Strona 2 z 2
: 2006-05-18, 16:10
autor: MiKo
Nie wiem. Ranger był jakimś wyjątkiem - pierwszy lotniskowiec US, rozpoczęty tuż po podpisaniu, tylko 13700 ts w planach....
Budowa Y,E,W moze była związana z Rooseveltowskim "New Deal" z 1933 roku, poza tym Japończycy już się odgrażali, że rezygnują ze wszystkich ograniczeń.
: 2006-05-19, 09:36
autor: radar
MiKo pisze:Nie wiem. Ranger był jakimś wyjątkiem - pierwszy lotniskowiec US, rozpoczęty tuż po podpisaniu, tylko 13700 ts w planach....
Budowa Y,E,W moze była związana z Rooseveltowskim "New Deal" z 1933 roku, poza tym Japończycy już się odgrażali, że rezygnują ze wszystkich ograniczeń.
Takich Rangerów miało być 5 .... .
W 1932 Japonczycy mają pomysł 2x10000, bo tak każe traktat L. US mają ten
traktat w poważaniu skoro projektują R w latach 29-31.
Co ciekawe w 1932-33 projektują Y i budżetują kolejnego E.
US mają gdzieś traktaty z 1930 i projektują/budują 4 rasowe CV. A o próbach zaprojektowania US CV 10 000 jakoś nie słyszałem.
IJN a owszem, rzeźbią wynalazki CL/CV = 10 000, a po potwierdzeniu info o budowie serii US CV [5xR], niezwłocznie reagują budową Soryu. Po wstrzymaniu projektu 5xR, i po rozpoczęciu budowy dużego Y, reagują większym Soryu 17 300 = Hiryu.
Poza protokołem Soryu był lepszy od R, Hiryu był gorszy od Y. Para Shokaku, była lepsza od E i W. W końcowym rozrachunku brakuje IJN CV dla Horneta. Taiho spóźni się o dwa lata
: 2006-05-19, 09:45
autor: MiKo
Kiedy zapadła decyzja o budowie 5 Rangerów ?
Jak sobie załatwie Cressmana o Yorktownie to może będę coś wiedział więcej.
: 2006-05-19, 09:49
autor: Mitoko
MiKo pisze:Kiedy zapadła decyzja o budowie 5 Rangerów ?
Dokładnie - skąd ta informacja, bo dla mnie to totalna nowość.
I dalej:
radar pisze:W 1932 Japonczycy mają pomysł 2x10000, bo tak każe traktat L. US mają ten traktat w poważaniu skoro projektują R w latach 29-31.
Co ciekawe w 1932-33 projektują Y i budżetują kolejnego E.
US mają gdzieś traktaty z 1930 i projektują/budują 4 rasowe CV. A o próbach zaprojektowania US CV 10 000 jakoś nie słyszałem.
Możesz mi powiedzieć co ma Traktat Londyński do lotniskowców ??
Bo ja się jakoś nie mogę doczytać, jak to Amerykanie mogli go "mieć w poważaniu" w kwestii CV.
: 2006-05-19, 10:12
autor: MiKo
Article 4
1. No aircraft carrier of 10,000 tons (10,160 metric tons) or less standard displacement mounting a gun above 6.1 inch (155 mm) calibre shall be acquired by or constructed by or for any of the High Contracting Parties.
2. As from the coming into force of the present Treaty in respect of all the High Contracting Parties, no aircraft carrier of 10,000 tons (10,160 metric tons) or less standard displacement mounting a gun above 6.1 inch (155 mm) calibre shall be constructed within the jurisdiction of any of the High Contracting Parties.
: 2006-05-19, 10:26
autor: radar
MiKo pisze:Kiedy zapadła decyzja o budowie 5 Rangerów ?
Jak sobie załatwie Cressmana o Yorktownie to może będę coś wiedział więcej.
http://www.ijnhonline.org/volume4_numbe ... _dec05.htm
Tu będzie wiecej
http://www.microworks.net/pacific/ships ... ranger.htm
ale tu jest już wystarczajaco. + wyjąsnienie dlaczego nie nadawał się na Pacyfik. [torpedo stowage]
: 2006-05-19, 13:27
autor: Mitoko
MiKo pisze:Article 4
1. No aircraft carrier of 10,000 tons (10,160 metric tons) or less standard displacement mounting a gun above 6.1 inch (155 mm) calibre shall be acquired by or constructed by or for any of the High Contracting Parties.
2. As from the coming into force of the present Treaty in respect of all the High Contracting Parties, no aircraft carrier of 10,000 tons (10,160 metric tons) or less standard displacement mounting a gun above 6.1 inch (155 mm) calibre shall be constructed within the jurisdiction of any of the High Contracting Parties.
Spytam krótko - co ma piernik do wiatraka - czyli co ma zakaz montażu dział powyżej 155 mm na lotniskowcach
poniżej 10'001 ts do Rangera i kolejnych lotniskowców US Navy ??

: 2006-05-19, 14:02
autor: MiKo
O widzisz! trzeba było tak od razu
Nie ma to jak czytać ze zroumieniem...
Zasugerowałem się Lacroixem, który pisze o wprowadzeniu ograniczenia wyporności do 10000ts przez Traktat Londyński

: 2006-05-19, 14:05
autor: radar
Mitoko pisze:MiKo pisze:Article 4
1. No aircraft carrier of 10,000 tons (10,160 metric tons) or less standard displacement mounting a gun above 6.1 inch (155 mm) calibre shall be acquired by or constructed by or for any of the High Contracting Parties.
2. As from the coming into force of the present Treaty in respect of all the High Contracting Parties, no aircraft carrier of 10,000 tons (10,160 metric tons) or less standard displacement mounting a gun above 6.1 inch (155 mm) calibre shall be constructed within the jurisdiction of any of the High Contracting Parties.
Spytam krótko - co ma piernik do wiatraka - czyli co ma zakaz montażu dział powyżej 155 mm na lotniskowcach
poniżej 10'001 ts do Rangera i kolejnych lotniskowców US Navy ??

Chłop ma rację.
IJN rzeźbi CV/CL G6-8, w końcu po zapoznaniu się charakterystyką Rangera i projektuje odpowiednik - Soryu.
US rezygnują z pozostałych 4 kopii R i projektują Yorka. IJN odpowiadają Hiryu, przekraczając w 1936 r. limit wyporności 81000 t.
: 2006-05-19, 14:36
autor: Mitoko
Radar - ja cały czaas czekam na wyjaśnienie czemu
radar pisze:W 1932 Japonczycy mają pomysł 2x10000, bo tak każe traktat L. US mają ten traktat w poważaniu skoro projektują R w latach 29-31.
Co ciekawe w 1932-33 projektują Y i budżetują kolejnego E.
Bo jakoś nie mogę tu znaleźć niczego na poparcie tezy iż Amerykanie mieli T.L. "w poważaniu"
: 2006-05-19, 15:05
autor: MiKo
Radar się pewnie zasugerował "moim" pojmowaniem Artykułu 4 T.L.
Rangerów faktycznie miało być 5 sztuk. W pięcioletnim programie rozbudowy z 1927 roku przewidywano budowę jednego lotniskowca o wyp. 13800 ts każdego roku.
: 2006-05-19, 15:24
autor: radar
Mitoko pisze:Radar - ja cały czaas czekam na wyjaśnienie czemu
radar pisze:W 1932 Japonczycy mają pomysł 2x10000, bo tak każe traktat L. US mają ten traktat w poważaniu skoro projektują R w latach 29-31.
Co ciekawe w 1932-33 projektują Y i budżetują kolejnego E.
Bo jakoś nie mogę tu znaleźć niczego na poparcie tezy iż Amerykanie mieli T.L. "w poważaniu"
Wychodzi na to, że admin złośliwie

wprowadził forumowiczów w bład insynuując w poście "Wysłany: Czw Maj 18, 2006 12:43", że
jego inglisz jest perfekt.
Amerykanie robili swoje, mieli komfort 135 000 + 2 x3000 ekstra z T.Wasz.
Dla IJN jest jasne, ze pod koniec lat 30-ych US będą mieli 7CV : 3CV = 2,33 !!!!! i to jest nie do przyjęcia, skoro wynegocjowali stosunek 10:7 = 1,42 = 7:5
IJN nie łamie traktatu budując Soryu, Łamie go dopiero zamawiając Hiryu w 1936 r. na podstawie analizy potencjału US CV.
Jest ciekawym dlaczego US nie zgodzili się na budowę Hiryu dla stworzenia kompromisowej sytuacji 7:4 = 1,75.
Jest to pierwszy sygnał, że US nie chcą negocjować z Cesarstwem. FDT dał kompletny obraz polityki USA w latach późniejszych.
Równolegle IJN buduje 7 kadłubów potencjalnych CVL [3x T, 2xCh,N,M] dla zrównoważenia sił w tej klasie.
: 2006-05-19, 16:15
autor: MiKo
radar pisze:IJN nie łamie traktatu budując Soryu, Łamie go dopiero zamawiając Hiryu w 1936 r. na podstawie analizy potencjału US CV. Jest ciekawym dlaczego US nie zgodzili się na budowę Hiryu dla stworzenia kompromisowej sytuacji 7:4 = 1,75.
W 1936 roku Japonia miała już wypowiedziane wszystkie traktaty.
: 2006-05-22, 09:16
autor: radar
Amerykanie robili swoje, mieli komfort 135 000 + 2 x3000 ekstra z T.Wasz. Dla IJN jest jasne, ze pod koniec lat 30-ych US będą mieli 7CV : 3CV = 2,33 !!!!! i to jest nie do przyjęcia, skoro wynegocjowali stosunek 10:7 = 1,42 = 7:5
IJN nie łamie traktatu budując Soryu, Łamie go dopiero zamawiając Hiryu w 1936 r. na podstawie analizy potencjału US CV. Jest ciekawym dlaczego US nie zgodzili się na budowę Hiryu dla stworzenia kompromisowej sytuacji 7:4 = 1,75.
Mamy przestrzeń do negocjacji. US na konferencji potwierdzają swoje plany Y,E,W = 7CV. IJN nie mogą się na to godzić [3CV + 1CVL, pow.analiza]. US nie chcą negocjować. IJN odbiera to jako atak, wybiera drogę eskalacji zrywając negocjacje.
: 2006-05-23, 11:32
autor: radar
Czemu akurat 15900 ts? Po nieudanej konferencji w Genewie w 1927 roku wszyscy japońscy "święci" marynarki zebrali się do kupy w specjalnym komitecie i dyskutowali kto tam czego chce. Po 70 spotkaniach w 1928 roku spłodzili raport, w którym wyraźnie stoi, że powinno się budować lotniskowce średnie po 13500 ts.
W 1932 roku zaproponowano lotniskowiec-krążownik o wyporności 10050 ts - tzw. projekt G-6. Potem dopiero normalny lotniskowiec proj G-8 i w końcu w 1934 po wszystkich incydentach ze statecznością proj. G-9 z wypornością 15900 ts. Ale wtedy to Japończycy mieli już ograniczenia w głębokim poważaniu.
cyt. Kojinsha ze strony Parshalla. odnośnie genezy powstania Soryu
" Under terms of London T.
each nation was permitted to equip up to 25% oftheir allowed cruiser tonnage with landing-on platforms or decks for aicraft. In US , a hybrid AC was designed soon thereafter"
dalej w skrócie:
1932 powstaje aicraft-cruiser G6
17500t 3x2x203mm, 70 sam.
1934 lepiej zrobić 2 ACr 2x10050 5x203,100sam [tonaż wskazuje, że IJN korzysta już z limitów CV, przy jednoczesnym ofensywnym uzbrojeniu dopuszczalnym przez LTreaty]
1934 korekta 2 ACr 10050 5x155, 70sam OK kompletują materiały do budowy Soryu i bliźniaka
1934 marzec Tomozuru, kasują art. główną i powstaje ostateczny projekt CV 15 900 Soryu.
Rocznik Jane podaje char. Soryu: 10050,30w,30-40 sam.
Czytam ten London Treaty i sie nie doszukałem zapisu "o 25%". O US hybrydach nic mi nie wiadomo. Google też nie pomaga. Może koledzy pomogą
