Projekty 770, 771, 773 i 776 ('Polnocny')

Okręty Wojenne po 1945 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

< post 1/6 >

Dobra, analiza porównawcza zrobiona. Czekam na komentarze oraz uzupełnienia :)

Legenda do kolumn w tabelach: 1 numer porządkowy (1b numer stoczniowy; SMW), 2 położenie stępki, 3 wodowanie, 4 przekazanie (Polska, ZSRR), podniesienie bandery (Indie) lub dostawa (Irak, Libia), 5 zamawiający kraj, 6 pierwsza nazwa, 7 przyporządkowana flota (i kolejne; ZSRR) lub numer burtowy (inne), 8 dalsze i końcowe losy

Skróty flot radzieckich: БФ - Flota Bałtycka, КФ - Flotylla Kaspijska, СФ - Flota Północna, ТОФ - Flota Oceanu Spokojnego, ЧФ - Flota Czarnomorska

pb. - podniesienie bandery (Polska), ap. - podpisanie aktu przyjęcia (ZSRR, o ile data odmienna niż przekazania)

Dane zaznaczone kursywą są hipotetyczne i wynikają z mojej dedukcji.

Stocznia Północna im. Bohaterów Westerplatte [od 1975] w Gdańsku

projekt 770D (Polnocny-A)
Obrazek
uwaga [za JB]: rysunek projektu 770/D jest mylący, większość okrętów tego projektu (może wszystkie, Oskar prezentuje taką jednostkę z numerem burtowym 40#) miały niską nadbudówkę i nie miały odbojnicy (być może okrety sowieckie były później zmodernizowane do standardu 770/MA), według mnie dopiero od projektu 770/M nadbudówka była wyższa. Jednostki projektów 770/M i 770/MA różniły sie kształtem masztu, była też wersja projektu 771 z podwyższonym kominem.
[table]
[mrow]1[col]2[col]3[col]4[col]5[col]6[col]7[col]8
[row]770/1[col]15.07.1961[col]22.09.1962[col]31.12.1962[col]ZSRR[col]СДК-22[col]СФ,КФ[col]ap. 23.06.1963, 03.06.1992 MДК-22, § 1994, #
[row]770/2[col]15.07.1961[col]16.03.1963[col]30.09.1963[col]ZSRR[col]СДК-20[col]СФ?[col]ap. 30.09.1963, ... (1966: Egipt: [910>301]) lub Bułgaria?
[row]770/3[col]15.07.1961[col]27.04.1963[col]23.10.1963[col]ZSRR[col]СДК-21[col]БФ[col]1988 rez., § 30.06.1993, # 12.1993 Bałtijsk
[row]770/4[col]02.01.1962[col]12/13.06.1963[col]29.11.1963[col]ZSRR[col]СДК-2[col]БФ[col]ap. 30.11.1963, 03.06.1992 MДК-2, § 30.06.1993, # 10.1994 Polska
[row]770/5[col]02.01.1962[col]16.08.1963[col]30.11.1963[col]Polska[col]Oka[col]891[col]pb. 14.01.1964, § 25.04.1990
[row]770/6[col]02.01.1962[col]11.10.1963[col]24.12.1963[col]Polska[col]Bug[col]892[col]pb. 14.01.1964, § 20.12.1989
[row]770/7[col]20.03.1962[col]09.11.1963[col]24.02.1964[col]Polska[col]Narew[col]893[col]pb. 03.03.1964, § 25.04.1990 {h1}
[row]770/8[col]20.03.1962[col]31.12.1963[col]18.04.1964[col]ZSRR[col]СДК-4[col]ЧФ,КФ[col]1987-91 rez., 03.06.1992 MДК-4, § 1994, #
[row]770/9[col]16.04.1963[col]14.03.1964[col]15.06.1964[col]ZSRR[col]СДК-10[col]БФ[col]03.06.1992 MДК-10, § 1994, #
[row]770/10[col]09.05.1963[col]30.04.1964[col]20.07.1964[col]Polska[col]San[col]894[col]pb. 27.07.1964, § 25.04.1990
[row]770/11[col]14.08.1963[col]29.08.1964[col]14.12.1964[col]Polska[col]Wisła[col]895[col]pb. 23.12.1964, § 20.01.1991
[row]770/12[col]14.08.1963[col]15.10.1964[col]10.03.1965[col]Polska[col]Pilica[col]896[col]pb. 06.04.1965, § 20.01.1991
[row]770/13[col]20.01.1964[col]25.11.1964[col]31.03.1965[col]Polska[col]Bzura[col]897[col]pb. 06.04.1965, § 01.08.1990
[row]770/14[col]25.01.1964[col]24.12.1964[col]08.05.1965[col]Polska[col]Warta[col]898[col]pb. 01.06.1965, § 16.10.1989
[row]770/15[col]20.02.1964[col]17.02.1965[col]31.05.1965[col]Polska[col]Noteć[col]899[col]pb. 01.06.1965, § 16.10.1989
[/table]

projekt 770T "Teresa" (Polnocny-A)
[table]
[mrow]1[col]2[col]3[col]4[col]5[col]6[col]7[col]8
[row]770T/1[col]01.10.1963[col]06.06.1964[col]09.10.1964[col]ZSRR[col]СДК-1[col] БФ[col]03.1965 Indonezja: Teluk Parigi, § 1974/78
[row]770T/2[col]01.10.1963[col]18.07.1964[col]20.11.1964[col]ZSRR[col]СДК-27[col] [col]17.02.1966 Indie: Gharial [L3032>L12], § 1982/86
[row]770T/3[col]01.02.1965[col]01.12.1965[col]20.05.1966[col]ZSRR[col]СДК-5 ?[col]БФ,ЧФ?[col]13.09.1966 Indie: Guldar [L3033>L13], § 1982/86
[row]770T/4[col]01.02.1965[col]22.12.1965[col]31.05.1966[col]ZSRR[col]СДК-68[col]ЧФ,КФ[col]§ 1992 *
[/table]
uwaga: cała czwórka budowana dla Indonezji, dostawy przerwane ze względu na zmianę w stosunkach między ZSRR a tym krajem (stłumienie KPI, następnie przejęcie władzy przez Suharto)
* rozbieżność; Pawłow: 03.06.1992 МДК-68, 03.07.1992 Azerbejdżan: D 434, § ~1998 (istnieje); Apałkow: 1986 rez., § 05.1992 (w sumie obie wersje się wzajemnie bynajmniej nie wykluczają)

projekt 770M (Polnocny-A)
[table]
[mrow]1[col]2[col]3[col]4[col]5[col]6[col]7[col]8
[row]770/16[col]20.02.1964[col]31.03.1965[col]31.07.1965[col]ZSRR[col]СДК-13[col]КФ[col]§ 1995, #
[row]770/17[col]01.07.1964[col]26.04.1965[col]31.08.1965[col]ZSRR[col]СДК-29[col]КФ[col]1969-91 rez., § 1997, #
[row]770/18[col]05.08.1964[col]16.06.1965[col]30.10.1965[col]ZSRR[col]СДК-33[col] [col]... (1973/74: Egipt: [912>303])
[row]770/19[col]15.09.1964[col]15.07.1965[col]29.11.1965[col]ZSRR[col]СДК-24[col]БФ[col]ap. 30.11.1965, 1988 rez., § 30.06.1993, # 02.1994 Bałtijsk
[/table]

projekt 770MA (Polnocny-A)
[table]
[mrow]1[col]2[col]3[col]4[col]5[col]6[col]7[col]8
[row]770/20[col]01.12.1964[col]24.07.1965[col]15.12.1965[col]ZSRR[col]СДК-6[col]ЧФ,КФ[col]1989 rez., § 04.1992, #
[row]770/21[col]09.01.1965[col]25.08.1965[col]23.12.1965[col]ZSRR[col]СДК-7[col]БФ[col]1988 rez., § 30.06.1993, # 08.1994 w Polsce
[row]770/22[col]01.03.1965[col]31.08.1965[col]28.02.1966[col]ZSRR[col]СДК-28[col]ЧФ,КФ[col]1989 rez., § 04.1992, #
[row]770/23[col]01.03.1965[col]30.09.1965[col]31.03.1966[col]ZSRR[col]СДК-32[col]ЧФ[col]... (przed 1982) {c} (Egipt lub Pd. Jemen/Somalia)
[row]770/24[col]01.04.1965[col]14.10.1965[col]31.03.1966[col]ZSRR[col]СДК-34[col]ЧФ,КФ[col]1987-91 rez., 03.06.1992 МДК-34, § p. 1997, #
[row]770/25[col]12.04.1965[col]17.11.1965[col]18.04.1966[col]ZSRR[col]СДК-35[col] [col]... {e} (Syria, Egipt lub Pd. Jemen)
[row]770/26[col]15.04.1965[col]12.01.1966[col]11.06.1966[col]ZSRR[col]СДК-36[col]КФ[col]03.06.1992 МДК-36, 03.07.1992 Azerbejdżan: 291, 2004 D 432
[row]770/27[col]10.05.1965[col]05.02.1966[col]24.06.1966[col]ZSRR[col]СДК-37[col]ЧФ,КФ[col]03.06.1992 МДК-37, 03.07.1992 Azerbejdżan: 380, 2004 D 433
[row]770/28[col]01.06.1965[col]26.02.1966[col]30.06.1966[col]ZSRR[col]СДК-38[col]КФ[col]§ 1992 *
[row]770/29[col]18.06.1965[col]14.03.1966[col]11.08.1966[col]ZSRR[col]СДК-39[col]СФ[col]03.06.1992 МДК-39, ~1996 okręt transportowy ВТР-141, § 2004
[row]770/30[col]05.07.1965[col]02.04.1966[col]16.08.1966[col]ZSRR[col]СДК-40[col]БФ[col]§ 11.1992, #
[row]770/31[col]23.07.1965[col]20.04.1966[col]20.09.1966[col]ZSRR[col]СДК-41[col] [col]... {e} (Syria, Egipt, Pd. Jemen lub Somalia)
[row]770/32[col]23.08.1965[col]21.05.1966[col]30.09.1966[col]ZSRR[col]СДК-42[col] [col]... {e} (Syria, Egipt, Pd. Jemen lub Somalia)
[row]770/33[col]13.09.1965[col]04.06.1966[col]31.10.1966[col]ZSRR[col]СДК-44[col]ЧФ[col]08.1973 Pd. Jemen: Al Wadi'a [136], § 1993
[row]770/34[col]01.10.1965[col]30.06.1966[col]07.11.1966[col]ZSRR[col]СДК-45[col]ЧФ[col]08.1973 Pd. Jemen: Siri [137], § 1996/98
[row]770/35[col]11.10.1965[col]16.07.1966[col]30.11.1966[col]Polska[col]Odra[col]888[col]pb. 24.12.1966, § 01.09.1990 {h2}
[row]770/36[col]02.11.1965[col]09.08.1966[col]15.12.1966[col]Polska[col]Nysa[col]889[col]pb. 24.12.1966, § 01.09.1990 {h3}
[row]770/37[col]22.11.1965[col]25.08.1966[col]14.02.1967[col]ZSRR[col]СДК-46[col]ЧФ[col]... {d} (Bułgaria lub Syria)
[row]770/38[col]05.12.1965[col]03.11.1966[col]23.02.1967[col]ZSRR[col]СДК-64[col]ЧФ[col]... {d} (Bułgaria lub Syria)
[row]770/39[col]02.01.1966[col]24.10.1966[col]11.03.1967[col]ZSRR[col]СДК-67[col]ЧФ[col]... (przed 1988) {d} (Bułgaria lub Syria)
[row]770/40[col]11.02.1966[col]08.11.1966[col]30.03.1967[col]ZSRR[col]СДК-72[col]СФ,КФ[col]1970-91 rez., 03.06.1992 МДК-72, § 07.1994, #
[row]770/41[col]01.03.1966[col]30.11.1966[col]24.04.1967[col]ZSRR[col]СДК-75[col]КФ[col]1989 rez., § 1995, #
[row]770/42[col]08.03.1966[col]19.12.1966[col]18.05.1967[col]ZSRR[col]СДК-78[col]БФ,СФ[col]03.06.1992 МДК-78, § 1996, #
[/table]
* rozbieżność: 03.06.1992 МДК-38, 08.1992 wyrzucony na brzeg k. Machaczkały, § (Pawłow) lub 1989 rez., § 04.1992 (Apałkow)

1 z 3 {c} jeden z trzech: 1x Pd. Jemen (07.1977), 1x Egipt (1973/74), 1x Somalia (12.1976)
3 z 5 {d} 2x Bułgaria (1985) oraz jeden z 3x Syria (1984-85)
3 z 6 {e} dwa z 3x Syria (1984-85) i jeden z czterech: 1x Pd. Jemen (07.1977), 1x Egipt (1973/74), 1x Somalia (12.1976)
Ostatnio zmieniony 2008-02-08, 16:20 przez pothkan, łącznie zmieniany 17 razy.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

projekt 771 (Polnocny-B)
Obrazek
[table]
[mrow]1[col]2[col]3[col]4[col]5[col]6[col]7[col]8
[row]771/1[col]02.01.1966[col]17.09.1966[col]15.06.1967[col]ZSRR[col]СДК-81[col]СФ[col]03.06.1992 МДК-81, § 1996, #
[row]771/2[col]01.04.1966[col]18.01.1967[col]30.06.1967[col]ZSRR[col]СДК-84[col]ТОФ[col]&#134; 04.08.1977 **
[row]771/3[col]14.04.1966[col]31.01.1967[col]28.07.1967[col]ZSRR[col]СДК-87[col]СФ[col]03.06.1992 МДК-87, § 30.06.1993
[row]771/4[col]19.05.1966[col]28.02.1967[col]26.08.1967[col]ZSRR[col]СДК-89[col] [col]... *** {b} (Kuba lub Angola)
[row]771/5[col]18.05.1966[col]25.03.1967[col]31.08.1967[col]ZSRR[col]СДК-82[col]БФ[col]1969* lub 09.1982 Kuba
[row]771/6[col]24.06.1966[col]10.04.1967[col]30.09.1967[col]ZSRR[col]СДК-96[col]ТОФ[col]03.06.1992 МДК-96, § 30.06.1993 {h4}
[row]771/7[col]01.09.1966[col]15.05.1967[col]25.10.1967[col]ZSRR[col]СДК-99[col]ТОФ[col]1990 rez., § 05.07.1994, #
[row]771/8[col]16.09.1966[col]27.06.1967[col]30.10.1967[col]Polska[col]Lenino[col]801[col]pb. 28.01.1968, § 30.04.1991
[row]771/9[col]16.09.1966[col]15.06.1967[col]30.11.1967[col]Polska[col]Brda[col]890[col]pb. 28.01.1968, § 30.04.1991, 27.09.1994 na sprzedaż
[row]771/10[col]07.11.1966[col]29.07.1967[col]17.12.1967[col]Polska[col]Studzianki[col]802[col]pb. 28.01.1968, § 30.04.1991
[row]771/11[col]12.11.1966[col]11.09.1967[col]25.01.1968[col]ZSRR[col]СДК-102[col]ЧФ[col]03.06.1992 МДК-102, § 03.07.1992 lub 1994, #
[row]771/12[col]02.01.1967[col]30.10.1967[col]26.03.1968[col]ZSRR[col]СДК-106[col]ЧФ[col]... {b} (Angola lub Kuba)
[row]771/13[col]07.03.1967[col]27.11.1967[col]30.04.1968[col]ZSRR[col]СДК-177[col] [col]... {b} (Angola, ew. Kuba)
[row]771/14[col]13.03.1967[col]22.12.1967[col]31.05.1968[col]ZSRR[col]СДК-178[col] [col]... {b} (Angola, ew. Kuba)
[row]771/15[col]01.06.1967[col]21.02.1968[col]30.06.1968[col]ZSRR[col]СДК-171[col]ТОФ[col]03.06.1992 МДК-171, § 1997
[row]771/16[col]01.06.1967[col]10.05.1968[col]14.09.1968[col]ZSRR[col]СДК-172[col]ТОФ[col]03.06.1992 МДК-172, § 09.10.1992 (lub 1997, #)
[row]771/17[col]29.07.1967[col]08.06.1968[col]30.10.1968[col]Polska[col]Siekierki[col]803[col]pb. 11.01.1969, § 28.05.1991 {h5}
[row]771/18[col]23.08.1967[col]10.07.1968[col]30.11.1968[col]Polska[col]Budziszyn[col]804[col]pb. 11.01.1969, § 01.06.1990
[row]771/19[col]27.10.1967[col]20.08.1968[col]23.12.1968[col]Polska[col]Polichno[col]805[col]pb. 11.01.1969, § 31.10.1991
[/table]
* tak chce Apałkow - rozbieżność wynika z faktu, że w 1971 r. zbudowano kolejnego СДК-82; nie odważam się podejmować rozwiązania tego problemu...
** wszedł na mieliznę (zat. Zorkaja, w. Iturup, Kuryle), wyrzucony na brzeg i rozbity, ściągnięcie niemożliwe, § 1979
*** niepewne: ТОФ; 1992/93 przebudowany na barkę portową
4 z 4 {b} przekazane: 3x Angola (11-12.1977, 02.1979 oraz 12.1978 lub 12.1979) i 1x Kuba (12.1982)

projekt 771A (Polnocny-B)
Obrazek
[table]
[mrow]1[col]2[col]3[col]4[col]5[col]6[col]7[col]8
[row]771/20[col]16.02.1968[col]22.10.1968[col]28.02.1969[col]ZSRR[col]СДК-107[col]КФ[col]03.06.1992 МДК-107, 03.07.1992 Azerbejdżan: 309, 2004 D 431
[row]771/21[col]17.06.1968[col]28.02.1969[col]30.06.1969[col]ZSRR[col]СДК-108[col]КФ[col]§ 1996, #
[row]771/22[col]20.07.1968[col]26.03.1969[col]31.07.1969[col]ZSRR[col]СДК-109[col]ЧФ,ТОФ?[col]... *; 09.11.1981 Etiopia: LTC 1037
[row]771/23[col]01.08.1968[col]28.04.1969[col]31.08.1969[col]ZSRR[col]СДК-110[col]ЧФ[col]... **
[row]771/24[col]23.09.1968[col]30.05.1969[col]30.09.1969[col]ZSRR[col]СДК-111[col]ТОФ[col]1990 rez., § 30.06.1993, #
[row]771/25[col]04.11.1968[col]28.06.1969[col]31.10.1969[col]ZSRR[col]СДК-112[col]ТОФ[col]11.1979 lub 04.01.1980 Wietnam: HQ 512
[row]771/26[col]16.12.1968[col]29.07.1969[col]29.11.1969[col]Polska[col]Janów[col]806[col]11.01.1970, 30.04.1991 §
[row]771/27[col]13.01.1969[col]30.08.1969[col]23.12.1969[col]Polska[col]Rąblów[col]807[col]11.01.1970, 30.04.1991 §
[row]771/28[col]18.05.1969[col]15.11.1969[col]25.03.1970[col]ZSRR[col]СДК-71[col]ТОФ[col]16.05.1979 Wietnam: HQ 511
[row]771/29[col]16.06.1969[col]22.12.1969[col]22.04.1970[col]ZSRR[col]СДК-73[col]ТОФ[col]1989 rez., § 05.07.1994, #
[row]771/30[col]11.07.1969[col]31.01.1970[col]30.05.1970[col]ZSRR[col]СДК-74[col]ТОФ[col]02.1980 lub 15.04.1980 Wietnam: HQ 513
[row]771/31[col]10.11.1969[col]29.04.1970[col]27.08.1970[col]ZSRR[col]СДК-76[col]CФ?[col]... {a} (Pd. Jemen, Algieria lub Somalia)
[row]771/32[col]25.11.1969[col]12.06.1970[col]12.10.1970[col]ZSRR[col]СДК-79[col]БФ[col]03.06.1992 МДК-79, § 01.09.1995, #
[row]771/33[col]16.01.1970[col]11.08.1970[col]30.11.1970[col]ZSRR[col]СДК-80[col] [col]... {a} (Algieria, Pd. Jemen lub Somalia)
[row]771/34[col]12.08.1970[col]13.03.1971[col]30.06.1971[col]Polska[col]Narwik[col]808[col]10.10.1971, 31.10.1991 §
[row]771/35[col]01.09.1970[col]17.04.1971[col]16.08.1971[col]Polska[col]Głogów[col]809[col]10.10.1971, 01.12.1991 okręt badawczy, 30.06.1994 §
[row]771/36 [col]01.10.1970[col]15.05.1971[col]10.09.1971[col]Polska[col]Cedynia[col]810[col]10.10.1971, 01.12.1991 okręt transportowy, 07.04.2000 §
[/table]
wątpliwe: * ЧФ; § 2000; ** ЧФ; § 1992
3 z 4 {a} 1x Algieria (08.1976) oraz jeden z trzech: 1x Somalia (12.1976), 1x Pd. Jemen (07.1977) i 1x Etiopia (1983)

ORP Cedynia
http://www.wikimapia.org/#lat=53.903112 ... 8&l=28&m=s
Ostatnio zmieniony 2008-02-03, 17:50 przez pothkan, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

projekt 773 (Polnocny-C)
Obrazek
[table]
[mrow]1[col]2[col]3[col]4[col]5[col]6[col]7[col]8
[row]773/1[col]11.02.1970[col]04.11.1970[col]20.05.1971[col]ZSRR[col]СДК-135[col]БФ[col]1989 rez., § 1993/94, # 02.1995
[row]773/2[col]21.04.1970[col]31.12.1970[col]31.05.1971[col]ZSRR[col]СДК-137[col]ЧФ[col]04.1991 rez., 04.1996 Ukraina: Кіровоград [U401]
[row]773/3[col]11.05.1970[col]28.02.1971[col]30.06.1971[col]ZSRR[col]СДК-154[col]ЧФ,СФ[col]~1994 o. transportowy bzn, § 2004
[row]773/4[col]26.06.1970[col]31.03.1971[col]31.08.1971[col]ZSRR[col]СДК-164[col]ЧФ,СФ[col]~1994 o. transportowy bzn, § 2004
[row]773/5[col]02.09.1970[col]13.05.1971[col]30.09.1971[col]ZSRR[col]СДК-156[col]БФ[col]§ 01.09.1995, #
[row]773/6[col]28.12.1970[col]25.09.1971[col]25.01.1972[col]ZSRR[col]СДК-82[col]ЧФ[col]1993 o. transportowy bzn, § 2002 lub 2004, #
[row]773/7[col]11.02.1971[col]29.10.1971[col]25.02.1972[col]ZSRR[col]СДК-83[col]ЧФ[col]§ 1992/94, #
[row]773/8[col]22.03.1971[col]20.12.1971[col]27.04.1972[col]ZSRR[col]СДК-85[col]CФ[col]1995 okręt transportowy BTP-140
[/table]

projekt 776 "Rudzik" - okręt kierowania desantem (Mod. Polnocny-C)
[table]
[mrow]1[col]2[col]3[col]4[col]5[col]6[col]7[col]8
[row]776/1[col]05.11.1971[col]29.09.1972[col]20.04.1973[col]Polska[col]Grunwald[col]811[col]pb. 21.04.1973, § 25.03.2005
[/table]

ORP Grunwald
http://www.wikimapia.org/#lat=53.900904 ... 7&l=28&m=s

Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni:

projekt 773I (Polnocny-C)
[table]
[mrow]1[col]1b[col]2[col]3[col]4[col]5[col]6[col]7[col]8
[row]773/9[col]130[col]...[col]15.03.1974[col]21.12.1974[col]Indie[col]Ghorpad[col]L14[col]rez. 2001 lub 2004, § 11.01.2008
[row]773/10[col]138[col]...[col]16.01.1975[col]15.08.1975[col]Indie[col]Kesari[col]L15[col]§ 08.05.1999
[row]773/11[col]139[col]...[col]19.05.1975[col]24.11.1975[col]Indie[col]Shardul[col]L16[col]§ 06.1997
[row]773/12[col]144[col]...[col]04.09.1975[col]27.01.1976[col]Indie[col]Sharabh[col]L17[col]w służbie
[/table]

projekty serii eksportowych 773K (Irak), 773KL (Libia) i 773IM (Indie); od 773 różniły się dodaniem lądowiska dla śmigłowców (stąd odrębne oznaczenie Polnocny-D)
[table]
[mrow]1[col]1b[col]2[col]3[col]4[col]5[col]6[col]7[col]8
[row]773/13[col]145[col]...[col]03.05.1976[col]1977[col]Irak[col]Atika[col]72[col]† 01/02.1991 (RAF/RN)
[row]773/14[col]155[col]...[col]16.10.1976[col]1977[col]Irak[col]Ganda[col]74[col]† 29.11.1980 (irańskie lotnictwo)
[row]773/15[col]156[col]...[col]15.03.1977[col]12.1977[col]Libia[col]Ibn al Hadrani[col]112[col]w służbie
[row]773/16[col]163[col]...[col]05.01.1978[col]1978[col]Irak[col]Nouh[col]76[col]† 01/02.1991 (RAF/RN)
[row]773/17[col]164[col]...[col]30.07.1977[col]06.1978[col]Libia[col]Ibn al Qisi[col]114[col]14/15.09.1978 spłonął i zatonął
[row]773/18[col]165[col]...[col]28.03.1978[col]06.1979[col]Libia[col]Ibn Umayaa[col]116[col]w służbie
[row]773/19[col]170[col]...[col]05.02.1979[col]10.1979[col]Irak[col]Jawada[col]78[col]31.01.1991 uciekł do Iranu, Khenshe, § 1996/2000
[row]773/20[col]171[col]...[col]14.09.1978[col]06.1979[col]Libia[col]Ibn al Furath[col]118[col]w służbie
[row]773/21[col]208[col]...[col]19.10.1983[col]02.1985[col]Indie[col]Cheetah[col]L18[col]w służbie
[row]773/22[col]214[col]...[col]25.06.1984[col]04.06.1985[col]Indie[col]Mahish[col]L19[col]w służbie
[row]773/23[col]215[col]...[col]04.06.1985[col]12.1985[col]Indie[col]Guldar[col]L21[col]w służbie
[row]773/24[col]218[col]...[col]03.05.1986[col]11.1986[col]Indie[col]Kumbhir[col]L22[col]w służbie
[/table]

*** *** ***

podsumowując:
[table]
[mrow]Projekt[col]Polska[col]ZSRR[col]Indie[col]Irak[col]Libia[col]razem
[row]770D[col]9[col]6[col]-[col]-[col]-[col]15
[row]770M[col]-[col]4[col]-[col]-[col]-[col]4
[row]770MA[col]2[col]21[col]-[col]-[col]-[col]23
[row]770T[col]-[col]4[col]-[col]-[col]-[col]4
[row]771[col]6[col]13[col]-[col]-[col]-[col]19
[row]771A[col]5[col]12[col]-[col]-[col]-[col]17
[row]773[col]-[col]8[col]8[col]4[col]4[col]24
[row]776[col]1[col]-[col]-[col]-[col]-[col]1
[row]razem[col]23[col]68[col]8[col]4[col]4[col]=107
[/table]

"Północne" trafiły do marynarek wojennych 21 państw:
&#149; 5 - otrzymane bezpośrednio (Polska, ZSRR, Indie, Irak i Libia)
&#149; 12 - przekazane od ZSRR (Indonezja, Egipt, Indie, Pd. Jemen, Algieria, Somalia, Angola, Wietnam, Etiopia, Kuba, Syria i Bułgaria)
&#149; 4 - uzyskane w wyniku przemian politycznych (Jemen, Rosja, Azerbejdżan i Ukraina)
&#149; 1 - zdobyty podczas wojny (Iran)

Najwięcej okrętów znalazło się w MW ZSRR (68). Drugim użytkownikiem była niejako Rosja, do któej "dotrwało" 36-37 jednostek. W MW PRL służyły 23 okręty. Największym "wtórnym" użytkownikiem były Indie, pod których banderę trafiło 10 "Północnych" (nie naraz). Cztery okręty służyły (lub służą) we flotach Azerbejdżanu, Iraku i Libii; trzy - Angoli, Egiptu, Pd. Jemenu, Syrii i Wietnamu; dwa - Bułgarii, Jemenu (zjednoczonego), Kuby i Etiopii, oraz po jednym - Algierii, Indonezji, Iranu, Somalii i Ukrainy.
Ostatnio zmieniony 2008-02-03, 17:51 przez pothkan, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Algieria: Jeden 771A (tak wynika ze zdjęcia), przekazany w sierpniu 1976 r. Bez nazwy, numer 555, ok. 1980-81 zmieniony na 471. Nadal wykazywany, bazuje w Jijel. Jeden z dwóch: 771/31 i 771/33 (1970).
Obrazek
471 (1982)

Angola: Dwa-trzy typu B, z dwoma działkami. Po zdjęciu wyglądają na 771. Przekazane: 11.1977, 10.02.1979 i 11.12.1979 lub 16.12.1977, 10.02.1979 i 06.12.1978. Dwie nazwy znane: 10 de Dezembro, 11 de Novembro. Ze względu na kryzys gospodarczy wyszły z użycia (jak całość angolańskiej MW) w pierwszej połowie lat 90. Wg analizy satelitarnej, w Luandzie jeden stoi przy kei mw (prawdopodobnie jako hulk), inny widać niedaleko półzatopiony. Uwaga: moim zdaniem nie można wykluczyć, iż pod angolańską banderę trafiły jedynie dwie jednostki: świadczyłoby o tym zdjęcie, dwie nazwy oraz ww. analiza GoogleMaps. Trzecią jednostką mógł być okręt sowiecki (w latach 1976-1987 Angolę często "odwiedzały" jednostki MW ZSRR). Równie prawdopodobna jest kanibalizacja okrętu w latach 90. Mój typ: prawdopodobnie 771/12-14 (wszystkie z 1968 r.).
http://wikimapia.org/#lat=-8.785666&lon ... 8&l=28&m=h
Obrazek
http://wikimapia.org/#lat=-8.785666&lon ... 8&l=28&m=h

Azerbejdżan: Cztery okręty (770MA/26-27, 770T/4 oraz 771A/20) Flotylli Kaspijskiej bazujące w Baku, przekazane przy rozpadzie ZSRR w lipcu-sierpniu 1992 r. Trzy nadal w służbie, czwarty jako hulk w bakijskiej stoczni remontowej.
http://www.wikimapia.org/#lat=40.349005 ... 8&l=28&m=s
Obrazek
http://www.wikimapia.org/#lat=40.349005 ... 8&l=28&m=s

Bułgaria: Dwa okręty typu A (770D lub MA), przekazane z Floty Czarnomorskiej. Opatrzone numerami burtowymi 701 i 702, początkowo nazwane Иван Загубански oraz Антон Иванов, przed 1991 r. przemianowane na Сириус i Антарес. Co ciekawe, zarówno bułgarskie i rosyjskie opracowania, jak i zachodnie roczniki nie podają dokładnej daty przekazania, określając ją jako "lata 1986/87". Jedna z bułgarskich stron podaje natomiast 27.12.1985 jako datę przekazania jednego okrętu, a prawdopodobnie i drugiego. Oba nadal w służbie, stacjonują w bazie Atija, koło portu Burgas. Prawdopodobnie są to dwa z trzech 770/37-39 (wszystkie z 1967 r.).
http://www.wikimapia.org/#lat=42.453121 ... 8&l=28&m=s
Obrazek
[701] Сириус (1998)
Obrazek
[702] Антарес (2006)
http://www.wikimapia.org/#lat=42.453121 ... 8&l=28&m=s

Egipt: Trzy okręty typu A (wg Pawłowa 770M), o numerach burtowych 910, 912 i 915, ok. 1986-87 zmienionych na 301, 303 i 305. Data przekazania niejasna (prawdopodobnie ze względu na częstą obecność w tym czasie w egipskich portach okrętów radzieckich). Moim zdaniem pierwszy okręt przekazano jeszcze ok. 1966 r., a kolejne dwa w przeciągu lat 1973-74. Nadal w służbie, stacjonują w Aleksandrii. Moim zdaniem: 770D/2, 770M/18 oraz jeden z czterech: 770/23, /25 i /31-32.
http://www.wikimapia.org/#lat=31.198872 ... 8&l=28&m=s
(tylko dwie jednostki - zatem jeden wycofano... albo jest w innej bazie?)

Obrazek
305 (1994)
Obrazek
303 (1998)

Etiopia: Dwa typu B (prawdopodobnie 771A), przekazane (przyholowane) 09.11.1981 i 08.01.1983 z Floty Oceanu Spokojnego, bez uzbrojenia. Otrzymały nazwy (numery) LTC 1037 i LTC 1038 (spotykany również wariant: L-1037 i L-1038). Oficjalnie własność ministerstwa transportu, faktycznie wchodziły w skład MW Etiopii. Wiosną 1990 r. erytrejscy bojownicy wyzwolili Massawę i Assab, zmuszając etiopską flotę do ucieczki lub samozatopienia. Oba "Północne" uciekły początkowo do Arabii Saudyjskiej, a następnie do Adenu lub Dżibuti. Formalnie skreślone w 1994 r., jeden został krótko potem złomowany w Jemenie, drugi ok. 1996-97 sprzedany (prawdopodobnie również na złom) w Dżibuti. Były to: 771/22, oraz prawdopodobnie 771/23 (oba z 1969 r.)..
Obrazek
LTC 1038 (1990)
< brak lepszych zdjęć! >

Indie: W lutym i wrześniu 1966 r. wcielono dwa okręty typu A (projekt 770T). W odróżnieniu od innych państw, te dwa okręty wcielono pod radziecką banderę tymczasowo, jedynie na czas przygotowania i dostarczenia Hindusom. Były to jednostki 770T/2 i 3, nazwane Gharial i Guldar I (numery burtowe: początkowo L3032 i L3033, ok. 1974 zmienione na L12 i L13). Wycofane w pierwszej połowie lat 80..
< brak zdjęć i dat wycofania okrętów typu A !>

Kolejnymi indyjskimi "Północnymi" były cztery jednostki podprojektu 773I (Polnocny-C), z pierwszej gdyńskiej serii "eksportowej". Były to Ghorpad, Kesari, Shardul i Sharabh (L14-L17), dostarczone w okresie grudzień 1974-styczeń 1976. Cała czwórka tworzyła 4th Landing Ship Squadron (z bazą Vishakhapatnam). Pierwsze trzy jednostki wycofano w latach 1997-2008, Sharabh nadal znajduje się w służbie.
Obrazek
[L14] Ghorpad
Obrazek
[L17] Sharabh
http://www.wikimapia.org/#lat=17.704672 ... 28&m=s&v=2 (Shardul)

Po kolejnej dekadzie stocznia MW dostarczyła w latach 1985-86 indyjskiej flocie dalsze cztery okręty (podprojekt 773IM - Polnocny-D): Cheetah, Mahish, Guldar II i Kumbhir (L18-L19 i L21-L22). Wszystkie nadal znajdują się w służbie (zostały zmodernizowane), tworząc 5th Landing Ship Squadron w Port Blair (na Andamanach).
http://www.wikimapia.org/#lat=11.681126 ... 7&l=28&m=s
Obrazek
[L18] Cheetah (1992)
Obrazek
[L19] Mahish (2005)
Obrazek
[L22] Kumbhir (1998)
http://www.wikimapia.org/#lat=11.681126 ... 7&l=28&m=s

Indonezja: W lutym-marcu 1965 r. przekazano pojedynczy okręt typu A (770T/1). Do dostawy kolejnych trzech nie doszło. Notabene czyniło to Indonezję trzecim (po ZSRR i PRL) użytkownikiem "Północnych". Okręt otrzymał nazwę Teluk Parigi (numer burtowy nieznany - być może 873 ?), i prawdopodobnie został wycofany pod koniec lat 70.
< brak zdjęcia i daty wycofania ! >
Ostatnio zmieniony 2008-02-03, 17:51 przez pothkan, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Irak: Cztery okręty typu D, dostarczone w latach 1977-79. Jeden zatopiony w czasie wojny iracko-irańskiej, dwa w czasie operacji Pustynna Burza, a jeden wówczas uciekł do Iranu.
Obrazek
(jeden z dwóch pierwszych okrętów - zdjęcie z maja 1977 r.)
< brak lepszych zdjęć; być może roczniki z drugiej połowy lat 80. wyjaśnią kwestię nazw >
ps. najbardziej prawdodobny wariant:
[table]
[row]72[col]Atika [col]† 01/02.1991 (RAF/RN)
[row]74[col]Ganda [col]† 29.11.1980 (irańskie lotnictwo)
[row]76[col]Nouh [col]† 01/02.1991 (RAF/RN)
[row]78[col]Jawada [col]31.01.1991 Iran
[/table]
* zatopiony w Al Omayeh przez irańskiego F-4E z TBF6, rakietami AGM-65A
** jeden 30/31.01 przez Jaguar'a RAF-u, drugi 16.02 przez Lynx'a z HMS Gloucester

Iran: 31.01.1991 r. do Iranu uciekł jeden iracki Polnocny-D, Ganda [78]. Okręt wcielono pod nazwą Khenshe, i wycofano w drugiej połowie lat 90. Nadal stoi w Bandar Abbas.
< brak zdjęcia i daty wycofania ! >
http://wikimapia.org/#lat=27.139392&lon ... 8&l=28&m=h

Jemen: Po zjednoczeniu kraju w maju 1990 r. w skład floty weszły (bez zmiany nazwy i numerów) dwa południowojemeńskie "Północne". Oba okręty wycofano kilka lat później. Sira[137] prawdodobnie "zaliczył" jeszcze ponowną służbę (raczej czysto papierową) w trwającej od maja do lipca 1994 r. ponownej secesji na południu (pod nazwą Demokratycznej Republiki Jemenu).

Jemen Południowy: Trzy okrety typu A (ewentualnie jeden B = 771A ?). Dwa przekazane w sierpniu 1973 r. (770/33-34) - Al Wadi'a [136] oraz Sira [137]. Trzeci, o numerze burtowym [138] i nieznanej nazwie (może być w rocznikach z ok. 1984-85) spłonął w marcu 1986 r. Jest to typ A, jeden spośród pięciu: 770/18, /23, /25 i /31-32; lub ewentualnie 771A, spośród: 771/31 i 771/33. Roczniki z początku lat 80. wspominają o przekazaniu w 1979 r. czwartej jednostki, jest to jednak ewidentnie pomyłka związana z często obecnością w Adenie okrętów radzieckich. W maju 1990 r., po zjednoczeniu z Pn. Jemenem pozostające w służbie dwa okręty trafiły do "zjednoczonej" MW.
Obrazek
[136] Al Wadi'a oraz [137] Sira (lipiec 1986 r.)

Kuba: Dwa okręty typu B, z dwoma działkami (zdaniem Pawłowa: 771A). Przekazane we wrześniu i grudniu 1982 r. Numery burtowe: 690 (§ 1996/97) i 691 (§ 1993/95, kanibalizacja). Dawne 771/5 oraz prawdopodobnie 771/4 (lub mniej pasujący jeden z 771/12-14).
Obrazek
niezidentyfikowany okręt (Atlantyk, na holu - październik 1982 r.)
< brak dalszych zdjęć! >

Libia: Cztery okręty typu D, dostarczone w latach 1977-79. Jeden (Ibn al Qisi) utracony po trzech miesiącach od dostawy, co czyni go prawdopodobnie najkrócej służącym "Północnym". Pozostałe trzy od ok. 2002 w rezerwie.
Obrazek
[112] Ibn al Hadrami (czerwiec 1978 r.)
Obrazek
[116] Ibn Umayaa

Rosja: W lipcu 1992 r. przejęła ("automatycznie") będące wówczas okręty radzieckie (z wyjątkiem czterech przekazanych Azerom) - łącznie 36-37 jednostek. Większość wycofana w ciagu kilku kolejnych lat. Jeden okręt (773/8) nadal w służbie jako transportowiec (ВТР-140, w Flocie Północnej).
Obrazek
ВТР-140, ex СДК-85

Somalia: Jeden, typu B (771A) lub A (770MA), przekazany w grudniu 1976 r. Numer burtowy lub nazwa nieznane (normalka przy jednostkach tego państwa). Zdaniem JFS, nie zatopiony w trakcie rozpadu Somalii (styczeń 1991 r.), prawdopodobnie zdewastowany do lata tego roku. Zresztą prawdopodobnie już wcześniej unieruchomiony ze względu na kryzys gospodarczy i brak części zamiennych ( jeszcze w 1979 r. stosunki radziecko-somalijskie się popsuły). Jeden z dwóch B: 771/31 i /33 (1970), lub pięciu A: 770/18, /23, /25 i /31-32.
< brak zdjęć! >

Syria: Trzy typu A (zdaniem Pawłowa typ B/771A, ale liczbowo nie pasuje). Jeden przekazany 15.01.1984 oraz dwa (z M. Czarnego) w lutym 1985 r. Otrzymały numery: 1-114, 2-114 i 3-114. Cała trójka w służbie, stacjonują w Tartus (satelita potwierdza). Mój typ: jeden z 770/37-39 oraz dwa spośród trzech: 770/25 i /31-32.
< brak zdjęć! >
http://www.wikimapia.org/#lat=34.91254& ... 8&l=28&m=s

Ukraina: Jeden typu C (773/2) przekazany w kwietniu 1996 r. (na podstawie podziału z 10.01.1996). W latach 1997-99 przeszedł remont, nadal w służbie.
Obrazek

Obrazek

Obrazek
[U401] Кiровоград (różne ujęcia)

Wietnam: Trzy okręty przekazane w latach 1979-80. Zdaniem JFS: dwa typu B (16.05.1979 i 02.1980) oraz jeden typu A (11.1979). Zdaniem Rosjan, wszystkie trzy należą do projektu 771A (/28, /25 i /30), a dwa ostatnie jednostki przekazano odpowiednio 04.01.1980 i 15.04.1980. Noszą nazwy (i zarazem numery burtowe) HQ- (wietn. Hải Quân = marynarka) 511-513, nadal w służbie.
Obrazek
HQ 512 i HQ 513 (1995)
Obrazek
HQ 511 (1996)
http://www.wikimapia.org/#lat=10.795442 ... 28&m=s&v=1
http://www.wikimapia.org/#lat=20.86815& ... 28&m=s&v=1
Ostatnio zmieniony 2008-02-03, 17:52 przez pothkan, łącznie zmieniany 8 razy.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

I na koniec zdjęcia jednostek radzieckich:

Obrazek
[245] niezidentyfikowany okręt (maj 1985)
Obrazek
[444] typ C, lata 80.
Obrazek
[40#] niezidentyfikowany okręt (1984)
Obrazek
[471] niezidentyfikowany okręt
Obrazek
[474] niezidentyfikowany okręt

Obrazek
[253] typ B, Flota Oceanu Spokojnego (1979, "lądowanie" z okazji zjazdu KPZR)

Obrazek
[366] СДК-22 (ok. 1985)
Obrazek
[368] СДК-82 (ok. 1991)
Obrazek
[369] СДК-83 (ok. 1989)

*** *** ***

Przy okrętach radzieckich wynika jeszcze jedna tajemnica: otóż jedną z jednostek najwyraźniej przebudowano na okręt zwiadowczy ОС-246 (poniżej zdjęcie z 1985 r.). I szczerze mówiąc, nie wiem co z nim zrobić.
Obrazek

*** *** ***

Jednostki sprzedane do żeglugi handlowej:

{h1} [IMO 8848630] 1991 Trans-Baltic (Trans-Baltic Co., Świnoujście), 1997 Transafrika (Panama, Dunstan World Maritime), 2001 Trans-Afrika (Angola, Antex Co.)
{h2} [IMO 8896247] 1993/94 Karolina 1 (Polska), 1995 Dimitrios (Kambodża, armator grecki; zdjęcie), 05.1998 Rio I (Belize, albański armator Nabo Shipping, operator Cavo Verde Shipping; zdjęcie), 06.2002 /b]Mad Express[/b] (bandera Belize)
{h3} [IMO 8848202] 1991 Kodan (Trans-Baltic Co., Świnoujście), 1998 zlicytowany, przeniesiony pod banderę Gwinei Równikowej
{h4} [IMO 8897772] 01.1994 Надежда (Artiel' staratielej Czajbucha, Nachodka), 05.2003 Капитан Васюков (A.S. Korytko & S.A. Liepiłow, Władywostok)
{h5} [IMO 8876390] 02.1993 transportowiec sody kaustycznej Viki (Vanuatu, Nordtechnik Trade & Shipping Co. Ltd.)
poza tym: dwa ex-polskie 770D: Koski i Ranta (Honduras, armator holenderski); dwa ex-polskie 771: Przybiernów, Miodowice (oba 771); trzy ex-polskie 770 lub 771: Karolina 2, Unirex oraz Linguae Mundi (ten firma Hubertus, Warszawa; 23.06.1997 wystawiony na licytację)

Obrazek
m/s Надежда, ex СДК-96 (czerwiec 1995 r.)

*** *** ***

Bazowałem na:
&#149; opracowaniach rosyjskich (różne Pawłowy oraz IV tom Apałkowa)
&#149; polskich - PMW 1995 J. Ciślaka oraz tego samego autora artykuł w MSiO 3/1998
&#149; rocznikach flot: JFS 64/65, 71/72, 74/75, 81/82, 92/93, 96/97, 00/01, 02/03 oraz 04/05 (+ spreadsheety z 2007 r.); Combat Fleets 78/79, 82/83 oraz 00/01; pomocniczo Les flottes 1970 i różne Weyersy. W tym miejscu mały apel do posiadaczy roczników Jane'sa i CF z "dziurawych" lat (najlepiej ok. 1968, ok. 1978, ok. 1984-1990 oraz ok. 1998) - sprawdźcie proszę, a nuż znajdują się tam uzupełniające ww. kompilację informacje (np. w 'deletions' poszczególnych flot).
&#149; Google Maps ( :P )
&#149; i tradycyjnie, ogólnym guglaniu po sieci
Ostatnio zmieniony 2008-02-03, 17:52 przez pothkan, łącznie zmieniany 2 razy.
Marek S.
Posty: 674
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Należy Ci się za tę pracę w środku nocy :piwo: :piwo:
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4095
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Post autor: crolick »

pothkan pisze:<post 4/6 >

Irak: Numery burtowe 72, 74, 76 i 78. Nazwy: Atika [72], Ganda [76 lub 74] oraz Nouh [78 lub 76].

Iran: W lutym 1991 r. do Iranu uciekł jeden iracki Polnocny-D, Ganda [76].
Dlaczego raz jest 74/76 a drugi tylko 76?
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Brawa i podziękowania dla Oskara za doskonałe zestawienie :brawo:.
Kilka uwag: 1) dla okretu 770/18 w czwartej kolumnie jest podana błędna data (pewnie powtórzona z 3. kolumny), powinno być 30.10.1965 r., dla innych jednostek znalazłem też inne daty przekazania (według opracowań rosyjskich), m.in. dla 770/1 - 23.06.1963 r. (duża rozbieżność), dla 770/19 - 30.11.1965 r.; 2) wszystkie okrętu projektu 770/T były budowane dla Indonezji (prawdopodobnie krajem zamawiającym był Związek Sowiecki); 3) rysunek projektu 770/D jest mylący, większość okrętów tego projektu (może wszystkie, Oskar prezentuje taką jednostkę z numerem burtowym 40) miały niską nadbudówkę i nie miały odbojnicy (być może okrety sowieckie były później zmodernizowane do standardu 770/MA), według mnie dopiero od projektu 770/M nadbudówka była wyższa.
Jednostki projektów 770/M i 770/MA różniły sie kształtem masztu, była też wersja projektu 771 z podwyższonym kominem.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Na zdjęciach okręty egipskie i bułgarskie wyglądaja na jednostki wersji 770/MA (chyba, że są to zmodernizowane 770/D), jemeńskie - 770/M.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Obrazek
Okręt sowiecki projektu 770/M (SDK-24).
Obrazek
Okręt sowiecki projektu 771 (SDK-82).
Obrazek
Okręt sowiecki projektu 771A (SDK-79/-80), wersja z podwyższonym kominem.
Zdjęcia pochodzą z ciekawej książki Die sowjetische Kriegsmarine (wyd. Wehr&Wissen, 1976, Bonn) Ulricha Schultz-Torge (oficer wywiadu Bundesmarine).
JB
Ostatnio zmieniony 2008-02-14, 09:21 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

crolick: Takie różnice wynikają z roczników flot, niestety wieloma z tych lat nie dysponuję:
• CF 78/79: 2 dostarczone w 1977, Atika i Ganda
• JFS 81/82: zgadza się z powyższym + "third [transferred] in 1978 - Nouh, fourth in October 1978 - [nn]"
• CF 82/83: "names of frirst three Atika, Ganda, Nouh, one lost (...) 1980-81"
• Weyers 86/87: Atika, Ganda, Nouh
Do tego należy dołożyć wywracającą ten bajzel (z wyjątkiem "pewnej" Atiki) listę podaną w artykule Ciślaka:
• Atika, Janada, Ganda, Nouh {L72,74,76,78]
Problem z dwiema środkowymi nazwami polega na tym, że Janada i Ganda brzmią tak samo po arabsku [dżanada i dżanda, przy czym "e" po na przeważnie bywa nieme].
No i tak naprawdę, nie ma pewności który okręt (wg nr budowy) utracono w 1980 r., i który uciekł do Iranu. Generalnie zatem powyższa historia jest pewna (imho) jedynie dla 773/12=Atika [72].
Prosiłbym o zajrzenie (kto dysponuje) do JFS/CF najlepiej z 1979/80 oraz 1984-90, oraz (może będą bliższe dane dot. strat) 1993-1995.

JB: Dzięki, literówki poprawiłem, uwagi dodałem. Doskonale zdaję sobie sprawę, że okręty radzieckie podlegały przebudowom (stąd część jednostek przekazanych, uznanych przez zachodnie roczniki za typ B, należy oryginalnie do typu A), ale nie czuję się na siłach głębiej w tym grzebać (nie mam nosa) - ograniczyłem się do prób rozpoznania niektórych jednostek przekazanych (mam nadzieję, że poprawnych). Szczególnie, jeżeli chodzi o typ A - z liczby przekazań wynika, że większość musiała należeć do MA, co zresztą zgadza się przy bułgarskich i egipskich (za 770D uznałem jedynie pierwszy okręt, na zdjęciach widać drugi i trzeci). Dziękuję za artykuł, dodałem różnice w datach budowy 770-tek (i czekam na resztę :) ).

nek: Pozwalam sobie tutaj odpowiedzieć na uwagi z PM, warto się nimi dzielić na publicznym polu:
SDK-29 > 1973 Egipt 301
SDK-33 > 1973 Egipt 303
Skąd takie dane?
SDK-89 > Переоборудован в рейдовый плавпогрузчик
Zaznaczyłem to w postaci ***. Tutaj uwaga: dodaję wszystkie tego typu informacje (zaznaczone jako niepewne lub wątpliwe) jedynie dla porządku, muszę jednak je odrzucić - po prostu wówczas "nie starcza" wolnych okrętów radzieckich (tzn. tych jakoby przekazanych). Za nie-przekazane uznaję pięć azerskich i ukraiński, oraz wszystkie rosyjskie, o których wyraźna informacja została podana u Apałkowa lub Pawłowa (spis wycofań z lat 1992-97 w WK Rossii).
Libia
114-Ibn Qis
116-Ibn Omayar
118-Ibn el Farat
Proszę nie zgłaszać różnic związanych z nazwami okrętów libijskich: widziałem kilka wariantów, a całość wynika z problemów związanych z transkrypcją z arabskiego (natknąłem się na ten problem "obrabiając" Algierię).

PS. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt: po amerykańskich LS* i LSM z IIWŚ, Północne są (o ile się nie mylę) trzecią* największą serią średnich/dużych okrętów desantowych w historii. I jak wynika z powyższego zestawienia, seria ta się Polakom udała :)

* czwartą, jeżeli LST podzielić na właściwe typy
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:crolick: Takie różnice wynikają z roczników flot, niestety wieloma z tych lat nie dysponuję:
• CF 78/79: 2 dostarczone w 1977, Atika i Ganda
• JFS 81/82: zgadza się z powyższym + "third [transferred] in 1978 - Nouh, fourth in October 1978 - [nn]"
• CF 82/83: "names of first three Atika, Ganda, Nouh, one lost (...) 1980-81"
• Weyers 86/87: Atika, Ganda, Nouh
Do tego należy dołożyć wywracającą ten bajzel (z wyjątkiem "pewnej" Atiki) listę podaną w artykule Ciślaka:
• Atika, Janada, Ganda, Nouh {L72,74,76,78]
Problem z dwiema środkowymi nazwami polega na tym, że Janada i Ganda brzmią tak samo po arabsku [dżanada i dżanda, przy czym "e" po na przeważnie bywa nieme]...
Combat Fleets of the World 1993 podaje: L 78 zniszczony w listopadzie 1980 roku irańskimi "Harpoonami", L 72 (Atika) i L 74 (Jawada) lub L 76 (Nouh) zatopione 29 stycznia 1991 roku, trzeci okręt (tzn. L 76 lub L 74) został uszkodzony i prawdopodobnie internowany w Iranie. Wcielenia: dwa w 1977 r., jeden w listopadzie 1978 r. i jeden we wrześniu 1979 roku.
Czyli czwarty mógł się nazywać Ganda, więc może było tak: L 72 - Atika, L 74 - Ganda, L 76 - Nouh i L 78 - Jawada lub zgodnie z tym, co podał Jarek Ciślak: L 72 - Atika, L 74 - Jawada, L 76 - Ganda i L 78 - Nouh.
JB
Ostatnio zmieniony 2008-01-26, 20:56 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
nek
Posty: 398
Rejestracja: 2005-07-25, 16:07
Lokalizacja: Ustroń

Post autor: nek »

pothkan pisze:<post 5/6 >
Somalia: Jeden typu B (prawdopodobnie 771A), przekazany w grudniu 1976 r. Numer burtowy lub nazwa nieznane (normalka przy jednostkach tego państwa). Zdaniem JFS, nie zatopiony w trakcie rozpadu Somalii (styczeń 1991 r.), prawdopodobnie zdewastowany do lata tego roku. Zresztą prawdopodobnie już wcześniej unieruchomiony ze względu na kryzys gospodarczy i brak części zamiennych ( jeszcze w 1979 r. stosunki radziecko-somalijskie się popsuły). Moim zdaniem jeden z czterech: 771/22-23, 771/31 i 771/33 (w każdym razie jednostka z lat 1969-1970).
< brak zdjęć! >
Боевые корабли и катера, переданные Советским Союзом ВМС Сомали в 1974-1977 гг.

1 патрульный катер пр.1400Э в 1974 г.
2 ракетных катера пр.205У №125 в декабре 1975 г.: тип 21.
4 торпедных катера пр.205Т №107, пр.205ЭТ в 1976 г.: тип 20.
1 СДК пр.770МА в декабре 1976 г.: тип 100.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Z tej samej strony internetowej:
4 СДК пр.773К – 1 единица Аттика 72 в 1976 (потоплен в 01.1991 американскими самолетами), 1 единица Джанада 74 в 1977 (потоплен в 11.1980 иранским самолетом), 1 единица Ганда 76 в 1978 (в 1991г. ушел в Иран, где был интернирован и вошел в состав его ВМС), 1 единица Ноух 78 в 1979 (потоплен в 01.1991 американскими самолетами). Czyli tak, jak u Jarka.
JB
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

nek pisze:Боевые корабли и катера, переданные Советским Союзом ВМС Сомали в 1974-1977 гг.

1 патрульный катер пр.1400Э в 1974 г.
2 ракетных катера пр.205У №125 в декабре 1975 г.: тип 21.
4 торпедных катера пр.205Т №107, пр.205ЭТ в 1976 г.: тип 20.
1 СДК пр.770МА в декабре 1976 г.: тип 100.
1) Skąd te dane?
2) Co oznaczają uwagi "тип"?
3) Jak "przeniosę" somalijski do 770, to będę musiał stamtąd do 771A przenieść jeden już "przyporządkowany". Teoretycznie może to być jemeński [138]. Ale z braku materiałów ilustracyjnych, wolę zostawić jak jest.

JB: No właśnie, poza Atiką, pozostałą trójkę można wymieniać w prawie każdej kombinacji:

[table]
[row]72[col]Atika [col]† 29.01.1991
[row]74[col]Jawada [col]† 11.1980
[row]76[col]Ganda [col]1991 Iran
[row]78[col]Nouh [col]† 29.01.1991
[/table]
[table]
[row]72[col]Atika [col]† 29.01.1991
[row]74[col]Jawada [col]1991 Iran
[row]76[col]Nouh [col]† 29.01.1991
[row]78[col]Ganda [col]† 11.1980
[/table]
[table]
[row]72[col]Atika [col]† 29.01.1991
[row]74[col]Ganda [col]1991 Iran
[row]76[col]Nouh [col]† 29.01.1991
[row]78[col]Jawada [col]† 11.1980
[/table]

Nikt nie ma CF/JFS z końca lat 80. ?
Ostatnio zmieniony 2008-01-26, 21:22 przez pothkan, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ