: 2008-10-04, 18:56
No to zapoznajmy towarzystwo z podstawami:
Wyimek z aktualnej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP z 2007 r (która zastąpiła strategię przyjetą 8 wrzesnia 2003 roku.
Najpierw co to jest SBN:
Tu całość SBN.
http://www.mon.gov.pl/pliki/File/zalacz ... SBN_RP.pdf
Wyimek z aktualnej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP z 2007 r (która zastąpiła strategię przyjetą 8 wrzesnia 2003 roku.
Najpierw co to jest SBN:
146. Strategia Bezpieczenstwa Narodowego RP zawiera oficjalna wykładnie
polskich interesów narodowych, okresla cele strategiczne Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie bezpieczenstwa wraz z koncepcja ich osiagania, uwzgledniajaca zadania dla poszczególnych podsystemów wykonawczych. Wskazuje również zasady utrzymywania oraz kierunki transformacji systemu bezpieczenstwa narodowego.
147. Strategia kierowana jest do wszystkich organów administracji publicznej oraz podmiotów realizujacych zadania z zakresu bezpieczenstwa. Za wdrożenie jej ustalen odpowiadaja ministrowie kierujacy działami administracji rzadowej, kierownicy urzedów centralnych, wojewodowie, organy samorzadu terytorialnego
oraz inne podmioty, którym ustawowo powierzono stosowne uprawnienia i obowiazki w obszarze przedmiotowym bezpieczenstwa narodowego. Po wejsciu w życie Strategii Bezpieczenstwa Narodowego RP należy opracowac lub skorygowac strategie dla poszczególnych działów administracji rzadowej, a także strategie działania poszczególnych instytucji, którym powierzono szczególne zadania w dziedzinie bezpieczenstwa narodowego.
148. Weryfikacja ustalen zawartych w Strategii Bezpieczenstwa Narodowego RP oraz wypracowanie propozycji jej aktualizacji, odbywac sie bedzie w ramach cyklicznie przeprowadzanych Strategicznych Przegladów Bezpieczenstwa Narodowego.
oraz3.2. Bezpieczeństwo militarne
55. Nadrzędnym celem działań w obszarze bezpieczeństwa militarnego jest gotowość do obrony terytorium i niepodległości Polski oraz sojuszników, eliminacja zagrożeń o charakterze zbrojnym, a także przeciwdziałanie ewentualnym, niekorzystnym zmianom równowagi wojskowej w regionie. Polska buduje swoją politykę obronną w powiązaniu z zasadą solidarności i lojalności sojuszniczej.
Gotowość przyjścia z pomocą każdemu członkowi Sojuszu Północnoatlantyckiego wzmacnia potencjał odstraszania, zapewniający bezpieczeństwo państw członkowskich i NATO jako całości.
56. W dającej się przewidzieć perspektywie istnieje małe prawdopodobieństwo wybuchu konfliktu zbrojnego na dużą skalę. Bardziej prawdopodobne będą konflikty o charakterze regionalnym oraz lokalnym, w których Polska nie będzie bezpośrednio zaangażowana. Ich przebieg i skutki mogą stwarzać sytuacje kryzysowe, niosące groźbę rozszerzenia się i przerodzenia w wojnę. Polska musi być gotowa do reagowania na kryzysy, które mogą wywołać konflikty wymagające realizacji zadań obronnych w świetle artykułu V Traktatu Waszyngtońskiego.
57. Udział Polski w obronie kolektywnej zgodnie z artykułem V Traktatu Waszyngtońskiego oraz wspieranie polityki ONZ, NATO, UE w dziedzinie reagowania kryzysowego i w działaniach stabilizacyjnych, wiązał się będzie z potrzeba uwzględnienia w planowaniu strategicznym rozszerzonego spektrum zagrożeń, zwłaszcza o charakterze asymetrycznym, oraz nowego kontekstu technologicznego. Warunkami powodzenia operacji wojskowych będą przede wszystkim: uzyskanie przewagi informacyjnej; użycie struktur zadaniowych sił zbrojnych, wyposażonych w nowocześniejszy sprzęt techniczny od sprzętu przeciwnika; zastosowanie zaawansowanych technologii w zakresie dowodzenia; posiadanie możliwości skutecznego rażenia, dokonywania manewru i ochrony przed rażeniem przeciwnika; umiejętne stosowanie symetrycznej strategii wobec działań przeciwnika, pełne wykorzystanie zasobów logistycznych kraju oraz współpracy cywilno-wojskowej.
Strategia jest jak widać "kaczyńska" - no doubt about it... I co widzicie Panowie? Jakie z tego wnioski dla PMW?Obrona narodowa
95. Zasadniczym elementem obrony narodowej sa Siły Zbrojne RP. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie zdolnosci panstwa do obrony oraz utrzymywanie gotowosci do przeciwstawienia sie agresji w ramach zobowiazan sojuszniczych. Polska bedzie rozwijac zdolnosci bojowe sił zbrojnych dla zapewnienia skutecznej obrony i ochrony polskich granic w ramach działan prowadzonych samodzielnie oraz w ramach obrony kolektywnej, jak również poza jej granicami, zgodnie z artykułem V Traktatu Waszyngtonskiego. Siły Zbrojne RP będą utrzymywały gotowosc do udziału w działaniach o charakterze asymetrycznym, w tym w wielonarodowych, połaczonych operacjach zwalczania terroryzmu, prowadzonych zgodnie z prawem miedzynarodowym, organizowanych przez NATO, UE lub dorazna koalicje panstw.
96. Siły Zbrojne RP współuczestnicza w stabilizowaniu sytuacji miedzynarodowej. Pozostaja one w gotowosci do udziału w wielonarodowych połaczonych operacjach stabilizacyjnych, pokojowych oraz humanitarnych poza terytorium kraju. W celu skutecznego wykonywania tego typu zadan powinny one posiadac zdolnosci operacyjne, które pozwola na znaczacy udział w operacjach reagowania kryzysowego prowadzonych przez NATO i UE oraz wsparcie tego typu operacji organizowanych przez ONZ. Siły Zbrojne RP beda kontynuowac dwustronna i wielostronna współprace wojskowa ze wszystkim zainteresowanymi partnerami, a zwłaszcza panstwami sasiedzkimi.
97. Istotnym zadaniem Sił Zbrojnych RP jest również wspieranie pozostałych organów panstwa w zapewnianiu bezpieczenstwa wewnetrznego Polski i udzielanie niezbednej pomocy wojskowej własciwym instytucjom i służbom rzadowym oraz samorzadowym, organizacjom cywilnym i społeczenstwu w reagowaniu na zagrożenia. Tego rodzaju działania obejmuja obserwacje i kontrole przestrzeni powietrznej Polski, wsparcie ochrony granicy ladowej i wód terytorialnych, a także działalnosc rozpoznawcza i wywiadowcza, monitorowanie skażen promieniotwórczych, chemicznych i biologicznych na terytorium kraju oraz prowadzenie akcji oczyszczania terenu z materiałów wybuchowych i przedmiotów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego. Oprócz tego siły zbrojne utrzymuja gotowosc do prowadzenia - samodzielnie badz we współpracy z innymi organami i służbami panstwowymi - operacji poszukiwawczoratowniczych. Beda nadal uczestniczyc w narodowym systemie zarzadzania kryzysowego, stale rozwijajac swa zdolnosc do udzielania pomocy odpowiednim organom administracji publicznej oraz społeczenstwu w wypadku klesk żywiołowych, katastrof spowodowanych przez człowieka i zagrożen terrorystycznych.
98. Zapewnienie Siłom Zbrojnym RP skutecznosci w wykonywaniu konstytucyjnych zadan oraz zdolnosci do wspólnych działan z wojskami sojuszników, a także umożliwienie im osiagniecia i utrzymywania standardów nowoczesnych armii, nastepowac bedzie poprzez ich ciagła transformacje, ukierunkowana ocenami i rekomendacjami przegladów obronnych, realizowanych w ramach Strategicznego Przegladu Bezpieczenstwa. Transformacja sił zbrojnych bedzie obejmowac przede wszystkim konieczna wymiane uzbrojenia i wyposażenia oraz reorganizacje struktur, zwiekszajaca gotowosc do działania i mobilnosc wojsk. Transformacja polskich sił zbrojnych bedzie również prowadzic do uelastycznienia oraz wewnetrznego zintegrowania systemu dowodzenia, w celu zapewnienia jego efektywnego działania w czasie pokoju, kryzysu i wojny.
99. Liczebnosc Sił Zbrojnych RP w najbliższej przyszłosci nie bedzie ulegac istotnym zmianom. Dokonujace sie od około dwudziestu lat redukcje sprowadziły rozmiary sił zbrojnych do poziomu, w którym kontynuacja tego trendu może niesc niepożadane ryzyko. Bedzie natomiast postepował proces profesjonalizacji sił zbrojnych. Struktura sił zbrojnych: Wojska Ladowe, Siły Powietrzne, Marynarka Wojenna, Wojska Specjalne oraz Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych jako organizator systemu wsparcia logistycznego sił zbrojnych, jest własciwie dostosowana do wypełniania zadan. W kontekscie trwajacej wojny z terroryzmem szczególnego znaczenia nabieraja Wojska Specjalne, jako najlepiej przygotowane do działan przeciwko zagrożeniom asymetrycznym oraz do współpracy z innymi wyspecjalizowanymi instytucjami i organami działajacymi w systemie bezpieczenstwa panstwa. Należy wspierac rozwiazania majace na celu efektywne wykorzystanie tego rodzaju wojsk.
100. W wyniku transformacji, oprócz istniejacych wojsk operacyjnych, powinny zostac utworzone wysoce efektywne, nowoczesne i dobrze wyposażone Narodowe Siły Rezerwowe, przygotowane do realizacji zadan w okresie stanów nadzwyczajnych i stwarzajace możliwosci zwielokrotnienia potencjału obronnego panstwa. Należy doskonalic system wieloletniego planowania rozwoju technicznego oraz ustawicznie modernizowac wojskowy sprzet techniczny zgodnie z wymogami innowacyjnosci i rozwoju technologicznego w kontekscie wizji przyszłych operacji. Istotnym zadaniem jest przygotowanie i przeprowadzenie reformy szkolnictwa wojskowego, w celu własciwego dostosowania go do potrzeb kształcenia kadr wojskowych i cywilnych dla sił zbrojnych oraz całosci systemu bezpieczenstwa narodowego.
Tu całość SBN.
http://www.mon.gov.pl/pliki/File/zalacz ... SBN_RP.pdf