Strona 2 z 2

: 2007-12-21, 03:05
autor: pothkan
Owszem, tylko że parohod również "walnął się" na tym właśnie zdjęciu. Które zresztą w JFS 1958/59 pojawia się przy Polsce, z wyraźnym podpisem "TUR". Poza tym (wprawdzie dość niewyraźnie) widoczna jest nasza bandera na rufie.

Parohod nie ma dostępu do żadnych supertajnych archiwaliów - tylko żmudnie kompiluje informacje z literatury i czasopism. Problem polega na "życzeniowym" połączeniu urwanego losu radzieckiego T-62 z dżejnowym zdjęciem. Równie dobrze Albanii mogłyby być przekazane T-50 lub T-88. Zresztą zwracam uwagę na ciekawy szczegół: wyprodukowano niby 172 okręty projektu 254 (z wariantami), ale parohod wylicza ich 193 (nawet po odjęciu nazwanych, 176). Klasyczny przykład problemu z większością okrętów radzieckich (poniżej SKR-ów): co autor, to inna ich liczba. Pawłow podaje 178 sztuk, natomiast Kuzin/Nikolski... 295 (sic!).

Zresztą moim zdaniem do połowy lat 70. przy w Albanii w JFS nie było żadnego zdjęcia albańskiego okrętu (ba, jeszcze w 1992/92 większość to fotki jednostek WMF). Przypominam, że ta pozycja miała służyć do rozpoznania typu okrętu - a do tego całkiem wystarczy ilustracja z innej floty.

Drago / V 4002 - można coś więcej, co to za typ? Nigdzie się z nimi nie spotkałem.

: 2007-12-21, 03:47
autor: nek
Żaden problem to sprawdzić na tym zdjęciu wyżej albański T-43 to projekt 254M , Tur to projekt 254K - różnica widoczna w uzbrojeniu -oprócz 37mm - Tur jak wszystkie 254K miał wkm-y , a wszystkie 254M działka 25mm
T-50 to pr.254 (można go pomylić z 254K , ale nie z 254M)
T-88 od 1962 przebudowany na projekt WO-1 :wink:

http://www.gdf.it/Organizzazione/Specia ... 11455.html

: 2007-12-21, 05:23
autor: pothkan
nek pisze:Żaden problem to sprawdzić na tym zdjęciu wyżej albański T-43 to projekt 254M , Tur to projekt 254K - różnica widoczna w uzbrojeniu -oprócz 37mm - Tur jak wszystkie 254K miał wkm-y , a wszystkie 254M działka 25mm
T-50 to pr.254 (można go pomylić z 254K , ale nie z 254M)
T-88 od 1962 przebudowany na projekt WO-1 :wink:
Dzięki za poprawienie co do wersji. Mimo to, nadal nie jestem przekonany co do "T-62":
1) w spisie parohoda zapisy typu "Т-78 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-78 " wyglądają jakoś rutynowo (tzn. jakby dopisane hurtem), a pominięcie T-62 może wynikać z rozumowania indukcyjnego (tzn. aha, wg JFS oddany Albanii, zatem w 1966 go nie było). Co może zarówno wykluczać przekazanie T-62, jak dopuszczać przekazanie któregokolwiek z wymienionych kilkudziesięciu (z wyłączeniem tych, przy których widnieją dodatkowe informacje, jak np. УТС itd.)
2) ze spisu nie da się powiedzieć, które okręty należały do którego wariantu (poza tymi, gdzie to zaznaczono)
3) jeśli jeden to T-62, to gdzie drugi? T-63 odpada przecież?
4) tych dwóch po prostu spis może nie ujmować (możliwości: a) przekazane prosto ze stoczni - zresztą rzadki zwyczaj, b) z przyjęciem radzieckiego numeru tylko na czas dostawy, c) "nie ma bo nie ma" - vide różnice w liczbie wyprodukowanych)
Super, kolejna zagadka wyjaśniona :) Mam zdjęcie identycznej jednostki (bez numeru), tyle że to nie jest albańska MW, ale "Antikontrabanda" - czyli straż celna. Co zresztą staje się logiczne: włoska MW przekazała albańskiej MOC 1202, Guarda Costiera (włoski CG) albańskiemu CG (Roja Bregdetare) patrolowce, a Guarda Finanza (włoscy celnicy) albańskim ww. łódki...

: 2007-12-21, 18:16
autor: nek
pothkan pisze: Dzięki za poprawienie co do wersji. Mimo to, nadal nie jestem przekonany co do "T-62":
1) w spisie parohoda zapisy typu "Т-78 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-78 " wyglądają jakoś rutynowo (tzn. jakby dopisane hurtem), a pominięcie T-62 może wynikać z rozumowania indukcyjnego (tzn. aha, wg JFS oddany Albanii, zatem w 1966 go nie było). Co może zarówno wykluczać przekazanie T-62, jak dopuszczać przekazanie któregokolwiek z wymienionych kilkudziesięciu (z wyłączeniem tych, przy których widnieją dodatkowe informacje, jak np. УТС itd.)
2) ze spisu nie da się powiedzieć, które okręty należały do którego wariantu (poza tymi, gdzie to zaznaczono)
3) jeśli jeden to T-62, to gdzie drugi? T-63 odpada przecież?
4) tych dwóch po prostu spis może nie ujmować (możliwości: a) przekazane prosto ze stoczni - zresztą rzadki zwyczaj, b) z przyjęciem radzieckiego numeru tylko na czas dostawy, c) "nie ma bo nie ma" - vide różnice w liczbie wyprodukowanych)
Super, kolejna zagadka wyjaśniona :) Mam zdjęcie identycznej jednostki (bez numeru), tyle że to nie jest albańska MW, ale "Antikontrabanda" - czyli straż celna. Co zresztą staje się logiczne: włoska MW przekazała albańskiej MOC 1202, Guarda Costiera (włoski CG) albańskiemu CG (Roja Bregdetare) patrolowce, a Guarda Finanza (włoscy celnicy) albańskim ww. łódki...
Co do losów 254-ek się całkowicie zgadzam - póki obie stocznie akurat mające archiwa nie spalone jak np.Sosnowska ich nie upublicznią to nikt nie będział wiedzieć więcej
Prośbeńka Number One Panie Moderator pokaż Waść to stare zdjęcie Tura przy flocie Albanii u Dżejnsa czy może być w zamian jego bliźniak Łoś i M-ka Dzik nigdzie i nigdy nie publikowany - tak się jakoś złożyło kilkadziesiąt lat temu że mnie bardzo interesują losy 254-ek

: 2007-12-21, 18:59
autor: crolick
pothkan pisze:PS. Mam nadzieję, że ktoś te egzotyki wogóle czyta :wink:
Czyta, czyta.

Powiedz mi tylko Oskar skąd bierzesz takie dobre i wyraźne zdjęcia MW Albanii?! Czyżbyś odwiedził kiedyś ten piękny kraj i wstawiał od czasu do czasu pstryknięte fotki?!

: 2007-12-21, 19:21
autor: pothkan
nek pisze:Prośbeńka Number One Panie Moderator pokaż Waść to stare zdjęcie Tura przy flocie Albanii u Dżejnsa czy może być w zamian jego bliźniak Łoś i M-ka Dzik nigdzie i nigdy nie publikowany - tak się jakoś złożyło kilkadziesiąt lat temu że mnie bardzo interesują losy 254-ek
Zdjęcie Tura wstawiłem tutaj: http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?p=76247#76247

Mogę wyciąć lepsze, ale dużo to nie da - jakość jest jaka jest.

Polskie 254-ki wstaw tutaj: http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=3914, na pewno się spodobają. A i mnie się przydadzą, mam zamiar zrobić wyjątek "poza kolejnością" dla ojczystej floty... Oj, będzie pytań :) Ale oczywiście nie dziś i nie jutro.

crolick: żadna tajemnica - ot, buszuję sobie po necie, a najwięcej fajnych zdjęć znalazłem na jednym albańskim forum: http://www.medialb.com/forumi/detaje.as ... &tema=1121

A odwiedzić Albanię bym chciał :lol: Póki jeszcze tego skansenu (szczególnie "Whiskeyów") na złom nie oddali... Ale chyba nie zdążę :-(

PS. Zagadka z zbiornikowcem się wyjaśniła - jednak nie jest to polski pr. 5, tylko radziecki 415 lub 415S. Jakby ktoś miał bliższe dane nt. tego projektu, byłbym wdzięczny 8)

: 2008-01-21, 19:39
autor: pothkan
http://www.shipspotting.com/modules/mya ... lid=563864
Jedna z zagadek rozwiązana :)

Przy okazji: fotki z 2007 r., oraz GoogleMaps (nowe zdjęcia) pokazują, że jeden z "Whiskeyów" został świeżo odmalowany. Ponieważ reaktywacja 50-letniego okrętu nie wchodzi imho w grę (no i nie ma sensu poza tym), prawdopodobnie będzie on przebudowany na muzeum :)