Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

Amerykański szkuner Surveyor został zbudowany w 1807 (ukończony we wrześniu) w Baltimore przez Roberta Parsonsa. Szacunkowe wymiary określa się na 68’ x 19’6” x 8’ (zanurzenie 6’8”). Wyporność albo tonaż 75 ton. Zbudowano go od razu do służby w charakterze kutra celnego, stąd często w źródłach określany jest jako kuter, chociaż miał takielunek szkunera. Załoga liczyła 20-25 ludzi, uzbrojenie składało się początkowo z 6 dział 6-f, potem 6 karonad 12-f.
W Balitimore byla wtedy stocznia Williama Parsonsa w Fells Point
zbudowal 43 statki w latach 1801-16

Canney US Coast Guard & Revenue Cutters 1790-1935
pdaje szacunkowo (est.)
75t (wypornosc) 68’(poklad) x 19’6” x 6-8’ (zanurzebnie)
25 zaloga
6-6 f uzbrojenie
Od niego jest tez bledna nazwa stoczni.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

Steel's original and correct list of the royal navy
David Steel

Czy ktos wie czy sa one ON-Line

Znalazlem ylko 1782

Mozna jakies faksymylie kupic, ale jakby gdzeis byly

W jakich latach je wydawali ?

AvM
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: Krzysztof Gerlach »

David J. Hepper podaje, że oryginalne listy David Steel publikował w latach 1793-1813. Istnienie jakiejś z 1782 to dla mnie prawdziwa rewelacja. W każdym razie warto chyba zajrzeć na stronę catalogue.nla.gov.au/Record/3627349.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze:David J. Hepper podaje, że oryginalne listy David Steel publikował w latach 1793-1813. Istnienie jakiejś z 1782 to dla mnie prawdziwa rewelacja. W każdym razie warto chyba zajrzeć na stronę catalogue.nla.gov.au/Record/3627349.
Krzysztof Gerlach
Ewidentnie 1782

http://books.google.com/books?id=8uYNAA ... &q&f=false

Napisane jest ze "improved", byly wiec starsze.

Pivka powoluje sie na listy 1795-1815.

Tak szczerze ineteresowalo mnie kilka okretow, znalazlem ewidentne bledy albo braki i musze sobie troche wiadomosciu pouzupelniac.

Najwiekszym chyba problemem sa tylko czasciowo dostepne olbrzymie ilosci okretow korsarskich, nawet 30 dzialowych.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

The royal Kalendar; or complete and correct annual register for England, Scotland, Ireland, and America, for the year 1779; including a ... London, [1779]. 295pp

Pod pdobnym tytulem jest tu taki spis:
of Great Britain

A new and correct list of the Royal Navy
containing the Names of all the ships either in or out of Commission
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

The royal Kalander for the years 1781, 1788, 1797, 1813, 1817 are available on http://www.archive.org/index.php
Search Texts

Title is
The Royal kalendar and court and city register, for England, Scotland, Ireland, and the colonies ..

Bob.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

STEEL's ORIGINAL And CORRECT Lift of the Royal Navy,

IMPROVED:

To which are added
Their STATIONS,
And a Lift of the Ships loft or deftroyed fince the Commencement of the War, with their Commanders.

LIKEWISE
A LIST of the ENEMIES SHIPS taken or deftroyed fince the Commencement of the War.
'And an alphabetical Lift of the NAVY-AGENTS

Corrected to APRIL 30, 1782, And to be continued Monthly, Price only SIX
Kotynuacja co-miesieczna
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

Bardzo proszę o opis danych i losów brygu ALERT (zdobyty 1848).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

Pierwotnie szkuner niewolniczy nienoszący żadnej flagi państwowej. Zdobyty 10.08.1848 na wodach południowoamerykańskich przez brytyjski bryg wojenny Bonetta i wcielony do Royal Navy jako bryg 8-działowy. Nie zarejestrowany w głównych dokumentach Admiralicji. Sprzedany w 1850.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nie wiem czy byl to 8 dzialowy bryg, w tym samym czasie dzialal tez w tej samej okolicy bryg HMS ALERT 8 dzialowy (1835)
Mial tylko 97 ton . Watpie by byl w sluzbie RN, bo zadne dokumenty na to nie wskazuja.
Zajety 10.08.1848 20sm W off Shebar. na pokladze nie bylo niewolnikow.
Rozpatrzany i uznany przez sad Vice Admiralicji w Sierra Leone.

brigantine BONETTA (3) byla dowodzona wg "The Navy List" przez Lieut Com. Fred. E. Forbes od 24.11.1847 roku.

napisal on ksiazke

Frederick Edwyn Forbes
"Six months' service in the African blockade: from April to October, 1848, in command of H.M.S. Bonetta",
1849,Part 1 , 145 stron

str 113 .
On the 10th of August, after a run of about seven hours, and firing three blank-cartridges, the ' Bonetta' captured a schooner, the ' Alert.'
"Alert" became a prize .She was under no flag and had recently being bought for Don Jose Luiz. , the factor at Gallinas ; for whom, besides a full equipment of the slave-trade, she had a quantity of wine and other articles.



W kazdym razie nigdzie nie znalazlem ze ALERT byl w sluzbie , a najprawdopodobniej byl jednak szkunerem i to nie uzbrojonym :-)

Takie powazna sprawozdanie , nie wspomina o ALERT ani slowem:
1849 [1127] Class A. Correspondence with the British commissioners at Sierra Leone, Havana, the Cape of Good Hope, Jamaica, Loanda, and the Cape Verd Islands; and reports from British Vice-Admiralty Courts, and from British naval officers, relating to the slave trade. From April 1, 1848, to March 31, 1849.

ale str 285
10.08 schooner without colours by HM brigantine Bonetta.

Wg mnie
- szkuner nie bryg
- 97 1/16 bm tony
- nie uzbrojony
- nie uzwyany przez RN
- pomylka z brygiem HMS ALERT
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Dane ciekawe, ale wnioski fałszywe.
Jako statek niewolniczy był to oczywiście szkuner, co przecież podałem. Zmiana takielunku takiego maleństwa ze szkunera na bryg (albo odwrotnie) była całkowicie banalna i w tych czasach, dla podobnych jednostek, bardzo często praktykowana. Zresztą ci, którzy dobrze znają się na takielunku okrętów XVIII i XIX w. doskonale wiedzą, że ówczesne definicje obu typów wcale nie były analogiczne do dzisiejszych i istniała potężna grupa żaglowców, którym dodanie lub usunięcie jednego drzewca wystarczało do zmiany kategorii. Marynarka wojenna często dokonywała takich przeróbek na pryzach, nie byłoby więc tu żadnego wyjątku.
Pomylenie brygu wojennego "Alert" o tonażu 358 ton (ten z 1835) z żaglowcem o tonażu 97 ton wydaje się wysoce nieprawdopodobne. Ów regularny bryg sprzedano w 1851. Bryg przetaklowany ze zdobytego szkunera - rok wcześniej.
Nie ma nic dziwnego w tym, że nie występuje w oficjalnych spisach (przecież pisałem, że go nie zarejestrowano). Niemal na pewno używany był przez Royal Navy tylko jako tender na odległej placówce, a takie jednostki niejednokrotnie stanowiły własność prywatną dowódcy takiej placówki lub nawet podległych mu oficerów (bywały składkowe) i chociaż pływały z załogą marynarki wojennej oraz w jej służbie, nie miały prawa być umieszczane w żadnych oficjalnych spisach i mogły w ciągu całej swojej "kariery" nigdy nie zawinąć do brytyjskiego portu.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

I na takiej malej jednostce pomocniczej , o ktorej nikt nie wspomina , ustawiono 8 dzial :-)

nalezy sie tu mala dyskuska o zdobyczach.

Do kogo nalezaly zdobyte jednostki ?

I czemu Forbesowi nie wyplacono nagrody ?
Wszystkie "prize money" byly wymieniane w raportach !
Czego takiego nie ma dla ALRT i lt..Forbesa ?

Sad w Sierra Leone uznal zajecie statku. (fakt)
Ala takich stateczkow bylo wiecej.
Niemal na pewno
A gdzie jest jakikolwiek dokument ?
Tu np nie ma:
1852-53 (24) Ships (navy). Return of the name, class, and rated number of guns of each ship and vessel of war
commissioned, from 1 January 1845 to 25 March 1852; and of the name, class, and rated number of guns of each ship and
vessel of war, paid off, during the same period.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4473
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: Krzysztof Gerlach »

1. Nigdzie nie jest powiedziane, jakie to były działa. Osiem półfuntowych działek relingowych (nieco większych muszkietów) można było zainstalować nawet na dużej szalupie.
2. Nieprawda, że nikt o tej jednostce nie wspomina - nie wspominają tylko dokumenty, które akurat masz.
3. Sąd uznał zajęcie statku, więc należało się pryzowe. Ale to wcale nie znaczy, że sam pryz musiał być zakupiony dla Royal Navy.
4. Zdobyte jednostki należały formalnie do króla, ale pradawnym prawem król odstępował je wspaniałomyślnie zdobywcom. Pryz najczęściej sprzedawano, a pieniądze dzielono między uprawnionych. Natomiast żaglowiec trafiał do marynarki wojennej albo do dowolnego nabywcy prywatnego. Bardzo często zdarzało się, że odkupywali go dawni właściciele, wprost lub przez podstawione osoby - w zależności od okoliczności.
5. Tendry na odległych placówkach (jak ta) bywały kupowane od sądu pryzowego za prywatne pieniądze dowódcy placówki lub służących na niej oficerów i służyły pomnażaniu ich zdobyczy. NIE MOGĄ WIĘC - powtarzam jeszcze raz - występować w takich przypadkach ani na listach okrętów królewskich wprowadzanych do służby (commissioned) ani z niej spłacanych (paid off), gdyż formalnie nie istniały, nie miały załóg mianowanych przez Admiralicję, tylko były obsadzane częścią załogi okrętu macierzystego. Nie można ich też nazwać ani jednostkami korsarskimi ani cywilnymi, ponieważ służyły pod rozkazami oficerów Royal Navy, miały załogi z Royal Navy i służyły interesom Royal Navy.
6. Zdarzyło się przynajmniej raz, że taki "nie istniejący" w żadnych oficjalnych spisach, które zgromadzisz, okręt brał udział w wielkiej bitwie i ten "honor bitewny" został na zawsze dopisany do dokonań regularnych jednostek noszących tę samą nazwę, a bardzo wiele razy inne podobne okręty brały udział w rozmaitych potyczkach i chwytały pryzy.
7. W przypadku pryzów zdobytych przez taki prywatno/państwowy tender zawsze były w oficjalnych dokumentach zapisywane na konto jednostki macierzystej, więc żadne spisy Ci nie pomogą w rozpoznaniu ich prawdziwego pochodzenia.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

Krzysztof Gerlach pisze: 2. Nieprawda, że nikt o tej jednostce nie wspomina - nie wspominają tylko dokumenty, które akurat masz.
Krzysztof Gerlach
Na razie tylko Colledge go wymienia. Nawet David Lyon powoluje sie na Colledge.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

Nastepny problem z Colledga
Bardzo proszę o opis danych i losów szkunera FAIR RHODIAN (zakupiony 1780).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Szkuner albo bryg 8-działowy. Używany przez Royal Navy lokalnie na wodach Ameryki Północnej w latach 1781-1782, ale nie zarejestrowany w głównych dokumentach marynarki.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
W Colledge
FAIR RHODIAN Schooner. Purchased 1780. Listed 1781.

D.Lyon
Fair Rhodian brig 8 In service in North America 1781-2

Ale nawet zwakle googlowanie daje ciekawe wyniki
The Rodney papers: selections from the correspondence of Admiral ... - p 660
David Syrett - 2007

List z 12.8.1780
PS Lieutenant [William] Quarme of the Fair Rhodian brig having as he supposes fallen in with the French fleet to the southward of New York subsequent to the date of Admiral Arbuthnot's letter, will be able to give you fuller information

Letter-books and order-book of George, lord Rodney, admiral of the ...: Band 1
Baron George Brydges Rodney Rodney - 1932
... Arbuthnot Sandwich at Sea 16th August 1780 Sir This day I have been favoured with your Dispatches by the Fair Rhodian Brig Lieutenant Quarn who I have dispatched to acquaint you that you may expect every assistance in my power, ...


Dokoncze moze w nocy

Rodney
David Spinney - 1969 - 482 Seiten
On August 16th, as the squadron headed north, the Sandwich was hailed by a small trader, the Fair Rhodian, with an express from Arbuthnot. Dated July 8th it reported the arrival of nine French battleships and five frigates,



Active.
SchV:43, British naval brig, 14 guns, Lt William Quarme, taken by Americans off New York in 1780
2 R.C. Brooks e-mail 1/12/2004: “I have an Armed Brig Active purchased 24 Nov 1779 as the Rosebud to whom command was given to an oldtime Lieutenant, William Quarme (rank: 19 Mar 1761). I think this was the one taken off New York in 1780 but that is by memory.” Additional information from Mr. Brooks in e-mail of 22 May 2006.
http://www.awiatsea.com/Privateers/A/Ac ... ig%5D.html
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

America, history and life: Band 14,Teil 1
Richard Simmonds, the Captain of the 16-gun brig Prince Edward, was ashore on 5 September 1782
The Massachusetts Spy: Or, American Oracle of Liberty
October 24, 1782

Prince Edward
- pierced for 16
- carried 14x4 pdr
- crew 61-62
- Richard Simmonds, the Captain was ashore with Cpt. Woodbury of the Hope
- in small harbour called Chateau
- on board crew (21) of taken privateer Hope
- taken by prisoners
- crew . who did not change to Americans, were left free and were permited to take all their privete possesions
- On 3.10 reported into Beverly last week

1782
Admiralty-Office, Nov. 2, 1782. Vice-admiral Campbell, Commander in Chief of his Majesty's ships and vessels at Newfoundland, has transmitted to Mr. Stephens, in his letter of the 23d of September last, a list of prizes taken by the squadron under his command, of which the following is a copy :

May 20, 1782. Ship Viper, a privateer, 14 guns, 52 men, by the Leocadia.
June 28, schooner Penguin, a privateer, seven guns, 27 men, by the Placentia brig.
June 29, brig Lexington, a privateer, 13 guns, 48 men, by the Leocadia.
August 11, schooner Lord Sterling, a privateer, eight guns, 29 men, by the Placentia brig.
August 18, ship Junius Brutus, a privateer, 18 guns, 80 men, by the Leocadia, Merlin, and Cygnet.
Aug. 20, ship Thorn, late his Majesty's stoop of that name, 18 guns, 71 men, laden with io.ooolbs. of indiga, and eight hogsheads of tobacco, by the Arethusa.
August 23, brig Hope, a privateer, four guns, 29 men, by the Prince Edward brig.
August 27, ship Tyger, a privateer, 15 guns, 60 men, by the Danae.
September 6, schooner Widow's Son, 15 men, laden with 95 hogfheads'of tobacco, by the Danae.

24. Transactions 1920-2
Colonial Society of Massachusetts
The Society, 1923

Beverly Privateers in the American Revolution, by Octavius T. Howe
p.361
Prince Edward
- 160t
- sold
The prize brig Prince Edward of 160 tons, armed with 16 four-pounders, and the little Hope reached Beverly in safety and the former was sold at auction. She proved to be the privateer Wilkes, late of Gloucester, which had been taken by the English and renamed Prince Edward. That same summer the Hope was party to a less creditable action, the attack on the town of Lunenburg.


Names, 'tSc. of pips and ffjsels taken by his Maje/lj's fquadron under the command of Rear - Admiral Edwards, at Newfoundland.
1780.
May 5. By the -Cygnet sloop. Brig Spitsire, (privateer) belonging to Marhkhead, .80 sons, 12 guns, 53 men.
June 8. By ditto. Brig Tyger, .(privateer) belonging to Salem, 80 tons, 12 guns, 63 men.
June 11., By the Fairy sloop. Brig Wilkes, .(privateer) belonging to Gloucester, 140 tons, 14. guns, .65 men.
June z0. By ditto. Brig Grissin, (privateer) belonging to Salem, 100 tons, 14 guns, 49 men.
June z3. By the Maidstone and Cygnet. Brig Saratoga, (privateer) belonging to Salem, 120 tons, 12 guns, 41 men.
July 3,. By the Portland. Brig Pallas, belonging to Newberry, laden with indigo, furs, Jbark, and dye-wood, for Holland, 140 tons,
14 guns 43 men
July 14. By the Cygnet. Brig Thetis, (recapture) belonging to Stockton, in England, laden with rum, wine, and flour, for Quebec, 140 tons, 6 men.
July 6. By the Maidstone. Schooner Independence, belonging to Virginia, laden with tobacco, for Holland, 50 tons, 12 men.
Aug. 19, By the Mercury. Ship Elizabeth (recapture) 240 tons, 14 guns, 10 men, from London to Newfoundland, laden with saLt.
Aug. z3. By the Portland,. Ship Fanny, 140 tons, \z guns, 35 men, from Baltimore to Holland, lades with tobacco.
July 15. By the Surprize. Margaret Christiana, (recapture) from London to Quebec, laden with fundry goods, and carried into Halisax.
Aug. 24. By the Vestal. Brig Relies, 120 tons, 12 men, from Baltimore to Holland, laden with tobacco.
Sept. 3. By the Vestal and Fairy. Brig Mercury, (Congress packet) 60 tons, 4 guns, 14 men, from Philadelphia to Holland.
Sept. 10. By the Vestal and Fairy. Brig Phœnix, (privateer) belonging to Newberry, 140 tons, .16 guns •60 men.

History of Essex County, Massachusetts: with biographical sketches ...: Band 2,Teil 1

Duane Hamilton Hurd - 1888 -
The " Wilkes " was built by David Pearce, for the West India trade, and after making one voyage was fitted out as a privateer, ... Mr. Babson, in reviewing his account of Gloucester privateering, which we have here abridged, ...

Record book of the Society of Sons of the Revolution in the State ...: Band 2
Sons of the Revolution. Rhode Island Society - 1902 -

Gloucester, Mass. Appears as Second Lieutenant in a petition dated Cape Ann, August 13, 1778, asking that William Coas be commissioned as
Commander of ... Commissioned April 21, 1780, as Commander of the Privateer brigantine "Wilkes. ...

History of the town of Gloucester: Cape Ann
John James Babson

Brig "Wilkes." — This vessel was built by David Pearce; and, after making a mercantile voyage to the West Indies, m fitted out as a privateer, under command of Job Knights. She was taken, and carried into Newfoundland; but was afterwircretaken by some men belonging to Marblehead, and brought back to Gloucester. Capt. Pearce purchased her, and sent her oa: again, under command of John Beach. She was taken on this voyage, off the West Indies.

PS . Tak krotko przez 1 dzien poszukiwania brygu Prince Edward,
Nadal trzeba poszukac, co sie z nim stalo i komu zostal sprzedany
Nie do wszytkich tu wymienionych zrodel jest dostep przez googlowanie
Ale historia ciekawa, warta szukania, jak uwieziona mala zaloga korsarze HOPE opanowala wiekszy okret
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

Brig Antigua sold 14.03.1783 for L425

Fireships:
Harpy sold 14.03.1783 for L2608 s8 d6
Infernal sold 14.03.1783 for L2608 s18 d3
Furnance sold 14.03.1783 for L1224 s17 d0
Lighting sold 30.6.1783 for L940 s0 d0
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Post autor: AvM »

YOUNG HEBE (zakupiony 1843).
Był to szkuner handlowy, który brytyjska marynarka wojenna kupiła w 1843 dla dokonania badań mierniczych u chińskich wybrzeży. Nie miał uzbrojenia. Wymiary: 43’ x 12’ x 5’, tonaż 22 tony (wg Winfielda; zaś zdaniem Colledge’a i Lyona - 45 ton). Załoga: 16 ludzi. Został sprzedany w Hongkongu 7.01.1847 (albo dopiero w 1850).
szkuner YOUNG HEBE , Mr. C.V.temple on command left macao 20.8.1841 for Hong Kong
William T.Date zostal mianowany 8.7.1843 leutnant & commander YOUNG HEBE
YOUNG HEBE jest wymianiany jako 39 tonowy brytyjksi statek handlowy ktoray zawina do Amoyu w 1847, musial byc wiec juz sprzedany!

The Nautical magazine, Band 16
September 1847
A letter from Ningpo of 7th July, printed in the Overland Rfguter of May 24th, states, that the schooner, Young Hebe, had gone ashore in the bay of Hang-chow-foo. She must have gone on at high water and spring tide, as, at low water, she is high and dry, as are the sands for several miles round her. The Young Hebe is a surveying schooner, has been employed in determining the positions of the various dangers on the coast of China, and in examining the approaches to the several commercial ports, access to which was conceded by the late treaty.

The King's ships: together with the important historical episodes ...: Band 3
The fifth " Hebe " was an armed schooner known as the " Young Hebe." She was of 45 tons, and carried a crew of 16 men. From 1839 to ^42 the " Young Hebe," commanded firstly by Mate Richard Robert Quin, and secondly by Mate CE Hodgkinson

Moje przypuszczenie
HEBE
schooner built 1825 at Calcutta, 54t , employed by EIC as armed vessel, sold at Rangoon.

9.5.1840 Young Hebe (tender) with HMS Conway left Saugor, Bombay

Caledonian Mercury (Edinburgh, Scotland), Thursday, April 1, 1847; Issue 19663.
The Young Hebe served as aurveyiing vessel in the China seas was ordered to be sold out of services
ODPOWIEDZ