Strona 2 z 2
: 2004-11-25, 21:18
autor: Marek T
Nemo - czy w spisie faktycznie pisało stal?
Andrzej napisał, że kadłub był żelazny, co jest bardziej prawdopodobne.
Z drugiej strony proces bessemerowski zastosowano już w 1856 roku, a statek zbudowano 30 lat później - więc kto wie ...
: 2004-11-25, 21:31
autor: W.Danielewicz
Panie Jacku, dzięki za dane "Wisły". Od siebie dodam że pierwsza nazwa tego statku to "Warszawa". Pływał na Wiśle w Warszawie. W 1886r gościł w Warszawie szach perski Nasir an Dich Szach i sobie nim popłynął i Rosjanie nazwali go właśnie tak. Potem przenieśli go na Bug. Dalej wiadomo. Długość i szerokość w wierszniach ile to na nasze.
Żegluga na Bugu w latach 1890-tych
: 2004-11-25, 21:43
autor: Nemo 1
Tak, Marku, według "Spisoka" głównym materiałem, z którego zbudowano kadłub naszego stateczku była stal! A w takim Grodnie, za II Rzeczypospolitej, jeszcze z żelaza statki budowali.....
Jak już kogoś ten Bug interesuje, to muszę nieco swój główny post skorygować. Pisałem, że tam, gdzie Bug jest rzeką graniczną nic nie pływa. Potem zobaczyłem w sieci, że jakaś firma organizuje również i po granicznym Bugu spływy kajakowe, załatwiając przy tym zezwolenia. Także w sieci zobaczyłem zdjęcie promiku w Niemirowie napędzanym (uczepionym?) za pośrednictwem jakiejś liny.
: 2004-11-25, 21:55
autor: Andrzej J.
Waldek wrote
Długość i szerokość w wierszniach ile to na nasze.
Wg sł.ros.pol wierszok (pol. werszek) stara ros. miara długości = 4,4 cm
: 2004-11-25, 23:46
autor: W.Danielewicz
To wyglądało by ze ta "WISŁA" ma 79 cm
AvM podał w stopach to by było jakieś 39,6 m. Teraz spojrzałem w rejestr
rosyjski 1892 i to jest w sązniach czyli 18 sążni, póżniejsze rejestry podają w stopach a nie w wierszokach. Zapomniałem że mam ten rejestr ale tylko Wisły, Niemna i Dniestru
: 2004-11-26, 00:03
autor: W.Danielewicz
W latach międzywojennych były na Bugu:
DWERNICKI - par bkł -administracja wodna
LASZKA - łódz motor - jw
X - łodz motor - jw
TORPEDA - łodz motor - jw
BUG - par bkł Cukrownia Strzyżów SA
WARTA - par śrub - jw
ORZEŁ - łodz - motor admin wodna
ŻÓŁKIEWSKI- par bkł - adm wodna
RUSAŁKA - łódz mot adm wodna
"BUG" to ex "K 1", ex "BUG", "ex "DROHICZYN"
"WARTA" to ex "K 2" , ex "WARTA", ex "BRZEŚĆ", ex "BREST"
cukrownia przebudowała go póżniej na śrubowiec
: 2004-11-26, 22:44
autor: AvM
Waldek!
Mam troche watpliwosci co do tych statkow.
1) WARSZAWA -> NASR EDIN SHACH (?) F.Schichau (1881)
ja mam dla niego dane 17.3x3.65m 50KM
2) WARSZAWA (?) -> NASR EDIN SHACH -> WISLA Brianskij Zavod (1886)
Dane por wyzej w postach.
Spis stoczni F.Schichau podaje #172 WARSZAWA dla rosyjskiego
ministerstwa drog publicznych.
W tym 1881 byly tez zrobione przez F.Schichau'a maszyny i kociol dla statku WARSZAWA M.Fajansa 61n/210i KM (por moja lista statkow zbud w Warszawie)
Ciekawostka , ze Arkuszewski , ktory nie mial rosyjskich rejestrow,
tez podaje miejsce budowy Briansk.
Moze cos byloby w Elblaskich sprawozdaniach w Archiwum w Gdansku ?
Warto byloby tez sprawdzic oryginalny spis Schichaua w PAN'ie. A mote fdt cos ma ?
Temat dla zagadek Schichaua.
AvM
: 2004-11-27, 01:55
autor: W.Danielewicz
Andrzej !
Ja się zgadzam z tobą. Ten "Szach" zbudowany był w Briańsku, mam notatkę z T Ilustrowanego o nazwaniu statku "Warszawa" imieniem dostojnika perskiego.
Ten mały z Schichau z 1881 r o nazwie "Warszawa" wg listy stoczniowej może nosił króciuteńko ta nazwę. Potem może mu zmienili gdzieś przenieśli. ten sam rejestr rosyjski podaje statek noszący nazwę "Narew" i że zbudowany był u Schichau w 1881r a Schichau tego nie podaje.
“NAREW”
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1881; stocznia nieznana *
WYPORNOŚĆ:?.
WYMIARY:długość-21.64 m;szerokość-4.26/5.18 m,zanurzenie-0.47 m.
SILNIKI:1 maszyna parowa podwójnego rozprężania 2 cylindrowa prod. F. Schichau, Elbing. 1881;moc:64 KM
PĘDNIK:bocznokołowiec;PRĘDKOŚĆ:?.,ZAŁOGA:?.
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1881: NAREW - Ministerstvo Putiej Soobscenia,St.Petersburg.{RS}
stacjonował w Sandomierzu.
1906: - wykazywany w rejestrze.
* Rosyjski rejestr statków służbowych Ministerstwa Komunikacji z 1906r.podaje rok i miejsce budowy 1881;stocznia F.Schichau’a w Elblągu,jednak wykaz statków zbudowanych przez tę stocznię nie wymienia statku o tej nazwie ani zbliżonych parametrach.
Problem z wymiarami.
: 2004-11-27, 11:31
autor: AvM
Wszystkie roczniki 1892, 1897,1900 podaja te same
lub podobne dane dla NAREW zbud F.Schichau. 16n/64i KM.
Moze cos byc w rejestrze 1882 - ktorego nie mam.
AvM
: 2005-01-04, 10:49
autor: Gość
Cos wiecej na temat parowca Bug...
kiedy Bug zostal zakupiony przez Cukrownie Strzyzow
i do kogo nalezal przedtem.
Ch.
: 2006-06-03, 22:36
autor: JB
JB pisze:...W 1917 roku w taborze pływającym (c.k. Flotylli Transportowej na Wisle) na Bugu pływały następujące motorówki:
A, B, C, D, G, H i I;
Iskra (ta, o której dyskutowaliśmy w innym miejscu);
Ob der Enns...
A to zdjęcie tej ostatniej motorówki:

JB
: 2006-06-07, 19:06
autor: Jarbla
Witam!
Zdjęcia zrobione w styczniu 1996 roku, 10km za Wyszkowem, oczywiście na Bugu (temperatura około 20 stopni poniżej zera).
http://img352.imageshack.us/img352/8594/bug17zj.jpg
http://img271.imageshack.us/img271/3665/bug27rb.jpg
http://img352.imageshack.us/img352/7595/bug30re.jpg
http://img271.imageshack.us/img271/3125/bug40dj.jpg
http://img352.imageshack.us/img352/3767/bug50jh.jpg
(autor zdjęć: Jarosław Błaszczak)
Tak nawiasem to mój pradziadek był retmanem i spławiał drewno Bugiem i Wisłą do Gdańska.
A co jednostek pływających, słyszałem, że jeden opuszczony i zatopiony na Bugu prom (w tych samych okolicach) został rozebrany przez miejscowych na złom.
Pozdrawiam
: 2006-08-22, 14:48
autor: Asa_syn
Kol Jarbla napisał:
"Tak nawiasem to mój pradziadek był rejtanem i spławiał drewno Bugiem i Wisłą do Gdańska."
I co robił. Kładł się w drzwiach ?

.
Chodziło Ci chyba o retmana.
Pozdro
