: 2007-12-03, 18:36
autor: Janusz Kluska
W "OW" nr.41 (6`2000) i nr.42 (1`2001) jest artykuł o samozatopieniu okrętów Hochseeflotte w Scapa Flow, autor Zvonimir Freivogel.
W nim podaje, że owszem Emden został przydzielony Francji ale posłużył jako tarcza strzelnicza.
: 2007-12-04, 23:22
autor: CHRIS
Hallo
Jesli chodzio o krazownik (tzn. Rapidkreuzer) S.M.S.Novara to daty sa nastepujace:
zbudowany w stoczni Ganz & Co. Danubius (Fiume)
polozenie stepki: 9.II.1912
wodowanie: 15.II.1913 (przeholowany w celu wykonczenia 1.VIII.1914 do Marinearsenal Pola)
w sluzbie: 10.I.1915
13.I.1920 w ramach podzialu floty przpadl Francji
III.1920 holowany do Bizerty w trakcie rejsu awaria zmusila do zawiniecia do Brindisi tam tez zatonalw awanporcie. Po pieciu tygodniach podniesiony i zaholowany do Bizerty. Tam remont okretu.
12.X. - 17.X. przeholowany do Tulonu tam otrzymal nowa nazwe Thionville.
Przezbrojony w 9-10cm Schneider-Creuzot Mod.1917/ 1-7,5cm i 7 w.t. (2xII/1xIII) otrzymal nowe urzadzenia kierowania ogniem. przydzielony do Srodziemnomorskiego dyvizionu szkolnego.
1.V.1932 rozbrojony sluzy jako stacjonarny okret szkolny w Tulonie.
1941 sprzedany na zlom.
S.M.S.Stralsund w sluzbie 10.XII.1910
17.XII.1918 wycofany ze sluzby
5.XI.1919 skreslony z listy floty
20.VII.1920 w Cherbourg przekazany francuzom.
S.M.S. Regensburg
polozenie stepki:13.XI.1913
wodowanie:25.IV.1914
w sluzbie:3.I.1915
19.V.1920 wycofany ze sluzby
4.VI.1920 w Cherbourg przekazany francuzom.
14.Vi.1936 wycofany ze sluzby. Sluzy jako hulk.
w 1940 roku przejety przez Kriegsmarine sluzy w Lorient jako hulk mieszkalny, w 1944 roku zatopiony w Lorient jako oslona dla bram bunka op. przed torpedami lotniczymi. pozostawal tam do lat 70-tych.
o ile sie nie myle to czesci kadluba spoczywaja w miejscu zatopienia do dzis.
Ch.
: 2007-12-13, 18:33
autor: Janusz Kluska
Poproszę o informacje o innych okrętach przejętych od państw Ententy przez Francję, a konkretnie niszczycieli niemieckiego typu "G-96". Jakie były daty przejęcia tych okrętów oraz ich dalsze losy (łącznie 7 jed.)?
Czy te okręty jak też "Pierre Durand" ex nie V-79 przyszły jakieś modernizacje w trakcie służby w Marine Nationale?
: 2007-12-14, 11:04
autor: Krzysztof Gerlach
Panie Januszu, Tadeusz Wywerka-Prokurat podaje w wykazie: Typ „G 96” i typy zbliżone. W typie „G 96” wymienia wyłącznie tę jednostkę (tzn. „G 96”), która gdzieś tam zatonęła na minach. Natomiast w „typach zbliżonych” wykazuje okręty V 130 (1920 – fr. Buino), S 133 (1920 – fr. Chastang), S 134 (1920 – fr. Vesco), S 135 (1920 – fr. Mazaré), S 139 (1920 – fr. Deligny), H 145 (1920 – fr. Rageot de la Touche), H 147 (1920 – fr. Marcel Delage). Czy to o nie Pan pyta?
: 2007-12-15, 18:40
autor: Janusz Kluska
Co do Amiral Senes ex nie S-113 to mam pytanie czy pływał on z uzbrojeniem niemieckim czyli działami 150mm czy tez przeszedł modernizację uzbrojenia?
A jak to było z byłymi jednostkami a-w czyli Pandur i Reka, bo wiem że inna jednostka Matelot Leblanc ex Dukla był w slużbie do 1936.
: 2007-12-15, 18:49
autor: Nowak Krzysztof
Witam, znalazłem w swoich zapiskach :
Niszczyciel au.-węg. typu Tatra II (1 jednostka)
890 tnor, ca. 85.28 lw. 82.32 x 7.80 x 2.40 (3.20) m, 20650 KM, 2 turb. par. AEG-Curtis, 6 kotłów (2 na węgiel + 4 na ol.opał.), 2 śruby, 108 t węgla + 143 t ol.opał., 32.8 w, 560 Mm / 32.0 w, zał. 5+110, uzbr: 2-100 L/50 (2xI), 4-66 L/45 (4xI), 2-66pl L/45 (2xI), 4wt450 (2xII)
( .09.1920) DUKLA = MATELOT LEBLANC
UWAGI : Okręt przyznany Francji w ramach podziału floty austro-węgierskiej po I w.św. DUKLA zbud. w st. Ganz & Co. - Danubius, Fiume, Austro-Węgry. 11.09.1916 rozpoczęty. 18.07.1917 wodowany. 07.11.1917 wcielony do służby, Austro-Węgry = DUKLA. 09.1920 przejęty, Francja = MATELOT LEBLANC. 30.05.1936 skreślony z listy floty. 1936 pocięty na złom.
Niszczyciel niem. typu S113 (1 jednostka)
2060 tkst, 2415 tppw, ca. 106.00 lw. 105.40 x 10.20 x 3.40 m, 45000 KM, 2 turbiny parowe Schichau, 4 kotły Marine, 2 śruby, 720 t ol.opał., 36.0 w, 2500 Mm / 20.0 w, zał. 176, uzbr: 4-150 KL/45 (4xI), 4wt600 (2xII), 40 min
(23.05.1920) S113 = AMIRAL SENES
UWAGI : Okręt przyznany Francji w ramach podziału floty niemieckiej po I w.św. S113 zbud. w st. F. Schichau, Elbing, Niemcy (nr.st. 983). 31.01.1918 wodowany. 05.08.1919 ukończony, budowany dla Kaisermarine = S113, nie wcielony do służby przed końcem I w.św. 23.05.1920 przejęty, Francja. 1922 wcielony do służby = AMIRAL SENES. 27.07.1936 skreślony z listy floty. 1938 pocięty na złom, Tulon.
Niszczyciele niem. typu H145 (2 jednostki
990 tkst, 1147 tppw, ca. 84.50 lw. 82.80 x 8.40 x 3.40 m, 24000 KM, 2 turbiny parowe Ger-mania + 1 turb. par. marsz. (wał prawoburtowy), 3 kotły Marine, 2 śruby, 332 t ol.opał., 34.0 w, 2780 Mm /14.0 w, 2060 Mm / 17.0 w, 1840 Mm / 20.0 w, zał. 105, uzbr: 3-105 KL/45 (3xI), 6wt500 (2xI, 2xII), 24 miny
(23.05.1920) H146 = RAGEOT DE LA TOUCHE
(29.07.1920) H147 = MARCEL DELAGE
UWAGI : Okręty przyznane Francji w ramach podziału floty niemieckiej po I w.św. H146 zbud. w st. Howaldtswerke A.G., Kiel, Niemcy (nr.st. 608). 23.01.1918 wodowany. 03.10.1918 wcielony do służby, Kaisermarine = H146. 23.05.1920 przejęty, Francja. 1922 wcielony do służby = RAGEOT DE LA TOUCHE. 15.02.1933 skreślony z listy floty. 1934 pocięty na złom, Tulon. H147 zbud. w st. Howaldtswerke A.G., Kiel, Niemcy (nr.st. 609). 13.03.1918 wodowany. Budowany dla Kaisermarine = H147, nie wcielony do służby przed końcem I w.św. 13.07.1920 przejęty, Francja (bez uzbrojenia). 1922 wcielony do służby = MARCEL DELAGE. 15.02.1933 skreślony z listy floty. 1934 pocięty na złom, Tulon.
Niszczyciel niem. typu V67 (1 jednostka)
924 tkst, 1188 tppw, ca. 82.00 lw. 81.00 x 8.30 x 3.40 m, 23500 KM, 2 turbiny parowe AEG-Vulcan, 3 kotły Marine, 2 śruby, 306 t ol.opał., 34.0 w, 2050 Mm /17.0 w, 1810 Mm / 20.0 w, zał. 85, uzbr: 3-105 KL/45 (3xI), 6wt500 (2xI, 2xII), 24 miny
(14.06.1920) V79 = PIERRE DURAND
UWAGI : Okręt przyznany Francji w ramach podziału floty niemieckiej po I w.św. V79 zbud. w st. Vulcan-Werke Hamburg und Stettin A.G., Hamburg, Niemcy (nr.st. 374). 18.04.1916 wodowany. 11.07.1916 wcielony do służby, Kaisermarine = V79. 14.06.1920 przejęty, Fran-cja. 1922 wcielony do służby = PIERRE DURAND. 15.02.1933 skreślony z listy floty. 1934 pocięty na złom, Tulon.
Niszczyciel niem. typu V125 (1 jednostka)
924 tkst, 1188 tppw, ca. 82.00 lw. 81.70 x 8.30 x 3.50 m, 23500 KM, 2 turbiny parowe AEG-Vulcan, 3 kotły Marine, 2 śruby, 298 t ol.opał., 34.0 w, 2050 Mm /17.0 w, 1625 Mm / 20.0 w, zał. 105, uzbr: 3-105 KL/45 (3xI), 6wt500 (2xI, 2xII), 24 miny
(03.08.1920) V130 = BUINO, BU
UWAGI : Okręt przyznany Francji w ramach podziału floty niemieckiej po I w.św. Drugi okręt tego typu, V126 został 21.06.1919 osadzony na brzegu podczas samozat. floty niemiec-kiej w Scapa Flow i następnie przyznany Francji. Nie wszedł on jednak do służby, w 1925 zo-stał pocięty na złom, a jego kotły zamontowano na niszczycielu INTREPIDE. V130 zbud. w st. Vulcan-Werke Hamburg und Stettin A.G., Stettin-Bredow, Niemcy (nr.st. 475). 20.11.1917 wodowany. 02.02.1918 wcielony do służby, Kaisermarine = V130. 03.08.1920 przejęty, Francja. 1922 wcielony do służby = BUINO. 15.02.1933 skreślony z listy floty. 1934 pocięty na złom, Tulon.
Niszczyciele niem. typu S131 (4 jednostki
919 tkst, 1170 tppw, ca. 83.10 lw. 82.50 x 8.30 x 3.60 m, 24000 KM, 2 turbiny parowe Schi-chau, 3 kotły Marine, 2 śruby, 305 t ol.opał., 34.0 w, 2450 Mm /17.0 w, 1660 Mm / 20.0 w, zał. 105, uzbr: 3-105 KL/45 (3xI), 6wt500 (2xI, 2xII), 24 miny
(20.07.1920) S133 = CHASTANG
(14.06.1920) S134 = VESCO
(20.07.1920) S135 = MAZARE
(20.07.1920) S139 = DELIGNY
UWAGI : Okręty przyznane Francji w ramach podziału floty niemieckiej po I w.św. S133 zbud. w st. F. Schichau, Elbing, Niemcy (nr.st. 1006). 01.09.1917 wodowany. 21.02.1918 wcielony do służby, Kaisermarine = S133. 20.07.1920 przejęty, Francja. 1922 wcielony do służby = CHASTANG. 17.08.1933 skreślony z listy floty. 1935 pocięty na złom, Tulon. S134 zbud. w st. F. Schichau, Elbing, Niemcy (nr.st. 1007). 25.08.1917 wodowany. 04.01.1918 wcielony do służby, Kaisermarine = S134. 14.06.1920 przejęty, Francja. 1922 wcielony do służby = VESCO. 24.07.1935 skreślony z listy floty. 1936 pocięty na złom, Tulon. S135 zbud. w st. F. Schichau, Elbing, Niemcy (nr.st. 1008). 27.10.1917 wodowany. 15.03.1918 wcielony do służby, Kaisermarine = S135. 20.07.1920 przejęty, Francja. 1922 wcielony do służby = MAZARE. 24.07.1935 skreślony z listy floty. 1936 pocięty na złom, Tulon. S139 zbud. w st. F. Schichau, Elbing, Niemcy (nr.st. 1012). 24.11.1917 wodowany. 15.04.1918 wcielony do służby, Kaisermarine = S139. 20.07.1920 przejęty, Francja. 1922 wcielony do służby = DELIGNY. 17.08.1933 skreślony z listy floty. 1934 pocięty na złom, Tulon.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.