Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Rozumowanie logiczne, ale w historii czasem logika zawodzi. Regulaminowe obsady dział poszczególnych wagomiarów też zmieniały się w czasie - to nie była żadna stała wartość od XVI do XIX wieku. Otóż wszystkie brytyjskie trójpokładowce 80-działowe zbudowane w tej samej epoce co Cumberland (Shrewsbury, Ranelagh, Somerset, Devonshire, Cornwall, Chichester) miały regulaminową załogę na czas wojny 520 osób, a na czas pokoju nawet tylko 360 osób. Budowane w tym samym czasie dwupokładowe 80-działowce, starszej konstrukcji, miały załogę bojową 500 osób. Nic nie daje przenoszenie wartości z jednej epoki do innej (poza - rzecz jasna - porównywaniem).
Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo proszę o opis danych i losów Gunboat No 34 i Gunboat No 35, zakupionych w 1797.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Kanonierka Nr 34 – najpierw bryg handlowy Lady Cathcart, na końcu kanonierka Meteor. Wymiary: 74’6” x 21’8” x 9’0”, tonaż 154 tony. Sprzedana w 1802.
Kanonierka Nr 35 – najpierw bryg handlowy Herald, na końcu kanonierka Mastiff. Wymiary: 71’7” x 23’0” x 10’1,25”, tonaż 163 tony. Rozbiła się na Cockle Sands (w pobliżu Great Yarmouth) 5.01.1800 na skutek ucichnięcia wiatru w czasie występowania silnego prądu pływowego.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Znalazłem jeszcze Gunboat No 40 = WRANGLER i Gunboat No 43 = SAFEGUARD. Bardzo proszę o opis ich danych i losów.
Panie Krzysztofie, czy wiadomo w którym miesiącu, marcu czy kwietniu, zakupiono poszczególne brygi, później kanonierki oznaczone numerami 34-44 ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Kanonierka Nr 40 – najpierw bryg handlowy Fortune, na końcu kanonierka Wrangler. Wymiary: 72’3” x 20’9,5” x 8’4”, tonaż 138 ton. Sprzedana w 1802.
Kanonierka Nr 43 – najpierw bryg handlowy o nieznanej nazwie, przypuszczalnie kupiony jeszcze w trakcie budowy i nie nazwany, na końcu kanonierka Safeguard. Wymiary: 78’9” x 22’0” x 8’10,5”, tonaż 172 tony. Sprzedana w 1802.
Wszystkie brygi handlowe kupiono w marcu, tylko kanonierkę Nr 37 w kwietniu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie natrafiłem na ciekawą informację. Na stronie http://www.wivenhoe.gov.uk/History/willamfall.htm podają że trawlery typu "Strath" z IWŚ nosiły nazwy oficerów z okrętów z bitwy spod Trafalgaru. Czy to prawda? I czy pozostałe typy czyli "Castle" i "Mersey" także. Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Panie Januszu,
strona, którą Pan przywołał, mówi dokładnie, że jednostki te nosiły nazwy od "oficerów i ludzi" z dwóch okrętów walczących pod Trafalgarem - Victory i Royal Sovereign.
Mam wykazy wszystkich oficerów i wszystkich podoficerów z każdego brytyjskiego okrętu spod Trafalgaru. Ale nie mam spisu wszystkich marynarzy (miałem taki dla Victory, lecz chwilowo gdzieś mi go "wcięło"). Oznacza to, że nie mogę potwierdzić lub zaprzeczyć, jeśli nazwa wzięta jest od "człowieka" wg ówczesnej nomenklatury, czyli od zwykłego marynarza. Niewątpliwie nie było ani oficera, ani podoficera nazwiskiem William Fall na żadnym z okrętów pod Trafalgarem, nie tylko na tych dwóch wymienionych.
Poza tym nie znam nazw pozostałych drobnoustrojów, o które Pan pyta. Gdyby je Pan wymienił, mógłbym wskazać, które z nich wzięte są od nazwisk kadry obu liniowców, ale nic nie poradzę, jeśli dotyczą marynarzy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie z tym wymienianiem nazw byłby kłopot bo tak:
typ "Castle" uk.145 jed., 52jed. RT, 20jed. anul.
typ "Mersey" uk.77jed., 35jed. RT, 44jed. anul.
typ"Strath" uk.103jed., 46jed. RT, 18jed. anul.
Dziękuję za odpowiedź. Janusz
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

No cóż, fakt.
Gdyby Pan jednak wymienił powiedzmy po 10 nazw z każdego typu (w sumie tylko 30 sztuk), to coś można by ustalić. Jeśli żadne z nich nie pokrywałoby się z moimi wykazami, prawdopodobieństwo prawdziwości podanej informacji spadłoby do bardzo niskiej wartości. I przeciwnie - gdyby zgodność była duża, należałoby uznać informację za wysoce prawdopodobną. Oczywiście wszystko zależy od tego, jak bardzo Panu zależy na rozwikłaniu tej sprawy, a na ile jest to kwestia marginalna.
Niestety najlepsze źródło do ustalania pochodzenia nazw angielskich okrętów, czyli Manning/Walker "British Warship Names", z góry zakłada, że takimi jednostkami jak "wszystkie statki handlowe wynajmowane lub rekwirowane przez Navy w okresie wojny" nie będzie się w ogóle zajmować, więc nie mogę dać interesującej Pana odpowiedzi zbiorczej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
P.S. Dopiero po napisaniu tego postu przeczytalem prywatną wiadomość, która - rzecz jasna - wszystko zmienia.
Marek S.
Posty: 682
Rejestracja: 2004-07-06, 15:21
Lokalizacja: Węgierska Górka k/Żywca

Post autor: Marek S. »

Nazwy typu Strath (jeśli trzeba podam pozostałych typów)
Benjamin Coleman
Brazil Brasby
Charles Carroll
David Blake
David Buchan
George French
George Hodges
Henry Butcher
Henry Flight
Henry Harding
James Brodigan
James Curry
James Evans
James Fennell
James Hartwell
John Bell
John Bowler
John Brasket
John Buller
John Callaghan
John Cope
John Curran
John Dunkin
John Dupuis
John Edsworth
John Fairman
John Fisser
John Francois
John Gray (1920
John Kentall
Jonathan Hardy
Joseph Burgin
Joseph Coates
Pat Caherty
Patrick Borrow
Richard Briscoll
Richard Heaver
Robert Faircloth
Robert Gibson
Robert Harding
Samuel Barkas
Samuel Benbow
Thomas Barclay
Thomas Bird
Thomas Burnham
Thomas Collard
Thomas Dear
Thomas Evison
Thomas Foley
Thomas Haggerty
Thomas Henrix
Timothy Brannon
William Barnett
William Beaumont
William Butler
William Fall
William Gibbons
William Griffin (lub Griffen)
William Hallett
William Hanbury
William Hutchinson
William Ivey
William King
Barnard Boyle
James Beagan
John Hunter
David Conn
John Haile
Peter Dobbin
William Barrow
William Bond
George Borthwick
George Burton
James Bentole
John Barry
John Corwarder
Thomas Bryan
Thomas Graham
William Biggs
John Jackson
Edward Barker
George Ireland
Henry Jennings
Aaron Hubert
Charles Blight
Charles Doyle
Daniel Dizmont
Daniel Hiller
Edward Grey
George Castle
George Clines
George Lane
Henry Colby
Isaac Dobson
Isaac Harris
James Feagan
James Garrick
James Hines
John Britton
John Conne
John Heath
John Howard
John Kennedy
John Langshaw
John Moss
Jonathan Bazino
Jonathan Greig
Joshua Budget
Lawrence Hughson
Matthew Hartley
Michael Brion
Patrick Divine
Peter Barrington
Richard Bowden
Samuel Gasby
Samuel Hampton
Stephen Kenney
Thomas Billingcole
Thomas Cowell
Thomas Currell
Thomas Dennison
Thomas Goodchild
William Bentley
William Chalmers
William Gillett
William Harrison
William Harvey
Arthur Herwin
James Bashford
Charles Barber
Charles Coucher
Charles Lawrence
Frederic Boyce
Henry Battersby
James Lenham
John Condon
John Corbett
John Lemon
John Lever
Jonathan Benjamin
Jonathan Bronton
Jonathan Collis
Joshua Carretts
Piercy Brett
Samuel Cunningham
Samuel Lovitt
Thomas Braund
Thomas Caltraffe
Thomas Clayton
Thomas Copsey
Thomas Curr
Thomas Lavericks
William Borham
John Bradford
William Barlow
William Browning
Cornelius Carroll
John Clay
William Castle
William Cogswell
John Fitzgerald
William Ashton
William Ferrins
James Aldridge
Thomas Ansell
Israel Aldcroft
George Coulston
Matthew Crooke
Joseph Annison
Samuel Baker
James Archibald
John Abbott
Richard Bennett
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Wydaje mi się, że wymienianie wszystkich nie jest potrzebne, skoro i tak nie znam nazwisk zwykłych marynarzy, którzy na liniowcach Victory i Royal Sovereign pod Trafalgarem stanowili około 93 procent załóg.
W każdym razie sądzę, że rzecz jest w dużej mierze pozytywnie zweryfikowana już na podstawie tych 173 nazw (jeśli dobrze liczę, bo ciężko to zrobić na ekranie) podanych przez pana Marka.
Według jednego ze źródeł oba wyżej wym. liniowce weszły do akcji w tej bitwie z załogami liczącymi w sumie faktycznie 1674 ludzi. Kadra oficerska i podoficerska liczyła na nich 119 ludzi, co oznacza 7,1 procenta. Z podanych nazw udało mi się pozytywnie zweryfikować 11, co się może wydawać mało, ale co oznacza jednakowoż 6,4 procenta wszystkich podanych. Proporcja jest zatem niemal taka sama jak kadry do całości załóg. Uważam więc, że istnieje duże prawdopodobieństwo, iż podana informacja jest prawdziwa.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, proszę o opis danych i losów kanonierek Gunboat No 36 i No 37, zakupionych w marcu i kwietniu 1797.
Trawlery typów Castle, Mersey i Strath nie były zarekwirowanymi ani wynajętymi statkami cywilnymi, zostały zbudowane na zamówienie Admiralicji i po wcieleniu do służby były okrętami wojennymi (oznaczane jako HMT = His Majesty Trawler).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Kanonierka Nr 36 – najpierw bryg handlowy Tom, na końcu kanonierka Minx. Wymiary: 64’4” x 20’10,5” x 7’10,5”, tonaż 118 ton. Sprzedana w 1801.
Kanonierka Nr 37 – najpierw bryg handlowy Experiment, na końcu kanonierka Manly. Wymiary: 78’0” x 21’3” x 8’11,5”, tonaż 157 ton. Sprzedana w 1802.

Trawlery – dziękuję za uściślenie. Niestety w niczym nie zmienia ono podstawowego dla sprawy problemu, że Manning i Walker takie „okręty wojenne” całkowicie ignorowali, więc nie można u nich znaleźć poszukiwanej informacji.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o uzupełnienie danych i opis losów okrętu liniowego LONDON (1706) (mam dane: 1685 BM, pk. 168'0" sk. 137'6" x 48'0" x gł. 19'2", uzbr: 100 dział) oraz opis danych i losów kanonierek Gunboat No 38 (1797) i No 39 (1797).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

London – okręt 1 rangi, trójpokładowiec zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Raczej dość teoretycznie był przebudowanym 90/96-działowym okrętem tej samej nazwy z 1670 roku (o tonażu 1328 ton, potem 1348 ton). Załoga wojenna 780, pokojowa 580. W latach 1718-1721 przeszedł wielki remont (prawie przebudowę) w Chatham, który zwiększył jego tonaż do 1711 ton. Został rozebrany w 1747.
Chociaż jego poprzednie wcielenie (z lat 1670-1701) brało udział w wielu słynnych bitwach, to okręt z lat 1706-1747 nie miał szczęścia do honorów bitewnych. Za to jako flagowiec na Nore przewodził uroczystościom Unii Anglii i Szkocji 1 maja 1707, czyli był świadkiem narodzin Wielkiej Brytanii.

Kanonierka Nr 38 – najpierw bryg handlowy David, na końcu kanonierka Pouncer. Wymiary: 76’10” x 22’1,75” x 9’9,5”, tonaż 165 ton. Sprzedana w 1802.
Kanonierka Nr 39 – najpierw bryg handlowy Two Sisters, na końcu kanonierka Pincher. Wymiary: 73’8” x 22’7,125” x 9’0”, tonaż 160 ton. Sprzedana w 1802.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis danych i losów okrętu liniowego DREADNOUGHT (1706) oraz kanonierki Gunboat No 44 (1797).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Zablokowany