Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Dreadnought – okręt 60-działowy, dwupokładowiec, zbudowany w 1706 w stoczni Johnsona w Blackwall w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1691. Zwodowany w lutym 1706. Wymiary: 142’10,5” x 38’1’ x 15’9”, tonaż 911 ton. Załoga: 365. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 22 x 24-f, na górnym 24 x 9-f, na rufowym 10 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. W 1721 rozebrany i przebudowany na kolejny okręt nazwy (zwodowany 1723).
Kanonierka Nr 44 - najpierw bryg handlowy o nie nadanej jeszcze nazwie, kupiony w trakcie budowy, na końcu kanonierka Staunch. Wymiary: 68’4” x 23’11” x 9’10”, tonaż 153 tony. Zwodowana 1.05.1797. Sprzedana w 1803.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Kanonierka Nr 44 - najpierw bryg handlowy o nie nadanej jeszcze nazwie, kupiony w trakcie budowy, na końcu kanonierka Staunch. Wymiary: 68’4” x 23’11” x 9’10”, tonaż 153 tony. Zwodowana 1.05.1797. Sprzedana w 1803.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Norfolk – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1693. Rozebrany w 1749.
Princess Caroline - zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich w wyniku przebudowy okrętu o nazwie Ranelagh, z 1697. Od 1755 hulk szpitalny. Rozebrany w 1764.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Princess Caroline - zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich w wyniku przebudowy okrętu o nazwie Ranelagh, z 1697. Od 1755 hulk szpitalny. Rozebrany w 1764.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Canterbury – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1693. Zwodowany 15.09.1722. Rozebrany w 1741 i przebudowany na kolejny okręt nazwy (zwodowany 1745).
Plymouth – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1708. Zwodowany 2.08.1722. Rozebrany w 1764.
Dreadnought – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1706. Zwodowany 11.03.1723. Hulk-koszary od 1742. Rozebrany w 1749.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Plymouth – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1708. Zwodowany 2.08.1722. Rozebrany w 1764.
Dreadnought – zbudowany w królewskiej stoczni w Plymouth w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1706. Zwodowany 11.03.1723. Hulk-koszary od 1742. Rozebrany w 1749.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Somerset – zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich 21.10.1731. Walczył w bitwie pod Tulonem w lutym 1744. Rozebrany w 1746.
Russell – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1709. Zwodowany 8.09.1735. Uczestniczył w nieudanej próbie zdobycia Cartageny w marcu i kwietniu 1741. Zatopiony w 1761 w Sheerness w charakterze fragmentu falochronu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Russell – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1709. Zwodowany 8.09.1735. Uczestniczył w nieudanej próbie zdobycia Cartageny w marcu i kwietniu 1741. Zatopiony w 1761 w Sheerness w charakterze fragmentu falochronu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Malacca – pierwotnie miała to być jedna z 26-działowych małych („oślich”) fregat typu Spartan, zaprojektowanego przez Williama Symondsa w 1837. Dane projektowe: 131’0” x 40’6,25” x 10’9”, tonaż 911 ton. Załoga: 240. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 16 dział 32-f i 2 działa haubiczne 8-calowe; na spardeku 6 karonad 32-f i 2 działa 32-f.
Malacca została zamówiona w 1841 w stoczni Kompanii Wschodnioindyjskiej w Bombaju. Jednak w tym samym roku zamówienie zawieszono i ostatecznie ponownie nakazano jej budowę w 1847 lub 1848 już jako slupa śrubowego w Moulmein w Birmie. Nowe dane to 192’0” x 34’4” x 22’8”, tonaż 1034 tony. Została wykonana z teku, zwodowano ją 9.04.1853. W maju 1853 pożeglowała do Anglii, dokąd dotarła we wrześniu. Dopiero tu, w Chatham, otrzymała silnik firmy John Penn & Son – dwucylindrowy (średnica cylindrów 28,375 cala, skok tłoków 2,5 stopy), pochylony, z tłokami rurowymi. Miał moc nominalną 200 koni, a indykowaną – 692 konie, co na próbach pozwalało rozwijać prędkość 9,2 węzła. Uzbrojenie: 1 działo haubiczne 10-calowe (85 cetnarów) i 18 dział 32-funtowych (po 32 cetnary) albo 1 działo haubiczne 8-calowe (65 cetnarów) i 16 dział 32-funtowych (po 32 cetnary). Weszła do służby w 1854. W 1862 przeklasyfikowana na korwetę i wyposażona w nowy silnik – firmy Humphrys & Tonnant, dwucylindrowy (średnica cylindrów 42,25 cala, skok tłoków 2 stopy 2 cale), który na próbach rozwinął 707 koni indykowanych, co pozwoliło podnieść prędkość do 9,5 węzła. Sprzedana w czerwcu 1869 E. Batesowi, który w tym samym roku odsprzedał ją japońskiej marynarce wojennej jako Tsukuba (Tsukuba Kan). W japońskiej służbie uzbrojona w 6 odtylcowych dział 4,5-calowych, 2 działa 30-f i dwa 24-f. Od 1892 uzbrojona w 4 szybkostrzelne działa 6-calowe. Od około 1900 stacjonarny okręt treningowy. Rozebrana w 1906.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Malacca została zamówiona w 1841 w stoczni Kompanii Wschodnioindyjskiej w Bombaju. Jednak w tym samym roku zamówienie zawieszono i ostatecznie ponownie nakazano jej budowę w 1847 lub 1848 już jako slupa śrubowego w Moulmein w Birmie. Nowe dane to 192’0” x 34’4” x 22’8”, tonaż 1034 tony. Została wykonana z teku, zwodowano ją 9.04.1853. W maju 1853 pożeglowała do Anglii, dokąd dotarła we wrześniu. Dopiero tu, w Chatham, otrzymała silnik firmy John Penn & Son – dwucylindrowy (średnica cylindrów 28,375 cala, skok tłoków 2,5 stopy), pochylony, z tłokami rurowymi. Miał moc nominalną 200 koni, a indykowaną – 692 konie, co na próbach pozwalało rozwijać prędkość 9,2 węzła. Uzbrojenie: 1 działo haubiczne 10-calowe (85 cetnarów) i 18 dział 32-funtowych (po 32 cetnary) albo 1 działo haubiczne 8-calowe (65 cetnarów) i 16 dział 32-funtowych (po 32 cetnary). Weszła do służby w 1854. W 1862 przeklasyfikowana na korwetę i wyposażona w nowy silnik – firmy Humphrys & Tonnant, dwucylindrowy (średnica cylindrów 42,25 cala, skok tłoków 2 stopy 2 cale), który na próbach rozwinął 707 koni indykowanych, co pozwoliło podnieść prędkość do 9,5 węzła. Sprzedana w czerwcu 1869 E. Batesowi, który w tym samym roku odsprzedał ją japońskiej marynarce wojennej jako Tsukuba (Tsukuba Kan). W japońskiej służbie uzbrojona w 6 odtylcowych dział 4,5-calowych, 2 działa 30-f i dwa 24-f. Od 1892 uzbrojona w 4 szybkostrzelne działa 6-calowe. Od około 1900 stacjonarny okręt treningowy. Rozebrana w 1906.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Tartar (Tartan) – 32-działowy okręt 5 rangi, zwodowany w królewskiej stoczni w Woolwich 12.09.1702. Wymiary: 108’0” x 29’6” x 13’0”, tonaż 420 ton. Załoga: 145. Uzbrojenie: 22 działa typu saker, 10 dział typu minion. Najprawdopodobniej półtorapokładowiec. W jakimś momencie między 1716 a 1720 przeklasyfikowany na 20-działowy okręt 6 rangi. Rozebrany w 1732 i przebudowany w królewskiej stoczni w Deptford na 20-działowy jednopokładowiec, okręt 6 rangi wg Ustalenia z 1733. Odtąd wymiary projektowe: 106’0” x 30’5” x 9’5”, tonaż 442 tony. Załoga: 150. Uzbrojenie: 20 x 9-f. Zwodowany 28.03.1734. Rozebrany w 1755.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Kanonierka Nr 8 – wymiary rzeczywiste: 75’4,375” x 22’2” x 7’11”, tonaż 162 tony. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Bouncer. Zwodowana w stoczni firmy John & William Wells, w Deptford w kwietniu 1797. W aktywnej służbie 1797-1801. Sprzedana w 1802.
Kanonierka Nr 9 – wymiary rzeczywiste: 75’4” x 22’1” x 7’11”, tonaż 161 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Boxer. Zwodowana w stoczni firmy John & William Wells, w Deptford 11.04.1797. W aktywnej służbie 1797-1806. Sprzedana w 1809.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Kanonierka Nr 9 – wymiary rzeczywiste: 75’4” x 22’1” x 7’11”, tonaż 161 ton. Przed ukończeniem przeklasyfikowana na mały bryg (bryg-kanonierkę) i nazwana Boxer. Zwodowana w stoczni firmy John & William Wells, w Deptford 11.04.1797. W aktywnej służbie 1797-1806. Sprzedana w 1809.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa