Strona 9 z 40

: 2008-02-06, 20:03
autor: dessire_62
Dziękuję za odpowiedź,słowa uznania za trud jaki Pan sobie zadaje żeby
opisać np. daną historię o "Liniowcach portowych". :brawo:

Proszę o wysłanie zdjęcia na e-mail dessire@onet.eu

Kilka dni wcześniej wspominał Pan o przygotowaniach do wydania książki o
wojnie krymskiej.Można się dowiedzieć coś więcej na ten temat?

Pozdrawiam.

: 2008-02-06, 20:09
autor: Krzysztof Gerlach
Français (François) – liniowiec 64/66-działowy zbudowany w Breście, zwodowany 25.10.1669. Dwupokładowiec z 13 lub 12 furtami w dolnej baterii. Niektórzy przypuszczają, że jednak raczej trójpokładowiec. Projektant Laurent Hubac. Tonaż około 1100 ton, wymiary 44,2 (lub 44,5) x 12,0 (lub 11,9) x 5,2 m (zanurzenie 5,8 m). Załoga: 400. Uzbrojenie nominalne (w wersji dwupokładowej): na pokładzie dolnym 10 x 24-f, 12 x 18-f, 2 x 12-f, na górnym 24 x 12-f, na rufowym 10 x 6-f. Uzbrojenie rzeczywiste: 60-66 dział. Przemianowany na Glorieux 24.06.1671. Walczył w bitwie pod Solebay 7.06.1672. Przy próbie zdobycia Tobago, zaatakował 3.03.1677 holenderski liniowiec Huis te Kruiningen, ale w efekcie oba wyleciały w powietrze.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-02-06, 20:51
autor: Krzysztof Gerlach
Kilka dni wcześniej wspominał Pan o przygotowaniach do wydania książki o
wojnie krymskiej.Można się dowiedzieć coś więcej na ten temat?


W życiu nie mogłem czegoś takiego napisać! Owszem, piszę książkę o wojnie krymskiej na morzu, ale pracuję nad nią od wielu lat i nadal jest w powijakach, więc raczej nie zdążę przed śmiercią napisać, a cóż dopiero wydać :-( ! Zwłaszcza że najpierw chciałbym opublikować inną, związaną z żaglowcami okresu napoleońskiego, a i ta wymaga jeszcze kilku lat pracy, chociaż jest znacznie bardziej zaawansowana i być może pozwolę swoim spadkobiercom wydać ją w takiej części, do której ją doprowadzę :-) .
Wracając zaś do mojego opisu wojny krymskiej na morzu, to miałaby to być:
po pierwsze odtrutka na te wszystkie kłamstwa, które na temat tej wojny w Polsce dotąd napisano (w aspekcie morskim), ponieważ to co mamy, to w gruncie rzeczy potworna kalka rosyjskiej i przede wszystkim radzieckiej propagandy, rzeczywistość mającą tylko za mało ważne tło. Z drugiej strony proszę nie sądzić, że silę się na jakiś antyrosyjski paszkwil - wręcz przeciwnie, w pełni szanuję wysiłek Rosjan w wojnie krymskiej i ich bohaterstwo, ale bez "klasowego" bełkotu i kłamliwego zadęcia;
po drugie zbiór podstawowych danych o kilkuset prawdziwych okrętach, statkach, ludziach i działaniach (przy okazji z prawdziwymi datami, a nie potworną mieszaniną dat z kalendarzy juliańskiego i gregoriańskiego, zależną tylko od tego, z czego autor w danym momencie zrzynał).
Natomiast NIE BĘDZIE to opracowanie wchodzące na obszary potrzebujące zawodowego historyka (tyle, że rzetelnego, a nie maniaka filo- lub antyrosyjskiego, filo- lub antyangielskiego), tzn. nie będzie zawierało żadnych oryginalnych tez na temat genezy wojny, żadnych rewolucyjnych myśli o prawdziwej strategii czy tajnych planach. Oczywiście przytoczę (a właściwie juz przytoczyłem) wiele znanych i mniej znanych, ale ciekawych CUDZYCH punktów widzenia na poszczególne aspekty i fazy wojny, lecz z założenia miałby to być bardzo obszerny zbiór FAKTÓW, ze wskazaniem na powody i źródła ich uporczywego przeinaczania w literaturze mającej się za "fachową".
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-02-06, 22:18
autor: dessire_62
Trzeba być optymistą!

Zyczę zdrowia i ukończenia zaplanowanych książek.Szkoda by było,sądząc
po dotychczasowych publikacjach,ogromu pracy włożonej do tej pory.

Pozdrawiam.

: 2008-02-07, 17:03
autor: Krzysztof Gerlach
Apollon, Duc de Béthune, Machault - statki o tonażu 600 ton i wyporności około 1100 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary: 118’0” x 33’0” (ale Duc de Béthune 33’6”). Głębokości różne: Apollon 13’8” lub 14’0”, Duc de Béthune 15’6”, Machault 14’3” lub 14’0”. Zanurzenie 16-17’, wysokości międzypokładowe 4’8”-5’9”. Załoga 125-174. Furty na 40 dział, uzbrojenie: 20-30 dział, w tym 20-24 x 8-f oraz 6 x 4-f.
Apollon – zwodowany 18.08.1746. Zdobyty przez Anglików koło przylądka Ortégal 3.05.1747, wcielony do Royal Navy pod nazwą Apollo jako 20-działowy okręt szpitalny i transportowiec, o wymiarach 127’2,5” x 36’5” x 15’2”, tonażu 744 tony. Załoga: 120. Działa: na pokładzie górnym 16 x 9-f, na rufowym 4 x 6-f. Zatopiony przez cyklon w Madrasie 12.04.1749.
Duc de Béthune – zwodowany 30.04.1748, zatonął w lutym 1758 na redzie Lorient po walce z angielską fregatą.
Machault – zwodowany 12.04.1747. Wycofany z eksploatacji w czerwcu 1756 na Ile de France, być może używany jeszcze potem na Oceanie Indyjskim.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-02-07, 17:15
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie następujących jednostek: Duc de Bourgogne i Duc d`Aquitaine, projektantem ich był G. Cambry (syn).
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-02-07, 17:59
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego FORT = FOUDROYANT z 1669.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-02-07, 20:44
autor: Krzysztof Gerlach
Fort - liniowiec 68/76-działowy zwodowany w Rochefort 4.11.1669, okręt 2 rangi. Trójpokładowiec z 13 furtami w dolnej baterii. Projektant Jean Guichard. Tonaż około 1300 lub 1450 ton, wymiary 47,5 x 12,0 x ? m (zanurzenie 6,2-6,7 m). Załoga: 400-450. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 10 x 24-f, 12 x 18-f i 2 x 12-f, na środkowym 24 x 12-f, na górnym 16 x 6-f, na rufowym 4 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste od 64 do 76 dział. Przemianowano go na Foudroyant 24.06.1671. Uczestniczył w bitwach pod Solebay 7.07.1672, Schooneveldt 7.06.1763, Texel 21.08.1673. Skreślony z listy floty w 1690 i w tym samym roku rozebrany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-02-08, 08:21
autor: Krzysztof Gerlach
Duc de Bourgogne, Duc d’Aquitaine – dwa zupełnie różne statki dwóch różnych projektantów, oba zbudowane w Lorient.
Duc de Bourgogne – tonaż 1050 lub 1070 ton, wyporność około 2050 ton, wymiary: 146’4” x 39’6” x 17’4” (zanurzenie 17’-19’, wysokość międzypokładowa 5’6”-5’10”). Projektant Gilles Cambry syn. Załoga: 241-258. Miał 54 furty, normalnie nosił 20 dział, w tym 4 x 18-f i 16 x 12-f; niekiedy 26 x 12-f. Zwodowany 21.09.1752. W grudniu 1756 użyty wojennie na Oceanie Indyjskim i uzbrojony wyjątkowo w 54 działa. Wycofany z eksploatacji w lipcu 1761.
Duc d’Aquitaine - tonaż 1200 ton, wyporność około 2300 ton, wymiary: 150’0” x 40’0” x 17’0” (zanurzenie 18’6”-20’6”, wysokość międzypokładowa 5’6”-5’10”). Projektant Nicolas Lévéque. Załoga: 260. Miał 64 furty, normalnie nosił 20 dział, w tym 4 x 18-f i 16 x 12-f. Zwodowany 22.07.1754. Zdobyty przez Anglików w pobliżu Ouessant w maju lub czerwcu 1757 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Duke of Aquitaine, jako liniowiec 64-działowy o wymiarach 159’5” x 44’4” x 19’5” i tonażu 1358 ton. Załoga: 580. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 2 x 9-f. Zatopiony z prawie całą załogą przez cyklon pod Pondicherry 1.01.1761.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-02-08, 15:35
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie kolejnych jednostek Kompanii:
Duc de Berry i Duc d`Orleans.
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-02-08, 18:15
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego ROCHEFORT = SAGE z 1669.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2008-02-08, 19:31
autor: Krzysztof Gerlach
Duc d’Orléans – z czterech statków francuskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej o tej nazwie wybrałem najbliższy czasowo żaglowcowi Duc de Berry (jeden z pozostałych już charakteryzowałem, o dwóch kolejnych nie będę pisał).
A zatem: tonaż 1100 ton, wyporność około 2100 ton, wymiary: 149’4” x 39’6” x 17’4” (zanurzenie 17’-19’, wysokość międzypokładowa 5’6”-5’10”). Projektant Gilles Cambry syn. Załoga 240-302. Miał 54 furty, nosił od 20 do 54 dział, w tym ostatnim przypadku 24 x 18-f, 26 x 12-f, 4 mniejsze. W przypadku małej sumarycznej liczby dział miewał 24-funtówki w dolnej baterii (w 1758). Zwodowany w Lorient 29.09.1753. Wycofany z eksploatacji w maju 1761, być może oddany marynarce królewskiej w 1767.

Duc de Berry – tonaż 1000 ton, wyporność około 1800 ton, wymiary: 134’0” x 36’0” x 16’0” (zanurzenie 18’-20’, wysokość międzypokładowa 5’2”-5’9”). Projektant Nicolas Lévéque. Załoga: 240. Miał 44 furty, nosił 26 dział, w tym 6 x 12-f i 20 x 8-f. Zwodowany w Lorient 12.07.1755. Zatonął przy Ile de France w grudniu 1760.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-02-08, 19:32
autor: Krzysztof Gerlach
Rochefort – liniowiec 50/56-działowy z 12 lub 13 furtami w dolnej baterii, okręt 3 rangi. Dwupokładowiec (trójpokładowiec?) zbudowany w Rochefort. Projektant François Pomet. Tonaż około 950 ton, wymiary: 42,9 x 11,4 x 5,2 m (zanurzenie 5,2-6,0 m). Załoga: 300-330. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 6 x 24-f, 16 x 18-f i 2 x 12-f, na górnym 22 x 12-f, na rufowym 10 x 6-f, na rufówce 4 x 4-f (ewentualnie, zgodnie z logiką XVII-wieczną, można ten pokład rufowy traktować jako trzeci pokład trójpokładowca bez dział na śródokręciu i dziobie, a rufówkę jako pokład rufowy). Uzbrojenie rzeczywiste 50 do 60 dział. Przemianowany na Sage 24.06.1671. W służbie dopiero od 1672. Brał udział w bitwach pod Solebay 7.06.1672, pod Pharo 2.01.1675, pod Palermo 31.05.1676. W 1692 rzucony przez sztorm na brzeg koło Ceuty i zniszczony.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-02-08, 20:23
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziekuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie następnych jednostek Kompanii: Comte de Provence (wod. 10.08.1756) i Bien-Aime (wod. 24.08.1756).
Pozdrawiam Janusz.

: 2008-02-09, 08:53
autor: Krzysztof Gerlach
Comte de Provence, Bien-Aimé – statki/okręty Kompanii Wschodnioindyjskiej o tonażu 1490 ton i wyporności 2760 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary: 168’0” x 43’0” x 20’6” (zanurzenie 19’-20’6”, wysokość międzypokładowa 5’6”-5’9”). Projektant Jacques-Luc Coulomb. Załoga: 424-525. Na pokładzie dolnym i górnym w sumie 58 furt, w rozkładzie odpowiadającym dokładnie ówczesnym 74-działowym okrętom wojennym, o prawie identycznej zresztą wielkości. Jednak te żaglowce niosły maksymalnie do 68 dział i – w przeciwieństwie do liniowców marynarki królewskiej – miały w dolnej baterii tylko 24-funtówki. W sumie ich rzeczywiste uzbrojenie liczyło od 12 do 68 dział, w skrajnym przypadku obejmowało 28 x 24-f na pokładzie dolnym, 30 x 18-f na górnym, 10 x 6-f na pokładach odkrytych.
Comte de Provence – wycofany z eksploatacji w lipcu 1764. W 1766 był w trakcie rozbiórki.
Bien-Aimé – zatonął 29.04.1758 u wybrzeża Koromandelskiego po walce z Anglikami.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2008-02-09, 10:03
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękujęza odpowiedź.
Poproszę o opisanie następnych jednostek Kompanii: Brillant (wod.27.09.1757) i Fortune (wod.30.08.1757).
Pozdrawiam Janusz.