Projekty 770, 771, 773 i 776 ('Polnocny')
Myślę, iż oznaczenia poszczególnych wersji są polską drogą rozwoju tej konstrukcji i rosjanie nie wykonywali takich modernizacji.
Modernizowali je według swoich potrzeb. Np. dodanie rakiet plot Strzała, słynna przebudowa na stawiacze min. Dla mnie nadal nie jest do końca jest jasne gdzie odbywało się uzbrajanie/dozbrajanie w AK-230 radzieckich okrętów. Polskie wychodziły ze Stoczni Północnej z jedną lub bez. Później dozbrajano je w drugą.
Modernizowali je według swoich potrzeb. Np. dodanie rakiet plot Strzała, słynna przebudowa na stawiacze min. Dla mnie nadal nie jest do końca jest jasne gdzie odbywało się uzbrajanie/dozbrajanie w AK-230 radzieckich okrętów. Polskie wychodziły ze Stoczni Północnej z jedną lub bez. Później dozbrajano je w drugą.
- pothkan
- Posty: 4532
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Wybaczcie - trochę uprościłem. Chodzi mi o to, że wykonywano modernizacje, które podwyższały standard 770, ale nie dokładnie do standardu 770MA czy 771. Generalnie: nie jestem pewien, czy zgadywanie wersji po wyglądzie (np. pomiędzy 770D a 770MA) będzie zawsze prawidłowe, szczególnie dla okrętów z długą historią.
- pothkan
- Posty: 4532
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Na nowych zdjęciach sat. z Luandy (z lat 2008-2010) nie ma już Północnego 4 de Janeiro. Na pewno istniał jeszcze wiosną 2006 (potwierdzone zarówno satelitarnie, jak i fotograficznie). Zatem musiał zniknąć (zapewne ostatecznie) pomiędzy połową 2006 a połową 2008.
Co ciekawe, pomiędzy połową 2007 a końcem 2008 w Soyo (pn. Angola) pojawił się opuszczony, zakotwiczony Północny w handlowych barwach, który ostatecznie zatonął tam (na płytkiej wodzie, wystając) w pierwszej dekadzie lutego 2009 i nadal pewnie tam jest. Raczej jego pochodzenia uptawrywałbym wśród innych angolańskich Północnych, lub też ex-polskich (jeden ponoć trafił pod angolańską banderę handlową). Teoretycznie, zważywszy na powyższe daty, nie można całkowicie wykluczyć powiązania obu wraków. Wydaje mi się jednak, że wrak z Soyo to typ A (770), natomiast okręt angolański to "pewniak" B (771). A zatem nie. Obstawiam, że gnijący w afrykańskich namorzynach wrak to dawny... ORP Narew.
Natomiast z pozytywnych wieści: na zdjęciu z Tartus (Syria) ze stycznia br. wszystkie trzy syryjskie Północne są wyraźnie odmalowane, a jeden znajduje się na pochylni remontowej.
Co ciekawe, pomiędzy połową 2007 a końcem 2008 w Soyo (pn. Angola) pojawił się opuszczony, zakotwiczony Północny w handlowych barwach, który ostatecznie zatonął tam (na płytkiej wodzie, wystając) w pierwszej dekadzie lutego 2009 i nadal pewnie tam jest. Raczej jego pochodzenia uptawrywałbym wśród innych angolańskich Północnych, lub też ex-polskich (jeden ponoć trafił pod angolańską banderę handlową). Teoretycznie, zważywszy na powyższe daty, nie można całkowicie wykluczyć powiązania obu wraków. Wydaje mi się jednak, że wrak z Soyo to typ A (770), natomiast okręt angolański to "pewniak" B (771). A zatem nie. Obstawiam, że gnijący w afrykańskich namorzynach wrak to dawny... ORP Narew.
Natomiast z pozytywnych wieści: na zdjęciu z Tartus (Syria) ze stycznia br. wszystkie trzy syryjskie Północne są wyraźnie odmalowane, a jeden znajduje się na pochylni remontowej.
Co prawda nie dotyczy to "Północnych" ale w roku 1982 lub 83 odbywając praktykę w SR Nauta widziałem tam któryś z PM-ów. Miejscem stacjonowania okrętu był Wietnam.pothkan pisze:Bałtyckie i arktyczne - być może. Ale jakoś mi się nie chce wierzyć, aby dla remontów przerzucano do Gdyni okręty z Pacyfiku, M. Kaspijskiego, czy nawet M. Czarnego.
- pothkan
- Posty: 4532
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: Projekty 770, 771, 773 i 776 ('Polnocny')
W końcu odnalezione: wietnamskie "północne", zdjęcie z lutego 2010 r.
- dessire_62
- Posty: 2033
- Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
- Lokalizacja: Głogów Małopolski
Re: Projekty 770, 771, 773 i 776 ('Polnocny')
Eksperci od północnych są w stanie określić o jakie okręty chodzi?
ex-Iraq Navy Polnocny class
http://www.uskowioniran.com/2010_04_01_archive.html
http://www.youtube.com/watch?v=K7oAVtmN ... dded#at=25


ex-Iraq Navy Polnocny class
http://www.uskowioniran.com/2010_04_01_archive.html
http://www.youtube.com/watch?v=K7oAVtmN ... dded#at=25


- pothkan
- Posty: 4532
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: Projekty 770, 771, 773 i 776 ('Polnocny')
14 lipca br.Adam pisze:INS Sharabh zakończył służbę.
Projekty 770, 771, 773 i 776 ('Polnocny')
Dzień dobry.
Chciałbym zapytać, w jaki sposób dostarczono zbudowane w Polsce jednostki projektu 773 do Indii, Iraku i Libii. Spotkałem informacje, że były holowane przez okręty PMW. Czy mógłby ktoś służyć informacjami jak to się odbywało?
Pozdrawiam
Chciałbym zapytać, w jaki sposób dostarczono zbudowane w Polsce jednostki projektu 773 do Indii, Iraku i Libii. Spotkałem informacje, że były holowane przez okręty PMW. Czy mógłby ktoś służyć informacjami jak to się odbywało?
Pozdrawiam
- pothkan
- Posty: 4532
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Projekty 770, 771, 773 i 776 ('Polnocny')
Jestem pewien, że dotarły o własnych siłach. Widziałem sporo tzw. szpiegowskich zdjęć z dostaw Północnych (zarówno 773 z Polski, jak i wszelkich z ZSRR z drugiej ręki), zawsze jest to okręt samodzielnie płynący. A zwróćmy uwagę, że 773 miały skokowo lepszy zasięg i autonomiczność w porównaniu z 770/771.