Strona 10 z 40
: 2008-02-09, 15:15
autor: Krzysztof Gerlach
Brillant, Fortuné – żaglowce o tonażu 1100 ton, nośności 1250 ton i wyporności około 2250-2280 ton. Projektanci Jacques-Luc Coulomb i Joseph-Louis Ollivier. Wymiary: 156’0” (lub 153’0”) x 41’0” (lub 40’6”) x 20’0” lub 19’8” czy nawet 19’0” (zanurzenie 18’-19’6”, wysokość międzypokładowa 5’5”). Załoga: 485. Miały po 54 lub 64 furty w dwóch głównych bateriach, nosiły po 56-60 dział, w tym na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 2-6 x 6-f.
Brillant – zbudowany w Lorient. Zakupiony przez marynarkę królewską w listopadzie 1758 i wcielony jako teoretycznie liniowiec 64-działowy. Załoga 491-571. Skreślony z listy floty w 1770, rozebrany w okresie 1771-1773.
Fortuné – zbudowany w Lorient-Caudan. We wrześniu 1763 zatonął w False Bay (Afryka południowa).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-09, 17:37
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego ARDENT = TEMERAIRE z 1669.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-02-09, 21:09
autor: Krzysztof Gerlach
Ardent - liniowiec 50/56-działowy z 12 lub 11 furtami w dolnej baterii, okręt 3 rangi. Dwupokładowiec (trójpokładowiec?) zwodowany w Breście w maju 1671 (zamówiony dopiero w lipcu 1670, więc data 1669 jest prawdopodobnie całkiem błędna). Projektant Laurent Hubac. Tonaż między 900 a 1100 ton, wymiary: 41,4 (lub 41,3) x 11,1 (lub 10,9) x 5,0 m (zanurzenie 5,2-5,4 m). Załoga: 350. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 12 x 18-f i 10 x 12-f, na górnym 12 x 12-f i 8 x 8-f, na rufowym 10 x 6-f, na rufówce 4 x 4-f (ewentualnie, zgodnie z logiką XVII-wieczną, można ten pokład rufowy traktować jako trzeci pokład trójpokładowca bez dział na śródokręciu i dziobie, a rufówkę jako pokład rufowy). Uzbrojenie rzeczywiste 48 do 60 dział, w tym na pokładzie dolnym 22 x 24-f, na górnym 24 x 12-f, na rufowym 6 x 4-f. Przemianowany na Téméraire 24.06.1671. Brał udział w bitwach pod Schooneveldt 7.06.1673, pod Walcheren 14.06.1673, pod Texel 21.08.1673, pod Pharo 2.01.1675, pod Palermo 31.05.1676, może też pod Bévéziers 10.07.1690 i pod Barfleur 29.05.1692. Zatopiony w walce przez Anglików 9.12.1694.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-10, 12:15
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie następnych jednostek Kompanii: Saint Louis (wod. 27.02.1752), Conde / Prince de Conde (wod. 30.08.1753) i Comte d`Argenson (wod. 03.07.1757).
Pozdrawiam Janusz.
: 2008-02-10, 17:55
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego ANJOU = VAILLANT z 1669.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-02-10, 19:25
autor: Krzysztof Gerlach
Saint Louis – statek o tonażu 1100 ton, wyporności około 2100 ton, wymiarach 145’0” x 40’0” x 17’0” (zanurzenie 20’-22’, wysokość międzypokładowa 5’6”-5’10”), zwodowany (wg moich informacji) 27.07.1752, w Lorient. Projektant Nicolas Lévéque. Załoga: 199-253. Miał 54 furty, nosił 12-54 dział (maksymalne wartości załogi i dział w służbie wojennej, ale nie w marynarce królewskiej, zwykle 26 x 12-f). Wycofany z eksploatacji w czerwcu 1768, zmieniony w hulk do karenażu, przejęty przez marynarkę wojenną w 1770.
Condé (Prince de Condé) – statek o tonażu 900 ton, wyporności około 1600 ton, wymiarach 132’0” x 36’0” x 16’0” (zanurzenie 17’-19’, wysokość międzypokładowa 5’4”-5’6”), zbudowany w Lorient. Projektant Nicolas Lévéque. Załoga: 151-250. Miał 44 furty na dwóch zakrytych pokładach, nosił 20-50 dział (maksymalna liczba dział w służbie wojennej, ale nie w marynarce królewskiej; maksymalna liczba załogi w służbie korsarskiej; maksymalny wagomiar – 12 funtów na pokładzie dolnym; zazwyczaj w sumie tylko 20 armat 8-funtowych). Wycofany z eksploatacji we wrześniu 1769, zmieniony w hulk, sprzedany marynarce wojennej w 1770.
Comte d’Argenson (D’Argenson) – statek o tonażu 1000 ton, wyporności około 1600 ton, wymiarach 141’0” x 36’0” x 16’0” (zanurzenie 17’-19’, wysokość międzypokładowa 5’3”-5’8”), zbudowany w Lorient. Projektant Nicolas Lévéque. Załoga: 162-191. Miał 50 furt w zakrytych bateriach, nosił 14-26 dział (np. 26 x 8-f, albo 2 x 12-f i 20 x 8-f). Wycofany z eksploatacji w maju 1769, sprzedany marynarce wojennej w 1770.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-10, 19:26
autor: Krzysztof Gerlach
Anjou - liniowiec 50/52-działowy z 12 lub 11 furtami w dolnej baterii, okręt 3 rangi. Dwupokładowiec (trójpokładowiec?) zwodowany w Breście w maju 1671. Projektant Laurent Hubac. Tonaż około 900-950 ton, wymiary: 41,4 (lub 41,3) x 11,1 (lub 10,9) x 5,0 m (zanurzenie 5,2 lub 5,4 m). Załoga: 300-325. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 12 x 18-f i 10 x 12-f, na górnym 12 x 12-f i 8 x 8-f, na rufowym 10 x 6-f, na rufówce 4 x 4-f (ewentualnie, zgodnie z logiką XVII-wieczną, można ten pokład rufowy traktować jako trzeci pokład trójpokładowca bez dział na śródokręciu i dziobie, a rufówkę jako pokład rufowy). Uzbrojenie rzeczywiste 52 do 60 dział, w tym na pokładzie dolnym 22 x 24-f, na górnym 24 x 12-f, na rufowym 6 x 4-f. Przemianowany na Vaillant 24.06.1671. Brał udział w bitwach pod Solebay w 1672, Schooneveldt 7.06.1673, pod Palermo 31.05.1676. W 1682 bombardował Algier, w 1684 Genuę. Walczył w bitwie pod Bévéziers 10.07.1690. Skreślony z listy floty w 1690 lub 1691.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-10, 20:36
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie kolejnych jednostek Kompanii:
Duc de Parme (wod. 06.07.1750), Centaure (wod. 07.09.1751) i Lis/Lys (wod. 23.10.1751).
Pozdrawiam Janusz.
: 2008-02-11, 17:50
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego FLEURON, być może z 1669.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-02-11, 18:31
autor: Krzysztof Gerlach
Duc de Parme – statek o tonażu 600 ton, wyporności około 1100 ton, wymiarach 118’0” x 33’9” (lub 34’0”) x 13’8” (zanurzenie 15’-16’6”, wysokość międzypokładowa 5’1”-5’7”), zbudowany w Lorient. Projektant Nicolas Lévéque. Załoga: 132-150. Miał 38 lub 40 furt, nosił 20-22 dział (np. 4 x 12-f i 16 x 8-f). Ciężko uszkodzony przez sztorm, wycofany z eksploatacji w lipcu 1758 w Lizbonie.
Centaure – statek o tonażu 1300 ton, wyporności około 2400 ton, wymiarach 155’0” x 42’0” x 18’0” (zanurzenie 20’6”-22’, wysokość międzypokładowa 5’0”-5’10”), zbudowany w Lorient. Projektant Gilles Cambry (syn). Załoga: 249-296. Miał 70 furt, nosił 24-58 dział (np. 26 x 24-f, 28 x 12-f, 4 x 6-f, albo 4 x 18-f i 20 x 12-f). Zatonął przy Ile de France w 1761.
Lis (Lys) – statek o tonażu 1050 ton, wyporności około 2000 ton, wymiarach 144’0” x 39’0” x 16’10” (zanurzenie 17’-19’, wysokość międzypokładowa 5’6”-5’10”), zbudowany w Lorient. Projektant Gilles Cambry (syn). Załoga: 232-267. Miał 54 furty w zakrytych bateriach, nosił 20-26 dział (np. 4 x 18-f i 16 x 12-f, albo 26 x 18-f). Wycofany z eksploatacji w czerwcu 1765 i przekształcony w hulk, przekazany w 1767 marynarce królewskiej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-11, 19:13
autor: pothkan
Gratulacje
Doszliście panowie do 100 strony.
: 2008-02-11, 19:49
autor: Krzysztof Gerlach
Fleuron – liniowiec 50/48-działowy z 12 lub 11 furtami w dolnej baterii, okręt 3 rangi. Dwupokładowiec (trójpokładowiec?) zwodowany w Breście w 1668. Projektant Laurent Hubac. Tonaż około 850-900 ton, wymiary: 41,3 x 10,4 x ? m (zanurzenie 4,9 lub 5,0 m). Załoga: 300. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 12 x 18-f i 10 x 12-f, na górnym 12 x 12-f i 8 x 8-f, na rufowym 10 x 6-f, na rufówce 4 x 4-f (ewentualnie, zgodnie z logiką XVII-wieczną, można ten pokład rufowy traktować jako trzeci pokład trójpokładowca bez dział na śródokręciu i dziobie, a rufówkę jako pokład rufowy). Uzbrojenie rzeczywiste 48 do 50 dział. Skreślony z listy floty w 1688.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-11, 20:08
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie kolejnych jednostek Kompanii:
Chameau (wod. 26.01.1758) i Elephant (wod. 01.1758).
Pozdrawiam Janusz.
: 2008-02-12, 18:06
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego LE HAVRE = ALCYON (ALCION) (1669).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-02-12, 19:11
autor: Krzysztof Gerlach
Chameau – statek o tonażu 750 ton, wyporności około 1150 ton, i wymiarach 146’6” (lub 146’0”) x 30’0” x 12’0” (lub 12’6”) (zanurzenie 14’-15’4”, wysokość międzypokładowa 4’7”-5,5”), zbudowany w Lorient. Projektant Joseph-Louis Ollivier. Załoga: 123-125. Miał 36 furt, nosił 12-36 dział (np. 24 x 8-f i 12 x 4-f; albo 12 x 6-f). Od lipca do listopada 1761, dla bezpiecznego przejścia z La Coruna do Lorient (w drodze powrotnej z Chin), nosił hiszpańską banderę oraz nazwę Saint Ignace de Loyola [tak twierdzą Francuzi, jednak prawidłowa nazwa hiszpańska miałaby postać San Ignacio de Loyola]. Wycofany z eksploatacji w czerwcu 1766 i przekształcony w hulk. W 1770 sprzedany marynarce królewskiej.
Eléphant – statek o tonażu 600 lub 650 ton, wyporności może około 1000 ton, tylko możliwych, a nie pewnych wymiarach 140’ x 30’ x 12’ (zanurzeniu do 14’, wysokości międzypokładowej 5’2”-5,5”), zbudowany w Nantes. Projektant Antoine Groignard. Załoga: 123-143. Do 1766 miał 20 furt, potem 26 furt, nosił 20-26 dział (np. 20 x 6-f). Od lipca do listopada 1761, dla bezpiecznego przejścia z La Coruna do Lorient (w drodze powrotnej z Chin), nosił hiszpańską banderę oraz nazwę Purissima Conception [tak twierdzą Francuzi, jednak prawidłowa nazwa hiszpańska miałaby postać Purisima Concepción]. Wycofany z eksploatacji w grudniu 1767 i przekształcony w hulk. W 1770 sprzedany marynarce królewskiej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-12, 20:06
autor: Krzysztof Gerlach
Le Havre – żaglowiec 36-działowy, zwodowany w Hawrze w 1669. Zaczęto go budować w 1668 dla Kompanii Indyjskiej, ale w kwietniu 1668 został zakupiony do marynarki królewskiej jako fregata pierwszej rangi (fregato-liniowiec, fregata dwupokładowa). Projektant J. Esnault. Tonaż około 600 ton. Uzbrojenie rzeczywiste: 36 do 40 dział, w dolnej baterii 12-funtówki. Przemianowany na Alcyon (Alcion) 24.06.1671. Skreślony z listy floty w 1686 lub 1687.