Strona 2 z 7
: 2005-02-14, 17:49
autor: admiralcochrane
OK, o Muzeum Fotografii też pomyślałem - w zasadzie trzeba skontaktować się z jednym człowiekiem który strzeże zbiorów jak Argus.. na szczęście mam dla niego zabytkowy aparat, może będzie więc łaskawy
W zasadzie poszukiwania powinny dotyczyć
-Zakładów Zieleniewskiego
-KSR
-Stoczni Remontowej Żeglugi Polskiej
-Żeglugi Polskiej SA
-Żeglugi Krakowskiej (państwowej)
Czy coś przeoczyłem?
A tak przy okazji -rysunki monitorów krakowskich były tworzone w oparciu o zdjęcia, czy też była jakaś dokumentacja?
: 2005-02-14, 18:04
autor: AvM
Panie Doktorze!
Przeoczyles:
- Statthalterei Weichsel
- Weichselflotille flotylli austriackiej
- Prczeworski (kto to byl) ???.
Stettiner Maschinenbau AG Vulcan, Stettin
zbudowal dla niego 2 holowniki kolowe
#150 (1884) 16,5m
#162 (1885) 27,0m
AvM
: 2005-02-14, 18:36
autor: admiralcochrane
Co do Austriaków to przeoczyłem rozmyślnie - kilka osób siedzi w tym na tyle mocno, że trudno będzie coś znaleźć, może poza zdjęciami.
Co do tego ostatniego nazwiska - jest literowka - to ma być Przeworski?? Imienia nie ma przypadkiem? Bo mógłbym popatrzeć do wydań Kalendarza Krakowskiego z tamtego okresu
: 2005-02-14, 19:38
autor: AvM
Kilka osob zajmuje sie ale NIE - powaznie.
zeby do dzis nie znac kto zbudowal KRAKOW

itd z innymi okretami flotylli. Nie wiem
czy w OW byla polowa zidentyfikowana
W Archiwum w Szczecinie tez znalazlem
wlasciciel PRSZEWORSKI lub PROZEWORSKI
wg. roznych list statki milay sie nazywac jak wlasciciel.
#150 24BRT/10NRT 13,524t 20nKM = 4,0w 16,50x3,00m
#162 45BRT/? 30nKM/70iKM ?= 10,5w 27,00x3,30m
AvM
: 2005-02-14, 20:02
autor: AvM
Austriacki spis z 1912
Jahrbuch des Österreichischen Flottenverein Jg.1912 S.75-78
Weichsel mit San und Dunajec (Flussbau-Verwaltung)
[table]
[mrow]Art[col]Name[col]Länge[col]Breite[col]Tfg.[col]PS[col]Depl[t][col]Bemerkungen
[row]RS/P[col]DUNAJEC[col]20[col]3[col]0,47[col]45[col]-[col]f.Inspektion
[row]S/P[col]WILGA[col]14[col]1,91[col]0,4[col]25[col]4[col]f.Bereisung
[row]M/bt[col]ISKRA[col]15,3[col]2,4[col]0,44[col]30[col]8[col]Hafendienst in Nadbrzezie
[row]RS/tg[col]KRYSTYNA[col]36[col]5,2[col]0,55[col]150[col]90[col]
[row]RS/tg[col]WAWEL[col]32[col]4[col]0,53[col]100[col]45[col]
[row]RS/tg[col]KRAKOW[col]27[col]3,3[col]0,56[col]70[col]29[col]
[row]RS/tg[col]TYNIEC[col]38[col]4,7[col]0,54[col]99[col]68[col]
[row]RS/tg[col]MELSZTYN[col]38[col]4,7[col]0,54[col]109[col]68[col]
[row]RS/tg[col]WANDA [col]38[col]4,7[col]0,54[col]107[col]68[col]
[row]RS/tg[col]KOPERNIK[col]38[col]4,7[col]0,54[col]108[col]68[col]
[/table]
A co powiecie na to zeby KRAKOW byl tym drugim od Przeworskiego
- identyczne wymiary i moc maszyn.
AvM
: 2005-02-14, 20:21
autor: AvM
AHA!
Mam kopie listu Herberta Winklera do Armina Wulle (ten od stoczni Vulkan). Pisze on , ze rok budowy 1889 (min KRAKOW ) nie sa nigdzie bozposrednio podane, tylko w 1889 zaczeto prace reguluacyjne i w tym celu kupiono dwa parowce drewniane :-0.
Zagadka chyba rozwiazana. Wg mnie chodzi o oba parowce Przeworskiego.
Jak sie nazywal drugi i co sie z nim stalo ????
Uwaga parowce te sluzyly sla Statthalterei Lemberg (Lwow),
jako ze Lwow byl stolica Galicji:
http://www.donaumonarchie.com/
AvM
: 2005-02-14, 20:38
autor: AvM
Takie zdjecie ORP WAWEL bylo w Jane 1923 i 1924.
Waldek podawal jego losy, chcialbym uzupelnic dane stoczniowe:
#208 VCulcan , Stettin zbud dla Statthalterei Lemberg = Lwow w latach 1892-1893
90BRT 32,00x4,00m 100iKM=8,0w

: 2005-02-15, 22:57
autor: AvM
W Galicia Buisness Directory 1891 znalazlem:
PRZEWORSKI J. Krakau Kohlenhandler Coal Dealer
PRZEWORSKI Jul. Podgorze Kohlenhandler Coal Dealer
PRZEWORSKI J. Krakau Naphthahandler Naptha Dealer
Moze to byc ten
AvM
: 2005-02-15, 23:04
autor: Marek T
AvM pisze:... ORP WAWEL ...
Jeszcze po nim chodziłem w 1981 roku w Puławach.
Muzeum rozważało zabranie z niego maszyny i kół, ale trudności logistyczne okazały się nie do pokonania.
: 2005-02-18, 21:10
autor: W.Danielewicz
Uzupełnienia
1946: krypa – 11 – 24,7 x 4,95 x 0,15 m 50 t Państwowa Żegluga, Ekspozytura, Kraków
1949: barka – Nr 16 - 33,0 x 6,5 x 0,2 m 150 t - Krakowskie Zakłady Eksploatacji Kruszywa, Kraków
1957: łódż ciężarowa – Ł-31 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Kraków
1957: łódż ciężarowa – 1702 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1957: łódż ciężarowa – 1703 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1957: łódż ciężarowa – 1704 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1957: łódż ciężarowa – 1725 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1957: łódż ciężarowa – 1726 - 16,0 x 3,0 x 0,95 m 20 t - Rejon Dróg Wodnych, Sandomierz
1958: barka – EWA - - 25,0 x 5,5 x 0,15 m 50 t – Sądeckie Zakłady Eksploatacji Kruszywa, Marcinkowice
KSR
: 2005-02-18, 21:18
autor: stoczniowiec
Cześć
Fajnie że okazało się iż ostatnie pchacze zbudowane w krakowie to typ KRAKUS. Już obawiałem się że pamięć mi sfiksowała a przecież sam
maczałem palce (a nawet więcej) w przerabianiu Łosia na Krakusa.
Po tym "face liftingu" nawet niegłupio wygląda.
złe wieści jak narazie
: 2005-02-24, 14:21
autor: admiralcochrane
Właśnie wróciłem z Muzeum Inzynierii Miejskiej w Krakowie - i muszę powiedzieć, że jestem głęboko rozczarowany. Pani opiekuąca się księgozbiorem i archiwami była bardzo miła ale z rozmowy jaką odbyliśmy wyszło niestety, żę nie mają nic godnego uwagi- nota bene podobno kilka osób pytało się o to samo. Jedyną ciekawą książką byla publikacja IKCa na temat przemysłu w odrodzonej Polsce - z jednym widokiem na przycumowany Dunajec (zapewne sfotografowany z austriackich umocnień Wawelu) oraz jedna barka stojąca koło tzw III mostu, ponadto nie związany z Krakowem był widok Przemszy z łodzią inspekcyjną- mam z tego obiecane skany
Do sprawdzenia pozostały - Archiwa Państwowe i Wojewódzkie, sprawdzenie gdzie jest dokumentacja z Zieleniewskiego - w trakcie rozmowy w muzeum okazało sie, że gdzieś istnieją plany stoczni Zieleniewskiego.
Wizyta w pobliskim antykwariacie na Kazimierzu była bardziej ciekawa - mam pytanie, czy może ktoś z Kolegów się "przyzna", że to nabył - w latach 90-ych antykwariat ten sprzedał ręcznie spisany regulamin Żeglugi Polskiej SA. Właściciel twierdził, że sprzedał chyba do Muzeum Techniki, ale w tamtejszym spisie go nie ma, czyli trafil w prywatne ręce.
No i pozostaje jeszcze do przeszukania moja "kochana" Jagiellonka, bo zbiory Politechniki chyba zostały "odmłodzone" - czyt. co nieaktualne zmielone, ale sprzedane
Co do ikonografii, dla uniknięcia ponownego odkrywania Ameryki, mógłbym prosić o jakiś spis jakie zdjęcia są znane - powiedzmy poza tymi ktore byly w Morzu, bo te akurat pamietam
: 2005-02-26, 15:10
autor: AvM
Weichselländische (GmbH ?), Krakau
[table]
[mrow]typ[col]nazwa[col]losy[col]uwagi
[row]P[col]STYR[col]sierpien 1944 plynal z Pulaw do Tal, doplynal do Regow ( przez Wermacht wysadzony w powietrze?)[col]
[row]P[col]SAN[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]Z[col]HETMAN[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]Z[col]KOPERNIK[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]Z[col]TYNIEC[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]Z[col]PILICA[col]sierpien 1944 przez Wermacht kolo Sandomierza wysadzony w powietrze[col]
[row]P/Z[col]SWIATOWID[col]kolo Nowego Korczyna wpadl w rece Rosjan[col]
[row]P[col]KULM[col]sierpien 1944 w rekach partyzantzow, odbity kolo Niespolomic[col]w dzierzawie od J.Ick,Danzig
[/table]
: 2005-02-26, 16:25
autor: admiralcochrane
Dzięki za tę listę statków z czasów okupacji - w przyszłym tygodniu pogszperam dla odmiany w archiwach miejskim i może wojewódzkim. Nie ma pojęcia gdzie mogą być dokumenty z czasów GG, bo może tam byłoby coś na temat wojennych losów statków.
Aha, jedna sprawa - zebym nie jechał po drzewo do lasu - czy ktoś ma plany Światowida, jego powojennej przebudowy? Bo jest szansa, że może takowy będę mógł skopiować....
: 2005-02-26, 21:40
autor: W.Danielewicz
Andrzej to się nie zgadza Kopernik nie nazywał się Kopernik tylko Coppernikus i był w administracji wodnej to samo Tyniec. Poza tym wysadzony w powietrze to zbyt duże określenie powiedziałbym uszkodzone ładunkami wybuchowym mniej lub bardziej skutecznie.
: 2005-04-09, 19:15
autor: AvM
Wg przeslanego przez JB spisu statkow Polskich
w Krakowie byly zarejestrowane:
[table]
[mrow]Nr.rej.[col]Nazwa[col]Wlasciciel[col]Port/Postoj
[row]273[col]Stanisław[col]Zegluga Polska[col]Kraków
[row]274[col]Światowid[col]Żegluga Polska[col]Kraków
[row]275[col]Książę Józef[col]Żegluga Polska[col]Kraków
[row]276[col]Krakus [col]Żegluga Polska[col]Kraków
[row]277[col]Pogoń [col]Żegluga Polska[col]Kraków
[row]279[col]Zosia [col]Zofia Lublińska[col]Mysłowice/Kraków
[row]280[col]Piast[col]Dyrekcja Kopalń ks. pszczyńskiego[col]Mysłowice/Kraków
[row]281[col]Katowice[col]Andrzej Sapok i S-ka[col]Kraków/Puławy
[/table]
Kujawiak z Krakowa mial nr.rej 6 - moze byl zarejestrowany w Myslowicach ?
Gdyby znalesc rejestry sadowe w Krakowie.
Przy okazji moga byc powazne roznice:
- Gdzie zarejestrowany byl wlasciciel statku
- Gdzie zarejestrowany byl statek
- Gdzie zmierzony byl statek (zklasyfikowany)
Bernd podaje ze niemieckie statki mialy namalowane numery
wlasnie urzedu pomiarowego (Eichelamt) a nie rejestru.
Cos w rodzaju tabliczki przegladu technicznego
- Gdzie dzialal aktualnie statek
AvM