Strona 10 z 53

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-12, 07:51
autor: Marek T
Mogły zostać zaślepione. Generalnie na tego rodzaju obiektach likwiduje się wszelkie otwory pod LW, o ile nie są potrzebne do eksploatacji.

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-12, 09:42
autor: Waldek K
Andrzej, otwory które opisujesz pasują do wlotu i wylotu wody do i ze skraplacza. Otwory te były całkiem spore, gdyż przy skraplaczu rury mają średnicę ~0,8m, a przy poszyciu kadłuba ~1,3 m (kształt stożka). Wziąwszy pod uwagę, że faktycznie z poszyciem łączyły się pod kątem, kształt otworów w dnie był eliptyczny. Elipsy miały długość 2,4 m dla wlotu i 1,4 m dla wylotu (wszystkie wymiary na podstawie planów z EOW). Czy na wlocie do skraplacza zabudowane są pompy? Tego nie wiem. Z jednej strony ukształtowanie wlotów i wylotów na pewno wymuszało przepływ wody przez skraplacz, z drugiej jednak nie wiem, czy to wystarczało...

Mnie ciekawi jeszcze jedna sprawa - czy te otwory w dnie były całkiem otwarte, czy też przysłonięte siatką zabezpieczającą przed dostaniem się np. ryb lub nieczystości.

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-12, 14:57
autor: Marek T
Otwory są obecnie zaślepione, ale blacha zasłaniająca jest mniej więcej tego samego kształtu, co otwory. Może uda mi się zrobić zdjęcia po 15 września.

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-12, 15:37
autor: Andrzej Ciszewski
Waldek , o te otwory właśnie mi chodzi. Ja je nazwałem tak, jak jest na rys dokowania. Na planie ,,Napiera" Lamberta oznaczone są jako,,circulating inlet" i ,,circulating outlet". Mniejsza o to. Też mi chodziło o te ewentualne kratki. Srednica wlotu u Lamberta podobna- wychodzi ok.900 -1300 mm, ale u niego każdy rysunek jest inny , więc generalnie się zgadza.
Panie Marku, myślę że z ewentualnych zdjęć nigdy za dużo, pozwoliły by na dokładne rozmieszczenie tych otworów.

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-12, 23:38
autor: Waldek K
Wydaje się, że typ JKN z siłownią o mocy 40000 KM, powinien mieć skraplacze (a więc i ich orurowanie) mniejsze niż typ Grom, jednak być może bardziej miarodajne byłoby porównanie ilości wytwarzanej/zużywanej pary przez siłownie obu typów okrętów... . W sumie nie ma to tu znaczenia :-)

Kwestia ewentualnych kratek na wlotach i wylotach pozostaje otwarta....

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-13, 11:04
autor: Andrzej Ciszewski
Czyli znowu stanęliśmy na niczym. Chyba już nic się porządnie zrobić nie da. Pozdrowienia.

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-14, 22:37
autor: Waldek K
Andrzej, damy radę...

Poniżej zdjęcie z "Błyskawicy" z wlotem (górne) i wylotem (dolne) wody zaburtowej ze skraplacza. Wlot to ta zielona rura, a wylot ta ukośna, u dołu zdjęcia. Pomierzyłem na rysunkach, poszukałem norm British Standard i mi wyszło, że wlot może mieć średnicę 34", a wylot 30" (takie zawodowe zboczenie). Zwróćcie uwagę na piękne nitowane połączenia rur z kołnierzami. Już dawno nikt czegoś takiego nie robi...

Obrazek

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-15, 09:38
autor: Andrzej Ciszewski
Waldek, nie wiedziałem, że jesteś taki zakapior. Gratulacje. Ale w dalszym ciągu nie wiemy, czy była ta nieszczęsna kratka na wlocie, lub np. jakieś pręty, bądź żaluzje. Mówisz, że damy radę. Chciałbym zauważyć, że tylko koty mają ponoć 7 żyć. Nam w takim tempie,nie wiem czy czasu starczy. Pozdrowienia.

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-15, 14:19
autor: Andrzej Ciszewski
Wygląda na to, że filtr wody zaburtowej stanowiła jakaś mata ( kokosowa? ) , której część widać w otworze ,,rewizyjnym''. Co i tak nie daje odpowiedzi na zasadnicze pytanie: jak to wyglądało na zewnątrz.

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-15, 15:43
autor: Waldek K
Aaaa, to by było zbyt proste! W otworze rewizyjnym widać wg mnie tzw. dno sitowe, gdyż ów skraplacz był niczym innym jak zwykłym wymiennikiem ciepła o konstrukcji płaszczowo-rurowej. Taki wymiennik ma konstrukcję zbiornika, wewnątrz którego znajduje się bardzo dużo (tu zapewne kilkaset) cienkich rurek ( zwykle do 20 mm średnicy) zamocowanych na obu końcach w tzw. dnach sitowych. Zbiornik ma na końcach przykręcone komory wlotową i wylotową. W tym wypadku do środkowej komory zbiornika (wymiennikowej), na jednym z jego końców (pomiędzy te rurki) podawano parę, a do komory wlotowej wodę zaburtową. Woda przechodząc przez rurki schładzała parę i wychodziła komorą wylotową. Schłodzona, skroplona para, czyli tzw kondensat wylatywał po przeciwnej stronie części wymiennikowej zbiornika.
Tu jest to fajnie pokazane:
http://www.popchemat.com.pl/pl/plaszczowo-rurowe
A tu zasada działania:
Obrazek
ze strony http://www.lilesnet.com/lanevictory/2008/page3.htm

Dokładnie na tej samej zasadzie działają kotły parowe, tylko że zamiast schładzać, grzejemy

Właśnie ze względu na te cienkie rurki urodziło mi się podejrzenie, że na wlocie powinna być jakaś siatka, żeby się to ustrojstwo permanentnie nie zapychało :roll:

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-16, 10:04
autor: Andrzej Ciszewski
Jeżeli Cię dobrze zrozumiałem, to sugerujesz, że w otworze rewizyjnym kielicha wylotowego widać dno sitowe ?. Nie wdając się w szczegóły budowy turbin ,skraplaczy i ich rodzajów (bo się na tym zupełnie nie znam), wydaje mi się, że trochę inaczej interpretujemy te zdjęcia. Dla mnie zdjęcie dolne z kielichem wylotowym, przedstawia po prostu końcowy odcinek rury łączącej skraplacz (którego przecież nie widać na zdjęciu), z otworem w poszyciu kadłuba. Do połączenia ze skraplaczem jest mu jeszcze daleko. Więc skąd w tym miejscu dno sitowe, które jak rozumiem jest końcowym elementem skraplacza.
Co do zdjęcia górnego przedstawiające kolanko od strony wlotu wody. To też jest przecież tylko fragment ,,magistrali wodnej” między wlotem,a skraplaczem. Za tym kolankiem, w kierunku skraplacza musiała się chyba znajdować ta pompa cyrkulacyjna wymuszająca kierunek przepływu i zawory regulujące przepływ. Bo w innym przypadku nie można by ustalić założonych warunków przepływu np. przy biegu wstecz lub na postoju.
PS. Odnoszę wrażenie, że zdjęcia przedstawiają wlot z prawej, a wylot z lewej burty. Czy mam rację?.

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-16, 14:32
autor: Waldek K
Wszystko opisałem na fragmencie rysunku ofertowego "Groma" (maszynownia lewej burty)
Obrazek

Nie narysowałem pompy bo nie wiem, czy/gdzie ona jest. Masz rację, że być powinna i właściwie jedynym słusznym miejscem jest fragment między pierwszą zasuwą, a komorą wlotową do skraplacza. Ten rurociąg dolotowy za zasuwą w widoku z góry przypomina spłaszczone "S", więc na pierwszym łuku może być zamontowany wirnik pompy.
W powyższym moim poście drugie zdjęcie na pewno pokazuje skraplacz lewej burty, a pierwsze najprawdopodobniej rury wlotowe do niego. Co do pierwszego zdjęcia, to po prostu nie pamiętam, gdzie wlazłem, choć z kształtu tej zielonej rury wnoszę, że jest tak jak napisałem.

Nadal męczą mnie ewentualne kratki na otworach w dnie.
To jest ponoć otwór w dnie Hooda (pierwsze zdjęcie pod rysunkiem) http://www.hmshood.com/hoodtoday/2001ex ... ckhull.htm
A tak autor modelu zrobił otwory na Fletcherze http://www.shipmodels.info/mws_forum/vi ... 59&t=40032

Przydałyby się dobre zdjęcia wraku "Groma"...

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-17, 21:09
autor: Andrzej Ciszewski
Fakt, że najlepiej ,,Groma". Ale równie dobrze mogły by to być brytyjskie niszczyciele z tego okresu. Przecież to była na pewno,,typówka". Przejrzałem dzisiaj w,,Pelcie"całą serię angielskich książeczek ze zdjęciami z okresu utylizacji okrętów Navy. Dużo pokazanego złomu, ale nie natrafiłem na nic.Może coś przypadkowo się trafi.

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-18, 22:12
autor: Waldek K
Mógłby być np "Kingston", który przewrócił się na burtę w doku na Malcie, albo i co innego...
To jak koledzy pomożecie ??!!

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-19, 10:00
autor: Waldek K
Tymczasem znalazłem zdjęcia "Błyskawicy" w Naucie (przynajmniej tak głosił podpis)

Obrazek

Zdjęcie ze strony http://picasaweb.google.com/10970159169 ... 644/Gdynia
...no i oficjalnie:
http://www.mw.mil.pl/index.php?akcja=ne ... 724&limes=

Re: ORP BŁYSKAWICA / Muzeum Marynarki Wojennej

: 2011-09-19, 13:36
autor: marek8
Witam, piękna ta Błyskotka nie ma co ...:)
Wybaczcie pytanie laika ale czy Burza i Błyskawica zostając okrętami muzeami - a były to przecież czasy wszechstronnego oblężenia socjalizmu - faktycznie zostały pozbawione swoich możliwosci bojwych? Czy choćby w części możliwe byłoby ( i przede wszystkim czy coś takiego w ogóle brano pod uwagę) ich użycie w tamtych czasach jako pływających baterii plot czy też "przemiana" była już definitywna? A jeżli taka "rezerwa" istniała to jak długo ją utrzymywano?
Pozdrawiam