Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
FRANCIS GARNIER
- Załączniki
-
- Guerre du Tonkin Francis Garnier.jpg (83.28 KiB) Przejrzano 4833 razy
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
Chinska Kanonierka Celna FEI HOO zdobyta przez Francuzow
w ksiazce jake FEI HU - niby zakupiona w 1876 roku, azbudowana w 1868-68
nalezaca do Kwantung Fleet 319grt
Wszystko zle.
To byl okret zundowany jakp PEPITA w 1869 roku (ON60952)
przez J. & W. Dudgeon, Cubbitt Town, Millwall
355 b, 182grt 59nrt 130.3 x 24.4 x 9.7ft
80nhp
zarejestrowany Henry Crouch Batchelor, London 25 June 1869
skreslony z rejestru 7 Jun 1870 jakom sprzedany dla obcokrajowcow
Byly to okrety celne tzw "Imperial Maritime Customs Service" , zalouznej w 1854 agencji,
nie nalezaly wiec do floty Kwantung.
Wiecej
https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_M ... ite_note-3
w ksiazce jake FEI HU - niby zakupiona w 1876 roku, azbudowana w 1868-68
nalezaca do Kwantung Fleet 319grt
Wszystko zle.
To byl okret zundowany jakp PEPITA w 1869 roku (ON60952)
przez J. & W. Dudgeon, Cubbitt Town, Millwall
355 b, 182grt 59nrt 130.3 x 24.4 x 9.7ft
80nhp
zarejestrowany Henry Crouch Batchelor, London 25 June 1869
skreslony z rejestru 7 Jun 1870 jakom sprzedany dla obcokrajowcow
Byly to okrety celne tzw "Imperial Maritime Customs Service" , zalouznej w 1854 agencji,
nie nalezaly wiec do floty Kwantung.
Wiecej
https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_M ... ite_note-3
- Załączniki
-
- Guerre du Tonkin FEI HO.jpg (48.78 KiB) Przejrzano 4830 razy
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
FEI HOO - inne ujecie
- Załączniki
-
- CHIN_FeiHoo_001.jpg (795.99 KiB) Przejrzano 4822 razy
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
I jeszcze hjedna , we francuskich rekach
- Załączniki
-
- FEI HO.jpg (374.11 KiB) Przejrzano 4812 razy
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
i jeszcze ladny rysunek kanonierek typu FRANCIS GARNIER
- Załączniki
-
- 1883 gunboats.jpg (156.86 KiB) Przejrzano 4810 razy
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
BERTHE DE VILLERS
- Załączniki
-
- 1883 Berthe de Villers.jpg (345.33 KiB) Przejrzano 4807 razy
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
Koanonierka ARQUEBUSE
- Załączniki
-
- GB Arquebuse.jpg (158.28 KiB) Przejrzano 4803 razy
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
I jeszcze inny orazek HENRY RIVIERE
- Załączniki
-
- GB Henri Riviere.jpg (238.37 KiB) Przejrzano 4801 razy
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
Nastepna süprawa , ktora autor nie rozumie to okrety celne chin, Juz wspomnialem o Cesarskiej sluzbie Celnej.
Ale istniala jeszcze w kantonie , twz Hoppo, ktory mial swoje male statki, nie wchodzace w sklad ani floty Kantonu, ani tez w sklad Imperial Mariltime Customs.
Oczywiscie w ksiazce sa wszystkie okrety i statki pomieszane,
Wiecej tu
https://en.wikipedia.org/wiki/Hoppo
A tu spis oktretow w Kantonie w listoadzie 1882 roku
Ale istniala jeszcze w kantonie , twz Hoppo, ktory mial swoje male statki, nie wchodzace w sklad ani floty Kantonu, ani tez w sklad Imperial Mariltime Customs.
Oczywiscie w ksiazce sa wszystkie okrety i statki pomieszane,
Wiecej tu
https://en.wikipedia.org/wiki/Hoppo
A tu spis oktretow w Kantonie w listoadzie 1882 roku
- Załączniki
-
- HKDP-1882-11-21-1.jpg (271.95 KiB) Przejrzano 4799 razy
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
Ciekawe ilustracje. Skąd one są? Niektóre mam, ale nie wszystkie.
No i raczej nie nazywałbym go krążownikiem, nawet "prawie". Już w trakcie wojny z Francją klasyfikowany był jako transportowiec (uzbrojenie jest nominalne). To było raczej, jak sądzę, coś w rodzaju awiza transportowego lub uzbrojonego transportowca (może przebudowany statek? - nie wiem).
Aby coś więcej napisać musiałbym się wgryzać w temat, a nie za bardzo mam teraz czas.
Ta jednostka raczej nie została zbudowana w Chinach. Skąd się wzięła - nie wiem (gdzieś znalazłem, że była zbudowana w Anglii, ale głowy nie dam). Natomiast trafiłem na nią także przy wojnie japońsko-chińskiej. Została zdobyta przez Japończyków w Port Arturze. Informacje na ten temat mam, z tego co pamiętam, z co najmniej dwóch źródeł. Z tym, że Japończycy pisali iż nie nadawała się ona do niczego i chyba pełniła już tylko pod koniec 1894 roku funkcję hulka. W każdym razie nie próbowali jej nawet wcielić do swej floty tylko porzucili po opuszczeniu Port Artura. Co się z nią działo potem - nie wiem.Pytanie bylo co to za okret-prawie krazownik 900-topnowy CHEN KAI budowany 4 lata ?
No i raczej nie nazywałbym go krążownikiem, nawet "prawie". Już w trakcie wojny z Francją klasyfikowany był jako transportowiec (uzbrojenie jest nominalne). To było raczej, jak sądzę, coś w rodzaju awiza transportowego lub uzbrojonego transportowca (może przebudowany statek? - nie wiem).
Aby coś więcej napisać musiałbym się wgryzać w temat, a nie za bardzo mam teraz czas.
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
CHEN KAI (Zhengai) czy to nuie szkolny zagloiec ZHENWEi
szkoly torpedowej w Whampoa
ale on byl zakupiony w 1887 roku
W zadnym spisie nie mam CHEN KAI
szkoly torpedowej w Whampoa
ale on byl zakupiony w 1887 roku
W zadnym spisie nie mam CHEN KAI
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
Nigdzie nie było informacji, że okręt na który trafiłem był szkolnym żaglowcem. Trudno mi w tej chwili coś powiedzieć, bo za bardzo nie mam czasu by grzebać w starych rzeczach. Napisałem to co pamiętam. Natrafiłem na niego także w Port Arturze po jego zdobyciu w 1894 roku. Potem nie wiem co się z nim działo. Według mnie to ta sama jednostka o której wspomniałem przy okazji wojny francusko-chińskiej. Musiałbym sobie przypomnieć gdzie o nim czytałem, a to by nie było takie proste.
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
Nonszalancja autora wobec okretow jest niczym wobec noszalanctwa (delikatnie nazywajac) wobec stoczni
Cammell Laird powstala dopiero w 1903 roku po polaczeniu Laird Bros. Ltd. i Charles Cammell & Co. Ltd
(jest to jedna z wazniejszych stocz i w budowie OW, wystarczlo poszukac wikipedii)
Chaigeau et Bichon, pois Bichon Freres (w skrocie CBB) znaczy po polsku Chaigeau i Bichon, potem Bracia Bichon
bzdura, anit to pelne ani zgodne z prawda, por (zreszta autor ma dodatkowa nazwa FCG)
http://bordeauxaquitainemarine.fr/n-ch-chai.htm
Charles Mitchell , juz w 1882 polaczyl sie z firma Armstronga i do 1897 istnial jako Armstrong, Mitchell and Company
Vulkan do 1903 roku znakdowal sie wq Bredow kolo Szczecina. Dopiero potem Bredow i Grabow byly przylaczne do Szczecina
Stoczni Howaldtswerke nie byo w okresie opisywanym a, ani wczesniej
Machinebau & Eisengiesserei Schweffel & Howaldt – Kiel 1st October 1838 to 1st January 1880
Gebruder Howaldt, Kiel 1st January 1880
Howaldtswerke 4th May 1889.
Claperede a St.Denis (Claperede w St.Denis)
de facto stocznie bylo at Claperde et Cie., zalozona w 1881 roku
polecem : (Chaloupes-cannonières coloniales à vapeur. Les bâtiments des chantiers Claparède ; Neptunia 2008, no 249)
Cammell Laird powstala dopiero w 1903 roku po polaczeniu Laird Bros. Ltd. i Charles Cammell & Co. Ltd
(jest to jedna z wazniejszych stocz i w budowie OW, wystarczlo poszukac wikipedii)
Chaigeau et Bichon, pois Bichon Freres (w skrocie CBB) znaczy po polsku Chaigeau i Bichon, potem Bracia Bichon
bzdura, anit to pelne ani zgodne z prawda, por (zreszta autor ma dodatkowa nazwa FCG)
http://bordeauxaquitainemarine.fr/n-ch-chai.htm
Charles Mitchell , juz w 1882 polaczyl sie z firma Armstronga i do 1897 istnial jako Armstrong, Mitchell and Company
Vulkan do 1903 roku znakdowal sie wq Bredow kolo Szczecina. Dopiero potem Bredow i Grabow byly przylaczne do Szczecina
Stoczni Howaldtswerke nie byo w okresie opisywanym a, ani wczesniej
Machinebau & Eisengiesserei Schweffel & Howaldt – Kiel 1st October 1838 to 1st January 1880
Gebruder Howaldt, Kiel 1st January 1880
Howaldtswerke 4th May 1889.
Claperede a St.Denis (Claperede w St.Denis)
de facto stocznie bylo at Claperde et Cie., zalozona w 1881 roku
polecem : (Chaloupes-cannonières coloniales à vapeur. Les bâtiments des chantiers Claparède ; Neptunia 2008, no 249)
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
Imperial Maritime Customs
W 1869 zakupiono parowiec TITAN, zbudowany przez Lairda jako tender lataniowcow
zostal uzbrojony w dzialo Armstronga , poprzednoi nalezecy do Korpusu Artylerii Nadbrzeznej
Nazwany KWEI HSING, zostal zamieniony na hulk w 1886 po zakupienu nowego parowca
Nigdy nie nalezal do floty Kwatung
W 1869 zakupiono parowiec TITAN, zbudowany przez Lairda jako tender lataniowcow
zostal uzbrojony w dzialo Armstronga , poprzednoi nalezecy do Korpusu Artylerii Nadbrzeznej
Nazwany KWEI HSING, zostal zamieniony na hulk w 1886 po zakupienu nowego parowca
Nigdy nie nalezal do floty Kwatung
- Załączniki
-
- KWA HSING dh-s012.jpg (100.5 KiB) Przejrzano 4717 razy
Re: Sino-French Naval War 1884-1885 by Piotr Olender
Ale z tego co się orientuję podlegały jej dowództwu i były wykorzystywane do przerzutu oddziałów i zaopatrzenia na Tajwan. O tym zaś, że były to tendry latarniowców (tudzież dowoziły zaopatrzenie do latarń) i nie były stricte okrętami wojennymi, wspomniałem. Były co najmniej trzy takie jednostki z których jedną Francuzi przechwycili w trakcie blokady Tajwanu (po wojnie zwrócili okręt Chińczykom).Nigdy nie nalezal do floty Kwatung