Strona 9 z 12

: 2004-09-13, 08:17
autor: jareksk
Jesli chodzi o KT to dwie dalsze atpliwości czyli pozostałe 4 KT. Należy sądzić, iż wycofano je ze służby pomiędzy marcem, a grudniem 1939 ? Ciekawe kiedy ? I co z LT 27 - LT 29 ?

Kolejna sprawa : Jakie były dane takt.-tech. LAS czyli ŚOP ?

: 2004-09-13, 18:53
autor: Jarek C.
CHRIS pisze:Hi!

Sprzedane zostaly S 1 - S 6
z tego FALANGE (ex.S 2) zniszczony przez pozar 18.VI.'37
a jeden z dwoch S 3 albo S 5 w czasie wyladunku w Cadiz (II.'37) zostal ciezko uszkodzony i nie wszedl do sluzby.
Z tego wykazu wygladalo by ze jednak zostal wyremontowany!!??
LT 11 - ex.S 4
LT 12 - ex.S 3 albo S 5
LT 13 - ex.S 1
LT 14 - ex.S 6
Ch.
LT 11 -14 to ex S-1/4/5/6 (nie wiem w jakiej kolejności)
S-2 utracony w Maladze 18.06.1937

: 2004-09-13, 19:01
autor: Jarek C.
CHRIS pisze:LT 11 II.1946
LT 12 IV.1946
LT 13 wyc. III.1940
LT 14 wyc. 1942

do sluzby weszly :
LT 21 (ex.S 73) VIII.'43
LT 22 (ex.S 78) VIII.'43
LT 23 (ex. 124) VII'43
LT 24 (ex.125) VIII.'43
LT 25 (ex.126) VIII.'43
LT 26 (ex.134) VII.'43
Ch.
LT 11-14 wcielone w 1937
wycofane:
LT-11 12.03.1946
LT-12 20.04.1945
LT-13 20.03.1940
LT-14 31.12.1944

LT-21 (ex S124) wciel.Kriesgmarine 15.04.1943, transfer 31.07.1943
LT-22 (ex S134) wciel.Kriesgmarine 29.05.1943, transfer 31.07.1943
LT-23 (ex S73) wciel.Kriesgmarine 19.02.1942, transfer 28.08.1943
LT-24 (ex S78) wciel.Kriesgmarine 03.06.1942, transfer 28.08.1943
LT-25 (ex S125) wciel.Kriesgmarine 16.05.1943, transfer 28.08.1943
LT-26 (ex S126) wciel.Kriesgmarine 12.06.1943, transfer 28.08.1943

: 2004-09-13, 19:05
autor: Jarek C.
jareksk pisze:Jesli chodzi o KT to dwie dalsze atpliwości czyli pozostałe 4 KT. Należy sądzić, iż wycofano je ze służby pomiędzy marcem, a grudniem 1939 ? Ciekawe kiedy ? I co z LT 27 - LT 29 ?

Kolejna sprawa : Jakie były dane takt.-tech. LAS czyli ŚOP ?
na dzień 01.01.1940:
- cztery LT-11-14 napisałem wyżej
- pozostałe:
LT-15 (ex "numero 11") wciel. 05.05.1937, wyc. 12.03.1946
LT-16 (ex "numero 21") wciel. 05.05.1937, wyc. 12.03.1946
LT-17 (ex "Napoles" ex "MAS 100") wciel. 04.1937, wyc. 18.08.1944
LT-18 (ex "Sicilia" ex "MAS 223") wciel. 04.1937, wyc. 30.03.1941
LT-19 (ex "Candido Perez" ex "MAS 436") wciel. 03.1937, wyc. 23.11.1943

: 2004-09-13, 19:08
autor: jareksk
A co z 2 MAS-ami otzrymanymi od Włochów ? A co z LT 27-29 ?

: 2004-09-13, 21:00
autor: Marek S.
LT 15 i LT 16 to chyba jednostki radzieckie typu G-5? Czy przypadkiem LT 11-14 nie nadano później nazw, gdzieś w literaturze się z nimi zetknąłem.

: 2004-09-13, 21:16
autor: Jarek C.
Marek S. pisze:LT 15 i LT 16 to chyba jednostki radzieckie typu G-5? Czy przypadkiem LT 11-14 nie nadano później nazw, gdzieś w literaturze się z nimi zetknąłem.
Tak:
"Badajoz" ex S1
"Oviedo" ex S5
"Requete" ex S4
"Toledo" ex S6"

Zniszczono w Maladze "Falange" ex S2

Może w książce Dyskanta "Nad całą Hiszpanią niebo jest bezchmurne" jest więcej szczegółów. Niestety nie mam jej obecnie w domu.

: 2004-09-13, 23:06
autor: jareksk
Prawie mi się poplatało. Kwestia LT 11 - LT 19 wyjaśniona. Od LT 21 też. Ciekawe, że nie było LT 20 ?
Ale teraz mam pytanie. JAkiego typu, kraj pochodzenia i dane były LAS ?

: 2004-09-14, 00:48
autor: CHRIS
Hallo Jarek C
Numery podane przez mnie pochodza z Gröner czyzby az tak sie pomylil? :o
To samo dotyczy wyc. ze sluzby LT-12
Ch.

: 2004-09-14, 01:24
autor: AvM
Jose Luis Alcofar nassaes
"Las Fuerzas Navales en la Guerra Civil Espanola"
Barcelona 1971

Ex niemieckie (1934) 60t
Falange,Requete(zdjecie),Oviedo,Badajoz,Toledo

Obrazek

Ex wloskie (1933) 28t
Candido Perez(zdjecie), Javier Q
Obrazek

Ex wloskie (193.?) 12t
Napoles,Sicilia

Ex sowieckie (1936?)
No11, No22, No33,No44

Obrazek
Obrazek

: 2004-09-14, 08:33
autor: Jarek C.
CHRIS pisze:Hallo Jarek C
Numery podane przez mnie pochodza z Gröner czyzby az tak sie pomylil? :o
To samo dotyczy wyc. ze sluzby LT-12
Ch.
Przepisałem dokładnie to z cytowanej hiszpańskiej książki. Nie jestem w stanie ocenić kto ma rację. Książka wydaje sie być solidna. Bardzo dużo zdjęć i planów stoczniowych okrętów budowanych w latach 40. i 50. Słowo wstepne napisał ktoś z Muzeum MW w Madrycie (byłem koło tego muzeum ale wieczorem, a okazało sie że jest czynne tylko do południa, nawet jak byłoby czynne to bym chyba nie zwiedził, żona zaciągnęła mnie do Galerii Prado - tuż obok).

: 2004-09-14, 08:37
autor: Jarek C.
jareksk pisze:Prawie mi się poplatało. Kwestia LT 11 - LT 19 wyjaśniona. Od LT 21 też. Ciekawe, że nie było LT 20 ?
Ale teraz mam pytanie. JAkiego typu, kraj pochodzenia i dane były LAS ?
Post AvM wyjaśnia chyba wszystko. Jedyna różnica to ex radziecki G-5 numer 21 czy 22 ?
Książka na 01.01.1940 zawiera tylko stan floty bez typów i danych technicznych. Bardzo szczegółowe opisy z rysunkami dotyczą tylko późniejszych okrętów. Wszystkie LAS wcielono razem, nie ma dokładnych dat (wyjątkowo - przy innych są).

: 2004-09-14, 09:17
autor: Gość
Annuario Maritimo Espanol 1944/45 translatedand re-published in Warship Supplement 117-120 listed another ex names
LT 15 ex DAR 1
LT 16 ex DAR 31
DAR jest defensa antisubmarina rapida = tak mi sie wyadaje
AvM

: 2004-09-14, 09:18
autor: JB
Kilka informacji o hiszpańskich (republikańskich) ścigaczach torpedowych według źródeł sowieckich i rosyjskich. 1 maja 1937 roku hiszpański statek Santo Tome przywiózł do Kartageny 4 jednostki typu G-5 (w listopadzie 1938 roku republikanie zamówili jeszcze 15 takich ścigaczy, ale wobec morskiej blokady wybrzeży Hiszpanii zamówienie nie zostało zrealizowane).
Był to pierwszy przypadek przekazania okrętów wojennych przez ZSRS innemu państwu. Otrzymały one oznaczenia No 11, No 21, No 31 i No 41 (według Juerga Meistera – Soviet Warships of the Second World War, były to D.A.R.-1 do D.A.R.-4). Miały mieszane załogi sowiecko-hiszpańskie. Na początku lipca zaczęły konwojować transporty broni. 30 lipca 1937 roku No 41, po ataku samolotu typu Dornier, wyrzucił się na brzeg i spłonął. Inny (No 31?) został ciężko uszkodzony 24 października przez samolot w okolicach Alicante. No 11 i No 21 to późniejsze LT-15 i LT-16.
Słabość obrony przeciwlotniczej tych okręcików i ich słaba dzielność morska zmusiła zastępcę (do spraw budowy okrętów i uzbrojenia) narkoma WMF, admirała I.S.Isakowa, do wydania rozkazu rozpoczęcia projektowania nowego typu ścigacza torpedowego.
Testowanie sprzętu w warunkach bojowych to druga korzyść (oprócz tej politycznej), którą odnieśli Sowieci z transferu okrętów.
Dwie jednostki nowego typu D-3, budowanego według projektu P-19 (w którym uwzględniono doświadczenia wojny domowej w Hiszpani) biura konstrukcyjnego stoczni Nr 5, były przekazane Polsce i eksploatowane w latach 1946-1963.
JB

: 2004-09-14, 09:30
autor: Gość
Weslug listy w TBS No.35 9/10.65 republikanie mieli nastepujace kutry torpedowe: 11,19,20,21,31,41 TS,TM,TE,TL,TV,TH,TC
AvM

: 2004-09-14, 10:37
autor: JB
W książce Juerga Meistera Soviet Warships of the Second World War podana jest informacja, że ZSRS przekazał marynarce republikańskiej kilkanaście kutrów motorowych nieznanego typu, które służyły jako przybrzeżne jednostki zop. Były to kutry o wyporności 15 ton i wymiarach 12,8x2,85x0,8 m. Silnik o mocy 800 KM nadawał im prędkość 25 węzłów, uzbrojone były w km i 2 bomby głębinowe. W 1939 roku 11 z nich wpadły w ręce frankistów i otrzymały oznaczenia LAS. 14-18 i LAS. 21-26.
Warto zastanowić się nad sowieckim oznaczeniem tego typu. Według źródeł rosyjskich (Istoria Oteczestwiennogo Sudostrojenija, tom IV, Sankt-Petersburg 1996) w tym czasie budowane były jednostki patrolowe typów MO-2, MO-4, KM-2, KM-4, BK, MKM i WKM (BKM ?). Pierwszych pięć odpada, ze względu na odmienne dane techniczne (wyporność, moc silnika), pozostaje rozważyć kutry pograniczników typu MKM i WKM. Te pierwsze miały wyporność 18,3 t, wymiary 16,2x3,6x1,2 m, silnik GAM-34BS o mocy 850 KM, prędkość 21 węzłów, załoga 10 ludzi, uzbrojenie – 1 ckm 7,62 mm. Danych typu WKM nie znam.
JB