Obce flotylle rzeczne na wodach Prypeci w czasie 1WS

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Ależ w tym biogramie z PSB jest napisane wyraźnie: oficer kontaktowy, co jest równoważne z formą "oficer łącznikowy".
Faktycznie, przeoczylem. I aby zakonczyc temat o Minskim przyznaje, ze jest przeoczylem rowniez imie jego zony. Jest to na 100 % Minski z flotylli.
Jefe
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Chyba chodzi o Zwierkowskiego.
Jerzy Zwierkowski (uzywal rowniez niemiecki odpowiednik imienia Georg) byl oficerem FW. Jego przodek (?) Walenty Józef Wincenty Zwierkowski – uczestnik wojen napoleońskich.
Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

jefe de la maquina pisze:Chyba chodzi o Zwierkowskiego.
Jerzy Zwierkowski (uzywal rowniez niemiecki odpowiednik imienia Georg) byl oficerem FW. Jego przodek (?) Walenty Józef Wincenty Zwierkowski – uczestnik wojen napoleońskich.
Jefe
Nie, nie chodzi o Zwierkowskiego. Ja nie spotkałem się z takim nazwiskiem przy przegladaniu dokumentów k.u.k Weichselflottille (choć nie widziałem dokumentów z 1914 r.). Prawdopodobnie nie był nigdy oficerem tej formacji.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Rozwiązanie zagadki: w Krakowie istnieje ulica inż. Adama Bielańskiego. Bielański został uhonorowany nie za zasługi podczas wojny, a za działalność na stanowisku naczelnika Wydziału Dróg Wodnych Urzędu Wojewódzkiego Krakowskiego. Jego synem jest znany polski chemik prof. Adam Bielański (ur. 1912 r.).
JB
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Mam spis statkow z Dniepru 1916 ,
aktualnie zamowielem spis sowieckich z 1922
(1-szy po wojnie) Powinienem miec za 2-3 tygodnie.
Nie wiem co to jest, ale kilka problemow moze sie rozwiazac,

avm
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Rozwiązanie zagadki: w Krakowie istnieje ulica inż. Adama Bielańskiego. Bielański został uhonorowany nie za zasługi podczas wojny, a za działalność na stanowisku naczelnika Wydziału Dróg Wodnych Urzędu Wojewódzkiego Krakowskiego. JB
Ale jaka funkcje we flotylli pelnila ta osoba.
Jefe
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

jefe de la maquina pisze:
Rozwiązanie zagadki: w Krakowie istnieje ulica inż. Adama Bielańskiego. Bielański został uhonorowany nie za zasługi podczas wojny, a za działalność na stanowisku naczelnika Wydziału Dróg Wodnych Urzędu Wojewódzkiego Krakowskiego. JB
Ale jaka funkcje we flotylli pelnila ta osoba.
Jefe
Ldst. Ing. Lt. Bielański pełnił różne funkcje o charakterze technicznym.
JB
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Mam sowwiecki spis parowcow z Dniepru z 1922 roku.
Nie ma starych nazw ale sa starzy wlasciciele i stocznie,
Duzo tego nie ma, ponadto mozliwe zepodniesli jak Polacy czesc pozniej
Ewidentnie musialy byc nowe nadania nazw bo staruszkzki z II WS
mialy dopasowane nazwy. Oczywiscie sa juz takie jack "KRASNYJ TERROR"
Przynajmniej nazywali rzeczy po imieniu.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

JB pisze:
AvM pisze:...statek przerejestrowany jako pasazerski
nowa nazwa LITWINKA
nowo pomierzony 69'10''x14'3'x8'x6'3'' (wysokosc kadluba)
Dziekuję!
Czyli miał wymiary: 21,29x2,44/4,34x[1,91] m. Widać, że trzeba z rezerwą podchodzić do niektórych danych z rejestrów.
JB
LITWINKA (1894) kolowy
zbud O'Brien de Lassy, Pinak
dostale w 1922 certyfikat Rosyjskiegoo rejestru
21,34x2,44x1,01m 24KM 1 kocial.
byly wlasciciel: Kaplan,
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

jefe de la maquina pisze:Czy statek “Liwinka” został wyremontowany przez Austriaków, czy też niewykonczony dostał się w ręce Rosjan ?
AvM pisze:MOKWIN zostal w okolo 1909-1910 sprzedany
M.O.Orda, mieszkanca Berezin , Pinsk oraz M.Kaplan, z Pinska
Nowy numer MPS 2/59
statek przerejestrowany jako pasazerski
nowa nazwa LITWINKA
nowo pomierzony 69'10''x14'3'x8'x6'3'' (wysokosc kadluba)
To nie był drugi statek Bugflottille. Jeśli GENERALGOUVERNEUR, był obok KAISERA drugim statkiem Flotylli, to musiał zostać przerzucony tam znad Wisły. Mam pewne przypuszczenia, co to za jednostka (śrubowa). Potem pewnie nazwany BRZEŚĆ (ale nie ex rosyjski BRIEST), a następnie WARTA.
JB
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Czy może mi ktoś udzielić informacje co oznacza skrót “MPS” podawanych przy statkach śródladowych wpisanych do rejestru ?
Jefe
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

jefe de la maquina pisze:Czy może mi ktoś udzielić informacje co oznacza skrót “MPS” podawanych przy statkach śródladowych wpisanych do rejestru ?
Jefe
MInisterstwo Putiej Soobszczenija

MInisterstwo Drog Publicznych (na polskie chyba tak)

od 1885 , albo troche wczesniej zaczelo przyznawac numery rejestracyjne,
po tych numerach mozna rozpoznac czy to ten sam statek ,
okolo 1910 wprowadzono inna numeracje dla nowo rejestrowanych jednostek.

Te numery pozostawaly nawet przy zmianie akwenu plywania.
jefe de la maquina
Posty: 787
Rejestracja: 2007-10-27, 00:01

Post autor: jefe de la maquina »

Dziekuje. Rozumiem, ze to bylo tylko za czasow carskich ?
Jefe
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6706
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

jefe de la maquina pisze:Dziekuje. Rozumiem, ze to bylo tylko za czasow carskich ?
Jefe
Nowe numery przyznawal ofd 1922 Rejestr SSR,
Do tego czasu obowiazywale stare (nowe po 1910)
W czasie chyba od 1914 nie przyznawano numerow
jak to wynika z rejestrow

mam na razioe tylko rejestr 1922 roku,
inne postaram sie zdobyc, ale nic nie wiem czy byly takie w latach 30-tych.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

jefe de la maquina pisze:C-k Flotylla Rzeczna 4 Armii...Wg Szekeresa na dowódcę flotylli wyznaczono płk. Brescha, zaś jego zastępcą został płk. Burchardt. Tutaj mam pewne wątpliwości gdyż przeglądając korespondencję kpt. Mijo Philipovića (d-ca FW), spotkałem, że w początkowym okresie formowania flotylli, d-ca C-k Flotylli Wiślanej (K.u.k Weichsel Flotylle) podpisywał się jako również jako komendant flotylli na Bugu...
W k.u.k. Weichselflottille służył Oblt. (por.) Eugen Burghardt (z 5 batalionu wojsk inżynieryjnych - PB 5, m.p. Pozsony), nie mógł awansować tak szybko na pułkownika, co najwyżej był kapitanem (Hptm.). To samo dotyczy pewnie Oblt. lub. Hptm. Brescha. Musieli być dowódcami w końcowym etapie wojny, w 1916 komendantem k.u.k. Bugflottille był Hptm. Artur Zar (PB 4).
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

jefe de la maquina pisze:Jednostki przerzucone z Rosyjskiej Flotylli Wislanej do Flotylli na Prypeci.

Мoряк (Moriak),...wymiary: 9,8 x 1,8 x 0,45 m ...
Балтиец (Baltijec), ... wymiary: 7,62 x 2,13 x 0,71m (IC), moc silników -28 KM (IC); napęd - 2 śruby (K-B) ; załoga: 6 osób (K-B), kadłub stalowy.
Dawna austriacka stalowa łódź motorowa. Nieznana nazwa pod banderą Austro-Węgier. ...
Caндомирец (Sandomirec), ...wymiary: 7,31 x 1,98 x 0,55 m...
Długości tych motorówek, w przeliczeniu na stopy, to odpowiednio: 33', 25' i 24'. Budowanie jednostek o długości mierzonej w stopach było charakterystyczne dla stoczni na terenie Rosji, a nie Austro-Węgier. Znalazłem jedną małą stocznię, na terenie dzisiejszej Finlandii, która budowała w czasie wojny łodzie motorowe dla MPS o długościach: 50' (WOPS=Warszawskij Okrug Putiej Soobszczenija), 34', 33' (WOPS), 30', 29', 28' 26' (WOPS) i 23' (WOPS). Nie jest wyklucznone, że Morjak został zbudowany w tej stoczni.
JB
ODPOWIEDZ