Strona 67 z 101

: 2009-11-03, 17:50
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty SEINE (zdobyta 1798). Opis jej zdobycia przez Anglików jest powyżej przy opisie zatonięcia fregaty PIQUE.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-11-03, 19:20
autor: Krzysztof Gerlach
Seine – francuska fregata 40-działowa klasy de 18 (w projekcie: klasy de 24), typu Révolutionnaire, zbudowana w Hawrze, zwodowana 19.12.1793. Projektant: Pierre-Alexandre Forfait. Nośność 700 ton, wyporność 1311 ton, wymiary: 146’4” (na LW) x 37’2” x 18’0”. Załoga: 340-350. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na pokładach odkrytych 10 x 8-f i 4 haubice 36-f. W służbie od marca 1794, na Morzu Północnym i wodach islandzkich. W czerwcu 1796 wysłana z Rochefort na Ocean Indyjski, gdzie działała w składzie eskadry kontradm. Sercey’a. W okresie listopad 1796 – styczeń 1797 remontowana w Batawii. Zdobyta przez Anglików 30.06.1798, kiedy na pokładzie miała – oprócz 200 marynarzy i 150 żołnierzy, także 250 pasażerów. Doprowadzona do Portsmouth 18.07.1798 i wyposażana tu do 3.12.1798. Wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 40-działowa. Wymiary: 156’9” x 40’6” x 12’4,5”, tonaż 1146 ton. Załoga: 284. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na rufowym 8 x 9-f, na dziobowym 4 x 9-f. Kiedy płynęła wzdłuż holenderskiego wybrzeża na północny wschód, by zająć swoją pozycję w systemie blokady ujścia Łaby, weszła na mieliznę w pobliżu wyspy Terschelling 21.07.1803 i została spalona przez własną załogę następnego dnia by uniknąć zdobycia przez nieprzyjaciela.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-11-04, 17:52
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu EUSTATIA (zdobyty 1781).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-11-04, 19:43
autor: Krzysztof Gerlach
Saint Eustatius (w oficjalnych dokumentach także w skrócie - ale nieściśle - Eustatia oraz St Eustatia) – pierwotnie holenderski żaglowiec De Graaf niejasnego pochodzenia. Zdobyty przez Anglików podczas zajmowania 4.02.1781 wyspy St Eustatius w holenderskich Indiach Zachodnich. Wcielony do Royal Navy pod nazwą zmienioną na Saint Eustatius, jako 20-działowy okręt 6 rangi. Wymiary: 104’0” x 27’6” x 10’3”. W papierach tonaż 514 ton, chociaż obliczeniowo tylko 363 tony. Załoga: 160. Uzbrojenie: 20 x 9-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od lutego 1781, na wodach Wysp Podwietrznych. Sprzedany na Antigui w 1783.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-11-05, 08:32
autor: de Villars
Nie wiem czy było już o liniowcu Rodney z 1809 r.? Czy po obcięciu do fregaty został wprowadzony do służby? Sailingwarships opatruje informację o ukończeniu go jako fregaty 50-działowej pytajnikiem.

: 2009-11-05, 09:08
autor: Krzysztof Gerlach
74-działowiec Rodney z 1809 został odstawiony do rezerwy w sierpniu 1814. Gnił tam sobie spokojnie, aż do 1827 r., kiedy zaczęto realizować pomysł, aby dla oszczędzenia pieniędzy i drewna (marynarka brytyjska po wojnach napoleońskich borykała się na tych polach z ostrymi problemami) wiele z jednostek uważanych teraz za nie dość silnych do walki w linii (miejsce 74-działowców zajęły okręty 80- i 90-działowe) przekształcić - przez "strzyżenie" - w silne fregaty, których brakowało. Rodney był jednym z szeregu żaglowców wytypowanych do tej konwersji. Polecenie w tej sprawie wydano 19.03.1827. W tym samym mniej więcej czasie (Rif Winfield w jednej swojej książce podaje datę 17.03.1827, w innej - 17.05.1827) przemianowano go na Greenwich i odtąd należy mówić o historii 50-działowej fregaty Greenwich. Przebudowa postępowała i fregata zeszła ponownie z pochylni 29.05.1830. Prace jednak nie kończą się na wodowaniu (lub wyjściu z suchego doku) i wszystko wskazuje na to (chociaż istotnie pozostaje malutki znak zapytania, bowiem póki okręt nie wejdzie do aktywnej służby, trudno ocenić, czy naprawdę wszystkie roboty ukończono czy nie), że ich nigdy nie dokończono - w każdym razie jednostka ta z pewnością nigdy nie trafiła do aktywnej służby. Greenwich sprzedano w Portsmouth 8.09.1836.
Krzysztof Gerlach

: 2009-11-05, 10:45
autor: de Villars
Dziękuję za informacje :-)

: 2009-11-05, 18:07
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu HARFRUEN (zdobyty 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-11-05, 19:09
autor: Krzysztof Gerlach
Pierwotnie duńska fregata 40-działowa Havfruen, budowana od 1789 w Kopenhadze, zwodowana w kwietniu 1793 (albo w 1790?). Projektant Ernst Stibolt. Długość 144’, szerokość 37’6, zanurzenie 16’6”. Zabrana przez Brytyjczyków po poddaniu się Kopenhagi 7.09.1807. Doprowadzona do Chatham 13.11.1807. Teoretycznie wcielona do Royal Navy pod nazwą zniekształconą do postaci Hasfruen albo Harfruen (najpierw myślano o nazwie Boreas, ale poniechano tego zamiaru), jako fregata 36-działowa. Wymiary: 148’7” x 39’4,5” x 11’3”, tonaż 1028 ton. Załoga: 264. Teoretyczne uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 12 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. W rzeczywistości nigdy nie wcielona do aktywnej służby pod brytyjską banderą, od razu odstawiona do rezerwy i sprzedana 29.09.1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-11-06, 17:49
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu HALSTARR (zdobyty 1807).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-11-06, 19:21
autor: Krzysztof Gerlach
Halstarr – pierwotnie holenderska fregata 32/36-działowa Kenau Hasselaar, zbudowana w 1800 przez P. Glavimansa. Wymiary: 145’ x 40’ x 15’. Zdobyta przez Anglików podczas zajmowania Curaçao 1.01.1807 (dowodził nią wtedy kmdr Cornelis G. Evertsz, który zginął w walce) i wcielona do Royal Navy pod nazwą Halstarr, jako fregata 32-działowa. Tonaż 700 ton. Uzbrojenie głównego pokładu złożone z 12-funtówek. Znajdowała się w służbie do 1809, ale tylko w Indiach Zachodnich. W Wielkiej Brytanii oficjalnie nie zarejestrowana, więc niewiele zostało po nie danych.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-11-07, 18:01
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty PRINCESS CHARLOTTE (zdobyta 1799).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-11-07, 19:09
autor: Krzysztof Gerlach
Princess Charlotte – pierwotnie francuska fregata 36/40-działowa Junon klasy de 18, typu Minerve, zbudowana w Tulonie, zwodowana 14.08.1782. Projektant Joseph-Marie-Blaise Coulomb. Nośność 700 ton, wyporność około 1330 ton, wymiary: 142’0” x 36’0” x 18’9”. Załoga: 324-335. Uzbrojenie: do 1785 na pokładzie głównym 26 x 18-f, na pokładach odkrytych 10 x 8-f; w latach 1786-1793 na pokładzie głównym 26 x 18-f, na pokładach odkrytych 14 x 8-f; w latach 1794-1795 na pokładzie głównym 28 x 18-f, na pokładach odkrytych 12 x 8-f i 2 haubice 36-f; potem 32-40 dział. W aktywnej służbie dopiero od 2.05.1786. W latach 1786-1787 służyła na wodach afrykańskich. W grudniu 1792 zawoziła do Turcji francuskiego ambasadora. W styczniu 1793 brała udział w operacji przeciwko Sardynii. W 1798 remontowana w Aleksandrii. Zdobyta przez Anglików w pobliżu Tulonu 18.06.1799 i wcielona do Royal Navy pod nazwą Princess Charlotte, jako fregata 36-działowa. Wymiary: 148’10” x 39’4,5” x 12’10”, tonaż 1029 ton. Załoga: 264. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 18-f, na rufowym 2 x 9-f i 12 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 4 karonady 32-f. Przybyła do Woolwich 11.01.1801 i była tam remontowana w lipcu 1801 oraz od października 1803 do lipca 1804. Potem znów w aktywnej służbie, tym razem w Indiach Zach. (do 1806). W latach 1807-1814 walczyła na wodach irlandzkich i kanału La Manche. Przemianowana na Andromache 6.01.1812. Wycofana do rezerwy w grudniu 1814. W okresie 1817-1821 ponownie w aktywnej służbie, na wodach brazylijskich, w latach 1821-1825 u Przylądka Dobrej Nadziei. W 1827 wycofana do rezerwy w Woolwich. Rozebrana w Deptford do 14.06.1828.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-11-08, 17:41
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty ALCESTE (zdobyta 1806).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-11-08, 18:41
autor: Krzysztof Gerlach
Alceste – pierwotnie francuska fregata 40-działowa Minerve, klasy de 18, typu Armide. Projektant Pierre Rolland. Budowana w Rochefort od 11.05.1804, pierwotnie miała się nazywać Ville de Milan, ale jeszcze w 1804 zdecydowano o zmianie nazwy na Minerve. Zwodowana 9.09.1805. Nośność 759 ton, wyporność 1430 ton, wymiary: 46,99 x 12,02 x 6,17 m. Załoga: 323-340. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na pokładach odkrytych 12 x 8-f. Wcielona do służby 25.11.1805. Zdobyta przez Anglików 25.09.1806 w pobliżu Rochefort i przyprowadzona do Plymouth 26.10.1806. Wcielona do Royal Navy pod nazwą Alceste, jako fregata 38-działowa. Wyposażana w Plymouth do sierpnia 1807. Wymiary: 152’5” x 40’0,5” x 12’8”, tonaż 1098 ton. Załoga: 284 (potem 315). Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na rufowym 14 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. W grudniu 1807 skierowana na Morze Śródziemne – służyła na tych wodach, odnosząc wiele sukcesów, do 1812. W latach 1813-1814 stała w rezerwie w Deptford. Wyposażona tam jako transportowiec wojska, wprowadzona do służby w tym charakterze w połowie 1814. W lutym 1816 skierowana do Chin z chybioną misją dyplomatyczną lorda Amherst. W drodze powrotnej weszła w cieśninie Gaspar na niewidoczną znad wody rafę koralową 18.02.1817 i została stracona.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-11-09, 17:56
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty FISGARD (zdobyta 1797).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.