Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
W pewnym sensie już na to częściowo odpowiedziałem przy omawianiu podobieństw i różnic w tej grupie. Niezależnie bowiem od wyodrębniania poszczególnych odmian osobnymi nazwami typów, chodziło cały czas o jednostki serii Seringapatam. Francuska fregata President, na podstawie której stworzono ten typ, została zdobyta w 1806 r. W epoce napoleońskiej fregaty uzbrojone w 18-funtówki na głównym pokładzie stanowiły jądro wszystkich zespołów fregat w wielkich marynarkach. Jednak już wojna amerykańsko-angielska z lat 1812-1814 zakwestionowała dotychczasową pozycję jednostek tej klasy. A przecież sama Seringapatam została zwodowana dopiero w 1819 r., zaś fregaty zmodyfikowanej wersji Andromeda zaczęły schodzić na wodę w 1828 r. W tym czasie nawet fregaty z 24-funtówkami na głównym pokładzie przestały być uważane za wystarczająco silne, światowe marynarki przechodziły na żaglowce z działami 32- czy 30-funtowymi. W tak wielkiej flocie, jak Royal Navy, potrzebne były też mniejsze jednostki, lecz opinia publiczna, dobrze pamiętająca klęski brytyjskich fregat z nieporównanie silniej uzbrojonymi amerykańskimi przeciwniczkami, nie chciała tego przyjąć do wiadomości. Kwestia z technicznej przekształciła się w polityczną.
Opisane przeze mnie wcześniej kłopoty z właściwościami żeglarskimi fregat typu Seringapatam i podtypów rozwojowych, również się im nie przysłużyły. Wprawdzie w latach 1830. zwodowane jednostki przezbrojono w armaty 32-funtowe (obok minimalnej liczby dział haubicznych), ale ogólnie panowała opinia, że do noszenia nowego, ciężkiego uzbrojenia oraz do walki z nowoczesnymi fregatami są już za małe i niewłaściwie skonstruowane, zaś zadania odpowiednie dla jednostek tej wielkości taniej mogą wykonywać korwety, więc kontynuacja serii to wyrzucanie państwowych pieniędzy. Można dyskutować na temat większej czy mniejszej słuszności tej opinii, lecz definitywna zmiana rządów w 1830 r. przesądziła sprawę. Nowa ekipa postawiła sobie za cel zlikwidowanie Urzędu Marynarki (uważanego za bastion torysów) - zawieszenie, potem zaniechanie prac na prawie wszystkich fregatach klasy 18-funtowej budowanych przez tę instytucję stanowiło ważny etap w tej personalnej rozgrywce.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Opisane przeze mnie wcześniej kłopoty z właściwościami żeglarskimi fregat typu Seringapatam i podtypów rozwojowych, również się im nie przysłużyły. Wprawdzie w latach 1830. zwodowane jednostki przezbrojono w armaty 32-funtowe (obok minimalnej liczby dział haubicznych), ale ogólnie panowała opinia, że do noszenia nowego, ciężkiego uzbrojenia oraz do walki z nowoczesnymi fregatami są już za małe i niewłaściwie skonstruowane, zaś zadania odpowiednie dla jednostek tej wielkości taniej mogą wykonywać korwety, więc kontynuacja serii to wyrzucanie państwowych pieniędzy. Można dyskutować na temat większej czy mniejszej słuszności tej opinii, lecz definitywna zmiana rządów w 1830 r. przesądziła sprawę. Nowa ekipa postawiła sobie za cel zlikwidowanie Urzędu Marynarki (uważanego za bastion torysów) - zawieszenie, potem zaniechanie prac na prawie wszystkich fregatach klasy 18-funtowej budowanych przez tę instytucję stanowiło ważny etap w tej personalnej rozgrywce.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
szkuner pilotowy SPENCERPierwotnie amerykański szkuner korsarski Spence albo Spencer, zbudowany w 1811. Zdobyty 3.08.1812 w zatoce Fundy przez łodzie z brytyjskiej fregaty i wcielony do Royal Navy pod nazwą Cockchafer w charakterze Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Batimore register #196 z 1811 roku
Nie wiem cigle czy byla to jednostka korsarska

Robert MalcomsonBardzo proszę o opis danych i losów okrętu CHAMPLAIN (1819).
Trójmasztowiec (bryg?) używany na jeziorze Champlain, podobno 32-działowy, co przy tych wymiarach sugeruje budowę w stylu pływającej baterii, doliczenie wszystkich muszkietów załogi lub pomyłkę w źródłach. Wymiary: 60’9” x 20’ x ?, tonaż 111 ton. Był już w służbie w 1816 albo może kupiony dopiero w 1819. Sprzedany około 1832.
"Warships of the Great Lakes"
Transport CHAMPLAIN (1815 Isle aux Nois)
111bm 68'9" (poklaqd) x20' szkuner o niskim zanurzeniu
1817 w dobrym stanie, potem gnil powoli
W 1822 nie bylo tak duzo parowcow do kupieniaWcześniej parowiec Braganza, kupiony przez Royal Navy w maju 1822 w Rio de Janeiro i wcielony pod nazwą Cockburn w charakterze szkunera pełniącego rolę tendra korwety (okrętu 6 rangi) Leven pełniącej służbę hydrograficzną u Wysp Zielonego Przylądka i wybrzeży Afryki. Przy złej pogodzie, 1.04.1823, Cockburn wpakował się na brzeg w zatoce Musenburg, blisko Simonstown (Kraj Przylądkowy) i został stracony.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Braganza wooden paddle steamer
1820 New York
140t
1820 reg, New York ,NY
1823 sold foreign (May 1822 bought by RN)
Tak jak sie pisze na szybko po nocy, polaczylem dwa parowce
Bragança wooden paddle steamer
1818 New York
149t
1820 Swift reg, New York ,NY
1820 in Rio owned by Britishman Samuel C. McCoil
1820 acquired by Brazilan Navy as Bragança,
Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
R.C AndresonBardzo proszę o opis danych i losów okrętu HOPEWELL (zakupiony 1652).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
"List of Men-of-War 1650-1700
Part I. English Ships , 1649-1702"
London 1935
Letters and papers relating to the first Dutch War, 1652-1654: Part 5HOPEWELL pink
20 guns
(Prize ) 1652
Sold 1657
Samuel Rawson Gardiner, Christopher Thomas Atkinson - 1912
p.252
p.256The Constant Warwick as yet I have not seen, nor Old Warwick, Hare pink, Horseleydown(2), Hopewell pink. As soon as these come to my sight, I shall endeavour to keep them in action according as I shall receive commands from your Honours, ...
on the 13 instant the Hopewell pink came into my company off the Land's End where I shall through God's assistance according to the best of my judgment endeavour to improve that little addition of strength for the best advantage of the
Calendar of State Papers, Domestic series, of the reign of Charles II
135. Certificate by Jonas Shish of the dimensions, &c. of the Hopewell pink of London. [Adm. Paper.]
Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
R.C Andreson
"List of Men-of-War 1650-1700
Part I. English Ships , 1649-1702"
London 1935
Jesli jest kilku chetnych moge ta zadka ksiazeczke zeskanowac dla potrzeb wlasnych naukowych
"List of Men-of-War 1650-1700
Part I. English Ships , 1649-1702"
London 1935
Jesli jest kilku chetnych moge ta zadka ksiazeczke zeskanowac dla potrzeb wlasnych naukowych

Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
Bardziej by mnie z tej serii interesowała lista okrętów francuskich i skandynawskich oraz niemieckich. Tą akurat mam, jednostek holenderskich również. Gdyby ktoś potrzebował - też mogę udostępnić. Czy jednak ktoś ma dwie pozostałe książeczki o których wspomniałem?
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
I owszem, mam szwedzkie, duńsko-norweskie, niemieckie oraz francuskie. Anderson oprócz wyżej wymienionej skompilował też okręty angielskie 1509-1649 (również mam).
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
Jest jeszcze czesc 5 wydana w 1939r.
Zawiera Index ale tez i korektury
Zawiera Index ale tez i korektury
Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
Czy ktoś tu się lubi nad kimś znęcać?I owszem, mam ...
Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
Nie wiem o co chodzi. Ja mam ORYGINALYNapoleon pisze:Czy ktoś tu się lubi nad kimś znęcać?I owszem, mam ...

W kazdym razie HOPEWELL jest dosyc udokumentowany.
Mam dostep on-line do dokumentow House of Commons , ale cos od 1690-tych.
Niedlugo wracamy do RN, bo mam kilka ciekawosek.
Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
W starych LLoydach jest duzo ex okretow RN , najcyesciej podanycjh jako zbudowanych w KgsYd lub Kg'sY. = King's Yard
Wyrywkowo, bo nie wszystkie OCR lapie.
Z Lloyda 1805
Mary S.s.C. 20 years 303t Humble 16ft Lo.Trnfp
Sally S.s.C. 24 years 376t D.Bennet 16ft Lo.S.Fith
Z Lloyda 1807
Favourite S.s.W&C. 29 years 328t D.Bennet 16ft Lo.S.Seas
Merlin e S.s.W&C. 29 years 352t Gale 14ft Lo.Dmra
Z Lloyda 1809
Omnium Bg 12 years 176t Gardner 12ft Du.Lndn
Z Lloyda 1826-7
Coquet S.s.W 19 years 495t Deacon & 18ft Lo.S.Seas
Elizabeth S 19 years 370t Mellish 18ft Lo.S.Seas
Favourite S.s.W&C. 49 years 338t Bennet 15ft Lo.S.Seas
MaryAnn S.s.W 18 years 255t Bnnet & S 14ft Lo.S.Seas
Recovery S.s.C 33 years 420t Bennet 18ft Lo.S.Seas
Royalist S.s.W&C 19 years 387t W.Smith 18ft Lo.S.Seas
Saracen S 13 years 255t Jones & Co 17ft Lo.S.Seas
Sarah S.s.W 22 years 280t Bnnet & S 16ft Lo.S.Seas
Wilham & Ann S 68 years 388t Weddll & C 16ft Lh.DStr't
Woodlark Sw. s. C. 19 years 238t Middletn 15ft Lo.Malta
Z Lloyda 1833
Conway S.s.W. 19 years 465t Enderby 18ft LoS.Seas
Elizabeth S.s.W 25 years 370t Hamer&C 17ft Lo.S.Seas
Elizabeth S.s.W 24 years 460t Birnie 19ft Lo.S.Seas
Marianne Bk.s.W&C 24 years 255t Bnnet 14ft Lo.S.Seas
Pilot Bk.s.W 26 years 400t Majbnks 17ft LoS.Seas
Royalist Sw 19 years 222t J.Andrsn&Co 14ft T.Ptsbg
Sarah S.s.W 28 years 280t Bennet 16ft Lo.S.Seas
Swan Bk,s. & d 66 years 321t Cooper's 16ft HlDstrts
Z Lloyda 1840
Dispatch Bk 1808 241t Bennet & ,London Lon.S.Seas
Robert Heddel Bk. ??? 241t Forster &Co, London Lon.Africa
Wyrywkowo, bo nie wszystkie OCR lapie.
Z Lloyda 1805
Mary S.s.C. 20 years 303t Humble 16ft Lo.Trnfp
Sally S.s.C. 24 years 376t D.Bennet 16ft Lo.S.Fith
Z Lloyda 1807
Favourite S.s.W&C. 29 years 328t D.Bennet 16ft Lo.S.Seas
Merlin e S.s.W&C. 29 years 352t Gale 14ft Lo.Dmra
Z Lloyda 1809
Omnium Bg 12 years 176t Gardner 12ft Du.Lndn
Z Lloyda 1826-7
Coquet S.s.W 19 years 495t Deacon & 18ft Lo.S.Seas
Elizabeth S 19 years 370t Mellish 18ft Lo.S.Seas
Favourite S.s.W&C. 49 years 338t Bennet 15ft Lo.S.Seas
MaryAnn S.s.W 18 years 255t Bnnet & S 14ft Lo.S.Seas
Recovery S.s.C 33 years 420t Bennet 18ft Lo.S.Seas
Royalist S.s.W&C 19 years 387t W.Smith 18ft Lo.S.Seas
Saracen S 13 years 255t Jones & Co 17ft Lo.S.Seas
Sarah S.s.W 22 years 280t Bnnet & S 16ft Lo.S.Seas
Wilham & Ann S 68 years 388t Weddll & C 16ft Lh.DStr't
Woodlark Sw. s. C. 19 years 238t Middletn 15ft Lo.Malta
Z Lloyda 1833
Conway S.s.W. 19 years 465t Enderby 18ft LoS.Seas
Elizabeth S.s.W 25 years 370t Hamer&C 17ft Lo.S.Seas
Elizabeth S.s.W 24 years 460t Birnie 19ft Lo.S.Seas
Marianne Bk.s.W&C 24 years 255t Bnnet 14ft Lo.S.Seas
Pilot Bk.s.W 26 years 400t Majbnks 17ft LoS.Seas
Royalist Sw 19 years 222t J.Andrsn&Co 14ft T.Ptsbg
Sarah S.s.W 28 years 280t Bennet 16ft Lo.S.Seas
Swan Bk,s. & d 66 years 321t Cooper's 16ft HlDstrts
Z Lloyda 1840
Dispatch Bk 1808 241t Bennet & ,London Lon.S.Seas
Robert Heddel Bk. ??? 241t Forster &Co, London Lon.Africa
Ostatnio zmieniony 2011-02-08, 15:18 przez AvM, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
Pytanie brzmiało DOSŁOWNIE:
Czy jednak ktoś ma dwie pozostałe książeczki o których wspomniałem?
Odpowiedź była ściśle na tak zadane pytanie, więc o jakim znęcaniu mowa
?
Krzysztof Gerlach
Czy jednak ktoś ma dwie pozostałe książeczki o których wspomniałem?
Odpowiedź była ściśle na tak zadane pytanie, więc o jakim znęcaniu mowa

Krzysztof Gerlach
Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
Mam , moge zeskanowac, ale po 21 bo do 20 jestem w Londynie, a przyedtem mam troche roboty.Krzysztof Gerlach pisze:Pytanie brzmiało DOSŁOWNIE:
Czy jednak ktoś ma dwie pozostałe książeczki o których wspomniałem?
Odpowiedź była ściśle na tak zadane pytanie, więc o jakim znęcaniu mowa?
Krzysztof Gerlach
Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
Liczby:
Wojny napoleonskie.
Jak w innych wojnach prowadzily ja male jednostki.
Znalazlem:
Altogether some 2150 letters of marque were issued in Britain during the war.
Niektore byly nawety niezle uzbrojone.
A z ksiazki
Terence Grocott
"Shipwrecks of the Revolutionary & Napolenic Eras"
Od 1 stycznia 1793 do 31 grudnia 1799 tylko wg Lloyd's List 4344 jednostek brytyjskich bylo zdobytzch przxe przeciwnika, a z nich 705 bylo odbitych.
W tym samym okresie 2385 jednostek zatonelo, a 652 weszlo na brzeg, z ktorych 70 uratowano.
Wojny napoleonskie.
Jak w innych wojnach prowadzily ja male jednostki.
Znalazlem:
Altogether some 2150 letters of marque were issued in Britain during the war.
Niektore byly nawety niezle uzbrojone.
A z ksiazki
Terence Grocott
"Shipwrecks of the Revolutionary & Napolenic Eras"
Od 1 stycznia 1793 do 31 grudnia 1799 tylko wg Lloyd's List 4344 jednostek brytyjskich bylo zdobytzch przxe przeciwnika, a z nich 705 bylo odbitych.
W tym samym okresie 2385 jednostek zatonelo, a 652 weszlo na brzeg, z ktorych 70 uratowano.
Re: Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
Szukam budowniczych maszyn okretow RN
sloop AFRICA (1862)
sloop REYNARD (1856)
screw gunvessel CORMORANT (1856)
screw gunboats of CLOWN class of 1856 ("Sail & Steam Navy" podaje Penn dla wszystkich )
CLOWN - zamowiony u Millera to chyba przez niego maszyny (ale w Liverpoolu )
DRAKE
FANELIA
HANDY
HUNTER
JANUS
KESTREL - zamowiony u Millera to chyba przez niego maszyny (ale w Liverpoolu )
READY
WATCHFUL
WOODCOCK
screw gunboats of BRITOMARTclass (1860-7=
CHERUB
MINSTREL
PIGEON
SPEEDY
WIZARD
sloop AFRICA (1862)
sloop REYNARD (1856)
screw gunvessel CORMORANT (1856)
screw gunboats of CLOWN class of 1856 ("Sail & Steam Navy" podaje Penn dla wszystkich )
CLOWN - zamowiony u Millera to chyba przez niego maszyny (ale w Liverpoolu )
DRAKE
FANELIA
HANDY
HUNTER
JANUS
KESTREL - zamowiony u Millera to chyba przez niego maszyny (ale w Liverpoolu )
READY
WATCHFUL
WOODCOCK
screw gunboats of BRITOMARTclass (1860-7=
CHERUB
MINSTREL
PIGEON
SPEEDY
WIZARD