Strona 2 z 4

: 2005-07-23, 13:33
autor: Matros gieroj
crolick pisze:+ 5 [Wilk, Rys, Zbik, I, II]
Czy można prosić o małe wyjaśnienie co to te "I" i "II"?

: 2005-07-23, 13:42
autor: Jerry
A z tym tureckim Gürem to pewne ? Bo Weyer z uporem maniaka pokazuje jako stocznie Echevarrieta Cadiz

: 2005-07-23, 14:30
autor: Ksenofont
Matros gieroj pisze:
crolick pisze:+ 5 [Wilk, Rys, Zbik, I, II]
Czy można prosić o małe wyjaśnienie co to te "I" i "II"?
Dwa "Orły mod" budowane od 1939 roku. Zresztą mam coraz większą pewność, że nawet jeśli nie położono stępek na trzeciego wiosną 1939 roku, to i tak produkowano dla niego podzespoły w kraju, zamówiono aparaty podsłuchowe we Francji, a nawet szukano Asdiców w Anglii (lipiec-sierpień 39) Więc pewnie "III" też powinniśmy wpisać - rozpoczęto jego budowę, nie rozpoczęto prac stoczniowych.
Pozdrawiam
Ksenofont

: 2005-07-23, 15:05
autor: Matros gieroj
Ksenofont pisze:Dwa "Orły mod" budowane od 1939 roku. Zresztą mam coraz większą pewność, że nawet jeśli nie położono stępek na trzeciego wiosną 1939 roku, to i tak produkowano dla niego podzespoły w kraju, zamówiono aparaty podsłuchowe we Francji, a nawet szukano Asdiców w Anglii (lipiec-sierpień 39) Więc pewnie "III" też powinniśmy wpisać - rozpoczęto jego budowę, nie rozpoczęto prac stoczniowych.
Pozdrawiam Ksenofont
Cóż jeżeli masz racje i faktycznie o "Orłach" mod mowa, to chyba umieszczenie ich na tej liście to lekka przesada, bo mówimy tu o wyprodukowanych i wyeksportowanych okrętach.

: 2005-07-23, 18:00
autor: PL_Szczur
Nawiazujac do glownego watku tego tematu, przyczyna "malej popularnosci" okretow podwodnych jest ich specyfika zadan.

Okret podwodny to snajper. Samotny, zakamuflowany, cichy i wtedy tylko w pelni skuteczny, gdy niewykryty.

Gdziekolwiek na swiecie rozpoczyna sie nowy konfikt zbrojny , w ktorym udzial biora np. USA, tam zawsze skierowany zostaje jeden z lotniskowcow o napedzie nuklearnym.
Tak duzej jednostki nawodnej niesposob schowac. Malo tego, krajowi ktory wysyla ow okret wrecz zalezy na tym, by wszyscy byli swiadomi jego obecnosci.

W tym samym czasie wiele okretow podwodnych juz dawno znajduje sie w zagrozonym rejonie. Odmiennosc zadan powoduje jednak, ze tak zadko slyszymy o "wyprawach" tych jednostek.
Okrety podwodne to swojego rodzaju bardzo precyzyjne narzedzia, a nie miecze. Pierwszym i zawsze najwazniejszym zadaniem jest byc niewykrytym , a skutecznosc wypelnienia dalszych rozkazow zawsze wiaze sie z tym pierwszym.

Stad prawdopodobnie ta prozaiczna "mala popularnosc". ;)

: 2005-07-23, 19:03
autor: crolick
Matros gieroj - tak chodzi o Orly mod. Nie jest to 'naduzycie', poniewaz pozostale okrety tez byly w budowie, vide zagarniete tureckie jednostki [ci to mieli pecha, 3 okrety im zwineli :wink: ]

Jerry - i tak, i nie. Okret powstawal w kooperacji ze stocznia w Rotterdamie, w Cadiz byl 'tylko' skladany. Tam nie bylo zadnej mysli technicznej Hiszpanow.

Xeno - a czemu masz coraz wieksza pewnosc?! Nowe dokumenty, czy zdaje ci sie?! :mrgreen:

Dodam ze Turcy dwa pierwsze o.p. typu Ay budowali w Niemczech, nastepne dwie jednostki powstawaly juz w Turcji. Tak samo Rumunii, wpierw Delfinul powstal we Wloszech, ale juz Marsuinul i Rechinul juz w Rumunii. Dodatkowo z uslug zagranicznych kontrahentow [a dokladniej IvS] korzystali Finowie przy budowie wszystkich swoich o.p. [Iku Turso, Vesihiisi, Vetehinen, Vesikko, Saukko], Sowieci [S 1, S 2, S 3] i Szwedzi [Delfinen, Nordkaparen, Springaren]. Pozostale nacje korzystaly z wlasnych doswiadczen [USA, UK, Norwegia, Dania, Holandia, Niemcy, Francja, Hiszpania, Wlochy, Japonia]...

: 2005-07-23, 19:09
autor: Ksenofont
crolick pisze:Xeno - a czemu masz coraz wieksza pewność?! Nowe dokumenty, czy zdaje ci się?! :mrgreen:
Dokumenty to "6-letni plan rozwoju floty" i ustalenia budżetowe Świrskiego z 1938 - dokument wydany i znany, Twoje ustalenia, pakiet zamówień, jakie w 1939 roku Pławski i Rymszewicz zawieźli do Paryża i Londynu - trzy peryskopy były już nam we Francji przyznane. Teresy Skinder-Suchcic książkę o Polsko-Brytyjskiej polityce morskiej 39 roku znasz?
X

: 2005-07-23, 19:47
autor: crolick
Ksenofont pisze:Dokumenty to "6-letni plan rozwoju floty"
Znam
Ksenofont pisze:ustalenia budżetowe Świrskiego z 1938 - dokument wydany i znany,
Niestety nie widzialem i znam tylko ogolnie dokument z notatek Taty. Jak mozesz wypisz co jest na temat podlodek...
Ksenofont pisze:Twoje ustalenia, pakiet zamówień, jakie w 1939 roku Pławski i Rymszewicz zawieźli do Paryża i Londynu - trzy peryskopy były już nam we Francji przyznane.

Nie chcialbym cie martwic, ale po pierwsze skad te 3 peryskopy?! Po drugie peryskopy do Orla [jak i Orla mod] byly Zeiss'owskie, wiec we Francji ich raczej by nie kupili. Po trzecie kazdy o.p. mial zestaw 3 peryskopow [centralny, wachtowy i bojowy]. Po czwarte Dyskant 'PMW w 1939 roku', s. 107 podaje ze zamowiono 6 peryskopow, a potem zamieniono to na 15 sztuk...
Ksenofont pisze:Teresy Skinder-Suchcic książkę o Polsko-Brytyjskiej polityce morskiej 39 roku znasz?
Nie! A chcialbym!!

: 2005-07-23, 22:17
autor: Jerry
Jerry - i tak, i nie. Okret powstawal w kooperacji ze stocznia w Rotterdamie, w Cadiz byl 'tylko' skladany. Tam nie bylo zadnej mysli technicznej Hiszpanow.

:lol:

A ponieważ ten okręt pływał co-nieco pod banderą hiszpańską, to jednym słowem pokaż mi numer stoczniowy stoczni holenderskiej, a przekonasz nie tylko mnie, ale wszystkich, że był to okręt produkcji holenderskiej, jeżeli nie to kiepsko to widzę. UE nastąpiła parę lat później.

Na tej zasadzie cokolwiek wodowano by w kraju podciągnieto by pod Francję, Anglię, Holandię - zgodnie z myślą techniczną. :lol:

: 2005-07-24, 01:03
autor: crolick
Jerry pisze: :lol:

A ponieważ ten okręt pływał co-nieco pod banderą hiszpańską, to jednym słowem pokaż mi numer stoczniowy stoczni holenderskiej, a przekonasz nie tylko mnie, ale wszystkich, że był to okręt produkcji holenderskiej, jeżeli nie to kiepsko to widzę. UE nastąpiła parę lat później.

Na tej zasadzie cokolwiek wodowano by w kraju podciągnieto by pod Francję, Anglię, Holandię - zgodnie z myślą techniczną. :lol:
(1) Okret ten nigdy nie plywal pod hiszpanska bandera!
(2) ECH 21 w Cádiz i 315 w Rotterdamie
(3) Okret budowali niemieccy inzynierowie. Nie bylo ani jednego Hiszpana...
:P

: 2005-07-24, 06:10
autor: Gość
Crolick napisał:
crolick pisze:Male uporzadkowanie:
Francja = 6 [GRE: Protefs, Nirefs, Glafkos, Triton + Katsonis, Papanikolis] + 5 [POL: Wilk, Rys, Zbik + I, II] + 2 [LAT: Ronis, Spidola] + 2 [YUG: Smeli, Osvetnik] = 15
Wlk. Brytania = 4 [TUR: Oruçreis, Muratreis, Burakreis, Uluçalireis] + 3 [CHL: Almirante Simpson, Capitan O'Brien, Capitan Thomson] + 3 [POR: Delfim, Espardarte, Golginho] + 2 [EST: Lembit, Kalev] + 2 [YUG: Hrabri, Nebojsa] = 12
Wlochy = 4 [BRA: Humanitá, Tupi, Timbira, Tamoio] + 3 [ARG: Santa Fe, Salta, Santiago del Estero] + 2 [TUR: Sakarya, Dumlupýnar] + 1 [ROM: Delfinul] = 10

Holandia = 3 [TUR: Birinci Inönü, Ikinci Inönü + Gür] + 2 [POL: Orzel, Sep] = 5
USA = 4 [PER: R-1, R-2, R-3, R-4] = 4
Japonia = 4 [THA: ?, ?, ?, ?] = 4
Niemcy = 2 [TUR: Saldýray, Batýray] = 2

Batýray - zostal przejety przez Niemcow
Burakreis, Uluçalireis - zostaly przejete przez Brytyjczykow
Maleńkie poprawki :
Brazylia : Humaita
Grecja : Proteus ,Nireus i Glavkos
Peru: Islay , Casma , Pacocha i Arica
Portugalia : Espadarte i Golfiñho
Tajlandia : Mujchanu , Plai Chumpol ,Sinsamut i Wirun
Turcja :
Name Class Builders Laid down Launched Commissi. Status
Birinci İnönü UB III Fejenoord 08.01.1926 29.01.1927 09.06.1928 Decom: 1948
İkinci İnönü UB III Fejenoord 08.01.1926 12.03.1927 09.06.1928 Decom: 1948
Sakarya Monfalcone Monfalcone 01.02.1930 05.02.1931 06.11.1931 Decom: 1949
Dumlupınar Monfalcone Monfalcone 15.02.1930 04.03.1931 06.11.1931 Decom: 1949
Gür UG Echevarrieta 22.03.1929 22.10.1930 29.12.1936 Decom: 1947
Saldıray Ay Germania 10.02.1937 23.07.1938 05.06.1939 Decom: 1958
Batıray Ay Germania 10.02.1937 28.09.1939 20.10.1939 Taken by German Navy
Atılay Ay Valde 14.08.1937 19.05.1939 23.04.1940 Sunk: 14.07.1942
Yıldıray Ay Valde 09.09.1936 28.08.1939 15.01.1946 Decom: 1958
Oruçreis Reis Vickers 24.05.1939 20.07.1940 09.05.1942 Decom: 1958
Muratreis Reis Vickers 24.05.1939 19.07.1940 25.06.1942 Decom: 1958
Burakreis Reis Vickers 24.05.1939 19.10.1940 19.01.1946 Decom: 1958
Uluçalireis Reis Vickers 30.09.1939 01.11.1940 24.03.1942 Taken by Royal Nav
Pozdrowienia : nek

: 2005-07-24, 06:10
autor: nek
Crolick napisał:
crolick pisze:Male uporzadkowanie:
Francja = 6 [GRE: Protefs, Nirefs, Glafkos, Triton + Katsonis, Papanikolis] + 5 [POL: Wilk, Rys, Zbik + I, II] + 2 [LAT: Ronis, Spidola] + 2 [YUG: Smeli, Osvetnik] = 15
Wlk. Brytania = 4 [TUR: Oruçreis, Muratreis, Burakreis, Uluçalireis] + 3 [CHL: Almirante Simpson, Capitan O'Brien, Capitan Thomson] + 3 [POR: Delfim, Espardarte, Golginho] + 2 [EST: Lembit, Kalev] + 2 [YUG: Hrabri, Nebojsa] = 12
Wlochy = 4 [BRA: Humanitá, Tupi, Timbira, Tamoio] + 3 [ARG: Santa Fe, Salta, Santiago del Estero] + 2 [TUR: Sakarya, Dumlupýnar] + 1 [ROM: Delfinul] = 10

Holandia = 3 [TUR: Birinci Inönü, Ikinci Inönü + Gür] + 2 [POL: Orzel, Sep] = 5
USA = 4 [PER: R-1, R-2, R-3, R-4] = 4
Japonia = 4 [THA: ?, ?, ?, ?] = 4
Niemcy = 2 [TUR: Saldýray, Batýray] = 2

Batýray - zostal przejety przez Niemcow
Burakreis, Uluçalireis - zostaly przejete przez Brytyjczykow
Maleńkie poprawki :
Brazylia : Humaita
Grecja : Proteus ,Nireus i Glavkos
Peru: Islay , Casma , Pacocha i Arica
Portugalia : Espadarte i Golfiñho
Tajlandia : Mujchanu , Plai Chumpol ,Sinsamut i Wirun
Turcja :
Name Class Builders Laid down Launched Commissi. Status
Birinci İnönü UB III Fejenoord 08.01.1926 29.01.1927 09.06.1928 Decom: 1948
İkinci İnönü UB III Fejenoord 08.01.1926 12.03.1927 09.06.1928 Decom: 1948
Sakarya Monfalcone Monfalcone 01.02.1930 05.02.1931 06.11.1931 Decom: 1949
Dumlupınar Monfalcone Monfalcone 15.02.1930 04.03.1931 06.11.1931 Decom: 1949
Gür UG Echevarrieta 22.03.1929 22.10.1930 29.12.1936 Decom: 1947
Saldıray Ay Germania 10.02.1937 23.07.1938 05.06.1939 Decom: 1958
Batıray Ay Germania 10.02.1937 28.09.1939 20.10.1939 Taken by German Navy
Atılay Ay Valde 14.08.1937 19.05.1939 23.04.1940 Sunk: 14.07.1942
Yıldıray Ay Valde 09.09.1936 28.08.1939 15.01.1946 Decom: 1958
Oruçreis Reis Vickers 24.05.1939 20.07.1940 09.05.1942 Decom: 1958
Muratreis Reis Vickers 24.05.1939 19.07.1940 25.06.1942 Decom: 1958
Burakreis Reis Vickers 24.05.1939 19.10.1940 19.01.1946 Decom: 1958
Uluçalireis Reis Vickers 30.09.1939 01.11.1940 24.03.1942 Taken by Royal Nav
Pozdrowienia : nek

: 2005-07-24, 08:45
autor: Jerry
crolick pisze:
Jerry pisze: :lol:

A ponieważ ten okręt pływał co-nieco pod banderą hiszpańską, to jednym słowem pokaż mi numer stoczniowy stoczni holenderskiej, a przekonasz nie tylko mnie, ale wszystkich, że był to okręt produkcji holenderskiej, jeżeli nie to kiepsko to widzę. UE nastąpiła parę lat później.

Na tej zasadzie cokolwiek wodowano by w kraju podciągnieto by pod Francję, Anglię, Holandię - zgodnie z myślą techniczną. :lol:
(1) Okret ten nigdy nie plywal pod hiszpanska bandera!
(2) ECH 21 w Cádiz i 315 w Rotterdamie
(3) Okret budowali niemieccy inzynierowie. Nie bylo ani jednego Hiszpana...
:P
OK przesadziłem :oops:

Czuje się oświecony w temacie tego op :D

Czyli myśli techniczna nie hiszpańska, nie holenderska, ale niemiecka (co nie znaczy, że chcę go przypisać Niemcom) - nie mniej przypisywanie go Holendrom dalej dla mnie nie jest takie jednoznaczne.

: 2005-07-24, 12:22
autor: crolick
Male uporzadkowanie:
Francja = 6 [GRE: Protefs, Nirefs, Glafkos, Triton + Katsonis, Papanikolis] + 5 [POL: Wilk, Rys, Zbik + I, II] + 2 [LAT: Ronis, Spidola] + 2 [YUG: Smeli, Osvetnik] = 15
Wlk. Brytania = 4 [TUR: Oruçreis, Muratreis, Burakreis, Uluçalireis] + 3 [CHL: Almirante Simpson, Capitan O'Brien, Capitan Thompson] + 3 [POR: Delfim, Espadarte, Golfinho] + 2 [EST: Lembit, Kalev] + 2 [YUG: Hrabri, Nebojsa] = 12
Wlochy = 4 [BRA: Humaytá, Tupi, Timbira, Tamoio] + 3 [ARG: Santa Fe, Salta, Santiago del Estero] + 2 [TUR: Sakarya, Dumlupýnar] + 1 [ROM: Delfinul] = 10

Holandia = 3 [TUR: Birinci Inönü, Ikinci Inönü + Gür] + 2 [POL: Orzel, Sep] = 5
USA = 4 [PER: R-1, R-2, R-3, R-4] = 4
Japonia = 4 [THA: Mujhchanu, Plai Chum Phol, Sin Smut, Vi Roon] = 4
Niemcy = 2 [TUR: Saldýray, Batýray] = 2

Batýray - zostal przejety przez Niemcow
Burakreis, Uluçalireis - zostaly przejete przez Brytyjczykow
Powyzej poprawiona tabelka. nek - dzieki za poprawki, ale z dwoma nie moge sie zgodzic. Greckie nazwy to oficjalna grecka transkrypcja! [http://www.hellenicnavy.gr/oldShips_en.asp]. Nigdzie nie znalazlem nazw peruwianskich o.p., moge prosic o zrodlo?!

Jerry - zgadza sie. Projektowali i tworzyli okret Niemcy w holenderskiej stoczni. Okret byl tworozny w Rotterdamie, nastepnie wysylano wszystko do Cadiz i tam skladano to do kupy. To mniej wiecej tak jak z klockami LEGO. Fabryka tworzy jakies klocki, a pozniej bobas je uklada w np. statek piracki. I kto jest tworca statku pirackieg - fabryka LEGO czy bobas?! :wink:

: 2005-07-24, 12:29
autor: Marek S.
Okręty peruwiańskie miały początkowo oznaczenie "R 1 - R 4". Dopiero w kwietniu 1957 r. nadano im nazwy (odpowiednio) - Islay, Casma, Pacocha, Arica. Planowano początkowo 6 okrętów, ale ostatecznie zamówiono i ukończono tylko 4. Źródło - m. in. Conway's.

: 2005-07-24, 13:19
autor: nek
Oryginalnie nazwy greckie są tak zapisane ΓΛΑΥΚΟΣ ΝΗΡΕΥΣ ΤΡΙΤΩΝ ΠΡΩΤΕΥΣ , a grecka litera Υ odpowiada polskiemu U a nie F któremu odpowiada Φ