Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Scipio – pierwotnie holenderska korweta, zbudowana w Rotterdamie w 1797 albo w admiralicji Maze w 1784. Wymiary projektowe: 122’ x 30’ x 17,5’ (lub 17,25’). Uzbrojenie: 18-22 dział, załoga: 120-140. Zdobyta przez Anglików 1.09.1807 w pobliżu Jawy i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy jako trójmasztowy slup 18-działowy o tonażu 408 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 16 karonad 32-f i chyba 2 x 9-f. W rzeczywistości nigdy jednak nie wprowadzona do aktywnej służby pod brytyjską banderą. Przemianowana na Samarang 19.01.1808. Sprzedana w Bombaju w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Greenwich – okręt 4 rangi, dwupokładowiec 54/46-działowy zbudowany w Portsmouth w wyniku przebudowy poprzedniego okrętu tej nazwy, z 1666. Załoga: 280/185. Proponowane uzbrojenie wg Ustalenia z 1703: na pokładzie dolnym 22 x 12-f, na górnym 22 x 6-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f. W 1714 był w dobrym stanie i w aktywnej służbie. W 1722 był uzbrojony w działa 18-, 9- i 6-funtowe. Rozebrany w 1724 i przebudowany na następny okręt tej nazwy, zwodowany w 1731.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pelican – pierwotnie handlowy trójmasztowiec Saint George zbudowany w 1754 w Shoreham. Kupiony przez marynarkę 28.04.1757 i wcielony pod nazwą Pelican, jako 16-działowy slup. Wymiary: 86’10,5” x 24’5” x 11’1”, tonaż 234 tony. Załoga: 80. Uzbrojenie: 16 x 4-f i 12 działek relingowych. W 1758 przekształcony w okręt moździerzowy o załodze 60 ludzi, uzbrojony w 1 moździerz 13-calowy, 8 x 4-f i 12 działek relingowych. Od 1760 znów slup. Od 1762 znów moździerzowiec. Sprzedany w maju 1763.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Tarleton – jednostka nie występująca na głównych listach Royal Navy, więc o cokolwiek niepewnych danych. Prawdopodobnie 14-działowy bryg-slup zwodowany w Anglii w 1780, wprowadzony do służby w 1782 i w tym samym roku przechwycony przez Francuzów. Wcielony do francuskiej marynarki bez zmiany nazwy, jako bryg uzbrojony w 14-16 dział 6-f, z załogą ponad 50. Stał w Tulonie, kiedy Anglicy wpłynęli tam w sierpniu 1793. Przejęty przez nich, służył jeszcze w 1794 jako brander, ale dalszy los nieznany. Być może skreślony z listy floty w 1798.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Hope – faktycznie dwa okręty.
1. Bryg-slup 14-działowy, kupiony w 1780, prawdopodobnie na terenie Ameryki Północnej. Wymiary: 91’6” x 26’6” x 10’4,5”, tonaż 282 tony. Załoga: 125. Uzbrojenie: 14 x 4-f. Wyszedł 4.10.1781 z Charleston (Karolina Pd.) do Nowego Jorku z depeszami i wkrótce zaczął intensywnie przeciekać. Pomimo pompowania, wyrzucenia za burtę dział i kotwicy, przeciągnięcia żagla pod kadłubem itd., okrętu nie udało się uratować i musiał sztrandować na wyspie Caborita u wybrzeży Karoliny Pd.
2. Kuter 12-działowy o zakładkowym poszyciu. Pierwotnie statek handlowy o tej samej nazwie, zakupiony przez Royal Navy na początku 1780. Jedna z hipotez głosi, że jeszcze wcześniej był amerykańskim żaglowcem Lady Washington, zdobytym przez Anglików w 1779. W każdym razie w marynarce brytyjskiej 67’9” x 24’8” x 10’4”, tonaż 156 ton. Załoga: 60/55. Uzbrojenie: 12 x 4-f i 8 działek relingowych. Zdobyty na wodach irlandzkich przez francuski okręt korsarski 16.08.1781, odbity 21.08.1781. Sprzedany w 1785.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
1. Bryg-slup 14-działowy, kupiony w 1780, prawdopodobnie na terenie Ameryki Północnej. Wymiary: 91’6” x 26’6” x 10’4,5”, tonaż 282 tony. Załoga: 125. Uzbrojenie: 14 x 4-f. Wyszedł 4.10.1781 z Charleston (Karolina Pd.) do Nowego Jorku z depeszami i wkrótce zaczął intensywnie przeciekać. Pomimo pompowania, wyrzucenia za burtę dział i kotwicy, przeciągnięcia żagla pod kadłubem itd., okrętu nie udało się uratować i musiał sztrandować na wyspie Caborita u wybrzeży Karoliny Pd.
2. Kuter 12-działowy o zakładkowym poszyciu. Pierwotnie statek handlowy o tej samej nazwie, zakupiony przez Royal Navy na początku 1780. Jedna z hipotez głosi, że jeszcze wcześniej był amerykańskim żaglowcem Lady Washington, zdobytym przez Anglików w 1779. W każdym razie w marynarce brytyjskiej 67’9” x 24’8” x 10’4”, tonaż 156 ton. Załoga: 60/55. Uzbrojenie: 12 x 4-f i 8 działek relingowych. Zdobyty na wodach irlandzkich przez francuski okręt korsarski 16.08.1781, odbity 21.08.1781. Sprzedany w 1785.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Necker (nie Neckar) – francuski żaglowiec o tonażu 130-150 ton, wynajęty przez marynarkę wojenną w 1779. Transportowiec (fluita) uzbrojony w 22 armaty i 6 działek relingowych. W lipcu 1781 wyznaczony do transportu zaopatrzenia (albo do eskortowania transportowców) dla francuskiej eskadry Oceanu Indyjskiego; 26.10.1781 przechwycony przez Anglików w okolicach Przylądka Dobrej Nadziei i doprowadzony do Wyspy św. Heleny. Nieformalnie wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy w charakterze uzbrojonego statku 22-działowego o tonażu 128 ton. W grudniu 1781 wysłany stąd do Indii, zaginął bez wieści.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Berwick (Barwick) – okręt 3 rangi, dwupokładowiec 70/62-działowy. Zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Projektant Phineas Pett. Brian Lavery daje temu okrętowi długość stępki 128’, szerokość 40’, tonaż 1089 ton. Załoga: 460. Uzbrojenie planowane: na pokładzie dolnym 26 x 32-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym i dziobowym łącznie 14 sakerów, na rufówce 4 x 3-f. W 1688 i 1696 miał naprawdę 22 x 32-f, 4 x 18-f, 26 x 12-f, 14 sakerów i 4 x 3-f. Walczył w bitwach pod Beachy Head w czerwcu 1690, pod Barfleur w maju 1692. Przebudowany w 1699 w Deptford, zszedł na wodę w 1700. Odtąd 150’9” x 40’5,5” x 16’10”, tonaż 1090 ton. Załoga: 440/320. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 26 x 9-f, na rufowym 12 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. Wziął udział w ataku na Kadyks w lecie 1702, w zniszczeniu hiszpańsko-francuskiej eskadry w zatoce Vigo w październiku 1702. Uzbrojenie postulowane wg Ustalenia z 1703: na pokładzie dolnym 24 x 24-f, na górnym 26 x 12-f, na rufowym 12 x 6-f. na dziobowym 4 x 6-f, na rufówce 4 x 3-f. W lipcu 1704 brał udział w zdobyciu Gibraltaru, a w sierpniu 1704 walczył w bitwie pod Velez-Malagą. Od 1708 niósł 26 x 24-f, 26 x 12-f, 14 sakerów i 4 x 3-f. W 1714 znajdował się w rezerwie, wymagał gruntownego remontu. Od października 1715 zdegradowany do roli hulka, rozebrany w 1742.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Monkey – zbudowana w stoczni Johna Nicholsona w Rochester. Służyła na Nore w 1801, kanale La Manche w 1802, Morzu Północnym od 1802, Bałtyku w 1809. W 1810 uczestniczyła w blokadzie Lorient. Rozbiła się w sztormie przy Belle Isle 25.12.1810.
Vixen – zbudowana w stoczni firmy Balthazar & Edward Adams, w Bucklers Hard. Służyła na wodach kanału La Manche i Morza Północnego. Sprzedana w 1815.
Vautour – 95’0” x 28’10” x 12’7,25”. Załoga: 100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Vixen – zbudowana w stoczni firmy Balthazar & Edward Adams, w Bucklers Hard. Służyła na wodach kanału La Manche i Morza Północnego. Sprzedana w 1815.
Vautour – 95’0” x 28’10” x 12’7,25”. Załoga: 100. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach