Wyjaśniła się początkowa historia SKS-ów, zatem powróćmy do tych wcześniejszych KFK.
JB pisze:Kutry SKS-240/KFK
W wykazie kutrów (na dzień 16 października 1947 r.) zarejestrowanych w Morskim Urzędzie Rybackim (MUR) w Szczecinie widnieje 6 kutrów KFK:
Świ 49 (numer rejestracyjny MUR Szczecin – 603), zgłaszajacy Franciszek Piechocki;
Świ 50 (603), Antoni Gmitrowicz;
Świ 51 (604), Józef Lipski;
Świ 52 (611), Bank Rybaków Morskich;
Świ 53 (612), Bank Rybaków Morskich;
Świ 54 (617), Mirosław Szewczuk.
Podane wymiary tych kutrów to: 24x6,3x3,1 m. Na wykazie jest dopisek, że niezarejestrowano 15 kutrów KFK, z których 5 nadaje się do remontu.
W podobnym wykazie z 12 grudnia 1947 r. brak jest kutra Świ 53, zaś użytkownikiem kutrów Świ 52 i Świ 54 jest przedsiębiorstwo „Arka”.
Do tych danych nie mogę się na razie odnieść, bo jeszcze nie dotarłem do moich notatek za ten okres. Żeby mieć pewność, co do pochodzenia KFK, trzeba też porównać te spisy MUR Szczecin ze spisami MUR Gdynia z tego okresu (mam podejrzenie, że Gdy-76 był KFK zatopionym w rejonie Zatoki Gdańskiej, a nie w Świnoujściu, o czym napiszę też niżej).
Ale mam duże wątpliwości co do posiadania przez Arkę Świ54. Otóż w sprawozdaniach finansowych za lata 1947 i 1948 Arki jest wymieniany tylko jeden "
kuter typu KFK", który "
wymaga kapitalnego remontu i będzie przejęty do eksploatacji w połowie roku 1949."
Prośba do JB - czy możesz podać, gdzie były te wykazy zarejestrowanych kutrów z 1947 roku? AAN Warszawa, czy inne archiwum? Być może w tych wykazach jest pomyłka, skoro Arka w sprawozdaniach finansowych wykazuje tylko 1 posiadany KFK w tym okresie, i jest to ŚWI 52?
Jest też w AAN taki dokument
Sprawozdanie Zarządu firmy "ARKA" w Gdyni, Hryniewieckiego 7 z działalności Firmy od dnia 1.8.46 do dnia 30.6.47r., a w nim m.in.
(...)
niezależnie od danego zamówienia na budowę nowych kutrów, oddział nasz w Szczecinie wydobył z morza 2 kutry zalewowe i dużą łódź motorową. Remont jednostek tych jest na ukończeniu. W okolicy Gdańska na Martwej Wiśle wydobyto 1 kuter, którego remont został rozpoczęty. (...)
Nie ma tam mowy o żadnych KFK ze Świnoujścia. Moim zdaniem te "2 kutry zalewowe" to jakieś małe jednostki, natomiast "duża łódź motorowa" nie jest żadnym KFK, bo we wszystkich innych sprawozdaniach Arki stosowane jest przez nich określenie "kuter KFK". I jest on tak w sprawozdaniu za 1947 jak i za 1948 rok "w remoncie", więc jest to ŚWI 52 a w wykazie MUR jako właściciel jest Bank Rybaków Morskich, bo zgodnie ze sprawozdaniami finansowymi ten bank dał Arce gwarancje kredytowe na remont tego KFK.
W tym spisie (z końca 1950 r.) też jest tylko jeden KFK
Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich
A R K A
Superkuter eksperymentalny
1. Swi 52
kutry rybackie
2. Gdy 60
4. " 31
5. " 32
6. " 33
7. " 36
8. " 136
9. " 140
10. " 141
11. " 142
12. " 134
13. " 135
14. " 156
15. " 151
16. " 155
17. " 157
18. " 159
19. " 160
20. " 162
21. " 16
22. " 152
23. Arka 115
24. Gdy 52
25. " 80
26. " 131
27. " 161
Warszawa, dnia 28 grudnia 1950 roku.-
Jak widzicie, nie ma tu jeszcze SKS-ów, potwierdza się więc, że były w tym czasie zarejestrowane jeszcze na
Barkę, a nie Arkę.
JB pisze:Wykaz kutrów zarejestrowanych w MUR Szczecin na dzień 25 listopada 1948 roku obejmuje 4 takie kutry, brak jest Świ 54.
To ja zacytuję ten wykaz, żeby była jasność odnośnie zapisów:
MUR Szczecin 25.XI. 48 r.
L.p./Rodzaj/Oznaka rybacka/Nazwa/Port macierzysty/Właściciel/Uwagi
52/ kuter / "Swi 49" / / Swinoujście / Piechocki Fr./właściciel i użytkownik /
53/ " / "Swi 50" / / " / Mitrowicz Ant./
54/ " / "Swi 51" / / " / Lipiński Józef/
55/ " / "Swi 52" / / " / Firma "ARKA"/
Najwyraźniej pomyłki w nazwiskach: Mitrowicz=Gmitrowicz, Lipiński=Lipski
A teraz jeszcze wykaz MUR Gdynia 15.11 1948 r.
L.p./Rodzaj/Oznaka rybacka/Nazwa/Port macierzysty/Właściciel/Uwagi
149/ kuter / "Gdy 76" / / Gdynia / Konkel Konrad/
A więc z pewnością Gdy-76 to inny KFK niż Swi-51. Pytanie, czy nie jest to Swi 53 lub Swi 54, które "wypadły z ewidencji” może rozstrzygnąć tylko spis kutrów z MUR Gdynia z lata lub jesieni 1947 r. Jeżeli Gdy-76 już tam jest, to moim zdaniem był to kuter wydobyty w okolicach Zatoki Gdańskiej a nie w Świnoujściu. Pomyłka w nazwisku Konkel=Konkol.
Następne zestawienie MUR Gdynia, 1.II.49 r.
L.p./Oznaka ryb./Miejsce postoju/Wym. dł.szer.zan./Rok bud./Miejsce bud./Siła mot./Właśc.wzgl.użytk./Adres
78./ Gdy 76 / Gdynia / 24,00 6,35 2,00 / 1942 / Niemcy / 125 / Konkol Konrad/ (w Szwecji), Sopot, Reja 14a
według wykazu MUR Gdynia z 2 lutego 1949 r.
Gdy76 ma motor: firmy Modag, 5 cyl., wolnoobrot., 125 KM, waga 4500kg, kuter jest "w ruchu" a nie "w remoncie".
Czyli z jednej strony potwierdzenie, że to bojowy KFK z oryginalnym silnikiem (tylko jak określili rok budowy? - ciekawe), z drugiej potwierdzenie, że załoga "wybrała wolność" po drugiej stronie Bałtyku.
JB pisze:Wykaz z II kwartału 1949 roku zawiera te same kutry co poprzedni.
Ciekawe są adnotacje:
Świ 49, w remoncie, bez motoru, własność Skarbu Państwa, użytkownik Fr. Piechocki;
Świ 50, w Gdyni, bez motoru, właściciel (nabyty od GIRM) i uż. A. Gmitrowicz;
Świ 51, w Gdyni, bez motoru, wł. i uż. J. Lipski;
Świ 52, w Gdyni, bez motoru, wł. i uż. „Arka”;
Moje notatki to potwierdzają. Dodatkowe informacje dla Was: u wszystkich tych 4 kutrów wpisano "Rok budowy - nieznany", "Miejsce budowy - nieznane", "Pochodzenie - zast. na wybrz.poniem.". I dalej pewna niezgodność z wpisem
JB, bo według moich notatek
Swi 50 Stan techn. w chwili przejęcia "zniszcz.", Stan techn. obecnie "remont"
Swi 49 Stan techn. obecnie "w Gdyni"
Swi 51 Stan techn. obecnie "remont"
Swi 52 Stan techn. obecnie "w Gdyni"
JB pisze:Wykaz z 31 grudnia 1949 roku podaje tylko oznaki rybackie. Nie ma kutrów Świ 49 – 52, zaś z oznaczeń podanych przez Zelinta jest tylko Świ 57, ale prawdopodobnie jest to kuter typu KS-150 (dł. 15 m) zbudowany w stoczni w Siankach w 1948 roku (taki pojawia się w rejestrze z 1949 roku). Według mnie kutry Świ 49 – 52 zostały przerejestrowane do Władysławowa.
Do tego nie mogę się odnieść, nie mam w swoich notatkach takiej tabeli -
JB skąd ją wziąłeś?
Natomiast mam zapis, który już wcześniej Wam cytowałem, z października 1949 r. mówiący o tym, że leży sobie w Świnoujściu "
Szkielet stalowy kutra "K.F.K.", z którego zrezygnował Gmitrowicz" oraz "
Spółdzielnia "Łosoś" jest właścicielem i przystąpiła do budowy". Czyli chodziło o Świ-50.
UWAGA(1): w moich notatkach
nie ma
Swi-53 (według
JB wypadł z rejestru MUR Szczecin między 16 paźdz.1947 a 12 grudnia 1947 r.
Swi-54 (według
JB wypadł z rejestru MUR Szczecin między 12 grudnia 1947 a 25 listop.1948 r.
Czy któryś z nich został przerejestrowany na Gdy-76?
w moich notatkach
nie ma też Gda-20 Wiktoria, Gdy-16, Gdy-74.
z roku
1948 i 49 w wykazach MUR Gdynia mam tylko Gdy-76 jako wymiarami odpowiadający KFK, ale może coś przeoczyłem?
Czy widzieliście gdzieś Gda-20, Gdy-16, Gdy-74 poza "wykazem Zientary"?
UWAGA(2): zupełnie nie wiem komu przypisać "trawler K-G-236 typ K.F.K.", który wedle wewnętrznego pisma (lato 1948 r.) urzędników Min.Żeglugi był robiony (i
spartaczony) w stoczni ryb. w Świnoujściu na przełomie 1947/48 roku.
Może to Swi53 lub Swi54, które w tym samym mniej więcej okresie wypadły z wykazów MUR Szczecin?. Mniej prawdopodobne, ale nie mogę jeszcze wykluczyć, że to Gdy-76, który jako już sprawny techn. występuje w wykazach MUR Gdynia z 1948 roku.
A kiedy Piechocki przeprowadził swój Swi-49 ze Świnoujścia na Hel? Jedna legenda głosi, że holował morzem, wtedy kadłub musiał już być jako-tako naprawiony. Druga legenda mówi, że wiózł w dwóch kawałkach, wtedy raczej wygląda na przewóz pociągiem.
Jest jeszcze i taka możliwość, że prace remontowe Swi53 i Swi54 zostały z końcem 1947 r. wstrzymane lub nawet wcale nie podjęte, początkowi armatorzy się wycofali (i wykreślili je z rejestru) a statki te zostały odbudowane jako SKS-y.
H.RUTKOWSKI jako SKG-240 pojawia mi się dopiero z końcem 1950 r. (odbiór ze Stoczni Ryb. w Gdyni)
Protokoł Zdawczo – Odbiorczy Superkutra szkolnego SKG - 240 A Nr bud. 90/402, zbudowanego w roku 1950 przez Stocznie Rybackie w Gdyni na zamówienie P.C.W.M. z dnia 10/8-49 na wewnętrzne zlecenie Stoczni Nr ZN0295.
UWAGA(3) dla
Marek T. Jeżeli nie zrobili literówki w protokole, to symbol
SKG-240 A wskazuje na jakąś modyfikację projektu w stosunku do pierwotnego SKG-240.(!)
UWAGA (4): brakuje mi KFK podnoszonych w rejonie Zat.Gdańskiej. Najprawdopodobniej Swi52 Arki (z Martwej Wisły - rejon stoczni gdańskich?), ale chyba były też inne (Gdy76, o ile nie był dowieziony ze Świnoujścia?). Bo na nich były zrobione obmiary i plany konstrukcyjne do SKS-ów.