Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (2)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Hiszpański 70/74-działowiec Tigre został zbudowany w Hawanie w 1747/48. Nosił też nazwę San Lorenzo. Zbudowało go na zamówienie państwa pół-prywatne przedsiębiorstwo Companie (tu jest n z "falką" ale mnie jak zwykle przy konwersji w Worda wychodzi kretynizm) de la Habana, które na tym interesie bardzo źle wyszło, bo koszty budowy były ponad dwukrotnie wyższe (!) niż cena zapłacona przez marynarkę królewską. Zdobyty przez 13.08. Anglików przy zajmowaniu Hawany w 1762 i wcielony do Royal Navy jako Tiger. Anglicy zmierzyli mu 169’3” x 51’ x 21’8”, tonaż 1886 ton. Używany do podrzędnych zadań, już od 1778 był tylko okrętem szpitalnym, sprzedany 1783.
Hector i Greyhound to dwa okręty 42/40-działowe 5 rangi, dwupokładowce.
Hector zwodowano 20.02.1703 w stoczni Burchett’a w Rotherhithe. Wymiary: 116’4,5” x 31’2” x 12’11”, tonaż 494 tony. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Podawany jednak także zestaw: 18 lub 20 x 9-f, 14 sakerów, 6 x 3-f. Rozebrany 1718 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1721, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Greyhound zwodowano 03.1703 w stoczni Hubbard’a w Ipswich. Wymiary: 114’3” x 31’3” x 12’10,5”, tonaż 495 ton. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Rozbił się 26.08.1711 pod Tynemouth.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Hector i Greyhound to dwa okręty 42/40-działowe 5 rangi, dwupokładowce.
Hector zwodowano 20.02.1703 w stoczni Burchett’a w Rotherhithe. Wymiary: 116’4,5” x 31’2” x 12’11”, tonaż 494 tony. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Podawany jednak także zestaw: 18 lub 20 x 9-f, 14 sakerów, 6 x 3-f. Rozebrany 1718 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1721, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Greyhound zwodowano 03.1703 w stoczni Hubbard’a w Ipswich. Wymiary: 114’3” x 31’3” x 12’10,5”, tonaż 495 ton. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Rozbił się 26.08.1711 pod Tynemouth.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Niefortunnie ulokowane uściślenie danych o zdobyciu Tigre przez Royal Navy zaowocowało informacją, że w tym pochwyceniu brało udział trzynastu i jedna osiemsetna jakiegoś Anglika. Dopiero teraz to zauważyłem, ale chodziło oczywiście o trzynasty sierpnia. Wszyscy Anglicy uczestniczący w tym zdarzeniu mieli co najmniej po jednej ręce i nodze.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
- Darth Stalin
- Posty: 1202
- Rejestracja: 2005-01-23, 23:35
- Lokalizacja: Płock
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Siren, fregata typu Enterprize, powstała w stoczni Henniker’a w Chatham. Służyła bardzo krótko, ponieważ rozbiła się u wybrzeży Connecticut 6.11.1777, kiedy weszła na mieliznę we mgle, podczas eskortowania konwoju do Rhode Island. Być może dałoby się ją ściągnąć, gdyby nie zauważyli jej z brzegu Amerykanie i nie rozpoczęli bardzo celnego ostrzału, który zmusił Anglików do pozostawienia wraku.
Crown i Ruby - okręty 4 rangi, dwupokładowce około 50-działowe. O liniowcu Crown pisałem już 6 lutego o godz.23.19.
Ruby - 50-działowiec zwodowany 18.02.1706 w Deptford (powstał w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1651). Wymiary: 128’4” x 34’8” x 13’7”, tonaż 675 ton. Załoga: 280. Zdobyty 10.10.1707 przez Francuzów w pobliżu Ouessant i wcielony do francuskiej marynarki jako Rubis. Był już jednak w złym stanie, więc po jednej kampanii na Morzu Śródziemnym został wycofany z floty w 1708.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Crown i Ruby - okręty 4 rangi, dwupokładowce około 50-działowe. O liniowcu Crown pisałem już 6 lutego o godz.23.19.
Ruby - 50-działowiec zwodowany 18.02.1706 w Deptford (powstał w wyniku przebudowy poprzedniego tej nazwy, z 1651). Wymiary: 128’4” x 34’8” x 13’7”, tonaż 675 ton. Załoga: 280. Zdobyty 10.10.1707 przez Francuzów w pobliżu Ouessant i wcielony do francuskiej marynarki jako Rubis. Był już jednak w złym stanie, więc po jednej kampanii na Morzu Śródziemnym został wycofany z floty w 1708.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Hiszpański 74-działowiec Princesa, noszący też nazwę Santa Barbara, został zbudowany w Hawanie w 1750. Zdobyty przez Anglików 16.01.1780 w tzw. „Moonlight Battle”, został wcielony do Royal Navy pod zasadniczo nie zmienioną nazwą, ale zapisywaną na sposób angielski, czyli jako Princessa. Brytyjczycy wymierzyli mu 170’2,25” x 51’2,25” x 22’1,25”, tonaż 1927 ton i klasyfikowali jako 70-działowiec z załogą 560 ludzi. Już w 1784 został zmieniony w hulk nożycowy (do stawiania masztów) i rozebrany w 1809.
Saint Albans – 54/50-działowiec zwodowany 27.08.1706 (lub 10.12.1706 wg innych, równie autentycznych dokumentów) w stoczni Richarda Burchett w Rotherhithe. Wymiary: 130’8” x 34’4” x 13’7,5”, tonaż 687 ton. Załoga: 280 ludzi. Rozebrany w 1717 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1718, skonstruowany wg Establishment z 1706).
Colchester – 54/50-działowiec zwodowany 22.02.1707 (lub 13.02.1707) w królewskiej stoczni w Deptford. Wymiary: 130’6” x 34’5” x 13’6,5”, tonaż 682 tony. Załoga: 280 ludzi. Uzbrojenie: 22 x 12-f, 32 x 6-f. Rozebrany w 1718 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1721, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Saint Albans – 54/50-działowiec zwodowany 27.08.1706 (lub 10.12.1706 wg innych, równie autentycznych dokumentów) w stoczni Richarda Burchett w Rotherhithe. Wymiary: 130’8” x 34’4” x 13’7,5”, tonaż 687 ton. Załoga: 280 ludzi. Rozebrany w 1717 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1718, skonstruowany wg Establishment z 1706).
Colchester – 54/50-działowiec zwodowany 22.02.1707 (lub 13.02.1707) w królewskiej stoczni w Deptford. Wymiary: 130’6” x 34’5” x 13’6,5”, tonaż 682 tony. Załoga: 280 ludzi. Uzbrojenie: 22 x 12-f, 32 x 6-f. Rozebrany w 1718 (i przebudowany na następny tej nazwy, z 1721, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Były to trzy dwupokładowce 42/40-działowe.
Lark (Larke) został zbudowany w stoczni Wells w Rotherhithe, zwodowany w lutym lub w marcu 1703. Wymiary: 115’2” x 31’2,5” x 12’10”, tonaż 492 tony. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Rozebrany 1723 (i przebudowany na następny okręt tej nazwy, z 1726, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Garland (Guarland) został zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich, zwodowany w maju 1703. Wymiary: 115’6” x 31’2” x 12’11,5”, tonaż 496 ton. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Rozbił się 29.11.1709 w pobliżu przylądka Henry w Wirginii.
Folkestone (Folkeston) został zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford, zwodowany 15.10.1703. Wymiary: 115’8” x 31’4” x 13’0”, tonaż 496 ton. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Rozebrany w 1728.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Lark (Larke) został zbudowany w stoczni Wells w Rotherhithe, zwodowany w lutym lub w marcu 1703. Wymiary: 115’2” x 31’2,5” x 12’10”, tonaż 492 tony. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Rozebrany 1723 (i przebudowany na następny okręt tej nazwy, z 1726, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Garland (Guarland) został zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich, zwodowany w maju 1703. Wymiary: 115’6” x 31’2” x 12’11,5”, tonaż 496 ton. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Rozbił się 29.11.1709 w pobliżu przylądka Henry w Wirginii.
Folkestone (Folkeston) został zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford, zwodowany 15.10.1703. Wymiary: 115’8” x 31’4” x 13’0”, tonaż 496 ton. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Rozebrany w 1728.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Dwa dwupokładowce 40-działowe:
Roebuck został zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth, zwodowany 5.04.1704. Wymiary: 115’0” x 31’3” x 13’0”, tonaż 494 tony. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 2 x 6-f. Rozebrany 1725 (i przebudowany na następny okręt tej nazwy, z 1733, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Sorlings został zbudowany w królewskiej stoczni w Sheerness, zwodowany 18.02.1706. Wymiary: 116’6” x 31’8,75” x 13’1,5”, tonaż 506 ton. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Rozbił się w sztormie 17.12.1717 u wybrzeży Fryzji (Holandia). Zginęło 142 ludzi.
Dwa trójpokładowce typu London, zaprojektowanego przez Thomasa Slade w 1759. Dane projektowe: 177’6” x 49’0” x 21’0”, tonaż 1871 ton; załoga – 750; uzbrojenie – 28 x 32-f, 30 x 18-f, 30 x 12-f, na pokładzie dziobowym 2 x 9-f. Od około 1790 dodane 8 x 12-f na pokładzie rufowym (a 9-funtówki z pokładu dziobowego zastąpione 12-funtówkami).
London zbudowany w Chatham. Najpierw 90-działowiec, od c.1790 okręt 98-działowy. Faktycznie 1895 ton. Służył aktywnie 1778-1783, 1790-1791, 1793-1802, 1805-1809. Rozebrany 1811.
Impregnable zbudowany w Deptford. Od razu 98-działowiec, chociaż początkowo tylko z 6-funtówkami na pokładzie rufowym. Faktycznie 1886,5 tony. Służył aktywnie 1787-1791, 1793-1796, 1799. Rozbił się przy dobrej pogodzie (wszedł na mieliznę) w pobliżu Dunnose 18.10.1799.
Może się wydawać dziwne, że Impregnable zwodowano aż 20 lat później w tym samym typie co London, 15 lat po śmierci Thomasa Slade. Rzecz w tym, że w 1780 roku, kiedy zamówiono Impregnable, ówczesny naczelny projektant Royal Navy, John Williams, był tak osłabiony wiekiem i chorobą, że właściwie nie był już w stanie niczego nowego projektować, stąd sięgnięto do sprawdzonej konstrukcji twórcy Victory.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Roebuck został zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth, zwodowany 5.04.1704. Wymiary: 115’0” x 31’3” x 13’0”, tonaż 494 tony. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 2 x 6-f. Rozebrany 1725 (i przebudowany na następny okręt tej nazwy, z 1733, skonstruowany wg Establishment z 1719).
Sorlings został zbudowany w królewskiej stoczni w Sheerness, zwodowany 18.02.1706. Wymiary: 116’6” x 31’8,75” x 13’1,5”, tonaż 506 ton. Załoga: 190. Uzbrojenie: 18 x 9-f, 20 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 x 6-f. Rozbił się w sztormie 17.12.1717 u wybrzeży Fryzji (Holandia). Zginęło 142 ludzi.
Dwa trójpokładowce typu London, zaprojektowanego przez Thomasa Slade w 1759. Dane projektowe: 177’6” x 49’0” x 21’0”, tonaż 1871 ton; załoga – 750; uzbrojenie – 28 x 32-f, 30 x 18-f, 30 x 12-f, na pokładzie dziobowym 2 x 9-f. Od około 1790 dodane 8 x 12-f na pokładzie rufowym (a 9-funtówki z pokładu dziobowego zastąpione 12-funtówkami).
London zbudowany w Chatham. Najpierw 90-działowiec, od c.1790 okręt 98-działowy. Faktycznie 1895 ton. Służył aktywnie 1778-1783, 1790-1791, 1793-1802, 1805-1809. Rozebrany 1811.
Impregnable zbudowany w Deptford. Od razu 98-działowiec, chociaż początkowo tylko z 6-funtówkami na pokładzie rufowym. Faktycznie 1886,5 tony. Służył aktywnie 1787-1791, 1793-1796, 1799. Rozbił się przy dobrej pogodzie (wszedł na mieliznę) w pobliżu Dunnose 18.10.1799.
Może się wydawać dziwne, że Impregnable zwodowano aż 20 lat później w tym samym typie co London, 15 lat po śmierci Thomasa Slade. Rzecz w tym, że w 1780 roku, kiedy zamówiono Impregnable, ówczesny naczelny projektant Royal Navy, John Williams, był tak osłabiony wiekiem i chorobą, że właściwie nie był już w stanie niczego nowego projektować, stąd sięgnięto do sprawdzonej konstrukcji twórcy Victory.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Wszystkie trzy zaprojektowane przez Thomasa Slade.
Princess Royal, zbudowany w Portsmouth i Formidable, zbudowany w Chatham, należały do 90-działowców (potem 98-działowców) typu Barfleur. Wymiary projektowe 177’6” x 50’3” x 21’0”, tonaż 1935 ton. Załoga: 750 (od 1794 roku – 738). Uzbrojenie pierwotne: 28 x 32-f, 30 x 18-f, 30 x 12-f, na pokładzie dziobowym 2 x 6-f. Od c.1790 na pokładzie rufowym 8 x 12-f, na pokładzie dziobowym 2 x 12-f. Princess Royal, 1973 tony, służył aktywnie 1777-1781, 1782-1784, 1790-1791, 1793-1802, 1803-1807. Rozebrany 1807. Formidable, 1945 ton, służył aktywnie 1778-1783, 1790-1791, 1795-1811. Rozebrany 1813.
Natomiast Egmont zbudowany w Deptford był 74-działowcem. Wymiary projektowe 168’6” x 46’10” x 19’9”, tonaż 1608 ton (szerokość rzeczywista 46’11,5”, stąd tonaż rzeczywisty 1643 tony). Załoga: 550/600. Uzbrojenie: 28 x 32-f, 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 14 x 9-f, na dziobowym 4 x 9-f. Służył aktywnie 1777-1781, 1782-1783, 1790-1792. W latach 1782-1792 był uzbrojony wyłącznie w karonady (68 sztuk różnych wagomiarów) i wyposażony w omasztowanie 64-działowca. Od 1793 znów uzbrojony „normalnie”, służył aktywnie 1793-1797. Rozebrany 1799.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Princess Royal, zbudowany w Portsmouth i Formidable, zbudowany w Chatham, należały do 90-działowców (potem 98-działowców) typu Barfleur. Wymiary projektowe 177’6” x 50’3” x 21’0”, tonaż 1935 ton. Załoga: 750 (od 1794 roku – 738). Uzbrojenie pierwotne: 28 x 32-f, 30 x 18-f, 30 x 12-f, na pokładzie dziobowym 2 x 6-f. Od c.1790 na pokładzie rufowym 8 x 12-f, na pokładzie dziobowym 2 x 12-f. Princess Royal, 1973 tony, służył aktywnie 1777-1781, 1782-1784, 1790-1791, 1793-1802, 1803-1807. Rozebrany 1807. Formidable, 1945 ton, służył aktywnie 1778-1783, 1790-1791, 1795-1811. Rozebrany 1813.
Natomiast Egmont zbudowany w Deptford był 74-działowcem. Wymiary projektowe 168’6” x 46’10” x 19’9”, tonaż 1608 ton (szerokość rzeczywista 46’11,5”, stąd tonaż rzeczywisty 1643 tony). Załoga: 550/600. Uzbrojenie: 28 x 32-f, 28 x 18-f, na pokładzie rufowym 14 x 9-f, na dziobowym 4 x 9-f. Służył aktywnie 1777-1781, 1782-1783, 1790-1792. W latach 1782-1792 był uzbrojony wyłącznie w karonady (68 sztuk różnych wagomiarów) i wyposażony w omasztowanie 64-działowca. Od 1793 znów uzbrojony „normalnie”, służył aktywnie 1793-1797. Rozebrany 1799.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
74-działowiec hiszpański San Antonio został zbudowany w Cartagenie w 1785. Przekazany Francuzom w 1800 (lub 1801) i przemianowany na Saint Antoine, miał francusko-hiszpańską załogę. Zdobyty przez Anglików 12.07.1801 i wcielony do Royal Navy jako San Antonio. Zdobywcy wymierzyli mu 174’10” x 47’10” i tonaż 1700 ton. Najpierw stał długo w rezerwie, od 1807 do 1814 hulk jeniecki, potem magazyn prochu, sprzedany 1828.
Ardent i Raisonable to dwa okręty 3 rangi, 64-działowce z zaprojektowanego w 1761 przez Thomasa Slade typu Ardent. Wymiary projektowe: 160’0” x 44’4” x 18’0”, tonaż 1376 ton. Załoga: 500. Uzbrojenie: 26 x 24-f, 26 x 18-f, pokład rufowy 10 x 9-f, dziobowy 2 x 9-f.
Ardent zbudowano w stoczni firmy Blades, w Hull. Został zdobyty przez Francuzów 17.08.1779 i wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy. Odbity przez Anglików 12.04.1782 i przemianowany na Tiger. Sprzedany 1784.
Raisonable zbudowano w królewskiej stoczni w Chatham. Służył aktywnie 1770-1771, 1777-1780, 1782-1783, 1793-1802, 1803-1810. Od 1810 hulk, rozebrany 1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ardent i Raisonable to dwa okręty 3 rangi, 64-działowce z zaprojektowanego w 1761 przez Thomasa Slade typu Ardent. Wymiary projektowe: 160’0” x 44’4” x 18’0”, tonaż 1376 ton. Załoga: 500. Uzbrojenie: 26 x 24-f, 26 x 18-f, pokład rufowy 10 x 9-f, dziobowy 2 x 9-f.
Ardent zbudowano w stoczni firmy Blades, w Hull. Został zdobyty przez Francuzów 17.08.1779 i wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy. Odbity przez Anglików 12.04.1782 i przemianowany na Tiger. Sprzedany 1784.
Raisonable zbudowano w królewskiej stoczni w Chatham. Służył aktywnie 1770-1771, 1777-1780, 1782-1783, 1793-1802, 1803-1810. Od 1810 hulk, rozebrany 1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach