Strona 93 z 101
: 2010-05-26, 20:45
autor: Gaweł II
Krzysztof Gerlach pisze:Deal Castle – 24/22-działowy okręt 6 rangi, zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Wymiary: 91’11” x 24’1,25” x 10’9,5”, tonaż 240 ton. Załoga: 115/85. Wg Ustalenia z 1703 winien był nosić na pokładzie głównym 20 x 6-f, na rufowym 4 x 4-f. Zdobyty przez Francuzów 3.07.1706 w pobliżu Dunkierki i teoretycznie wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy, jako fregata 24-działowa. W praktyce nigdy nie był w służbie po 1706.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
A czy wśród tych dział były również egzemplarze długolufowe?
: 2010-05-26, 22:04
autor: Krzysztof Gerlach
Nie. Wszystkie 20 dział 6-f na pokładzie głównym miało mieć długość 7 stóp. Wszystkie 4-funtówki z pokładu rufowego miały mieć 6 stóp długości. To były WÓWCZAS najkrótsze „standardowe” działa w obu wagomiarach. Trafiały się wprawdzie 6-funtówki o długości 6,5 stopy, a nawet 6 stóp, ale bardzo rzadko, i nie czyniły z egzemplarzy 7-stopowych armat długich.
Krzysztof Gerlach
: 2010-05-27, 17:47
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty Pique (zdobyta 1800).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2010-05-27, 19:12
autor: Krzysztof Gerlach
Pique – pierwotnie francuska fregata 42-działowa Pallas klasy „de 18”, zbudowana w okresie listopad 1795-wrzesień 1799 w Saint Malo, zwodowana w końcu 1798 albo na początku 1799. Początkowo miała być fregatą moździerzową wg projektu, którego autorem był Pierre-Alexandre-Laurent Forfait, ale ostatecznie zbudowano ją jako fregatę standardową, wg projektu zmodyfikowanego przez Françoisa Pestel. Nośność 700 ton, wyporność 1071-1200 ton, wymiary: 140’ x 36’ x 17’9”. Załoga: 340. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na pokładach odkrytych 14 x 8-f i 2 haubice 36-f. Przy pierwszym wyjściu z portu zdobyta przez Anglików 6.02.1800 w pobliżu Saint Malo i doprowadzona do Plymouth 2.03.1800. Wcielona do Royal Navy pod nazwą Aeolus, jako fregata 36-działowa. Wymiary: 146’8” x 39’7,5” x 11’11”, tonaż 1028 ton. Załoga: 274. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 10 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 4 karonady 32-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od września 1800, wysłana na Morze Śródziemne. W 1801 przemianowana na Pique. W 1802 na wodach irlandzkich, potem na Karaibach aż do końca 1806. Wycofana do rezerwy w 1807. Naprawiana w Woolwich od kwietnia 1809 do września 1811 i bezpośrednio potem znów skierowana do aktywnej służby. W czerwcu 1812 popłynęła na Antyle, gdzie zwalczała amerykańskich korsarzy do 1814 (od 1813 klasyfikowana jako fregata 32-działowa). Wycofana do rezerwy w grudniu 1818. Sprzedana w Deptford 22.07.1819.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2010-05-27, 21:48
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie w jakich okolicznościach utracono jednostkę Acorn (wod. 1807.10.30) typu Rosamond.
Pozdrawiam Janusz.
: 2010-05-27, 22:21
autor: Krzysztof Gerlach
Obawiam się panie Januszu, że pomyliły się Panu żołędzie. Trójmasztowy slup w typie konstrukcyjnym fregaty, zwodowany 30.10.1807, wcale nie został utracony – rozebrano go w Chatham w maju 1819, gdzie już od dwóch lat stał w rezerwie. Natomiast ten Acorn, który został utracony w 1828 r. – wypłynął z Bermudów do Halifaksu i zaginął bez śladu, ostatni raz widziany w sztormie 14.04.1828 – należał do gładkopokładowych slupów trójmasztowych typu Satellite i zwodowano go 16.11.1826.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2010-05-28, 18:11
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty IMPERIEUSE (zdobyta 1793).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2010-05-28, 19:48
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie rzeczywiście pomyłka z mojej strony, ale nie zamierzona. Dziękuję za sprostowanie.
Jeżeli chodzi jeszcze o jednostki o nazwie Acorn, to miała być też kolejna o tej nazwie, ale typu Fly. Jej nie ukończono, jak też bratniej Argus. Czy wiadomo gdzie miały być budowane owe jednostki i z jakich przyczyn zrezygnowano z ich budowy?
Pozdrawiam Janusz.
: 2010-05-28, 20:21
autor: Krzysztof Gerlach
Impérieuse – francuska fregata 40-działowa klasy „de 18”, zbudowana w okresie luty 1786 – maj 1788 w Tulonie, zwodowana 11.07.1787. Projektant Joseph-Marie-Blaise Coulomb. Nośność 700 ton, wyporność około 1330 ton, wymiary: 142’ x 36’ x 18’9”. Załoga: 324. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na pokładach odkrytych 14 x 8-f. W 1788 krążyła u wybrzeży Lewantu, w latach 1789-1790 na Morzu Egejskim. W okresie 1791-1793 w rezerwie w Tulonie. Zdobyta przez Anglików 10.10.1793 w pobliżu La Spezia. Doprowadzona do Chatham 7.12.1794 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 38-działowa. Wymiary: 148’6” x 39’7” x 12’8”, tonaż 1040 ton. Załoga: 315. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Wyposażana w Chatham do października 1795. Przemianowana na Unité 3.09.1803. W październiku 1803 wypożyczona stowarzyszeniu Trinity House jako hulk. Remontowana w Limehouse od września 1804 do kwietnia 1805, ponownie doprowadzona do postaci czynnej fregaty. W maju 1805 miała próbnie: 26 dział 24-f (Govera) na pokładzie głównym, 12 karonad 32-f na pokładzie rufowym, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f (załoga przy tym uzbrojeniu: 284).W aktywnej służbie od czerwca 1805, kiedy skończono jej wyposażanie w Deptford. Niosła wówczas: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 6 x 9-f i 6 karonad 32-f, na dziobowym 4 x 9-f i 2 karonady 32-f. W latach 1805-1813 służyła na Morzu Śródziemnym i Adriatyku, ale od września do grudnia 1809 reperowana w Plymouth. Ponownie remontowana od kwietnia 1815 do października 1816 w Deptford, po czym wycofana do rezerwy. W 1836 wyposażona w Woolwich do pełnienia roli szpitala więziennego. Rozebrana w Chatham w styczniu 1858.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2010-05-28, 21:01
autor: Krzysztof Gerlach
Zarówno Argus, jak Acorn typu Fly miały być budowane w królewskiej stoczni w Portsmouth. Z obu zrezygnowano 27.04.1831.
Typ Fly został zaprojektowany przez profesora Inmana ze Szkoły Architektury Okrętowej. Pisałem już o nim przy różnych okazjach – on i absolwenci szkoły (wraz z samymi projektami) stali się obiektami gry politycznej. Byli znienawidzeni przez niewykształconych szkutników starej daty, którzy uważali, że tylko praktyka stoczniowa jest coś warta, a teoria to bzdury, oraz przez oficerów marynarki wojennej przekonanych o przemożnej wartości dowodzenia okrętami dla ich projektowania, a zarazem o śmieszności nauki w ogóle (a już zwłaszcza rachunku prawdopodobieństwa i wielu innych działów matematyki nie wykorzystywanych wtedy bezpośrednio w nawigacji). W rezultacie Szkołę zamknięto (1832), a projekty Inmana uznano za beznadziejne i zrezygnowano z budowy dalszych jednostek tych typów.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2010-05-29, 18:04
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty ARMIDE (zdobyta 1806).
Panie Krzysztofie, jeśli można, jakie były okoliczności utraty okrętu liniowego CONQUEROR (02.05.1855) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2010-05-29, 18:53
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Jak wiadomo 05.07.1833 pod przylądkiem St. Vincent ( Portugalia) stoczono już kolejną bitwę (określana jako czwartą pod tym przylądkiem).
Interesuje mnie strona portugalska.
Może to wydać się dla niektórych osób dziwne, że owe pytanie zadaję w temacie floty angielskiej, ale z pewnością dla Pana Krzysztofa to nie będzie niespodzianka.
Jak to się stało Panie Krzysztofie, że flotą portugalską dowodził w tym czasie późniejszy admirał Charles Napier, a samą eskadrą portugalską składzie 3 fregaty, 1 korweta, 1 bryg, 1 szkuner, komandor Wilkinson.
Co ciekawe każdą jednostką portugalską dowodzili oficerowie brytyjscy: fregatami Rainha de Portugal (46 dz), Dona Maruia (42dz), Dom Pedro (50dz) kolejno kpt. MacDonough, Peake, Goble, korweta Vila Flor (18) dowodził Ruxton, a brygiem Portuense (20dz) Blackstone.
Moje pytanie w sumie dotyczy samych oficerów brytyjskich. Na jakiej zasadzie znajdowali się na pokładach okrętów portugalskich, jaki statut mieli wówczas wspomniani oficerowi .
Pozdrawiam Janusz.
Ps. Jeżeli to pytanie miało znajdować się w temacie floty portugalskiej to proszę moderatorów o przeniesienie mego pytania do tego wątku.
: 2010-05-29, 19:14
autor: Krzysztof Gerlach
Armide – francuska fregata 40-działowa klasy „de 18”, zbudowana w okresie 16.11.1802 – maj 1804 w Rochefort, zwodowana 24.04.1804. Projektant Pierre Rolland. Nośność 759 ton, wyporność 1430 ton, wymiary: 46,99 x 12,02 x 6,17 m. Załoga: 323-352. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na pokładach odkrytych 8 x 12-f i 4 haubice 36-f. W aktywnej służbie od 1.06.1804. W okresie 16.07.1805-24.12.1805 uczestniczyła w słynnym rejsie „korsarskim” eskadry Allemanda; w tym czasie spaliła 18.07.1805 neutralny kuter pruski Sylphe, by ukryć ruchy eskadry, uczestniczyła w zdobyciu brytyjskich okrętów wojennych i statków handlowych. Podczas próby przerwania blokady zdobyta przez Anglików 25.09.1806 w pobliżu Rochefort, doprowadzona do Plymouth 2.10.1806 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 38-działowa. Wymiary: 152’11,5” x 40’4” (lub 40’3”) x 12’3,5”, tonaż 1104 tony. Załoga: 284 (potem 315). Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na rufowym 14 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. W rzeczywistości odstawiona od razu do rezerwy. Remontowana i wyposażana w Plymouth od lutego do października 1809. Dopiero wtedy skierowana do aktywnej służby pod brytyjską banderą, wysłana ku atlantyckim wybrzeżom Francji. 2.06.1813 popłynęła na wody Ameryki Północnej, gdzie zwalczała amerykańskich korsarzy i wspomagała działania armii do 1814. Rozebrana w Deptford w listopadzie 1815.
Śrubowo-żaglowy liniowiec Conqueror należał do eskadry brytyjskiej stacjonującej w Indiach Zach. Przepływając z Port Royal na Jamajce na Bahamy, przez błąd nawigacyjny wpakował się 29.12.1861 na wybrzeże wysepki Rum Cay (Rum Key, Bahamy) i został kompletnie rozbity, chociaż obyło się bez strat w ludziach.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2010-05-29, 20:27
autor: Krzysztof Gerlach
Napier i inni oficerowie brytyjscy w portugalskie flocie 1833 r.
Rzecz w tym, że Portugalia znajdowała się wówczas w stanie wojny domowej, na dodatek dość osobliwej. Już od 1807 r., kiedy dwór i rząd portugalski zmuszeni byli uciec przed Napoleonem do Brazylii, zaczęła się wytwarzać sytuacja, którą jeden z historyków określił jako przejście od Portugalii z kolonią brazylijską, do Brazylii z kolonią portugalską. Od 1822 Brazylia stała się niepodległym państwem, lecz silnie związanym z dawną macierzą przez ten sam dom panujący (aczkolwiek innych władców). Kiedy w 1826 zmarł król Portugalii, Jan VI, próbujący utrzymać umiarkowanie konserwatywno-centrową politykę wobec licznych buntów i spisków ugrupowań skrajnych (musiał wygnać z kraju własnego syna, Miguela, przywódcę konserwatystów i klerykałów), kraj znalazł się w trudnej sytuacji. Jego najstarszy syn, Piotr, był już cesarzem Brazylii i chociaż miał niewątpliwie prawo do tronu Portugalii, to nie mógłby go objąć nie zrzekłszy się wprzód cesarzowania w nowej ojczyźnie. Chociaż więc został obwołany w Portugalii królem jako Piotr IV, natychmiast abdykował na rzecz swej córki Marii (wówczas 7-letniej), a dążąc do kompromisu regencję powierzył swemu bratu, Dom Miguelowi. Kiedy Miguel powrócił (z Austrii) do Portugalii w lutym 1828, stanął na czele ruchu konserwatystów kwestionującego prawa Piotra do decydowania o czymkolwiek, i głoszącego, że Miguel jest w tej sytuacji jedynym prawowitym następcą tronu (mimo złożenia przysięgi na wierność bratu, Piotrowi, i Marii II). W lipcu 1828 mianowane przez niego Kortezy ogłosiły go królem. Miguel przystąpił do terroryzowania wszystkich liberałów, mordując i zapełniając więzienia przez 6 lat. Większość tych, którzy uciekli z kraju, przebywała w Anglii. Kiedy w 1831 wybuchła wojna domowa, zwolennicy obalonej Marii II, wyszli z bazy na Azorach, gdzie jedna z wysp już w 1829 r. zbuntowała się przeciwko krwawemu i nieudolnemu reżimowi Miguela. Chociaż Marię i liberałów wspierał pieniędzmi brazylijskimi jej ojciec (nota bene w 1831 ustąpił w Brazylii na rzecz swego syna), to – rzecz jasna – oficjalna flota Portugalii była w rękach Miguela. Kiedy w lipcu 1832 r. Dom Pedro lądował w Portugalii, w skład jego sił wchodziło 800 najemników angielskich i francuskich (obok 6700 portugalskich liberałów). W początkowym okresie wojny wszystkie regularne wojska były po stronie Miguela, więc Dom Pedro musiał opierać się na zawodowcach werbowanych zagranicą. Poza tym w wojnie domowej często wierniejszy jest obcokrajowiec walczący za pieniądze i zgodnie ze swymi ideałami, niż rodak, który może skrywać prawdziwe poglądy. Natomiast tradycja zatrudniania się brytyjskich oficerów w obcych flotach w czasie, gdy ich kraj nie walczył z nikim, jest bardzo stara. Wynikała z wielu przyczyn – braku perspektyw awansu w okresie pokoju, konieczności życia za pół żołdu, małych szans na realne pływanie. Poza tym renoma Royal Navy i rzeczywiste doświadczenie jej oficerów było tak wielkie, że mniejsze marynarki oferowały tym ludziom stanowiska o kilka rzędów wielkości większe niż we flocie brytyjskiej, często takie, których np. z racji pochodzenia społecznego nigdy w Royal Navy by nie uzyskali. Ich skomplikowany status częściowo wyjaśnia tekst zacytowany przez AvM w temacie "Flota Portugali". Chociaż Wielka Brytania popierała wówczas Dom Pedra, to oficjalnie do wojny domowej w obcym państwie się nie wtrącała i zakazywała tego swoim obywatelom. Oficerowie Royal Navy zatrudnieni w portugalskiej czy innej obcej służbie byli formalnie skreślani z list marynarki brytyjskiej. W nowych ojczyznach dostawali obywatelstwo, rangi i tytuły, czasami zostając w nich do końca życia. Inni wracali do Wielkiej Brytanii, gdzie starali się o ponowne przyjęcie do Royal Navy, oczywiście w starych stopniach, a nie tych zagranicznych. Przywrócenie nie było automatyczne, ale na ogół się udawało, zwłaszcza jeśli kombatanci walczyli wcześniej po stronie, której Anglicy jawnie lub po kryjomu sprzyjali.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2010-05-30, 18:00
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu fregaty ALCESTE (przejęta 1793).
Panie Krzysztofie, jeśli można zapytać, jakie były okoliczności utraty okrętu HUSSAR (26.08.1763) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2010-05-30, 19:30
autor: Krzysztof Gerlach
Alceste – francuska fregata 32/36-działowa klasy „de 12”, zbudowana w okresie maj 1780- luty 1781 w Tulonie, zwodowana 28.10.1780. Projektant Joseph-Marie-Blaise Coulomb. Nośność około 600 ton, wyporność 1100 ton, wymiary: 136’ x 34’6” x 17’10”. Załoga: 264-285. Uzbrojenie pierwotne: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 6 x 6-f; w okresie 1794-1796: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 6 x 6-f i 2 haubice 36-f; w okresie 1798-1799: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na pokładach odkrytych 6 x 6-f i 4 haubice 36-f. Od początku kariery służyła tylko na Morzu Śródziemnym, pływała do Algieru (1789), w okresie 1791-1793 stała w rezerwie w Tulonie. Przekazana przez francuskich rojalistów w Tulonie 29.08.1793, oddana Sardyńczykom. Zdobyta na nich przez Francuzów 8.06. albo 10.06. (lub w maju) 1794. Wchodziła w skład eskadry tulońskiej adm. Martina, która 2.03.1795 przerwała brytyjską blokadę i wyszła w morze, zdobywając 8.03.1795 u wybrzeży Korsyki angielski liniowiec 74-działowy Berwick – formalnie poddał się on właśnie fregacie Alceste. W marcu 1796 zawiozła do Konstantynopola francuskiego ambasadora oraz instruktorów artylerii. Od listopada 1796 do stycznia 1797 operowała u wybrzeży Ligurii i Toskanii. W 1798 przybyła do Aleksandrii w ramach wyprawy egipskiej generała Bonaparte. Opuściła Aleksandrię w czerwcu 1799 w składzie eskadry skierowanej do Genui. Zdobyta przez Anglików 18.06.1799 w pobliżu Tulonu i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 32-działowa. Wymiary: 145’0” x 39’0” (albo 38’0”) x 11’6”, tonaż 932 tony. Załoga: 240 lub 215. W tym charakterze używana krótko na Morzu Śródziemnym, ale już 9.04.1800 doprowadzona do Chatham, zarejestrowana 27.07.1801 jako slup i wyposażona w Chatham (do sierpnia 1801) w charakterze pływającej baterii o załodze 96 ludzi. Sprzedana w Sheerness 20.05.1802.
Hussar od 1779 przebywał na wodach Ameryki Północnej. 24.11.1779, próbując pokonać przejście o wymownej nazwie Hell Gate (w Nowym Jorku, między Manhattanem a Long Island), uderzył w podwodną skałę znaną lokalnie jako Pot. W dnie zrobił się otwór, przez który zaczęła błyskawicznie wlewać się woda, kiedy okręt zszedł ze skały. Rzucono kotwicę i uruchomiono pompy, ale daremnie. Wyrzucono więc działa za burtę, przecięto linę kotwiczną i próbowano sztrandować na Long Island, lecz silny prąd zepchnął żaglowiec ku wybrzeżom Connecticut. Ostatecznie Hussar zatonął po górny pokład, utkwiwszy na mieliźnie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach