Strona 2 z 2
Re: Export OW ZSRR via PRL
: 2012-03-16, 16:28
autor: AvM
Po rozmowie z JB przypomnialo mi sie inny aspekt
nie eksport a import sprzetu dla PMW
Polskie scigacze mialy diezle FIATA a prodnice angielskie
Kto je kupowal?
W jaki sposob obchodzono embergo?
Za czasow Girerka (odwilzy) projektoweana tez OW dla PMW uzbrtojone w dziala OTO Melara.
Bylo czasowo mozliwosc importu somego uzbrojenia?
Re: Export OW ZSRR via PRL
: 2012-03-16, 17:17
autor: Wicher
Nie wiem nic o ścigaczach ale pamiętam, że trałowce 206F miały silniki Fiatowskie - Diesel 2312SS. Kupowane były we Włoszech oficjalnie z przeznaczeniem dla lokomotyw robionych w zakładach Cegielskiego

Re: Export OW ZSRR via PRL
: 2012-03-16, 18:09
autor: szafran
Dla Kaszuba również planowano zachodnie silniki.
Re: Export OW ZSRR via PRL
: 2012-03-16, 19:44
autor: Adam
Z tymi silnikami Fiata jest ciekawa historia, warta opisania, a przede wszystkim rzetelnego opracowania, bo obrosła też legendami.
Podobno zaczęło się od zakupu silników do lokomotyw, ale przede wszystkim licencji. U nas cześć z tych silników "marynizowano" i takie produkował Cegielski. Były dość powszechnie stosowane w naszych stoczniach, oprócz wspomnianych typów okrętów montowano je także na trawlerach, maszynownię opartą na silnikach Fiata miał też Profesor Siedlecki (napęd diesel - elektryczny), stanowią także napęd holowników H2500. Nie wiem czy nie stosowano ich także w roli silników agregatowych na większych statkach. Niektóre drobnicowce chyba też miały te silniki jako napęd główny.
Re: Export OW ZSRR via PRL
: 2012-03-17, 00:28
autor: otto
Witam
trochę na temat silników Fiata pamiętam; w latach 1970-71 pracowałem w CBKSS (Centralne Biuro Konstrukcyjne Silników Spalinowych), które zajmowało się silnikami dużych mocy dla statków i lokomotyw. Jak to u nas, żeby było ciekawiej biuro zlokalizowano w Warszawie a silniki, którymi się zajmowaliśmy produkowano w HCP w Poznaniu i stale tam trzeba było dojeżdżać.
Akurat badaliśmy silniki Fiata na hamowni w Poznaniu. Przeznaczone one były (taka była oficjalna wersja zakupu licencji) przede wszystkim do napędu ciężkich lokomotyw spalinowych z możliwością zastosowania na jednostkach pływających.
Z tym, że Włosi nie myśleli, że będą to jednostki wojenne a tylko cywilne. Więc jak się o tym dowiedzieli to podobno wybuchła straszna awantura, jak się skończyła nie wiem, gdyż w połowie 1971 odszedłem z firmy.
Re: Export OW ZSRR via PRL
: 2012-03-17, 08:25
autor: JB
Także okręty desantowe pr. 770T miały zachodnie silniki. Ponieważ były budowane w tym samym okresie co trałowce wydaje się, że zainstalowano na nich silniki Fiata. Dwa desantowce tego typu trafiły do Indii i po intensywnej eksploatacji zacżęło brakować części zamiennych do ich silników. Sprzedający, tzn. Związek Sowiecki, miał kłopoty z ich dostarczeniem (sugeruje to, że zamówienie musiało trafiać do Polski).
JB
Re: Export OW ZSRR via PRL
: 2012-03-17, 10:30
autor: Adam
Ciekawostka - szukając czegoś o tych silnikach w sieci trafiłem na koreańską firmą handlująca używanymi urządzeniami okrętowymi i mają sporą ofertę używanych części do tych silników. Zapewne z naszych trawlerów które gdzieś tam na wschodzie zakończyły żywot - większość trawlerów miała je jako napęd główny.
Re: Export OW ZSRR via PRL
: 2012-03-17, 11:54
autor: AvM
Ale jak widac dla historii PMW jest duzo do zrobienia
Jesli (a chyba na pewno) jednstki te byly na stanie PMW,
to nie wiemy dokladnie iole Polska miala okretow :O
Re: Export OW ZSRR via PRL
: 2012-03-17, 18:26
autor: Jarek C.
Żadne z okrętów "przechodzących" przez polskie porty do innej MW nie był oficjalnie wcielany do PMW.
Nie ma na ten temat żadnych rozkazów dowódcy MW.
Oczywiscie na stanie PMW był ratowniczy "R-20" sprzedany oficjalnie przez Polskę do Indonezji.
Są natomiast rozkazy róznych szczebli dotyczace szkolenia obcokrajowców w PMW (np. w OSNiP WP czy WSMW).
Re: Export OW ZSRR via PRL
: 2012-03-17, 18:55
autor: AvM
Jarek C. pisze:Żadne z okrętów "przechodzących" przez polskie porty do innej MW nie był oficjalnie wcielany do PMW.
Nie ma na ten temat żadnych rozkazów dowódcy MW.
Oczywiscie na stanie PMW był ratowniczy "R-20" sprzedany oficjalnie przez Polskę do Indonezji.
Są natomiast rozkazy róznych szczebli dotyczace szkolenia obcokrajowców w PMW (np. w OSNiP WP czy WSMW).
Czyöli mogly byc tez "statkami handlowymi" i jako takie rzarejestrowane

Tak czesto wysylano okrety w okresie , ktory mnia ostatnio interesuje, tak moglo tez byc po IIWS.
Re: Export OW ZSRR via PRL
: 2012-03-17, 22:31
autor: pothkan
AvM pisze:Czyöli mogly byc tez "statkami handlowymi" i jako takie rzarejestrowane

A to jest dobre pytanie - jak (i czy wogóle) były/są formalnie notowane okręty wojenne w żegludze, np. w Kanale Sueskim czy portach bunkrowania?