w stoczni Darly’ego czy Darby’ego w Gosport 22.03.1745 jako Tavistock. Przemianowany na Albany 20.08.1747. W 1754 takielunek zmieniony na trójmasztowy (typu fregaty). W 1763 okręt sprzedany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Kolejne trzy 60-działowce wg Ustalenia z 1719.
Deptford – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 26.09.1732 lub 22.08.1732. Tonaż rzeczywisty 951 ton. W 1752 zredukowany do 5-działowca. Sprzedany w 1767.
Swallow – zwodowany w królewskiej stoczni w Plymouth 6.10.1732. Tonaż rzeczywisty 951 ton. W 1737 przemianowany na Princess Louisa. Rozebrany w 1742.
Pembroke – zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich 27.11.1733. Tonaż rzeczywisty 956 ton. Zatonął w cyklonie w Madras 13.04.1749.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Deptford – zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 26.09.1732 lub 22.08.1732. Tonaż rzeczywisty 951 ton. W 1752 zredukowany do 5-działowca. Sprzedany w 1767.
Swallow – zwodowany w królewskiej stoczni w Plymouth 6.10.1732. Tonaż rzeczywisty 951 ton. W 1737 przemianowany na Princess Louisa. Rozebrany w 1742.
Pembroke – zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich 27.11.1733. Tonaż rzeczywisty 956 ton. Zatonął w cyklonie w Madras 13.04.1749.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ostatnie dwa 60-działowce wg Ustalenia z 1719.
Tilbury – zwodowany w królewskiej stoczni w Chatham 2.06.1733. Tonaż rzeczywisty 962 tony. W wyniku wypadku (bójka o alkohol) spłonął w pobliżu Hispanioli 21.09.1742.
Dunkirk – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 3.09.1734 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1704, a ten z poprzedniego, z 1660, zwodowanego jako Worcester w 1651). Tonaż rzeczywisty 966 ton. Rozebrany w 1749.
Dwa 60-działowce zbudowane wg zmodyfikowanego Ustalenia z 1719.
Centurion – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 6.01.1733. Tonaż rzeczywisty 1005 ton. W 1744 zredukowany do 50-działowca i przemianowany na Eagle. Od 1745 ponownie Centurion. Rozebrany w 1769.
Rippon – wszystko o nim w poście z 26.08. godz. 18.28.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Tilbury – zwodowany w królewskiej stoczni w Chatham 2.06.1733. Tonaż rzeczywisty 962 tony. W wyniku wypadku (bójka o alkohol) spłonął w pobliżu Hispanioli 21.09.1742.
Dunkirk – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 3.09.1734 w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy (z 1704, a ten z poprzedniego, z 1660, zwodowanego jako Worcester w 1651). Tonaż rzeczywisty 966 ton. Rozebrany w 1749.
Dwa 60-działowce zbudowane wg zmodyfikowanego Ustalenia z 1719.
Centurion – zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 6.01.1733. Tonaż rzeczywisty 1005 ton. W 1744 zredukowany do 50-działowca i przemianowany na Eagle. Od 1745 ponownie Centurion. Rozebrany w 1769.
Rippon – wszystko o nim w poście z 26.08. godz. 18.28.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Buckingham – 70/68-działowy (potem klasyfikowany jako 64-działowy) dwupokładowiec, okręt 3 rangi, zbudowany wg Ustalenia z 1745. Wymiary projektowe 160’0” x 45’0” x 19’4”, tonaż 1415 ton. Tonaż rzeczywisty 1436 ton. Załoga: 520. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 32-f, na górnym 28 x 18-f, na rufowym 12 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f. Zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 30.04.1751. Od 1777 transportowiec 30/32-działowy, przemianowany na Grampus 19.04.1777. Zatonął w sztormie na Atlantyku 11.11.1779 w drodze z Nowej Fundlandii do Anglii.
Chichester – 70/68-działowy (potem klasyfikowany jako 64-działowy) dwupokładowiec, okręt 3 rangi, zaprojektowany w 1750 przez Josepha Allin. Wymiary 160’0” x 44’9” x 19’6”, tonaż 1401 ton. Załoga: 520. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 32-f, na górnym 28 x 18-f, na rufowym 12 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f. Zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 4.06.1753. Od 1779 hulk. Rozebrany w 1803.
Medway i York – dwa 60-działowe dwupokładowce typu Medway, zaprojektowanego przez Josepha Allin w 1751. Okręty 4 rangi. Wymiary projektowe 150’0” x 42’8” x 18’6”, tonaż 1191 ton. Załoga: 420. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Medway zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 14.02.1753 lub 14.02.1755. Wymiary rzeczywiste: 149’4” x 42’10” x 18’6”, tonaż 1204 tony. W aktywnej służbie 1755-1765, 1774-1783. Od 1787 lub 1789 hulk-koszary. Przemianowany na Arundel w 1802. Rozebrany w 1811. York zwodowany w królewskiej stoczni w Plymouth 10.11.1753. Tonaż rzeczywisty 1203 tony. Rozebrany w 1772.
Rippon - 60-działowy dwupokładowiec, okręt 4 rangi, zaprojektowany przez Josepha Allin w 1752. Wymiary projektowe 155’0” x 42’5” x 18’7”, tonaż 1234 tony. Załoga: 420. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich 26.01.1758 lub 20.01.1758. Wymiary rzeczywiste 155’5” x 42’6” x 18’7”, tonaż 1230 ton lub 1242 tony. W aktywnej służbie 1758-1763, 1768-1771, 1776-1781. Od 1782 zredukowany do 54-działowca z 380-osobową załogą (dane na temat uzbrojenia są sprzeczne: jedni twierdzą, że otrzymał wyłącznie karonady na wszystkich pokładach, inni podają na pokładzie dolnym 22 x 12-f, na górnym 24 x 12-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f) i takielunkiem 50-działowca. Od 1788 hulk-koszary. Rozebrany w 1808.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Chichester – 70/68-działowy (potem klasyfikowany jako 64-działowy) dwupokładowiec, okręt 3 rangi, zaprojektowany w 1750 przez Josepha Allin. Wymiary 160’0” x 44’9” x 19’6”, tonaż 1401 ton. Załoga: 520. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 32-f, na górnym 28 x 18-f, na rufowym 12 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f. Zwodowany w królewskiej stoczni w Portsmouth 4.06.1753. Od 1779 hulk. Rozebrany w 1803.
Medway i York – dwa 60-działowe dwupokładowce typu Medway, zaprojektowanego przez Josepha Allin w 1751. Okręty 4 rangi. Wymiary projektowe 150’0” x 42’8” x 18’6”, tonaż 1191 ton. Załoga: 420. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Medway zwodowany w królewskiej stoczni w Deptford 14.02.1753 lub 14.02.1755. Wymiary rzeczywiste: 149’4” x 42’10” x 18’6”, tonaż 1204 tony. W aktywnej służbie 1755-1765, 1774-1783. Od 1787 lub 1789 hulk-koszary. Przemianowany na Arundel w 1802. Rozebrany w 1811. York zwodowany w królewskiej stoczni w Plymouth 10.11.1753. Tonaż rzeczywisty 1203 tony. Rozebrany w 1772.
Rippon - 60-działowy dwupokładowiec, okręt 4 rangi, zaprojektowany przez Josepha Allin w 1752. Wymiary projektowe 155’0” x 42’5” x 18’7”, tonaż 1234 tony. Załoga: 420. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich 26.01.1758 lub 20.01.1758. Wymiary rzeczywiste 155’5” x 42’6” x 18’7”, tonaż 1230 ton lub 1242 tony. W aktywnej służbie 1758-1763, 1768-1771, 1776-1781. Od 1782 zredukowany do 54-działowca z 380-osobową załogą (dane na temat uzbrojenia są sprzeczne: jedni twierdzą, że otrzymał wyłącznie karonady na wszystkich pokładach, inni podają na pokładzie dolnym 22 x 12-f, na górnym 24 x 12-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f) i takielunkiem 50-działowca. Od 1788 hulk-koszary. Rozebrany w 1808.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach