Strona 8 z 40
: 2008-02-04, 19:17
autor: Krzysztof Gerlach
Alsace – liniowiec 56/64-działowy o 12 furtach w dolnej baterii, dwupokładowiec 3 rangi, zbudowany w Rochefort. Projektanci: Laure, Pommet. Tonaż 1000-1050 ton, wymiary 45,5 x 11,5 x 5,5 m (zanurzenie 3,9-6,2 m). Załoga: 300-400. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 6 x 24-f, 16 x 18-f, 2 x 12-f, na górnym 24 x 12-f, na rufowym 10 x 4-f, na dziobowym 6 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste od 56 do 64 dział.
Przemianowany na Fier 24.06.1671. Uczestniczył w 1671 w kampanii przeciwko korsarzom marokańskim. W 1673 przeklasyfikowany na 60-działowiec z załogą 350 ludzi. Brał udział w bitwie pod Palermo 31.05.1676. Od 1675 lub 1676 okręt 2 rangi, od 1677 – ponownie 3 rangi. Przemianowany na Ferme 28.06.1678. Uczestniczył w bitwie pod Bévéziers 10.07.1690. Skreślony z listy floty w 1695 lub 1696.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-04, 19:18
autor: Krzysztof Gerlach
Fulvy, Saint Géran - żaglowce o tonażu 600 ton, wyporności około 1200 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary: 133’0” x 33’6” x 17’6” (zanurzenie 17’0”-18’6”). Załoga: 143-176. Miały po 46 furt, nosiły po 20-30 dział, np. 24 x 8-f i 6 x 4-f.
Saint Géran – zwodowany 11.07.1736. Zatonął z prawie całą załogą przy Ile de France w sierpniu 1744.
Fulvy – zwodowany 14.02.1737. Wycofany z eksploatacji w 1749.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-04, 20:09
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie kolejnych okrętów zaprojektowanych przez G. Cambry (ojciec):
Argonaute, Duc de Chartres, Duc d`Orleans i Penthievre.
Pozdrawiam Janusz.
: 2008-02-05, 08:00
autor: Krzysztof Gerlach
Argonaute, Duc de Chartres, Duc d’Orléans, Penthiévre - żaglowce o tonażu 600 ton, wyporności około 1150 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary: 124’0” x 33’9” x 13’2” (zanurzenie 16’6”-18’6”, wysokość międzypokładowa 5’0”-5’3”). Załoga: 111-237. Miały po 40 lub 46 furt, nosiły 20-36 dział, np. a) 4 x 12-f, 12 x 8-f i 6 x 4-f; b) 4 x 12-f, 20 x 8-f i 6 x 4-f; c) 10 x 12-f, 14 x 8-f i 6 x 4-f.
Argonaute – zwodowany 25.10.1738. Wycofany z eksploatacji w 1748.
Duc de Chartres – zwodowany 3.06.1738. Zdobyty przez Anglików w sierpniu 1747, odkupiony w 1748 przez dwóch kupców z Nantais, wynajmowany przez francuską Kompanię Indyjską 1749-1750. Wycofany z eksploatacji w 1756.
Duc d’Orléans – zwodowany 24.10.1737. Zatopiony z prawie całą załogą przez cyklon w pobliżu Madrasu w październiku 1746.
Penthiévre (Duc de Penthiévre) – zwodowany 27.07.1737. Wycofany z eksploatacji w 1748.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-05, 18:06
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie jednostek Kompanii projektu G. Cambry (syn):
Baleine i Philibert.
: 2008-02-05, 18:13
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego RUBIS = FLORISSANT z 1670.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-02-05, 20:14
autor: Krzysztof Gerlach
Baleine, Philibert (Philbert) – statki o tonażu 800 ton, wyporności około 1250 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary: 128’9” x 34’0” x 14’2” (Baleine) i 14’8” (Philibert), zanurzenie 17’-19’, wysokość międzypokładowa 5’0”-5’3”. Załoga: 141-219. Miały po 54 furty, nosiły po 20-40 dział, w różnych zestawach 2-13 x 12-f, 14-24 x 8-f, 6-10 x 4-f. Być może z jakichś powodów żaglowiec Baleine oficjalnie klasyfikowano jako fluitę (flute), a żaglowiec Philibert był nazywany „vaisseau”.
Baleine – zwodowany 16.02.1741, wycofany z eksploatacji w 1753.
Philibert – zwodowany 7.10.1741, zdobyty przez Anglików u przylądka Ortégal w maju 1747. Odkupiony w Portsmouth w listopadzie 1748 przez dwóch kupców z Nantes, w 1749 wynajęty francuskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, w 1750 odkupiony przez nią, w 1755 wycofany z eksploatacji i zmieniony w hulk. W 1770 hulk ten dostał się marynarce królewskiej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-05, 20:15
autor: Krzysztof Gerlach
Rubis (Ruby) – liniowiec 70/76-działowy zwodowany w Tulonie 15.10.1670, okręt 1 rangi. Trójpokładowiec z 13 lub 14 furtami w dolnej baterii. Projektant Gédéon Rodolphe. Tonaż około 1400 ton, wymiary 47,5 x 12,7 x 5,5 m (zanurzenie 5,9-6,5 m). Załoga: 400-500. Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 12 x 24-f i 14 x 18-f, na środkowym 14 x 18-f i 12 x 12-f, na górnym 18 x 8-f, na rufowym 6 x 4-f. Uzbrojenie rzeczywiste od 70 do 76 dział, w tym ostatnim przypadku na pokładzie dolnym 26 x 24-f (lub 36-f), na środkowym 26 x 18-f, na górnym 20 x 8-f, na rufowym 4 x 4-f. Przemianowano go na Florissant 24.06.1671. W 1672 zdegradowany do 2 rangi. W latach 1675-1676 brał udział a kampanii sycylijskiej, uczestniczył w bitwach pod Bévéziers 10.06.1690, pod Barfleur 29.05.1692. Skreślony z listy floty w 1695 lub 1696, zmieniony w hulk.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-05, 20:55
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie kolejnych jednostek Kompanii których projektantem był G. Cambry (syn): Aimable i Brillant.
Pozdrawiam Janusz.
: 2008-02-06, 06:43
autor: Krzysztof Gerlach
Aimable, Brillant – statki o tonażu 550 lub 700 ton, wyporności około 1200 ton. Wymiary 128’9” x 34’3” x 14’5”, zanurzenie do 17’, wysokość międzypokładowa 5’1”-5’4”. Załoga: 201-427. Miały po 50 furt, nosiły po 20-50 dział, w tym ostatnim przypadku może 20 x 12-f, 22 x 8-f, 8 x 4-f; częściej 12 x 12-f, 14 x 8-f, 8 x 4-f.
Aimable – zwodowany w Lorient 6.08.1740, wycofany z eksploatacji w 1750, być może zatonął w 1751.
Brillant - zwodowany w Lorient-Caudan 22.10.1740, eksploatowany od 1741, w 1746 z załogą 360 ludzi i 40 działami wykorzystywany wojennie na Oceanie Indyjskim, wycofany z eksploatacji w 1750, potem hulk w Lorient.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-06, 12:08
autor: dessire_62
Witam.
Pan Krzysztof Gerlach.
Dzięki za fajny artykuł o"Liniowcach "portowych",szkoda że taki krótki.
Dwa pytania:
-czy jednak Stany Generalne podarowały Francji jakieś okręty,jak tak to jakie?
-czy były inne takie osobliwe przypadki w historii,że okrętów po zbudowaniu nie dało się nigdy wyprowadzić z portu?
Prośba do redakcji-publikowanie ilustracji przedstawiającej kilka okrętów
mających długość w naturze po kilkadziesiąt metrów,w formacie 2cmx4cm
mija się z celem.Rozumiem brak miejsca,ale zamiast okrętów wyszły kolorowe plamy.
Czytając tą opowieść,miałem dziwne skojarzenia z przygotowaniami Polski
do Euro 2012.Rozbudzone ambicje i oczekiwania,a potem kryzys organizacyjny i finansowy i wyszło tak jak wyszło.
Obym się mylił.
Pozdrawiam.
: 2008-02-06, 13:24
autor: Krzysztof Gerlach
„Liniowce portowe” zostały przeze mnie pomyślane jako ciekawostka, a nie artykuł, stąd specjalnie zwięzła forma, za którą całkowicie odpowiadam – to także rodzaj „ekspiacji” za długaśną formę moich normalnych tekstów.
Obrazek został tak zmniejszony w zasadzie zarówno wbrew mojej, jak i redakcji woli – po prostu organizacyjnie tak wyszło, że całość musiała zmieścić się na jednej stronie, a ja nie byłem chętny do dalszego skracania tekstu. Podejrzewając jednak z góry, że taka ilustracja nie wzbudzi entuzjazmu (jak nie wzbudziła mojego), nastawiłem się na przesłanie wielkowymiarowej i bardzo czytelnej kopii ze skanera każdemu, kto wyrazi takie życzenie i poda swój adres mailowy (tu, czy na privie).
Holenderskie Stany Generalne nie zdążyły już, O ILE WIEM, niczego ofiarować Francji. Omawiane liniowce rozebrano w 1792, a Ludwika XVI ścięto w styczniu 1793. Holendrzy czuli wdzięczność do króla, który im pomagał (w wojnie amerykańskiej i potem), a nie do Francuzów, którzy temu królowi zarzucali m.in. finansowe zrujnowanie kraju przez włączenie go do owej wojny. W 1795 Francuzi najechali na Holandię i zabrali sobie całą jej flotę, nie czekając na żadne podarunki (niby marynarka pozostała własnością Republiki Batawskiej, ale cała Republika była odtąd własnością Francji).
Nie przypominam sobie teraz innych przypadków budowy okrętów, które potem nie mogły wyjść w morze, a jeśli o nich gdzieś czytałem, to na pewno nie dotyczyło to tak ważnych jednostek, jak liniowce. Proszę jednak pamiętać, że notkę pisałem nie pod kątem badania ogólnych prawideł, tylko zgłębienia tego jednego szczególnego wydarzenia. Jest o nim mowa w wielu opracowaniach, zawsze z wymienieniem liczby żaglowców i portu, czasem z grubsza daty początkowej. Niemal nigdzie nie podaje się nawet nazw liniowców, a przy publikacji ich planów (są rysunki okrętu „Stad en Lande”) pomija się milczeniem, że miały taki właśnie los. Nie pisze się o okolicznościach i kolejnych fazach, a nawet o końcowym losie. Specjalnie sprowadziłem obfitą dokumentację holenderską (nie występuje w innych językach), by móc sprostać – jednostkowemu - zadaniu.
Co do Euro 2012 to i ja jestem pełen obaw, ale mam trochę nadziei, że – jak zwykle u nas – w ostatniej chwili wszyscy odpowiedzialni jednak zmobilizują się „na gwizdek”, kiedy już będzie nóż na gardle, i może nie skończy się totalną kompromitacją.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-06, 15:55
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie następnych jednostek Kompanii projektantem których by G. Cambry (syn): Favori, Prince de Conti i Saint Louis.
Pozdrawiam Janusz.
: 2008-02-06, 18:10
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu liniowego FRANCAIS = GLORIEUX z 1669.
Panie Krzysztofie, jeśli można, proszę przesłać ilustrację do "Liniowców portowych" na e-mail
nowakkr_xl@wp.pl
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-02-06, 18:56
autor: Krzysztof Gerlach
Favori, Prince de Conti, Saint Louis – statki o tonażu 600 lub 800 ton i wyporności około 1100 ton, zbudowane w Lorient. Wymiary: c.124’ x 33’9” x 16’0” (prawdopodobnie sporo się między sobą różniły), załoga 150-350. Furty na 40 dział, uzbrojenie: 20-38 dział, w tym 20-24 x 8-f.
Favori – zwodowany pod koniec maja 1743 w Lorient. Zdobyty przez Anglików na redzie Achem w grudniu 1744 lub styczniu 1745 (w czasie pojmania 150 ludzi, 20 lub 28 dział); wcielony do Royal Navy i przemianowany na Medway’s Prize. Służył jako fregata z 9-funtówkami w głównej baterii, okręt 6 lub 5 rangi, o wymiarach 127’7” x 35’1” x 17’, tonażu 744 ton, załodze 200 ludzi, i uzbrojeniu w 30 dział. Sprzedany w 1750.
Prince de Conti (Prince de Conty) – zwodowany pod koniec lutego 1743, zatonął w grudniu 1746 przy Port-Loscat.
Saint Louis – zwodowany 27.04.1743. W sierpniu 1748 wszedł na mieliznę przy Mahé i jako niezdatny do dalszej służby został potem spalony.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-02-06, 19:31
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie kolejnych jednostek Kompanii, projektantem których był G. Cambry (syn): Apollon, Duc de Bethune i Machault.
Pozdrawiam Janusz.