Strona 2 z 2
: 2005-09-23, 13:48
autor: RyszardL
Dopiero wczoraj mój "Miś" dotarł po długiej wędrówce zza oceanu i od razu przeczytałem doskonały artykuł Tadzia Klimczyka o zatonięciu "Victorii".
Ale też zachciało mi się bardzo śmiać, bo w jednym akapicie napisał, że admirał Tryon, przy okazji otrzymania drugiego stopnia admiralskiego w 1887 roku, cytuję - wtedy też został uszlachcony.
Wiadomo w czym rzecz, ale od tej pory, jak pokazują jakiegoś "sera" w telewizji, to nie moge się opanować.
Taki uszlachcony Anglik, to jest... no.... poważna figura.
Był tu taki jeden ostatnio z Anglii, rzecz jasna uszlachcony, specjalista od walki z terroryzmem na lotniskach i wskazywał tutejszym specjalistom, co i jak trzeba zrobić, bo sami widać - ne pisaty, ne czytaty.
No i wszystko fajnie tylko raz się rąbnał, bo mu się miasta i lotniska pomyliły, ale kase zarobił.
Tadeusz, mam nadzieję, że mogę słowo - uszlachcony - stosować, gdzie pasuje.
Ryszard
: 2005-09-23, 14:58
autor: KZA
Wrócę do poprzedniego wątku - Wypadu na O. Indyjski.
Jak sprawdziłem Japończycy mieli jednostki myśliwskie na pokładach lotniskowców (1. Flota Powietrzna) w składzie 18 maszyn operacyjnych plus 3 rezerwy. Daje to razem 21 A6M2. Według moich danych na lotniskowcach (poza Ryujo - gdzie zgadzam się były A5M4 - przezbrojenie w A6M2 po 23 kwietnia 1942 r. w Japonii) było 101 A6M2 - niestety nie mam rozbicia na poszczególne okręty. Tak więc biorąc pod uwagę że było pięć lotniskowców do etatu "brakowało" 4 maszyn. Co jest możliwe. Straty myśliwców od Pearl Harbor do kwietnia 1942 r. były większe, lecz także przyszły uzupełnienia. Potwierdza to teorię, że na Akagi nie było aż 27 A6M2.
Podczas bitwy na M. Koralowym na lotniskowcach S. i Z. było po 21 A6M2, 21 D3A1 i 21 B5N2 (na jednym - nie pamiętam którym o jeden D3A1 mniej), lecz te pełne stany mogły wynikać z uzupełnienia ilośći maszym przez samoloty z innych lotniskowców wracających do Japonii. Ponadto na pokładach okrętów były też myśliwce przeznaczone dla 4. Kokutai (?) w Rabaul.
Tak więc Japończycy nie wykorzystywali maksymalnych możliwości przenoszenia samolotów przez ich lotniskowce.
: 2005-09-26, 11:41
autor: radar1
Podczas bitwy na M. Koralowym na lotniskowcach S. i Z. było po 21 A6M2, 21 D3A1 i 21 B5N2 (na jednym - nie pamiętam którym o jeden D3A1 mniej), lecz te pełne stany mogły wynikać z uzupełnienia ilośći maszym przez samoloty z innych lotniskowców wracających do Japonii. Ponadto na pokładach okrętów były też myśliwce przeznaczone dla 4. Kokutai (?) w Rabaul.
Tak więc Japończycy nie wykorzystywali maksymalnych możliwości przenoszenia samolotów przez ich lotniskowce.
Kiedyś liczyłem straty Kate i Vali w bitwie i wyszło, że miały po kilka maszyn rezerwowych. Stą d podejrzewam, że wprowadzony etat w I Flocie 3x21, powodował, że te najw. Lotniskowce posiadały jednak więcej sam. w rezerwie, które nie byly podawane w zestawieniach.
Co do Akagi, jego hangary były nieporównywalnie mniejsze od podobnego "KAGA",
: 2005-09-27, 10:16
autor: KZA
Ja z kolei liczyłem porodukcję A6M2 i rozdysponowanie po jednostkach i też mi dziwne rzeczy wychodziły. Ale podawane za Fancillionem stany niebardzo mi pasują. Etat był 18 + 3. Jednak może dotyczyło to maszyn w pełni gotowych do akcji - a część rozmontowana do szybkiego montażu? Przewidywano straty, a uzupełnianie samolotów w trakcie działań nie b yło proste. Nie mieli tego konfortu co US Navy pod koniec wojny kiedy to dysponowali dodatkowym lotniskowcem eskortowym z zapasowymi samolotami...
: 2005-09-27, 10:39
autor: Gość
Etat był 18 + 3. Jednak może dotyczyło to maszyn w pełni gotowych do akcji - a część rozmontowana do szybkiego montażu? Przewidywano straty, a uzupełnianie samolotów w trakcie działań nie b yło proste. Nie mieli tego konfortu co US Navy pod koniec wojny kiedy to dysponowali dodatkowym lotniskowcem eskortowym z zapasowymi samolotami
Etat lotn. 3 x(18+3) z tym, że do natychmiastowego użycia była tylko rezerwowa trójka A6M2 (tak wynika z operacji Hawajskiej i Morza Koralowego.
A propo Jankesów to podawane ilości samolotów po Midway obejmowały również maszyny rezerwowe, bez rezerwowych pilotów. Ze sposobu organizacji patroli CAP etatem dla lotn. było 8x4 = 32 F4. Wasp miał o jeden klucz mniej
Coral Sea
: 2005-12-05, 17:15
autor: Adaś
KZA
Z tego co mnie jest wiadomo to ZUIKAKU miał brak tego jednego VAL.
Pozdrawiam